بازدید 16531
درخواست اجرای دوباره حکم اعدامی زنده شده، بعد از 22‌سال

همسر متهم: شوهرم دیگر طاقت ندارد

کد خبر: ۴۳۰۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷ 31 August 2014
پرونده اتهامی مردی که 22‌سال قبل در جریان درگیری بر سر همسرش مرتکب قتل شده‌ بود درحالی دوباره به جریان افتاده است که متهم‌ سال‌ها‌قبل در اتفاقی نادر بعد از اجرای حکم قصاص دوباره زنده شده و با موافقت اولیای‌دم دیه پرداخت کرده بود، اما حالا فرزندان صغیر مقتول بزرگ شده‌اند و درخواست اجرای دوباره حکم قصاص را دارند.

به گزارش شرق، نیازعلی که حالا 65‌ساله‌ است زمانی که 43‌ساله بود به‌دلیل سوء‌ظن نسبت به پسرعمه‌اش او را به قتل رساند و سپس خود را تسلیم پلیس همدان کرد.

مطابق اوراق پرونده، نیازعلی بعد از اینکه مینی‌بوسی را به‌صورت شریکی با پسرعمه‌اش خرید، متوجه رفت‌وآمدهای مشکوک وی به خانه‌اش شد و با این تصور که پسرعمه‌اش قصد دارد با همسر او رابطه برقرار کند وی را با واردآوردن ضربات چاقو به قتل رساند. نیازعلی از همان ابتدای تشکیل پرونده به قتل اعتراف کرد. عمه و شوهرعمه‌ نیازعلی هم از طرف خودشان به‌عنوان ولی‌دم و هم به‌عنوان قیم فرزندان صغیر متهم درخواست قصاص کردند.

 در ‌سال 74 بعد از اینکه تلاش برای جلب‌رضایت اولیای‌دم به جایی نرسید، طناب دور گردن نیازعلی حلقه ‌زد و او به‌دار آویخته ‌شد. 20دقیقه بعد وقتی جسم بی‌جان نیازعلی از بالای چوبه‌‌دار زندان همدان به پایین آورده‌شد، پزشکی که از سوی پزشکی قانونی در محل حاضر شده‌ بود، مرگ او را تایید کرد و جسد در آمبولانس قرار گرفت تا به سردخانه منتقل ‌شود.

 اولیای‌دم به خانه برگشته و برادران نیاز‌علی هم منتظر تحویل جسد بودند که تکان‌خوردن انگشت دست نیازعلی توجه پزشکی را که در آمبولانس بود، جلب کرد و بعد از معاینه دقیق مشخص شد نفس این مرد دوباره برگشته‌ است. بنابراین بلافاصله عملیات احیا توسط پزشک آغاز شد و وی به بیمارستان انتقال یافت. سرانجام این مرد به زندگی بازگشت. دو‌ماه بعد با بهبود نیاز‌علی، او دوباره به زندان بازگردانده ‌شد. ر

ییس دادگستری همدان با توجه به اتفاقی که افتاده ‌بود از رییس وقت قوه‌قضاییه درباره این پرونده کسب تکلیف کرد؛ ارسال این نامه با تغییر رییس قوه‌قضاییه همزمان شد و آیت‌اله یزدی جای خود را به آیت‌اله هاشمی‌شاهرودی داد. وی نیز نامه را به دفتر مقام‌معظم‌رهبری ارسال کرد تا کسب‌تکلیف شود، سرانجام در پاسخ اعلام شد با توجه به اینکه حکم اجرا شده و مجرم زنده مانده مصلحت این است که مصالحه انجام شود.

به این ترتیب قضات اجرای احکام همدان با برگزاری جلساتی با پدر و مادر مقتول موفق به جلب‌رضایت آنها از سوی خود و اولیای‌دم صغیر شدند و دیه دریافت کردند اما این پایان پرونده نیاز‌علی نبود؛ چند‌سال‌بعد، یکی از اولیای‌دم صغیر با دریافت حکم رشد از پزشکی قانونی به دادگستری همدان مراجعه کرد و خواستار قصاص قاتل پدرش شد؛ این درخواست دوباره به دفتر رییس قوه‌قضاییه فرستاده‌ شد و آیت‌الله هاشمی شاهرودی یک‌بار دیگر اعلام کرد با توجه به اجرای حکم و زنده‌ماندن متهم مصالحه شود و اولیای‌دم دیه دریافت کنند، اما باوجود جلسات متعددی که با فرزند مقتول برگزار شد او حاضر به دریافت دیه نشد و همچنان بر قصاص پافشاری کرد؛ نتیجه این مذاکرات یک‌باردیگر به رییس قوه ‌قضاییه اعلام شد و دستور جدید نیز تاکید بر اجرای دستور قبلی داشت. در این مدت نیازعلی با قرار وثیقه آزاد بود.

برگزاری جلسات جدید هم نتوانست کارساز باشد و فرزند مقتول یک‌بار دیگر بر درخواست قصاص پافشاری کرد و این‌بار رییس قوه‌قضاییه اعلام کرد درصورت اصرار اولیای‌دم با رعایت قانون حکم اجرا شود. این دستور مورد اعتراض متهم قرار گرفت و دوباره پرونده به جریان افتاد. این‌بار نیازعلی بازداشت اما دوباره دستور بر عدم اجرای حکم صادر شد. با این حال فرزند مقتول همچنان اصرار بر اجرای حکم قصاص دارد و عنوان کرده‌ حاضر به دریافت سهم دیه از صندوق دادگستری نیست.

حسن ساسانی، وکیل مدافع نیازعلی روز گذشته بعد از دیدار با موکلش در زندان گفت: در صحبت‌هایی که با قاضی اجرای احکام داشتم، فهمیدم او با توجه به فتوای مقام‌معظم‌رهبری و دستور چندین‌باره رییس قوه‌قضاییه به این نتیجه ‌رسیده‌ است که ارسال دوباره پرونده برای استیذان جایگاه قانونی ندارد بنابراین مطابق دستور قبلی باید صلح و سازش برقرار شود.

گفت‌وگو با همسر متهم

همسر متهم روز گذشته در گفت‌وگویی کوتاه درباره روند پرونده شوهرش توضیح داد.

درباره قتل توضیح بده، ظاهرا قتل به خاطر تو اتفاق افتاد؟

بله درست است. شوهرم با پسرعمه‌اش مینی‌بوس شریکی خریده‌ بودند و کار می‌کردند. مقتول هر روز وقت و بی‌وقت به خانه ما می‌آمد. یک‌روز به او گفتم این رفت‌وآمدها برای چیست. تو با شوهرم کار‌داری چرا وقتی او نیست به خانه ما می‌آیی؟ گفت همانطور که در ماشین با او شریک هستم تو را هم می‌خواهم با او شریک باشم. من قبول نکردم و خیلی ناراحت شدم، با این حال دست‌بردار نبود تا شوهرم متوجه ناراحتی من شد. او گفت من کار می‌کنم و همه چیز داریم. هیچ‌مشکلی هم با هم نداریم، چرا آنقدر پریشان هستی؟ گفتم مینی‌بوس را بفروش و دیگر با پسرعمه‌ات کار نکن، پرسید چرا گفتم برای اینکه پیشنهاد‌های بی‌ربط و کثیفی به من می‌دهد. شوهرم دیگر چیزی به من نگفت تا اینکه روز حادثه گفت می‌خواهد با او صحبت کند. اصلا متوجه نشدم کجا رفت و چه اتفاقی افتاد. وقتی برگشت تصمیم گرفت خودش را به پلیس معرفی کند و آنجا بود که متوجه شدم پسرعمه‌اش را کشته‌ است.

در مدتی که شوهرت زندان بود چطور زندگی‌ات را می‌گذراندی؟

زندگی خیلی برایمان سخت‌ شده ‌بود. من دو دختر و دو پسر داشتم. در خانه پدرم زندگی
می‌کردم و فرش می‌بافتم تا هزینه زندگی‌ام را تامین کنم و تنها منبع در‌آمدم همین بود.

درباره روز اعدام نیاز‌علی توضیح می‌دهی؟

من در جریان نبودم. آن روز برای ملاقات رفتم. نیازعلی نیامد. از هرکسی سراغ او را می‌گرفتم یک حرف می‌زد، دلم‌ لرزید که مبادا اعدامش کرده ‌باشند. بعد به من گفتند رییس زندان صدایت می‌کند. وقتی وارد اتاقش شدم گفت، باید قول بدهی شیون نکنی، گفتم نکند اعدامش کردند، گفت بله امروز صبح شوهرت اعدام شد اما حالا در بیمارستان است. شوهرت بعد از اعدام زنده شد ولی در کماست. وقتی حکم اجرا و شوهرم زنده ‌شده ‌بود به پدر و برادرانش خبر داده ‌بودند. آنها در بیمارستان بودند ولی من خبر نداشتم.

درمان شوهرت چقدر طول کشید؟

خیلی سختی کشیدیم. مدتی در کما بود. بعد که از کما خارج شد خون‌هایی را که در بدنش لخته می‌شد بیرون کشیدند و حتی مجبور شدند خونش را عوض کنند. چند‌ماه در بیمارستان ماند و بعد دوباره به زندان بازگردانده ‌شد.

شما دیه پرداخت کردید، این مبلغ را چطور تهیه کردید؟

زمین‌هایی که شوهرم داشت، خانه و ماشین را دادیم. مقداری هم پول خواستند آنها را هم با کمک فامیل دادیم و بعد هم گفتند باید از روستا بروید که قبول کردیم و کوچ کردیم. بعد از کوچ ما حتی خانه‌مان را آتش زدند.

پرونده چه زمانی دوباره به جریان افتاد؟

شوهرم با وثیقه آزاد شده ‌بود که دوباره علیه‌ا‌ش پرونده تشکیل دادند.

شوهرت در حال حاضر زندان است؟
 
چند‌ماه پیش وقتی ماشینش را به تعمیرگاه برده ‌بود ماموران آنجا رفتند و او را گرفته و بعد هم به زندان بردند. 22‌سال از آن موضوع گذشته. شوهرم حالا بزرگ فامیل و ریش‌سفید شده ‌است. بعد از آن ضربه‌ای که جسمش برای اعدام خورد و قلبش آسیب دید دو بار سکته کرده‌ که یکبارش در زندان بوده. وضع جسمی و روحی خوبی هم ندارد. برای نجات شوهرم حتی حاضر هستم 150میلیون‌تومان دیگر که دیه قانونی است با کمک وام و پس‌اندازی که در این چند‌سال داشتم، بپردازم. او دیگر تحمل این وضعیت را ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۴۲
اگر این موضوع آن طور که توضیح داده شده، باشد پس برای آنکه این فرد اعدام نشود باید کاری کرد 22 سال در زندان بود دیه پرداخت کرده و دوباره نیز پرداخت خواهند کرد تازه یکبار اعدامهم شده و عذاب اعدام را کاملاً کشیده پس چرا باید دوباره این عذاب را باید تحمل کند.
خداوند بر همه اعمال ما ناظر است
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
خداوند بر همه اعمال ما ناظر هست
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
خداوند بر همه اعمال ما ناظر هست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
خداوند بر همه اعمال ما ناظر هست
قانون ايراد دارد .
چرا اولياي دم بعد از چندين سال بايد دوباره پرونده را به جريان بياندازند ؟ بر فرض اين فرد هم رضايت دهد و دوباره 5 سال بعد برادر ديگري خونخواهي كند !!
مگر يك نفر چند بار بايد محاكمه شود؟
پاسخ ها
حسین
| United States |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
احتمالا پسره بیکاره گفته سنگ مفت گنجشکم مفت بلکه یه 500ملیونی بگیریمو حالشو ببریم دیگه .....
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
پول مزه كرده ديده كه خوبه حالا بعد از 22 سال پولا تموم شده مي خوان دوباره اخاذي كنند
پسره پول مفت میخواد مگه دیه چند بار پرداخت میشه؟دیده به سن کار کردن رسیده نمیخواد کار کنه میخواد با مفت خوری و زورگویی مثل بابای خائنش زندگی کنه
پاسخ ها
مبارز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
پدر اون بوده خب معلومه پسر چه جانوریه. قانون ما ایراد داره به خاطر اینجور مسائله. اگه بخوان اعدام کنن باید دیه گرفته شده رو با تمام خسرات و مچنین غرامت یکبار اعدام و هزینه های پزشکی و بیست سال استرس و غذب ر به این خانواده بده بعد اعدامش کنند با یه حساب سرانگشتی پسره باید بیش از یک میلیارد تومان غرامت بده که تا حدودی بتونه خواستش رو مطرح کنه....شرع چیزی نامربوط و غیرعقلانی را به امت تحمیل نمیکند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
راحت در مورد دیگران قضاوت نکن
اگر علما حکم برسازش دادند خلاف شرع و قانون است که دوباره محکوم به قصاص شود درضمن پدر ومادر مقتول موافقت خودرا با دیه اعلام کرده بودند پس دیگر نباید پرونده به جریان بیفتد اینجا نقض قانون است این مجرم یک بار اعدام شده و حکم اجرا گردیده وخواست خدا بوده که دوباره به زندگی برگردد پس حتما گفته های همسر ش دال بر این که پسرعمه ی شوهرش نیت سو داشته درست می باشد. از قدیم گفتن :سر بی گناه پای دار می رود اما بالای دار نمی رود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
البته بالای دار رفته ها ، ولی ماشالله مقاوم بوده، پس ضرب المثله کارکردشو از دست داده
پسره همان پدره و بیش ازاین ازش نمیشه ازش توقع داشت
با توجه به اینکه از این ماجرا 22 سال می گذرد وحکم در باره نیازعلی اجرا شده دیگر نیازی به حتی پرداخت دیه نبود ولی نیاز علی لطف کرده و به وراث پرداخت نموده و قضیه فیصله یافته حال پسر مقتول که به احتمال زیاد شیشه هم مصرف میکند قصد باج گیری از نیاز علی بی نوا را دارد پیشنهاد من این است که از پسر مقتول آزمایش مصرف روانگردان انجام شود در هر صورت حکم نیاز علی برایت مطلق است
پاسخ ها
کارشناس حقوق
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
آقای بندری لطفا نام شعبه دادگاهی که جنابعالی در آنجا قضاوت میکنی اعلام کنی سپاسگزار می شویم
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
این شیشه و روانگردان رو از کجا کشف کردی کاراگاه گجت؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
من با کار پسره مخالفم اما اینطوری راحت تهمت نزنید یکی میگه باج میخواد یکی میگه شیشه مصرف میکنه آخه شما از کجا میدونید که اینطوری قضاوت میکنید؟
ندا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
اقای بندری این دفعه حکم ملایمی صادر کردی جریان چیه؟
شاکی دیه روبه نرخ روزبرگردونه-22سال هم بره زندان تاحکم اعدام متعم صادربشه.
هر پولی که فرزند ان مقتول بگیرد از نظر من حرام است و این اتفاق نشان از قانون بی قانون و منطق ما دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
بهتره نظرت رو در مورد حلال و حرام برای خودت هم نگه نداری .....
ناشناس
| - |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
قسمت دوم رو لايك مي كنم
بدبخت یک بار تا پای مرگ رفته، 22 سال هم که زندان بوده، فرزندان اولیای دم باز هم نمی تونن بگذرند؟ اگر از خلق خدا نگذری خدا هم از معصیت های کوچیک و بزرگ تو نمی گذره. خود دانی.
اینه پاداش غیرت و دفاع از ناموس.....می بایست ماهواره ای بود.....چرا اگه پایبند سنت ها و رسوم چندین ساله این مرز بوم باشی مدالی جز اعدام و عذاب و زندان انتظارت را نمی کشد....اما خائنین و فرزندانشان امروز همچنان طلبکار این جامعه اند و دستمزد کثافت کاریشان را مطالبه می نمایند!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
آی کیو....در 22سال قبل مگر ماهواره رایج بوده؟؟؟؟؟؟؟....یکم فکر چیز خوبی است!!
جل الخالق میگن خاک سرده ولی بعد 22 سال داغ پسره تازس. این بدبخت چندبار باید تاوان بده تازه اگه واقعا قصد سوء به زن قاتل داشته که وامصیبتا خدا باید مقتول رو هم ببخشه
چرا سیستم حقوقی قوانین کشور اجازه می دهد چنین پرونده هایی ایجاد شود؟
به نظر موضوع پول نیست کینه شتریه!!!!
انگشت مکن رنجه به در کوفتن کس/ تا کس نکند رنجه به در کوفتنت مشت. این پسره که حالا با ادعای خونخواهی پدرش پرونده را به جریان انداخته یقینا روزی به مصیبتی بدتر از این دچار خواهد شد. چوب خدا صدا ندارد
قطعا مقتول الان مورد لعن و نفرین خداست.
حقش مرگ بود که به حقش رسید.
پسرش هم راه پدر رو داره میره!
یک بار قتل نفس یک بار قصاص و دیه داره نه چندین بار.این چه قانونی هست!
1-طرف یک بار اعدام شده.
2-طرف دیه را پرداخت کرده.
3-طرف 22 سال در زندان بوده.
حالا ظاهرا باید تمام این مراحل رو از نو طی کنه.
ریاست محترم قوه قضائیه میبایست دستور به بسته شدن پرونده را بطور قاطع صادر میکردند چرا که قاتل یکبار قصاص شده از جنبه عمومی جرم هم مدت 22 سال زندان بوده و دیه هم پرداخت کردند! یعنی کامل دینشون رو پرداخت کردند و پرونده باید بلحاظ قضایی مختومه اعلام میشد
خب از اون پدر این پسر همچین بعید هم نیست
پسر کو ندارد نشان از پدر
تو بيگانه خوانش مخوانش پسر
پدر میخواسته تجاوز کنه پسر داره دوتا دوتا دیه میگیره
خدایا پناه بر تو
هیچ آدمی بعد از 22 سال اینقدر کینه نداره، چه برسه به این پسر که اون زمان خردسال بوده و اصلاً پدرش رو بخاطر نداره. بنابراین دو حالت داره: یا اینکه توی فامیلشون افرادی هستند که دارن شارژش میکنن و در اصل اونها هستند که با نیازعلی دشمنی دارن، یا اینکه پسره هوس پول و پله ی چندصد میلیونی کرده و گفته سنگ مفت و گنجشک مفت. بعضی از وکلا هم پیدا میشن که دنبال اینجور کیس هایی هستند و میگن مثلاً یک سومش رو به ما بده تا برات دیه بگیریم. رئیس دستگاه قضا باید اینجا ورود کنه.
هرمردی حق دارد از ناموس و شرفش دفاع کند.
قوانین باید اصلاح شوند.
آقا اين چه قانوني است كه ما داريم ؟ درسته كه نياز علي قتل كرده ولي چرا كسي نيست بگه كه چرا قتل كرده ؟ آيا قانون و دادگاه نبايد ضربه روحي وارد شده به نيازعلي و همسر و خانواده بدبختش ناشي از اين خيانت و عمل بي شرمانه و هولناك آن ملعون را هم برآورد نمايد؟! مگر سزاي عمل آن خائن پليد غير از مرگ بوده ؟
عجیبه خیلی عجیبه طرف رضایت داده بعد یکی به سن بلوغ میرسه رضایت نمیده اصلا قابل درک نیست واقعا اگه اینجوری باشه که خیلی بده و اصلا با عقل و منطق سازکاری نداره عجب میدونم چرا ایشون را دستگیر کردند
پسر همان پدره بیش ازاین ازش نمیشه توقع داشت
حکم فقط یکبار اجرا می شود قانون خدا و پیغمبره.
اومدیم خدا خواست این زنده بمونه دلیل نمیشه50 بار حکم اجرا بشه که.
اما خوشم اومد از غیرتش که دزد ناموسش رو کشت
بنظرم اين مزد زنده ماندن خدا براي اين مرده غيرتمند بوده
اگر گفته های این خانم درست باشه باید از همسر ایشون بعنوان قهرمان ملی در سطح کشور تجلیل بشه که از این مردا در جامعه کم شده ودرس عبرتی بشه برای ادمهاییکه به ناموس دیگران دست درازی میکنند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار