بازدید 2307

چگونه در حفظ «مایه‌حیات» سهیم شویم؟

کد خبر: ۴۳۰۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱ 31 August 2014
صرفه جویی در مصرف آب حتی در مناطقی که با فراوانی این مایع حیاتی روبرو هستند، ضروری است.

به گزارش ایسنا،‌ صرفه جویی در مصرف آب علاوه بر جلوگیری از آلودگی آب دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و آبگیرها به صرفه جویی مالی نیز کمک می‌کند. این اقدام همچنین علاوه بر کاهش اشباع خاک و آلودگی دریاچه‌ها سبب افزایش عمر سیستم فاضلاب‌های تصفیه نشده به سوی دریاچه‌ها و رودخانه‌ها می‌شود. در بسیاری از جوامع، صرفه جویی آب توسط خانوارها سبب جلوگیری از توسعه پرهزینه سیستم‌های فاضلاب شهری شده است.

چگونه آب را در خانه صرفه جویی کنیم؟

- شیر آب و لوله‌ها را نسبت به هر گونه نشتی آب کنترل کنید. حتی نشتی جزئی از شیرهای آب می‌تواند روزانه 20 گالن آب هدر دهد. اگر این نشتی افزایش یابد میزان هدر رفتن آب صدها گالن خواهد شد.

- چاه توالت سطل زباله نیست. هر بار که در چاه توالت ته سیگار، دستمال کاغذی یا زباله‌های کوچک می‌اندازید در واقع پنج تا هفت گالن آب هدر می‌رود.

- نشت آب در توالت‌های فرنگی را کنترل کنید. چند قطره رنگ خوراکی داخل مخزن آب توالت فرنگی بریزید و بدون اینکه سیفون را بکشید 30 دقیقه صبر کنید در صورتیکه رنگ مخزن آب به داخل کاسه توالت فرنگی نفوذ کرد فورا باید نشتی توالت فرنگی را تعمیر کنید. بسیاری از قطعات تعویضی بسیار ارزان بوده و به آسانی تعویض می‌شوند.

- کنتور آب را برای تشخیص نشتی‌های مخفی‌ کنترل کنید. در زمان‌هایی که آب مصرف نمی‌شود در فواصل دو ساعت قبل و بعد از مصرف آب، رقم کنتور را بخوانید. اگر تفاوتی را در این اعداد مشاهده کردید قطعا یک جا نشتی وجود دارد.

- از سرشیرهای کاهنده مصرف آب استفاده کنید. نصب سرشیرهای کاهنده فشار یا کاهنده مصرف، بسیار آسان است.

- شناورهای توالت فرنگی را تقویت یا فضای فلاش تانک را محدود کنید. در داخل مخزن فلاش تانک توالت فرنگی یک یا دو بطری پلاستیکی پر از آب یا شن قرار دهید تا فضای داخل آن بیشتر اشغال شده و آب کمتری وارد آن شود. همچنین می‌توانید شناور داخل فلاش تانک را تقویت کنید. با این کار روزانه هفت تا 10 گالن و شاید هم بیشتر آب صرفه جویی می‌شود. از اینکه در محفظه فلاش تانک توالت فرنگی حداقل دو گالن آب موجود است اطمینان حاصل کنید چرا که در این صورت سیفون به خوبی عمل می‌کند. در صورتی که در داخل فلاش تانک آب کافی موجود نباشد مجبورید دو یا چند بار سیفون را بکشید یا اینکه مدت طولانی‌تری سیفون را نگهدارید تا عمل کند. در صورتی که قصد نصب توالت فرنگی‌های جدید را دارید بهتر است از کاسه‌هایی استفاده کنید که حجم فلاش تانک کمتری دارند و در هر بار استفاده از سیفون یک تا دو گالن آب استفاده می‌کنند.

- لوله‌های آب را عایق کنید. عایق کردن لوله‌های آب با استفاده از فوم‌های نواری آماده، بسیار ساده و کم‌هزینه است. بدین ترتیب نه تنها آب سریعتر گرم می‌شود بلکه از هدر رفتن آب در صورت داغ شدن جلوگیری می‌شود.

- مدت زمان استحمام خود را به حداقل برسانید. یکی از راه‌های کاهش مصرف آب این است که وقتی سر و تن خود را صابون می‌زنید دوش را ببندید و فقط در هنگام آبکشی دوباره آن را باز کنید. یک حمام چهار دقیقه‌ای چیزی حدود 20 تا 40 گالن آب مصرف می‌کند. همچنین حمام‌های گرم طولانی در هر دقیقه غیرضروری پنج تا 10 گالن آب هدر می‌دهد. پس طول مدت استحمام خود را کوتاه کنید. کم کردن فشار آب به معنای صرفه جویی 2.5 گالن آب در هر دقیقه است.

- پس از خیس کردن مسواک آب را ببندید. وقتی مسواک می‌زنید نیازی نیست که شیر آب باز باشد. تنها کافیست مسواک خود را با آب خیس کنید و تنها با یک لیوان آب دهان خود را آبکشی کنید.

- تیغ اصلاح خود را زیر شیر آب نگیرید. برای شستن تیغ اصلاح خود می‌توانید سینک را تنها چند سانتیمتر از آب پر کنید و تیغ اصلاح را داخل آن بشوئید. بدین ترتیب آب بسیار کمتری هدر می‌رود.

- ماشین ظرفشویی و لباسشویی را تنها وقتی استفاده کنید که کاملا پر است. ماشین‌های ظرفشویی و لباسشویی اتوماتیک برای اینکه مصرف آب در آنها به درستی مدیریت شود باید تنها هنگامیکه کاملا پر هستند استفاده شوند. بسیاری از تولیدکنندگان ماشین ظرفشویی می‌گویند آبکشی ظرف‌ها پیش از قرار دادن در ماشین ظرفشویی به میزان زیادی در مصرف آب صرفه جویی می‌کند. همچنین جایگزین کردن ماشین‌های لباسشویی قدیمی با ماشین‌های لباسشویی جدید که برچسب انرژی دارند سبب صرفه جویی 35 تا 50 درصدی در مصرف آب و صرفه جویی 50 درصدی در مصرف برق می‌شود. در هنگام خرید ماشین لباسشویی جدید همچنین دقت کنید ماشین لباسشویی‌هایی را خریداری کنید که آب کمتری مصرف می‌کنند.

- استفاده از خردکن زباله در سینک را محدود کنید. خردکن زباله مخصوص سینک ظرفشویی برای اینکه به خوبی عمل کند به آب زیادی نیاز دارد. به جای استفاده از این دستگاه بهتر است از یک سبد یا صافی برای جمع‌آوری تفاله‌ها استفاده کنید.

- هنگام شستن ظرف‌ها آنها را برای آبکشی زیر شیر آب نگیرید. اگر سینک ظرفشویی شما دوقلو است یکی را از آب کف‌دار و دیگری را از آب تمیز پر کنید. اگر سینک ظرفشویی شما نیز دوقلو نیست ظرف‌ها را در سبد ظروف‌ جمع کنید و آنها را با کمک اسپری یا یک کاسه آب داغ آبکشی کنید.

- برای شستن میوه و سبزی آنها را بخیسانید. وقتی میوه یا سبزی می‌شویید دریچه سینک را ببندید تا آب در سینک جمع شود یا از یک لگن آب استفاده کنید و آنها را بخیسانید.

- همیشه یک بطری آب آشامیدنی در یخچال قرار دهید. باز گذاشتن شیر آب برای خنک شدن یک عادت بسیار بد و اسراف جدی آب است. در عوض یک بطری آب آشامیدنی دربسته داخل یخچال قرار دهید.

چگونه آب را در فضای بیرون از خانه صرفه جویی کنیم؟

- گیاهان مقاوم در برابر کم‌ آبی، ساقه کوتاه و بته‌ای بکارید. اگر قصد کاشت درخت دارید سعی کنید درختان و گیاهان مقاوم در برابر کم آبی و خشکسالی بکارید زیرا بسیاری از درختچه‌های زیبا و بته‌ها نسبت به سایر گیاهان، آب کمتری مصرف می‌کنند. علاوه بر این گیاهان بومی به مراتب آب کمتری مصرف کرده و در برابر بیماری‌های بومی گیاهی مقاوم‌ترند. همچنین گیاهان را با توجه به میزان نیاز به آب گروه بندی کرده و در باغچه بکارید.

- اطراف درختان و گیاهان را با «لاشبرگ» بپوشانید. لاشبرگ تبخیر رطوبت گیاهان را کند می‌کند. تنها افزودن چند سانتیمتر مواد ارگانیک نظیر کمپوست و لاشبرگ قابلیت خاک در حفظ رطوبت را افزایش می‌دهد.

- آب‌پاش‌ها را طوری تنظیم کنید که به جای آب دادن به پیاده‌روها، درختان را آبیاری کنند. همچنین در روزهایی که وزش باید شدید است از آبیاری درختان خودداری کنید.

- چمن‌ها را فقط در موارد ضروری آبیاری کنید. بهترین روش برای اینکه متوجه شوید آیا چمن‌ها به آبیاری نیاز دارند یا نه این است که روی آنها راه بروید. اگر چمن‌ها به حالت عادی خود برگشتند نیاز به آبیاری ندارند. اما اگر خمیده ماندند نیاز به آبیاری دارند. همچنین اگر بگذارید چمن‌ها تا حدود 7.5 سانتیمتر رشد کنند به حفظ رطوبت خاک کمک می‌کنید. بسیاری از چمن‌ها تنها هفته‌ای یک بار نیاز به آبیاری دارند. در دوره خشک سال نیز می‌توان کلا آبیاری چمن‌ها را متوقف کرد در این صورت چمن‌ها قهوه‌ای شده و به خواب می‌روند و وقتی هوا دوباره خنک شد، شبنم صبحگاهی و بارش باران دوباره نشاط آنها را باز می‌گرداند. اگرچه با این کار چمن‌ها در تابستان قهوه‌ای می‌شوند اما در عوض آب فراوانی صرفه جویی می‌شود.

- چمن‌ها را کاملا سیراب کنید. وقتی به چمن‌ها آب می‌دهید این کار را به اندازی کافی و تا سیراب شدن آنها ادامه دهید تا آب به ریشه‌ها برسد زیرا آبیاری سطحی و اندک به سرعت تبخیر می‌شود.

- در ساعات اولیه صبح درختان را آبیاری کنید. آبیاری در ساعات اولیه صبح از هنگام غروب خیلی بهتر است چرا که با اینکار از رشد قارچ‌ها نیز جلوگیری می‌شود. در هر صورت آبیاری صبح زود یا هنگام غروب از تبخیر آب جلوگیری می‌کند. آبیاری در هنگام صبح زود بهترین راه مقابله با حلزون‌ها و سایر آفات گیاهی است. در هنگام وزش باد شدید نیز از آبیاری اجتناب کنید زیرا باد سبب پخش شدن آب و هدر رفتن آن می‌شود.

- به باغچه‌ها مواد ارگانیک اضافه کرده و از سیستم‌های آبیاری پربازده استفاده کنید. افزودن مواد ارگانیک به خاک باعث می‌شود تا قابلیت نگهداری رطوبت خاک افزایش یابد. همچنین با قرار دادن صحیح سیستم‌های آبیاری زیر درختان و گل‌ها می‌توان از هدر رفتن آب جلوگیری کرد. علاوه بر این می‌توانید از سیستم‌های جمع آوری آب باران استفاده کنید. آبیاری بی‌رویه نیز ضمن آسیب رساندن به سلامت گیاهان سبب زرد شدن رنگ آنها می‌شود.

- از شستن خودرو با شیلنگ آب اجتناب کنید. برای شستن خودرو از یک سطل آب کفی استفاده کنید و از شیلنگ آب تنها برای آبکشی استفاده کنید. با این روش آسان به راحتی 150 گالن آب صرفه جویی می‌شود.

- هر گونه نشتی در لوله‌ها و شیلنگ‌ها را بررسی کنید. نشت آب در خارج ساختمان شاید چون به چشم نمی‌آید جدی نباشد اما همین نشت آب می‌تواند به اندازه نشت لوله‌های داخلی موجب اسراف شود. بنابراین سعی کنید به طور مکر واشرها و شیلنگ‌ها را نسبت به هر گونه نشتی آب کنترل کنید.

به نقل از ارث‌دی، صرفه جویی در مصرف آب هنگامی موفق خواهد بود که همه اعضای خانواده از اهمیت آن باخبر باشند. بنابراین والدین باید برای یاد دادن برخی شیوه‌های آسان صرفه جویی در مصرف آب به کودکان وقت بگذارند چرا که این تغییر اندک منجر به تحول عظیمی خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی