بازدید 9193

خاتمی:فساد بايد ميلياردي باشد تا حساس شويم؟

مسلمان واقعي، اهل جنگ به معناي آغازگر جنگ نيست. مسلمان واقعي کسي نيست که بخواهد حقيقت اسلام را به برداشت‌ها و سليقه‌هاي تنگ خود محدود کند و هر کس غير از اين باشد را نابود کند
کد خبر: ۴۲۹۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۴ 27 August 2014
رئيس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با تاکيد بر اين‌که «مسلمان واقعي، متجاوز نيست» تصريح کرد: مسلمان واقعي، اهل جنگ به معناي آغازگر جنگ نيست. مسلمان واقعي کسي نيست که بخواهد حقيقت اسلام را به برداشت‌ها و سليقه‌هاي تنگ خود محدود کند و هر کس غير از اين باشد را نابود کند؛ اين کاريست که امروز گروه‌هاي تروريستي به نام اسلام انجام مي‌دهند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي در ديدار جمعي از آزادگان و ايثارگران با اشاره به اين‌که آزادگان علاوه بر امتيازات معنوي شهيدان و جانبازان، اسارت دشمن جبار را نيز تحمل کرده اند، گفت: آزادگان نماد مقاومت، سربلندي و عزت خواهي ملت هستند و يادشان در ذهن ملت است؛ البته طبع بلند عزيزان اين است که چون براي خدا کار کردند در مقابل فداکاري خود عوض مادي نمي‌خواهند، اما وظيفه ملت و دولت توجه ويژه به اين اسطوره‌هاي نمادين است تا با مشکلات مختلف رو به رو نباشند و از وجود آنها به بهترين وجه استفاده شود.

به گزارش روابط عمومي دفتر حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي در اين جلسه که در فضايي صميمي و همراه با خاطره گويي آزادگان از دوره اسارت برگزار شد، پرسش‌ها و دغدغه‌هاي آزادگان در زمينه مسايل منطقه اي و خطر گسترش افراط گرايي در کشورهاي همسايه ايران، نقش سيدمحمد خاتمي در جلوگيري از اين افراط گرايي‌ها و همچنين خواست مردم ايران از انتخابات 76 و همچنين انتخابات 92 و ضرورت و چگونگي پاسخ به مطالبات مردم مطرح شد که رييس جمهور پيشين ايران به تناسب وقت پاسخ اين پرسش‌ها را بيان کرد.

رييس جمهور اسبق کشورمان در ادامه با اشاره به تعابير مختلفي که از دلايل انقلاب اسلامي مردم ايران مطرح مي‌شود گفت: برخي مي‌گويند مردم انقلاب نکردند براي زندگي و وضعيت مادي، بلکه براي اجرايي شدن احکام اسلامي آن هم برخي ظواهر اسلامي، انقلاب کردند يعني گويي انقلاب فقط براي اين بوده که شراب فروشي‌هاي رسمي بسته شود و برود در خانه‌ها تهيه شود، فسادکده‌هاي رسمي بسته شود اما فساد در جامعه گسترش يابد. ظاهر قيافه‌ها اسلامي شود اما باطن مهم نباشد. در واقع به اين شکل اخلاق که هدف بعثت بود از بين برود و دروغ، تهمت و فسادهاي بزرگ وجود داشته باشد.

وي با اشاره به عادي شدن فساد به دليل تکرار آن يادآور شد: امروز متاسفانه به دليل بزرگ شدن ارقام فسادها به نظر مي‌رسد فساد و سوءاستفاده بايد بيش از هزار ميليارد باشد تا در جامعه حساسيت ايجاد شود.

رييس جمهور اسبق کشورمان افزود: انقلاب آمد که زندگي مردم را عوض کند؛ البته که مي‌خواست فساد نباشد؛ فساد اصلي يعني حکومت استبدادي و وابستگي به بيگانه و بعد هم فسادهاي اخلاقي و انحرافات موجود در جامعه بود. مردم ما اقتصاد خوب و خودکفايي مي‌خواستند. مردم مي‌خواستند زندان هايشان بسته شود و فضاي باز داشته باشند و فقط دزدها، آدم کش‌ها و توطئه کنندگان براي براندازي –آنهم با تعريف واقعي براندازي- دستشان کوتاه شود. خاتمي با طرح اين سوال که آيا امام(ره) انقلاب کردند که مردم فقط نماز بخوانند؟ ادامه داد: اکثريت مردم ايران که نماز مي‌خواندند. نماز و روزه و ظواهر مهم است اما هدف اصلي انقلاب فقط همين‌ها نبود؛ هدف انقلاب فراتر از اين بود، انقلاب براي اين بود که اقتصاد درست شود و وابستگي به بيگانگان از بين برود و ما جايگاه معتبري در دنيا داشته باشيم.

وي در ادامه اصلاحات را اصلاح جان انسان‌ها خواند و افزود: اگر مردم نخواهند، به زور نمي‌شود مردم را اصلاح کرد و عدالت را بر جامعه حاکم کرد. بايد بدانيم چه مي‌خواهيم و حاضر باشيم براي آن خواسته هزينه بدهيم. بايد از نظامي که حاصل يک انقلاب است و خون پاي آن ريخته شده، مراقبت کنيم و از آن دفاع کنيم اما برخي رفتارها به اين نظام آسيب مي‌زند. رفتارهايي که موجب مي‌شوند نيروهاي دلسوز اين ملت، دچار محدوديت شوند و يکطرفه هر عنواني به آنها مي‌دهند و حق دفاع نمي‌دهند، ربطي به اسلام و انقلاب و نظام ندارد و ما مي‌گوييم نبايد اين رفتارها باشد. بايد همه تلاش کنيم به مسير اصلي انقلاب بازگرديم.

خاتمي در ادامه به تلاش دولت و مشکلات پيش روي آن اشاره و بيان کرد: بايد دولت را کمک کرد؛ البته همه کارها هم دست دولت نيست و اميدوارم نوعي هماهنگي بين همه قوا براي سير کردن در مسير اصلي انقلاب که آزادي، استقلال، پيشرفت، اخلاق و معنويت بود ايجاد شود و همه با هم دست همکاري بدهند و برخي جريانات چه در داخل و چه در منطقه که مروج خشونت، طرد و حصر هستند، سر جاي خود بنشينند. البته ما نمي‌گوييم آن سليقه‌ها نابود شوند آنها هم حرفشان را بزنند اما مبناي نظام نباشند. مبناي نظام انديشه، اخلاق، مصالح کشور و تلاش براي از بين بردن فقر باشد. رييس جمهور پيشين ايران يادآوري کرد: انقلابي بودن اين است که بگوييم چطور شد که مملکت حدود هزار ميليارد دلار درآمد داشت اما فقر در اين مملکت وجود دارد و البته بايد با زبان خوش نقد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی