بازدید 8601
رییس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی:

تقلب در محصولات غذایی بیداد می کند

رییس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه تقلب در مواد غذایی در کشور بیداد می کند، گفت: دستگاه های نظارتی نظارت لازم را نمی توانند انجام دهند.
کد خبر: ۴۲۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲ 17 August 2014
رییس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه تقلب در مواد غذایی در کشور بیداد می کند، گفت: دستگاه های نظارتی نظارت لازم را نمی توانند انجام دهند.

به گزارش ایرنا، دکتر رسول کد خدایی روز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: امنیت غذایی یک از مباحث استراتژیک کشورهاست اما متاسفانه در کشور ما متولی مشخصی ندارد.

وی ادامه داد:ضریب خودکفایی کشور ما در برخی محصولات و کالاهای استراتژیک بسیار پایین است این در حالی است که اقلیم گسترده و خاک حاصلخیزی در اختیار داریم با این حال برای تهیه بسیاری از مواد غذایی دست خود را مقابل کشورهای دیگر دراز می کنیم.

وی افزود:ضریب خود کفایی ما در دانه های روغنی 7 درصد است و این به آن معنا است که بیش از 90 درصد نیاز خود به این مواد را از خارج از کشور وارد می کنیم. همچنین نیمی از 12 تا 14 میلیون تن گندم مورد نیاز کشور و 50 درصد قند وشکر از خارج تامین می کنیم.

کدخدایی همچنین به میزان زیاد ضایعات غذایی در کشور اشاره کرد و گفت:ضایعات غذایی در کشور ما بیداد می کند، 50 درصد از میوه جات و صیفی جات و حدود 15 درصد از گندم و خشکبار تولید شده در کشور در چرخه تولید تا مصرف از بین می رود.این در حالی است که ما در کشوری قرار داریم که با کمبود آب مواجه هستیم و این محصولات با صرف انرژی و هزینه های بالا تولید می شود.

وی با بیان اینکه تقلب در مواد غذایی در کشور بیداد می کند افزود:دستگاه های نظارتی نظارت لازم را نمی توانند انجام دهند.

کدخدایی همچنین به بحث آلاینده ها ، بقایای دارویی ، فلزات سنگین، کودها، سموم دفع آفات و آنتی بیوتیک ها در محصولات غذایی اشاره کرد و گفت: بسیاری از این مواد در چرخه تولید در محصولات غذایی باقی می مانند و به سلامتی افراد صدمات زیادی وارد می کند.

کدخدایی گفت:آسیب به سلامتی افراد در نسل های بعدی آنها ورود می کند و کودکانی با ضریب هوشی پایین و مبتلا به بیماری های مختلف در آینده به دنیا می آیند.

وی با طرح این موضوع که آیا می شود کشوری را با افرادی با ضریب هوشی پایین اداره کرد بر ضرورت رسیدگی و نظارت به مقوله تقلب در محصولات غذایی تاکید کرد.

کدخدایی به تشکیل شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در برنامه چهارم توسعه اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی این شورا تعیین شده است اما امنیت غذایی مقوله بسیار بزرگ و پیچیده است که نظارت بر آن از عهده وزارت بهداشت خارج است.

رییس پژوهشکده علوم صنایع و صنایع گفت:وزارت بهداشت یکی از مهمترین وزارتخانه های کشور است اما امنیت غذایی کمترین ارتباط را با این وزارتخانه دارد و نهادی باید اداره این شورا را برعهده بگیرد که بیشترین ارتباط را با تولید محصولات غذایی در کشور داشته باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار