بازدید 2236

آمریکا تقاص پس می دهد

کد خبر: ۴۲۶۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰ 18 August 2014
اعتراضات دامنه دار شهر فرگوسن یاد آور اعتراضات تسخیر وال استریت است که با تخریب ادعای پوشالی حقوق بشر آمریکایی همراه شده است.

شهر فرگوسن ایالت میسوری آمریکا از روز یکشنبه هفته گذشته شاهد آشوب و اعتراضات مهار نشدنی است. نیروهای پلیس ایالتی که با مدرن ترین تجهیزات جنگی برای مقابله با آنها به این شهر گسیل شده اند نتوانستند به رقم اعمال خشونت وضعیت را کنترل کنند.

 به گزارش خانه ملت به نقل از فرانس24، نیروهای پلیس بامداد روز دوشنبه با زره پوش و نارنجک های دودزا به معترضان حمله کرد تا روند برخورد خشن ایالات متحده با مردم آمریکا ادامه پیدا کند اما به واقع،پلیس آمریکا از معترضان شکست خورده است و مردم این شهر اقتدار ادعایی دولت ایالات متحده را به چالش کشیده اند. در جریان تحولات بامداد روز دوشنبه،معترضان به برخی ساختمان ها و فروشگاه ها آسیب هایی وارد کردند. اعتراضات عصر روز یکشنبه، در حالی آغاز شد که در روزهای گذشته نیز تظاهرات در نقاط مختلف میسوری به ویژه در شهر فرگوسن و محلی که "مایکل براون” نوجوان سیاه پوست کشته شده، برگزار شده بود.

نکته جالب اینجاست که "جی نیکسون" فرماندار میسوری برای فرونشاندن و کنترل اعتراضات اقدام به اعلام وضعیت فوق العاده و منع رفت و آمد کرده است. بر اساس این گزارش از ساعت ۵به وقت گرینویچ تا ساعت ۱۰که به وقت محلی از ساعت ۱۲شب تا پنج صبح می شود در این ایالت مقررات منع رفت و آمد حاکم است.

عضو فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت گفت:«اعتراضاتی که در پی حادثه فرگوسن به وجود آمد نشان می دهد  که رویکرد جامعه مدنی آمریکا،رویکرد عدالت محوراست. »

فاطمه آلیا گفت: «آنچه که در میسوری آمریکا و برخی دیگر از شهرهای ایالات متحده شنیده می شود در واقع فریادهای درگلو خفه شده و خشم سرکوب شده ای است که با فراهم شدن زمینه اقتدار امنیت ادعایی آمریکا را به چالش کشده است.در کشورهای غربی نظیر آمریکا آنها تنها ادعای توخالی حقوق بشر را در ویترین خود برای نمایش گذاشته اند و مردم حق هیچ گونه اعتراضی ندارند اما سرکوب مدرن مردم آمریکا در شرایطی همانند فرگوسن دیگر کارآیی ندارد.»

استراتژی قابل توجه در سیاست‌های سرکوب‌گرایانه پلیس آمریکا را بهانه تراشی تشکیل می‌دهد به گونه‌ای که آن‌ها قربانیان خشونت‌هایشان را به دزدی و اعمال غیر قانونی متهم می‌کنند و همین سیاست در شهر فرگوسن علیه مقتول رنگین پوست پلیس آمریکا دنبال می شود. در این میان اعلام شد. اعلام شد پلیسی که اقدام به قتل بی دلیل این نوجوان کرده چند روز قبل از وقوع قتل، نشان افتخار دریافت کرده بود.قتل براون در میسوری در حالی رخ داد که مردم آمریکا هنوز حادثه قتل "تریوان مارتین" نوجوان سیاه پوست به دست یک افسر پلیس و سپس تبرئه این پلیس را از یاد نبرده اند.این وضعیت در حالی است که کمتر از یک ماه قبل نیز در نیویورک یک مرد سیاه پوست به دست نیروهای پلیس کشته شده بود ولی تا کنون از محاکمه عاملان قتل وی خبری نشده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: «از زمان تولد و شکل گیری آمریکا در این کشور شاهد نقض حقوق اولیه بشر به بدترین شکل ممکن بوده ایم. در ابتدا سرخ پوستان که ساکنان بومی و صاحبخانه آمریکا محسوب می شوند قتل عام شدند و در ادامه با سیاست های برده داری سیاهان مورد تبعیض قرار گرفتند و امروز نیز همان سیاست ادامه دارد.»

وی گفت: « کاخ سفید در طول مبارزات ضد نژادپرستی با آن مقابله کرد و حتی از طرح های ترور رهبران سیاه پوست حمایت کرد البته آنها در پرونده هایی نظیر قتل عام فرقه داودیه عملکردی سیاه داشتند.»

آلیا گفت:«ماجرای میسوری، پرونده قتل های پراکنده مردم آمریکا را توسط نیروهای پلیس به جریان انداخته است و این یک رسوایی سنگین برای واشنگتن است.»

عضو فراکسیون حقوق بشر در ادامه گریزی به جنبش تسخیر وال استریت زد و گفت: « مردم آمریکا در فرگوسن همانند روزهایی که در نیویورک فریاد اعتراضی 99درصد فدای یک نفر شنیده می شد،از سیستم حکومتی آمریکا خشمگین هستند و گرایش به عدالت کاملا مشهود است.»

وی گفت:«اعتراضاتی که در آمریکا شکل گرفته نشان می دهد که دولت ایالات متحده علی رقم انواع سرکوب ها نتوانسته تعاریف را در دل انسان های آزاده تحریف کند و مردم به آن درجه از بیداری رسیده اند که می توانند با ظلم مقابله کنند.»

به گزارش واشنگتن بلاگز، بر اساس بررسی‌های یک آژانس آمریکایی فعال در امور سلامتی و بهداشتی 15 عامل در این کشور باعث به قتل رسیدن افراد می‌شود که نشان می‌دهد بهانه‌های دولت آمریکا در تهدید نشان دادن اعمال خرابکارانه در این کشور دور از واقعیت‌های موجود است. احتمال کشته شدن در آمریکا به دست نیروهای پلیس 9 برابر بیش از کشته شدن در اعمال تروریستی و خرابکارانه است.

درمیان ناآرامی ها مسئله مسلح کردن بیش از اندازه نیروهای پلیس نیز در شهرهای گوناگون آمریکا بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. تسلیحات و تجهیزات نیروهای پلیس توسط ارتش تامین می شود. در تصاویرارسالی، دولت آمریکا تا کنون برای جلوگیری از شورش و همچنین اعتراضهای خیابانی در ایالت های مختلف این کشور از تجهیزات نظامی‌ای استفاده کرده که اغلب در کشورهایی که در جنگ داخلی به سر می‌برند و یا کودتایی انجام می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این تصاویر،می‌توان انواع بالگردهای اطلاعاتی و نظامی، تانکهای نظامی، نفربرها در اندازه های مختلف، زره پوشهای ضد مین، اسلحه‌ها برای تک تیراندازان، بالگردها با قابلیت نشستن بر روی آب و هواپیماهای مخصوص حمل بار نظامی را مشاهده کرد. این بار نیز خبرها حکایت از این دارد که محموله‌هایی از سلاحهای نظامی پیشرفته برای مقابله با اعتراضات فرگوسن راهی ایالت میسوری شده است. در میان این ادوات نظامی که می‌توان در هنگام بحرانهای مختلف و اعتراضات آن‌ها را در خیابانهای شهرها و بخشهای مختلف آمریکا مشاهده کرد، انواع اسلحه، نارنجک انداز، وسایل نقلیه سنگین و ضد مین، دوربین‌های دید در شب، گازهای اشک آور و همچنین خودروهای زرهی دیده می‌شود که از سال 2006 و بر اساس قانون جدید ایالت‌ها، می‌تواند توسط ادارات پلیس در هر ایالت خریداری شده و علیه معترضان به کار گرفته شود.

آلیا با انتقاد از روحیه سلطه گری آمریکا گفت: « دولت آمریکا در موضوع حقوق بشر به شکل مفتضحانه ای رسوا شده است و حالا تقاص خون انسان های بی گناهی که ریخته است را پس می دهد.»

وی گفت: « آمریکایی ها بهتر است به جای آنکه با لشگر کشی به دیگر نقاط جهان مردم را قتل عام کنند به فکر وضعیت داخلی خود و نابسامانی اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی آمریکا باشد.»

عضو فراکسیون حقوق بشر مجلس گفت: «سازمان ملل متحد زمانی که چند نفر بنا به سفارش غربی ها دست به اعتراض می زنند فوری جلسه تشکیل می دهد و قطعنامه صادر می کند اما در موضوعی مانند غزه که انسان های بی گناه قتل عام شدند یا حتی جنگ داخلی سوریه سکوت کرد و این در تاریخ سازمان ملل متحد ثبت خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی