بازدید 4518

شهرداری: ساخت‌وساز در بوستان‌مادر قانونی است

شهرداری اعلام کرده است ساخت‌وساز در پروژه نور (بوستان مادر) مطابق با قانون و دارای پروانه ساختمانی از سوی کمیسیون ماده 5 است و از آنجا که منطقه 5 شهرداری تهران از نظر تامین‌ سرانه فضای سبز با کسری مواجه نیست، ساخت‌وساز در این محدوده نیز با منع مواجه نیست.
کد خبر: ۴۳۰۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹ 31 August 2014
درحالی‌که بیش از یک‌ماه پیش شورایعالی شهرسازی، دستوری صریح برای توقف ساخت‌وسازها در زمین «بوستان مادر» را صادر کرد، شهرداری تهران طی نامه‌ای رسمی به دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری اعلام کرد: ساخت‌وساز در پروژه نور (بوستان مادر) مطابق با قانون و دارای پروانه ساختمانی از سوی کمیسیون ماده 5 است.

براساس خبر منتشرشده در سایت بلدیه، شهرداری اعلام کرده است ساخت‌وساز در پروژه نور (بوستان مادر) مطابق با قانون و دارای پروانه ساختمانی از سوی کمیسیون ماده 5 است و از آنجا که منطقه 5 شهرداری تهران از نظر تامین‌ سرانه فضای سبز با کسری مواجه نیست، ساخت‌وساز در این محدوده نیز با منع مواجه نیست.

معاون شهردار تهران در این نامه تاکید کرده است در صورتی که کارشناسان شورایعالی شهرسازی و معماری کشور نسبت به این امر ایراد شکلی و ماهوی دارند، شهرداری تهران آمادگی لازم را برای رسیدگی و تطبیق و تدقیق موضوع داشته و در صورت لزوم و بنا بر نیاز، جلسات کارشناسی حسب نظریه شورایعالی به تامین سرانه فضای سبز مازاد در محدوده منطقه 5 تا سقف 1/7هکتار معادل عرصه زمین صدرالذکر اقدام خواهد کرد. به این ترتیب به نظر می‌رسد شهرداری تهران قصد ندارد به‌هیچ‌عنوان ادامه عملیات در «بوستان مادر» را متوقف کند و در صورت وجود اصرار از سوی شورایعالی شهرسازی به عنوان نهاد فرادستی، معادل مساحت پروژه نور (بوستان مادر) را در محدوده دیگری از منطقه 5 تامین خواهد کرد.

اینها در حالی است که شورایعالی نیز به غیرقانونی‌بودن روند تغییر کاربری «بوستان مادر» واکنش نشان داده است؛ روندی که در آن شهرداری تهران در ازای طلب یکی از نهادها، زمین بوستان مادر با کاربری فضای سبز را به آن واگذار کرد. شورای شهر و شورایعالی به این موضوع واکنش نشان دادند. شورایعالی به عنوان بالاترین نهاد تصمیم‌گیر در این حوزه دستور توقف صادر کرد اما ساخت‌وسازها ادامه داشت و حالا این نامه معاون شهردار از عزم جزم شهرداری برای ادامه ساخت‌وسازها حکایت دارد. این در حالی است که عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی و پرویز حناچی، معاون شهرسازی این وزارتخانه تصمیم به شکایت‌بردن از شهرداری به قوه‌قضاییه و سازمان بازرسی گرفته‌اند، شکایتی در پی تمکین‌نکردن و ارایه مستندات قانونی از سوی شهرداری؛ مستنداتی که تاکنون ارایه نشده‌اند.

اردیبهشت‌ماه بود که روزنامه «شرق» گزارشی از فروش غیرقانونی زمینی منتشر کرد که قرار بود بوستانی برای اهالی محل باشد. اما تهاتر شهرداری با پیمانکاری که هویتش مشخص نیست، جای درخت، آب‌نما و... را با تیرآهن و بتن معاوضه کرد و این آغاز مناقشه‌ای میان شورای شهر، وزارت راه‌وشهرسازی و شورایعالی شهرسازی با شهرداری شد؛ مناقشه‌ای که حالا عمرش به پنج‌ماه می‌رسد. موضوع، کاربری قطعه‌زمینی هفت‌هکتاری بود؛ «بوستان مادر» یا مجتمع تجاری نور. قطعه‌زمینی که تا سال 88 و طبق طرح تفصیلی قرار بود پارکی شود برای اهالی شهرک فرهنگیان اما در ادامه تغییر‌کاربری ‌یافته، فروخته می‌شود تا به‌جای درخت و فواره، هشت‌برج 17طبقه در آن سبز شود.

کش‌وقوس‌ها ادامه یافت، تا اینکه یک‌ماه پیش شورایعالی شهرسازی بر تثبیت کاربری «بوستان مادر» در منطقه 5 شهرداری تهران (پروژه نور) به کاربری فضای سبز تاکید کرد و دستور بر توقف همه فعالیت‌ها داد و در مصوبه‌ای شهرداری را مسوول هرگونه تخلف از ضوابط مذکور معرفی کرد. اعضای شورایعالی شهرسازی و معماری در مصوبه خود تاکید کردند: «موضوع تخلف شهرداری از اجرای مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری مبنی‌‌بر توقف فعالیت ساختمانی در صورت اصرار بر تخلف، جهت پیگیری حقوقی از طریق دبیرخانه شورایعالی به مراجع نظارتی ارجاع می‌شود» رییس شورای شهر پیش از این گفته پای اشخاص حقوقی در تخلفات «بوستان مادر» وسط است این نامه شهرداری هم نشان می‌دهد قصد عقب‌نشینی و توقف ندارد. حالا باید منتظر ماند دید که ادامه چالش میان شهرداری و شورایعالی به کجا می‌رسد؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست