بازدید 18350

رازگشایی از شهر باستانی در «چنگ الماس»

کاوشگری در منطقه چنگ الماس بیجار استان کردستان از آثار باستانی مربوط به 1750 سال قبل از میلاد مسیح رازگشایی کرد.
کد خبر: ۴۳۰۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰ 31 August 2014
کاوشگری در منطقه چنگ الماس بیجار استان کردستان از آثار باستانی مربوط به 1750 سال قبل از میلاد مسیح رازگشایی کرد.

به گزارش برنا، بر اثر کاوشگری در منطقه چنگ الماس شهرستان بیجار استان کردستان آثار باستانی مربوط به 1750 سال قبل از میلاد مسیح به دست آمد.

یکی از شهروندان بیجاری  با بیان اینکه بر اثر این کاوشگری‌ها به یک معدن تولید آهن دست پیدا کرده‌اند، ادامه داد: کاوشگران از روز 15 مرداد مشغول به کاوش در این منطقه هستند و در آثار باستانی ای که پیدا کرده‌اند تعدادی استخوان و جمجمه مشاهده کرده‌اند و کاوش‌ها همچنان ادامه دارد. 

وی با بیان اینکه برای ساخت سد تالوار قرار است این منطقه زیر آب برود اضافه کرد: ما در این کاوش به تپه‌های باستانی دست پیدا کرده‌ایم و آثاری از خانه‌های قدیمی و حتی چیزی شبیه به نانوایی نیز در اینجا مشاهده شده است.  این مرد با بیان اینکه مسئولان استانی اصرار عجیبی روی آبگیری این سد دارند، اضافه کرد: متأسفانه تاکنون کسی در استان توجهی به این آثار باستانی کشف شده نکرده است.

 این آثار کشف شده مربوط به هزاره ششم قبل از میلاد مسیح با نقش و نگارهای مربوط به آن دوره است. وسایلی همچون سرنیزه و زره جنگی نیز در این کاوش استخراج شده است که نشان از تولید زره‌های جنگی و دیگر تولیدات آهنی در آن دوره در این مکان دارد. احمدرضا قاسمی بخشدار بخش چنگ الماس شهر بیجار در خصوص آثار کشف شده در کاوشگری اخیر این بخش از استان کردستان گفت: آثار مکشوفه گواهی بر تاریخ چندهزار ساله خطه کردستان دارد و باید حتماً حفظ شود. 

وی گفت: البته صحبت در این خصوص در صلاحیت من نیست اما ما برای اقدامات مؤثر در این حوزه از مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری کشور درخواست کمک کرده‌ایم و کارشناسان پژوهشگاه میراث فرهنگی برای بررسی‌های بیشتر نیز در منطقه حضور دارند.  قاسمی با بیان اینکه باید تا قبل از آبان ماه که سد تالوار آبگیری می‌شود نسبت به حفظ میراث فرهنگی کشف شده اقدام عاجلی صورت گیرد، گفت: برای حفظ این میراث نیازمند اعتبار و وجود نیروهای لازم هستیم که متأسفانه در هر دوی این موارد دچار کمبود هستیم. از دکتر مسعود سلطانی فر رئیس میراث فرهنگی و دکتر سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی می‌خواهیم اعتبار ویژه‌ای برای ما قائل شوند و با تدبیر ویژه‌شان اجازه از بین رفتن تاریخ کردستان را ندهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی