بازدید 6036
آخرین تحولات یمن؛

در پی پافشاری انقلابیون یمنی، دولت برکنار شد

عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن با صدور دستوری دولت این کشور را به ریاست باسندوه برکنار کرد. همچنین این تصمیم برای این گرفته شده‌ که بهای سوخت کاهش یابد. رئیس‌جمهوری یمن در پایان دیدار امروز خود با گروه‌های سیاسی در صنعا، طرح جدیدی ‌‌برای پایان دادن به اعتراضات حوثی‌ها مطرح کرد که این طرح درخصوص تشکیل دولت وحدت ملی و کاهش قیمت سوخت است.
کد خبر: ۴۳۱۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۹ 02 September 2014
در پی پافشاری انقلابیون یمنی، دولت برکنار شدیکی از خواسته‌های اصلی معترضان، برکناری دولت این کشور بود که با این تصمیم، ‌یکی از خواسته‌های اصلی مخالفان دولت محقق خواهد شد.

«عبدالملک المخلافی» کمیته ریاست جمهوری مأمور مذاکره با جنبش انصار الله یمن پیش از این گفته بود: کمیته ریاست جمهوری در ساعات پایانی دوشنبه با همه اعضای خود «طرح راه‌حل ملی» را امضا کرد که شامل تشکیل دولت وحدت ملی است و عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن را مأمور تشکیل آن از امروز به مدت یک هفته از طریق رایزنی با تشکل‌های سیاسی می‌کند.

به گزارش «تابناک»؛ رئیس‌جمهور یمن صبح امروز نشست فوق‌العاده‌ای با حضور تمام شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای ملی و مشاوران ریاست‌جمهوری و اعضای هیأت‌ دولت‌های گوناگون برگزار کرد تا بحران جاری در این کشور را حل و فصل کند. در حالی که یکی از مشاوران ارشد او امروز ادعا کرده بود، ‌باب گفت‌وگو بسته شده و معترضان به دولت را به سکوت و عقب‌نشینی از مطالباتشان فراخوانده بود، سرانجام صنعا مجبور شد، دولت را برکنار کند و وعده دهد که در نخستین فرصت ممکن، مشکل قیمت بالای مشتقات نفتی کشور را حل کند.

در همین راستا، لحظاتی پیش، ‌آسوشیتدپرس‌ گزارش داد که عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن با صدور دستوری، دولت این کشور را به ریاست باسندوه برکنار کرد. همچنین این تصمیم گرفته شده‌ که قیمت سوخت کاهش یابد. رئیس‌جمهوری یمن در پایان دیدار امروز خود با گروه‌های سیاسی در صنعا، طرح جدیدی را برای پایان دادن به اعتراضات حوثی‌ها مطرح کرد که این طرح درخصوص تشکیل دولت وحدت ملی و کاهش قیمت سوخت است.

منصور هادی که ناگزیر شده دولت را برکنار کند، اعلام کرده که حق انتخاب وزرای دفاع، کشور، خارجه و دارایی در دولت جدید را برای خود محفوظ داشت.

پیشتر کمیته‌ ریاست جمهوری مکلف به مذاکره با گروه انصار‌الله (حوثی‌ها) از توافق با این گروه خبر داده بود. رئیس‌جمهوری یمن نیز پس از اعلام این توافق، از حوثی‌ها و جدایی‌طلبان جنوب این کشور خواست تا در دولت آتی شرکت کنند. سه تن از مقام‌های یمنی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اعلام کردند که قرار است رئیس‌جمهوری یمن تا یک هفته نخست‌وزیر جدید را تعیین کند.

سه گزینه مطرح برای جانشینی باسندوه


‌روزنامه «الشارع» یمن نام جانشینان احتمالی محمد باسندوه، نخست وزیر کنونی یمن را منتشر کرد‌. احمد عبید بن دغر، عبد القادر هلال، احمد الکحلانی، علی محمد مجور و محمد عوض بن همام (رئیس بانک مرکزی یمن) از نام‌های مطرح برای تصدی پست نخست وزیری هستند.

سه خواسته اصلی مخالفان


جنبش انصار‌الله خواستار سه موضوع اصلی «لغو دستور آزادسازی قیمت حامل‌های سوخت، برکناری دولت فاسد کنونی و اجرای نتایج و مصوبات کنفرانس گفت‌وگو‌ ملی را» بنا به خواست مردم یمن، شده است. جنبش انصار الله یمن مشارکت در هر گونه دولت آینده یمن را رد کرده و تأکید می‌کند، ‌این جنبش به دنبال پست و مقام نیست و بخشی از مردم به شمار می‌رود.

سه‌شنبه یازدهم شهریور ۱۳۹۳


۱۶:‌۰۲
ـ یک مفتی داعش در شهر سامرای عراق کشته شد.
به گزارش شبکه المیادین، مسئولان امنیتی عراق، امروز با صدور بیانیه‌ای از کشته شدن این فرد، طی امروز در جریان درگیری با نظامیان ارتش خبر دادند.

۱۵:‌۲۵
ـ آمپول‌های مواد مخدر تولید رژیم صهیونیستی در مواضع داعش در «دیاله» عراق کشف شد.
‌پایگاه «سومریه نیوز» به نقل از «جمیل الشمری»، فرمانده پلیس استان دیاله از کشف و ضبط آمپول‌های مواد مخدر تولید صهیونیست‌ها در مواضع تروریست‌های داعش در منطقه «حوض العظیم» این استان خبر داد.

۱۵:‌۰۱
ـ یکی از رهبران انصارالله پیشنهاد دولت یمن را رد کرد.
‌به گزارش پایگاه یمن الان، «علی الخیتی» اعلام کرد: این طرح‌ یک‌طرفه از سوی کمیته وابسته به «عبدربه منصور هادی» رئیس‎جمهور یمن صادر شده‌؛ طرح پیشنهادی دولت، تنها شامل وعده‌های تحقق ناپذیر است.

۱۴:‌۵۱
ـ رئیس‌جمهور یمن از جنبش انصارالله خواست در دولت جدید مشارکت کند.
‌به گزارش المیادین، «عبدربه منصور هادی» علاوه بر این حزب، از جنبش اعتراضی جنوب این کشور نیز خواست در روند تشکیل کابینه جدید طی یک هفته آینده مشارکت داشته باشد.

۱۳:‌۰۹
ـ کمیته مذاکره کننده هیأت دولت یمن: با «انصارالله» به توافق رسیده‌ایم.
به گزارش «العهد»، سخنگوی کمیته مذاکره‌کننده هیأت دولت یمن گفت: همه اعضای هیأت دولت با «طرح توافق ملی» موافقت کردند. این طرح شامل تشکیل دولت وحدت ملی توسط رئیس‌جمهور یمن طی یک هفته می‌شود.

۱۲:‌۵۵ ـ ریاست ‎جمهوری یمن با برکناری دولت «محمد باسندوه»، نخست‌وزیر این کشور موافقت کرد.
به گزارش شبکه المیادین، هیأت دولتی یمن با تشکیل دولت جدید و بازنگری در قیمت‌ها که از مطالبات مطرح ‌در اعتراضات مردمی بود، موافقت کرد.

۰۹:‌۱۳
ـ برخی منابع خبری از توافق احتمالی دولت و مخالفان یمنی خبر دادند.
‌به گزارش پایگاه خبری «العهد»، دولت یمن و جنبش «انصارالله» در آستانه توافق بر سر تشکیل دولت جدید هستند.

دوشنبه دهم شهریور ۱۳۹۳


۱۸:‌۴۱
ـ نماینده ویژه رئیس‌جمهور یمن برای گفت‌وگو با حوثی‌ها وارد صعده شد.
‌به گزارش پایگاه لبنانی العهد، نماینده دولت یمن، حامل پیامی ویژه برای «عبدالملک الحوثی»، رهبر جریان حوثی‌های یمن است.

۱۳:‌۲۱
ـ مردم یمن در ادامه اعتراضات ضد دولتی خود در صنعا تظاهرات کردند.
به گزارش المیادین، یمنی‌ها در پی دعوت رهبر حوثی‌های یمن از مردم این کشور برای شرکت در تظاهرات امروز، لحظاتی پیش تظاهرات خود در صنعا را آغاز کردند.

۰۹:‌۲۲
ـ ‌ شب گذشته، پادشاه عربستان و رئیس‎جمهور یمن تلفنی گفت‌وگو کردند.
‌به گزارش «یمن پرس»، عبدربه منصور هادی در تماس تلفنی با ملک عبدالله، وی را در جریان آخرین تحولات یمن قرار داد. پادشاه عربستان بر حمایت کامل ریاض از امنیت یمن تأکید کرد.

۰۸:‌۵۴
ـ رهبر حوثی‌های یمن: بیانیه شورای امنیت موضع آمریکا و انگلیس بود.
به گزارش شبکه «المسیره»، عبدالملک الحوثی ‌گفت: سرانجام دولت صنعا‌‌ سقوط خواهد کرد. میلیون‌ها دلار برای مقابله با جنبش مردم هزینه می‌کنند. مردم صنعا فردا در میدان التغییر تجمع کنند
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار