بازدید 4480
۲

نگاه شما: برخورد نامناسب با بیمار در گناباد

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۴۲۹۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲ 27 August 2014
مجید دانائی در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

پزشکی شغل بسیار حساسی است. گاهی یک تشخیص اشتباه می تواند بیمار را تا سرحد مرگ پیش ببرد یا یک اشتباه کوچک در جراحی می تواند چهره یک انسان را برای همیشه نازیبا کند،کم نیستند بیمارانی که قربانی تشخیص های اشتباه پزشکی شده اند، بیماری که مشکل سرطان استخوان دارد، تا چند ماه به او گفته می شود که آرتروز زانو دارد، بیمار دیگری با مشکل سنگ صفرا به پزشک مراجعه می کند، اما به او گفته می شود که احتمالا وشاید آپاندیس باشد.متخصص جراحی عمومی علیرغم مشاهده لوح فشرده سی تی اسکن رنگی بیمار و عدم توانایی در تشخیص صحیح و به موقع به بیمار گفته در بیمارستان بیدخت بستری شده تا بعد از باز کردن شکم و جراحی علت درد را شاید بتوانم تشخیص دهم.وا اسفا به حال چنین پزشکی!!!!

تشخیص های نادرست پزشکی می تواند مسیر درمان را کاملا منحرف کند، در نتیجه یا گاهی بیمار، فرصت درمان را به دلیل تشخیص غلط از دست می دهد و یا مراحل درمان بسیار سخت تر از قبل می شود. شاید انتظار این است که آمار تشخیص های غلط و خطاهای پزشکی با رشد علم کمرنگ تر شود اما در کشور ما اوضاع قدری متفاوت است.در عرض کمتر از چند ماه سه فوت زنان بار دار در این شهرستان به ثبت رسید. پرونده های ارجاعی به سازمان پزشکی قانونی رو به افزایش است.و جالب تر اینکه در بیشتر موارد این شکایت های پزشکی به جایی نمی رسد و معمولا پزشک از شکایت های پزشکی تبرئه می شود. البته شکایت از پزشکان، به معنی آمار خطاهای پزشکی نیست؛ زیرا بسیاری از بیماران با وجود نارضایتی از فرآیند درمان، به شکایت از پزشک متوسل نمی شوند و به همین دلیل هم باید خطاهای پزشکی و تشخیص های نادرست در کشور را چند برابر آمار شکایت های پزشکی دانست. با توجه به این که تشخیص های غلط پزشکی، روند درمان را مختل می کند و گاهی بیمار مجبور می شود داروهایی استفاده کند که نباید مصرف کند.

متاسفانه تعدادی از پزشکان در گناباد با نگاه از بالا به مردم می نگرند و کلا وقت خود را با ارزشتر از این می دانند که بایستند و برای همراه بیمار توضیح دهند که بیماریت چیست و الان در چه مرحله ای است و عوارض این بیماری چیست.
طبق منشور جهانی حقوق بیمار ، بیمار یا همراه قانونی وی حق دارد تا از آخرین وضعیت بیماری اش اطلاع و آگاهی داشته باشد بنده یقین دارم که این حق قانونی بیمار(و همراهش) هم اکنون در بیمارستانها و بخصوص بیمارستانهای گناباد رعایت نمی شود و نتیجه این ناحقی چیزی جز دعوا و درگیری نیست.

میزان تحصیلات یک پزشک با یک دکتری استاد دانشگاه تفاوتی ندارد اما کاش می شد میزان درآمد این دو قشر را در معرض دید مردم بگذارند تا ببینند که پزشکان چه درآمد نجومی دارند ولی موقع زیرمیزی گرفتن از میزان کم دریافتی محل کار می نالند و هزار توجیه می آورند تا پول زور از مردم بگیرند ولی حاضر نیستند به همان همراه بیمار توضیحی چند دقیقه ای بدهند و او را در مورد بیماریش آگاه و اقناع کنند.

بیشتر پزشکان ترجیح می دهند کارهای تشخیصی را به عهده مراکز پاراکلینیک مثل سونوگرافی و رادیولوژی و ام.آر.آی بگذارند و خودشان از شنیدن شرح حال بیمار امتناع می کنند و معاینه های بالینی روی بیمار کمتر انجام می شود. اما این روزها در مطب بسیاری از پزشکان، گرفتن شرح حال از بیمار فراموش شده است. البته مطابق سوگندنامه، پزشک باید در هر شرایطی مصلحت بیمار را مدنظر قرار دهد و کمبود وقت برای تشخیص درست نمی تواند دلیل اهمال پزشک باشد، زیرا پزشک می تواند با پذیرش تعداد کمتر بیماران، درآمد کمتری داشته باشد اما به سوگند نامه پزشکی اش وفادار بماند.

تعدادی از پزشکان گناباد با بیمار و همراهش درست برخورد نمی کنند فرهنگ عذر خواهی و پذیرش اشتباه در بین بسیاری از پزشکان عل الخصوص گناباد وجود ندارد و اغلب از پذیرش اشتباه سر باز می زنند. دلیل برخی شکایت های پزشکی، برخورد نامناسب پزشک با بیمار است؛ طوری که برخی پزشکان از توضیح دادن نوع بیماری و نوع درمان به بیمار اجتناب می کنند و همین عامل، به افزایش جو بی اعتمادی بین پزشک و بیمار دامن زده است. تشخیص فوری و عجله ای، موجب بروز بسیاری از خطاهای پزشکی شده است و این اتفاق در بین پزشکان جوان و کم تجربه بیشتر اتفاق می افتد.

البته خطاهای پزشکی در همه جای جهان وجود دارد و باید خود جامعه پزشکی با پزشکان متخلف برخورد کند، اما واقعیت این است که تشخیص های غلط پزشکی در کشورهای توسعه یافته، عواقب بیشتری برای پزشک به همراه دارد، اما در کشور ما بندرت امکان دارد پزشکی به دلیل تخلف و تشخیص غلط، از طبابت محروم شود. به نظر می رسد تا این مشکلات برطرف نشود، باید انتظار داشت که در سال های آینده نیز با افزایش مستمر تشخیص های غلط پزشکی روبه رو باشیم. در پایان گوش اگر گوش من و ناله اگر ناله تو آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲
مرد حسابی...من خودم مهندسی میخونم ولی باید بگم ک دکترای پزشکی رو با دکترای مهندسی مقایسه میکنی؟؟!!!!دکترای مهندسی رو میشه تو 7 سال گرفت...برای پزشکی عمومی تقریبا همینقدر باید درس خوند...منصف باشین دیگه!!!!!ایران اتفاقا از ارزون ترین های خدمات پزشکیه
سلام
متاسفانه آزمون و خطا در روند تشخیص بخش اعظمی از بیماران در جریان است بنحوی که بعضا بیماریهای بسیار خطرناک مانند سرطان بدلیل تشخیص دیر هنگام باعث بروز هزینه های انسانی و مالی هنگفت می گردد. بنده یکی از داغدیده های تاخیر در تشخیص می باشم که این امر را با تمام وجود لمس کردم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی