بازدید 54179
هنر زیرزمینی یا تجارت با آبروی هنر واقعی ایران؟

تابلوهای عریانِ ایرانی، آسانسور صعود به بازارهای هنرهای اروپا

خریداران آثاری هم که نمی‌توان در ایران به نمایش گذاشت، مانند کارهای عریان بیشتر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هستند؛ مانند اماراتی‌ها. قیمت‌ها هم اساسا وابسته به اسم و رسم هنرمند است و ‌چیزی حدود ۳ تا ۵ هزار دلار!
کد خبر: ۴۲۷۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۱ 20 August 2014
تولید آثار فاقد حداقل نشانه‌های حرفه‌ای ـ که تنها نشانه‌های آن، زن، جنسیت و عریانی است ـ در ایران شدت گرفته است، ولی‌‌ انگیزه از تولید و عرضه گسترده این آثار در لوای عنوان هنر زیرزمینی ـ که در بسیاری از اوقات، فاقد حداقل ویژگی‌های هنری ماندگار است ـ چیست و چرا چنین فضایی به سرعت در حال گسترش ‌است و چه سودی دارد؟

به گزارش «تابناک»، بخش وسیع از چهره‌های فرهنگی و هنری در کشورمان، ممیزی‌های معمول را به مرور پذیرفته‌اند، ولی عده‌ای دیگر، راهی متفاوت‌ در پیش گرفته‌اند و سرنوشتی متفاوت برای خود رقم زده‌اند. برخی فیلم زیرزمینی می‌سازند، کتاب ‌در اینترنت منتشر می‌کنند و خلاصه آنکه موسیقی زیرزمینی ایران برای خودش غولی شده است؛ اما اگر هنرمند از بد روزگار نقاش و مجسمه‌ساز باشد و باز از بد‌تر روزگار ذهن‌ و هنرش ‌به جاهایی که نباید برود، مشکل‌ساز می‌شود.

این اتفاقی است که فرانس ۲۴ به سراغش رفته و برخی جزئیات عرضه چنین آثاری را در گالری‌های زیرزمینی آورده و تأکید کرده فضایی که در این حوزه شکل گرفته، بیش از آنکه هنری باشد، رویکردی کاسبکارانه به هنرهای تجسمی و استفاده از حساسیت‌های بین‌المللی نسبت به فضای زیرزمینی ایران برای کسب شهرت و درآمد است و بسیاری از این آثار بدون نشانه‌های جنسی، فاقد ویژگی هنری قابل اعتنا‌ و منحصربفردی هستند.

بر پایه گزارش فرانس ۲۴ اکنون برخی از هنرمندان یک زندگی رسمی و یک زندگی زیرزمینی دارند و آثار ممنوعه خود را در گالری‌های زیرزمینی به نمایش می‌گذارند؛ اما سودای دیگری در این سال‌ها در بین بسیاری از هنرمندان ایرانی زنده شده است؛ سودای نمایش و فروش آثار در خارج از ایران، به ویژه در سال‌های اخیر و موفقیت‌های میلیاردی هنرمندان ایرانی در برخی از حراجی‌ها و نمایشگاه‌های هنری آن سوی آب‌ها زیاد شده است.

اکنون جوان‌تر‌ها و زیرزمینی‌های عرصه نقاشی و مجسمه‌سازی هم می‌خواهند شانس خود را در این زمینه امتحان کنند. بسیاری از هنرمندان جوان و کم‌نام و نشان ایرانی برای مطرح‌ کردن نام‌ و معروف شدن، فرمول خاصی ‌دارند.

در واقع تنها گروهی هنرمند معروف داریم که با گالرهای خارج از ایران قرار دارند و حق نمایش و فروش تمامی کارهای آن‌ها با این گالری‌هاست. هنرمندهای گمنام، توانایی این کار را خیلی ندارند، چون گالری‌ها اساسا سراغ هنرمندهایی می‌روند که نامی داشته باشند و مطمئن باشند که آثار این‌ها فروش خواهند رفت. در نتیجه این هنرمند‌ها تلاش می‌کنند اول برای خودشان اسم و رسمی پیدا کنند.

خریداران آثاری هم که در ایران به نمایش نمی‌توان گذاشت، مانند کارهای عریان بیشتر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هستند؛ همچون ‌اماراتی‌ها. قیمت‌ها نیز اساسا وابسته به اسم و رسم هنرمند است و‌چیزی حدود ۳ تا ۵ هزار دلار!

‌باید بگویم این تیپ کار‌ها مانند کارهای عریان یا کارهایی که به نوعی به تناقض‌های اجتماعی می‌پردازند در کشورهای عربی مانند امارات خوب فروش می‌روند، کارهایی مثل زنانی که عریانند اما چادر سر کرده‌اند و یا کارهای عکاسی که به تازگی زیاد شده و... به معروف شدن و اسم‌در‌کردن هنرمند‌ها و ورود آن‌ها به گالری‌های اروپایی کمک می‌کند.

برای همین هم هست که این تیپ کار‌ها و کپی کردن کارهای اینچنینی ـ چه در نقاشی و چه در عکاسی ـ اینقدر زیاد شده است. دم‌دستی‌ترین سوژه در این تیپ کار‌ها، زنان و وارد کردن مضامین جنسی به کار‌هاست که این روز‌ها ‌در فضای هنری ایران زیاد شده است. بدین ترتیب برخی با وارد کردن زن، جنسیت و عریانی، اول در ایران و بعد در کشورهای عربی معروف می‌شوند و بعد هم به گالری‌های اروپایی می‌رسند.

یکی از فعالان ایرانی این حوزه در پاریس گفته است: «گالری‌ها به ویژه گالری‌های اروپایی بسیار کم ریسک می‌کنند تا آثار افراد کم نام و نشان را نمایش دهند؛ برای نمونه، چندی پیش یک گالری در پاریس، آثار یک خانم ایرانی به اسم مریم را به نمایش گذاشت، ولی هیچ یک از کار‌ها به فروش نرفت، چون کسی حاضر نیست هزار یورو بدهد برای اثری که امضای‌ نا‌شناس دارد. من خود‌ به شخصه یک بار برای هنرمندان کم نام ایرانی در پاریس نمایش آثار گذاشتم اما موفق نبود.»

گالری‌های اروپایی قبل از قرارداد با هنرمند حسابی شناسنامه کاری او را بررسی می‌کنند. کجا‌ها قبلا نمایشگاه داشته؟ کدام جشنواره بوده؟ احتمالا آثارش چقدر فروش داشته؟ البته شاید همین گالری‌ها باشند که هنرمند‌های تازه کار ایرانی را به این مسیر کشانده‌اند، متأسفانه هنر در بسیاری از گالری‌ها تبدیل به مافیا شده، دیگر دید هنری خیلی ندارند و به بازار توجه می‌کنند: «کدام آثار را چه تیپ افرادی می‌خرند؟» ماجرا پول است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۰۰
انتشار یافته: ۲۶
هرکسی بانام ایران تصاویر مستهجن بسازد شایسته مجازات(متناسب) است.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
بله قربان مجازات دوای هر دردی ست. چطور است شما برایشان حکم اعدام بگیرید. همانطور که مسئله مواد مخدر را حل کرد این را هم حل میکند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
اونهایی که منفی دادند که انگار موافق هرزگی هستند.
ناشناس
| France |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
خانم یا آقای نجات.شما اصلاً معنی کلمه مستهجن را میدانید؟
غریبه ی آشنا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
پس عکساش کو ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
بعد ادعا هنر براب هنر دارند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
296 نفری که رای منفی دادند :
هر کسی با نام ایران تصاویر مستهجن بسازد شایسته مجازات نیست !!!!
رحمان
| United States |
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
اقای ناشناس اول کلمات مستهجن و ولنگار و کلماتی از این دست را که مثل نقل نبات عده ای از مردم برای دیگران استفاده میکنند پیش خودمان کمی سبک سنگین کنیم ببینیم اگر ما این کلمات برای هر کاری و هر تابلوئی وهر فیلمی به کار ببریم اینقدر دایره دور ما تنگ میشود که تنها انسان سالم خود ما هستیم پس در خرج کردن کلمات ولخرج نباشیم و بعد از اون به نظر من اگه کسی باید مجازت بشه اون کسای هستن که جامعه رو به این سمت کشوندن کسای که از نظر اونها همه چیز و همه کس مشکل دارن مگه خلافش ثابت بشه
" به نام ایران به کام غرب "

نتیجه این چنین نمایشگاهها
فقط اعدام
دیگه چهار چوبی باقی نمونده
سالهاست در این رشته فعالیت دارم اقایانی که فورا هر چیزی را تابلو میکنید همین نویسنده مطلب چه کاری برای هنر مندان کرده اید؟ در تبریز بسیاری از هنرمندان رامیشناسم نقاشیهایشان را اگر بخواهند در همین شهرما بفروشند باید بروند گدایی !!!! اما به راحتی به چدین برابر قیمت در ترکیه بفروش میرسانند اقایان مدعی قبل از وا هنر ووا اسلا سر دادن فکری برای معیشت هنر مندان بکنید بعد ........
جامعه بسته نتیجه ای جز این ندارد
بد نیست، تابناک کمی از گزارش مبهم فرانس 24 فراتر رفته، برای یک بار هم که شده وظیفه خبر رسانی شفاف را در جهت ارایه اخبار روشن در این باره را به عهده بگیرد، بازار مکاره هنر آثار هنری در آنسوی آبها در دست چند دلال نام آشنای مقیم ایران است، که گه گاه نامشان در جراید برده می شود.
مثل اینکه بعضی ها از فرستادن عکس های عریان زنان ایرانی به کشور های عربی بدشان نمی آید.

دوست دارم بدانم این ها که منفی داده اند مرد هستند یا زن!
هر ایرانی تو هر جای دنیا کاری کرد باید بیاد به شماها جواب پس بده؟چه ربطی به بقیه داره ؟تابلو تو زیر زمین خونش ساخته میشه تو کشورهای دیگه هم به فروش میرسه
Az mast kr bar mast... farhabg keshvarmun salhast ke be taraj rafte va ba in dast akhbar nemishe dorostesh kard..... honar e nazd Iranian bud o bas
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
تو چه فرهنگی هستی فینگیلیش نوشتی اه
اگه خیلی ادعا هنر فرهنگ دارید بجای اینکه روی گزارش فرانس 24 تیتر بزنید با این هنرمندایی که حتی اسمشون هم نمیدونید مصاحبه کنید و نظرشون رو بپرسید
چرا تابناک تا حالا یک گزارش در مورد دخترای ایرانی که تو کشورهای عربی تن فروشی میکنند تهیه نمیکنه واقعا شما در برابر این مشکل نمیخواهید به غیرت ایرانی و اسلامیتون رجوع کنید اونوقت چهارتا نقاشی شما رو نسبت به شرافت ایرانی مسئول کرده
این هم از تاثیرات ویرانگر برنا مه های ماهواره ای در قبح زدایی مسایل جنسی و عادی نشان دادن آنهاست
خوب چرا به اونها میگن هنرمند؟
بگن مجسم کننده عریانی!!
اصلا این هنرمند، هنرمند که میگن یعنی چی؟
حقیقتا خیلی از صافکارای ماشین از این هنرمندهای مشهور، هنرمندترند.
البته همه این آثار جنبه جنسی ندارند .
به نوعی نمایش زیبایی هستند که می تواند بدن انسان هم باشد.
بعضی ها اینقدر ندید بدید هستند که با دیدن یک همچین آثاری زود هوش از سرشان می پرد و فکر می کنند خبری است !!
بدون اینکه بخوام کار هنرمندان زیر زمینی رو تایید یا رد کنم و بدون اینکه بخوام نظری راجع به هنر در غرب و شرق بدم این نظر رو میگم :

هر شخصی فقط به دلیل ایرانی بودن ، نماینده ایران نیست

هر ادمی میتونه برای خودش تصمیم بگیره و ما حق نداریم به خاطر اینکه تو یه کشور خاصی به دنیا اومده اون رو نماینده اون کشور بدونیم

چون توی غرب هم نگاه کنیم هنرمندانش همه مدله هستند
برخی از اونا بزرگترین انتقاد هارو به سیاست غربی حتی میکنند
و از طرفی برخی کاملا حمایت میکنن اون سمت رو

با این حال هیچ شخصی اونا رو به عنوان نماینده کشورشون خطاب نمیکنه
این نیز یک سبک است.

فقط از دید هنری باید دید نه با فکر منحرف.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
آآآآآآآآآآآآآه. کاش منم مثل شما روشن فکر بودم
درگذشت بزرگ بانوی شعر وپایداری ایران، خانم بهبهانی رابه خوانندگان این پیام تسلیت می گویم.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی