بازدید 3497

تقلب گسترده در فرآورده های غذایی

کد خبر: ۴۲۶۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷ 17 August 2014
رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: تقلب های گسترده در تولید فرآورده های غذایی در کشور وجود دارد و نظارت درستی هم وجود ندارد، سموم آفات گیاهی باعث تولد نوزدان کم هوش و بیمار شده است و بیش از ۹۰ درصد روغن و ۵۰ درصد قند و شکر و گندم کشور وارداتی است.
خبرگزاری فارس: تقلب گسترده در فرآورده های غذایی/تولد نوزادان کم هوش با سموم گیاهی/۹۰ درصد روغن و ۵۰ درصد قند کشور وارداتی است

به گزارش فارس، کدخدایی رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در نشست خبری با اشاره به ضریب خودکفایی پایین ایران در برخی محصولات استراتژیک گفت: با توجه به مصرف بالای روغن در کشور ضریب خودکفایی ایران در تولید دانه‌های روغنی رقمی در حدود 7 درصد است که این پایین بودن ضریب خودکفایی باعث واردات 90 درصدی روغن به کشور شده است و این در حالی است که کشورمان دارای آب و خاک و نیروی انسانی کافی و لازم برای تولید کافی دانه‌های روغنی است.

وی افزود: از سوی دیگر ما سالانه 12 تا 14 میلیون تن گندم برای مصرف داخلی نیاز داریم که از این رقم 50 درصد را از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم که این به معنای وابستگی ایران به کشورهای خارجی و پایین بودن امنیت غذایی کشور است.

وی در رابطه با قند و شکر خاطرنشان کرد: 50 درصد قند و شکر مصرفی در کشور نیز وارد می‌شود که تمام این مشکلات ناشی از برنامه‌ریزی نامناسب در کشور است. برای مثال از حدود 11 کارخانه تولید قند و شکر 7 یا 8 کارخانه در خراسان وجود دارد که با توجه به بی‌آبی این منطقه اقدامی برنامه‌ریزی شده نیست.

وی افزود: از سوی دیگر یکی از مشکلات ضریب خودکفایی پایین بالا بودن ضایعات غذایی در کشور است به طوری که در میوه‌ ها، سبزی ها و صیفی‌جات 50 درصد ضایعات داریم.

وی افزود: در بحث گندم و خشکبار نیز 15 درصد ضایعات داریم که این آمار واقعاً تکان‌دهنده است و حجم زیادی از سرمایه‌های کشور را بر باد می‌دهد زیرا با این درصد از ضایعات تنها خود محصول ضایع نمی‌شود بلکه برای عمل‌آوری این محصول و به ثمر نشستنش مقدار زیادی آب، کود، سموم دفع آفات، نیروی کار و زمان هزینه شده است.

وی گفت: تمام موارد گفته شده تهدیدی جدی برای امنیت غذایی است چرا که تعریف امنیت غذایی مبنی بر دسترسی سهل و ممتنع تمام آحاد بشر به غذای سالم و مقوی برای زندگی فعال و پویا را به خطر انداخته است.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به مصرف بی‌رویه سموم در مواد غذایی به خصوص میوه‌ اشاره کرد و افزود: مصرف بی‌رویه سموم باعث افزایش هزینه درمان می‌شود که معمولاً این هزینه درمان در نسل بعدی متجلی می‌شود.

 

کدخدایی گفت: برای مثال زن بارداری که از مواد غذایی حاوی سموم بالا استفاده می‌کند کودکی با ضریب هوشی پایین و سیستم ایمنی ضعیف متولد می‌کند که این نسل که نقش آینده‌سازی سرزمین را بر عهده دارد به خطر خواهد افتاد و هزینه‌ زیادی را به جامعه و کشور وارد خواهد کرد.

وی در مورد تقلب نیز گفت: متأسفانه در مواد غذایی تقلب‌های زیادی صورت می‌گیرد و دستگاه‌های نظارتی نظارت کافی بر این حوزه ندارند برای مثال خریدار سوسیس و کالباس با یک مقایسه رقمی متوجه می‌شود که گوشت خالص به مبلغ 20 هزار تومان بر فرض مثال در بازار فروخته می‌شود و سوسیس و کالباس که علاوه بر گوشت هزینه‌های مواد افزودنی، بسته‌بندی و نیروی انسانی را در خود دارند به قیمتی ارزانتر از گوشت فروخته می‌شوند که قاعدتاً این نشان از تقلب در این مواد غذایی را دارد.

وی در رابطه با امنیت غذایی گفت: منظور از خوردن تنها سیری شکم نیست بلکه غذای مصرفی باید سلول‌های بدن را سیر کند تا بدن بتواند به فعالیت‌های تعریف شده در حالت طبیعی ادامه داده و فعال و پویا باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار