بازدید 15920
۳۶ هزار دانلود در لحظه تصاویر لو رفته از ستاره‌های آمریکایی؛

در دهکده جهانی، تنها قانون متضمن بقای اخلاقیات است؟

شاید چنین بزنگاه‌هایی لازم باشد تا دریافت که نزدیکی و دسترسی در لحظه به رخدادهای سراسر جهان، لزوماً منجر به شکل‌گیری مبانی مشترک اخلاقی در بستر جهانی و همچنین تغییرات مثبتی از این دست نمی‌شود.
کد خبر: ۴۳۱۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷ 03 September 2014
پس از آنکه یک هکر با نفوذ به سرویس iCloud اپل و حساب کاربری ستاره‌ها و بازیگران آمریکایی، اقدام به دزدی عکس‌هایی کرد که در بد‌ترین حالات ممکن از آن‌ها ثبت شده بود، گسترش جستجو‌ مردم برای دسترسی به این تصاویر، آنچنان بالا بود که در تصور نمی‌گنجید اما چرا در دنیای کنونی که کوچک‌ترین وقایع در آن سوی کره خاکی، به سرعت ابعادی جهانی می‌یابد، چنین انگیزه‌ای برای دسترسی به این تصاویر وجود دارد؟

به گزارش «تابناک»، سرویس iCloud اپل که تنها سرویس Cloud این شرکت است و همه کاربران iPhone و iPad و همچنین Mac به آن دسترسی دارند، در روزهای اخیر با چالش جدی روبه‌رو شده و نفوذ به آن منجر به لو رفتن بخشی از زندگی خصوصی گروهی از ستاره‌های آمریکایی از جمله برخی بازیگران مشهور، مجریان، مدل‌ها، خوانندگان و... شد؛ تصاویری که البته هک کنندگان عنوان کرده‌اند گستره وسیع‌تری دارد و این تازه شروع ماجرا اما مشخص نیست این تهدید تا چه میزان واقعیت دارد.

با این حال اپل که در صورت تأیید نقص سیستم امنیتی iCloud با شکایاتی همراه خواهد شد و رقم‌ بسیار بزرگی از غرامت را در پی خواهد داشت، در بیانیه‌ای تصریح کرد: «ما متوجه شدیم که حساب‌های کاربری برخی از سلبریتی‌ها توسط هکر‌ها مورد حمله و نفوذ قرار گرفته و این هکر‌ها از طریق نام کاربری، گذرواژه و پرسش‌‌های امنیتی توانسته‌اند به این حساب‌ها دسترسی پیدا کنند. هیچ کدام از موارد بررسی شده توسط متخصصان این شرکت درباره این پرونده، نشانی از نفوذ به سیستم‌های اپل از جمله آی‌کلاد نداشته‌اند‌».

مقصر هر که بود، جنیفر لارنس برنده جایزه اسکار، کیت آپتون، سلنا گومز، ریحانا و... و لیستی طولانی، تاکنون تصاویرشان منتشر شده و از بسیاری دیگر نیز تنها ‌نام برده ‌و ادعا شده در آینده این تصاویر نیز منتشر خواهد شد؛ تهدیدی که پای پلیس فدرال آمریکا را نیز به این ماجرا کشاند تا اف.‌بی.‌آی در پی هکر‌ها و منتشرکنندگان تصاویر برهنه‌ این بازیگران و چهره‌های سر‌شناس هالیوود باشد و تحقیق برای شناسایی عاملان انتشار این تصاویر را آغاز کند.

در دهکده جهانی، تنها قانون متضمن بقای اخلاقیات است؟

این رویداد بی‌سابقه، بسیاری از سلبریتی‌ها را واداشت تا به سرعت در پی حذف تصاویر شخصی‌شان از حافظه مجازی و آنلاین گوشی‌هایشان، برآیند و بدین ترتیب از اینکه، قربانی‌های بعدی چنین هکرهایی شوند، پیشگیری کرده باشند. با این حال اگر واقعاً لیست بسیار بلند ادعایی هکر‌ها واقعیت داشته باشند و تصاویر روابط خصوصی این بازیگر‌ها ـ که بیشترشان زن هستند ـ منتشر شود، زلزله‌ای بزرگ در فضای رسانه‌ای رخ خواهد داد.

در این شرایط حساب‌های کاربری اصلی که این تصاویر بر روی آن‌ها قرار داده شده بود از دسترس خارج شد تا از فراگیری این تصاویر جلوگیری شود؛ اما هکر‌ها یا اشخاص دیگری اقدام به بارگذاری تصاویر و فیلم‌های سرقت شده از این ستاره‌های آمریکایی بر روی فضای گوگل درایو در قالب چندین حساب کاربری کردند که لینک این حساب‌ها نیز به سرعت در گروه‌ها، وبلاگ‌ها و برخی وب‌سایت‌های غیرمعتبر قرار گرفت تا گروهی عظیم از کاربران اینترنت در پی دانلود این محتوای خصوصی برآیند.

بسیاری از کاربران اینترنت در سراسر دنیا با اشتیاق فراوانی سراغ حساب‌های کاربری گوگل درایو که این عکس‌ها بر روی آن‌ها بارگذاری شده بود رفتند و گوگل را با چالش پهنای باند برای این حساب‌ها روبه‌رو ساختند و گوگل پیغام محدودیت پهنای باند را به مراجعان این حساب‌های کاربری می‌داد و از آن‌ها می‌خواست یا دوباره تلاش کرده و یا ۲۴ ساعت دیگر برای دیدن محتوای حساب‌های کاربری مذکور اقدام کنند.

در این شرایط در برخی وب‌سایت‌ها و نرم افزارهای اشتراک‌گذاری فایل نیز اقدام به ارائه فایل‌های زیپ این تصاویر شد و عطش مردم حاضر در فضای آنلاین آنچنان بالا بود که در ‌چند ساعت، تعداد دانلودکنندگان این فایل‌ها به ۳۶ هزار دانلود در لحظه رسیده بود و احتمالاً این فایل‌ها در همین مدت کوتاه ده‌ها میلیون دانلود داشته‌اند و این روند با انتشار تصاویر بیشتر، سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت و این اتفاق در نوع خود، شوکی دیگر است.

اینکه کاربران اینترنت در سراسر جهان تا این حد به حریم شخصی احترام نمی‌گذارد و با جستجوگری مصرانه در پی یافتن تصاویر لو رفته هستند و شاید تنها پلیس توان توقف این وضعیت را داشته باشد، بیانگر آن است که در دوران کنونی ارتباطات و شکل‌گیری دهکده‌ای جهانی، اخلاقیات تا چه حد وابسته به قانون است و اگر قوانین نباشد، رعایت اخلاقیات فردی و اجتماعی تا چه میزان سست بنیان‌تر از گذشته برای مردمان این کره خاکی شده است.

شاید چنین بزنگاه‌هایی لازم باشد تا دریافت که نزدیکی و دسترسی در لحظه به وقایع سراسر جهان، لزوماً منجر به شکل‌گیری مبانی مشترک اخلاقی در بستر جهانی و همچنین تغییرات مثبتی از این دست نمی‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست