مرور روزنامه یکشنبه ۲۶ مرداد ماه؛

جدال بر سر استیضاح فرجی دانا ادامه دارد

امروز جدال میان روزنامه‌ها با گرایش‌های مختلف بر سر استیضاح فرجی دانا، وزیر علوم و تحقیقات بسیار داغ بود، به گونه‌ای که بیشتر روزنامه‌ها در له یا علیه اقدام مجلس موضع گرفته‌اند. روزنامه آرمان به طعنه گفته است که فرجی ندارد و روزنامه جوان نیز از حامیان دولت خواسته از تهدید نمایندگان دست بردارند.
کد خبر: ۴۲۶۳۴۰
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴ 17 August 2014
|
13366 بازدید
جدال بر سر استیضاح فرجی دانا ادامه داردامروز جدال میان روزنامه‌ها با گرایش‌های مختلف بر سر استیضاح فرجی دانا، وزیر علوم و تحقیقات بسیار داغ بود، به گونه‌ای که بیشتر روزنامه‌ها در له یا علیه اقدام مجلس موضع گرفته‌اند. روزنامه آرمان به طعنه گفته است که فرجی ندارد و روزنامه جوان نیز از حامیان دولت خواسته از تهدید نمایندگان دست بردارند.

از سوی دیگر، موضوعاتی همچون آزادی قهرمان شمشیر بازی از دست تروریست‌های مرزهای شرقی و ‌وضعیت عراق نیز توانسته‌اند در صفحه نخست برای خود جایی باز کنند.

‌«پارازیت‌ها» زیان‌آور است یا نه؟

روزنامه ابتکار در مطلبی با تیتر «پرونده‌ «پارازیت» روی میز روحانی» نوشته: بیش از چهار سال است که موضوع پارازیت‌های ماهواره‌ای و احتمال آسیب‌های آن برای سلامتی شهروندان در جامعه دنبال می‌شود. به رغم نامه‌نگاری‌ها و بررسی‌های فراوانی که در این باره انجام شده است، هنوز یک موضع رسمی و قاطع درباره زیان‌آور بودن یا نبودن این پارازیت‌ها از سوی مسئولان مربوطه ارائه نشده است.

چندی پیش، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسئول اصلی پیگیری موضوع پارازیت‌ها، وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان انرژی اتمی است و محیط زیست هم به طور جدی پیگیر این موضوع از دستگاه‌های مرتبط است.

معصومه ابتکار اظهار کرد: کمیته‌ای برای بررسی موضوع پارازیت‌ها در وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات تشکیل شده است که دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان حفاظت محیط زیست عضو این کمیته هستند.

وی افزود: دستگاه‌های عضو این کمیته ملاحظات جدی خود در ارتباط با بحث امواجی که اختلال ایجاد می‌کند را بیان کرده و به بحث و بررسی در مورد آن می‌پردازند.

وی تأکید کرد: این یک مسأله مشترک بین وزارت ارتباطات فن‌آوری و اطلاعات، وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان انرژی اتمی و سازمان حفاظت محیط زیست است.

چندی پیش نیز سید محمد مجابی، معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود: سازمان حفاظت محیط زیست به وظایف قانونی خود در مورد آلودگی هوا که پارازیت‌ها هم یکی از آنهاست، عمل می‌کند، از مجلس ششم تاکنون، مجلس شورای اسلامی در مورد پارازیت‌ها اقداماتی را دنبال می‌کند و در کمیسیون‌های مختلف آنرا مطرح کرده است اما هنوز به یک جمع بندی نرسیده‌اند و زمانی که این جمع بندی حاصل شود قطعا اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به تمام تکالیف قانونی خود در حوزه پارازیت‌ها عمل می‌کند و پیگر موضوع است، گفت: این سازمان در این زمینه با مجلس شورای اسلامی تعامل خوبی دارد و موضوع پارازیت‌ها را مانند دیگر وظایف خود در مجلس پیگیری می‌کند و هرگاه دراین زمینه مجلس شورای اسلامی نیاز به اظهار نظر داشته باشد سازمان محیط زیست در مجلس حاضر خواهد شد.

پس از تشکیل دولت یازدهم، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سایر نهادهای مرتبط اثرات زیست محیطی پارازیت‌ها را در دستور کار پیگیری قرار داده است.

حال محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات که در مراسم بهره برداری از ۴ پروژه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حضور داشت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات نمایندگان مجلس درباره مضر بودن پارازیت‌ها، گفت: از یک سال قبل تا به حال محوریت کار تشعشعات با وزارت ارتباطات بوده است و در چندین مورد همکاران فنی ما در سازمان تنظیم مقررات به طور سرزده به نقاط مختلف تهران رفته و اندازه‌گیری‌هایی را انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین با مراجع مختلف جلسات متعددی برگزار کردیم و در آخر این جلسات که حدود دو ماه قبل در وزارت ارتباطات برگزار شد، میزبان وزرای بهداشت، علوم، دفاع و روسای سازمان محیط زیست و انرژی اتمی بودیم و در آن جلسه ۷ دستگاه در کنار یکدیگر اقداماتی که در مدت دو ساعت انجام شده را بررسی کرده و جمع‌بندی دیگر نتایج مربوطه را خدمت رئیس جمهوری فرستادیم.

با خروج هواپیماهای شرقی نیم میلیارد دلار زمین‌گیر شده است

روزنامه اعتماد نیز همچنان به حواشی سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ پرداخته و در گزارشی با تیتر «۱۰۰ هواپیما در آشیانه» نوشته است: هگل گفته بود «تاریخ دوبار تکرار می‌شود» و کارل مارکس هم پس از او گفت «یک بار به صورت تراژدی و بار دیگر به طور کمدی»: امری که این روز‌ها ظاهرا در بخش هوایی ایران در حال وقوع است.

دی ماه سال ۱۳۸۹ بود که رضا نخجوانی، رئیس سازمان هواپیمایی وقت به دنبال سقوط مرگبار هواپیمای توپولف روسی پرواز هواپیماهای شرقی را بعد از سقوط‌های متعدد آن‌ها ممنوع کرد و بعد از کشمکش‌های متعدد بین سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌ها بالاخره حکم به اخراج هواپیماهای روسی از ناوگان هوایی ایران داد. اما به نظر می‌رسد که این اتفاق نیفتاد تا بار دیگر یک هواپیمای شرقی دیگر جان ۴۰ نفر از هموطنانمان را بگیرد و به دنبال آن رئیس سازمان هواپیمایی کشور از خروج تمامی هواپیماهای شرقی از ناوگان هوایی خبر بدهد.

‌این اتفاق در حالی رخ داد که بار دیگر بحث صنعت هوایی کشور و هواپیماهای زمین گیر که باعث شده است تا هواپیماهای شرقی جایگزین آن شوند بر سر زبان‌ها بیفتد. به گفته محمدرضا رضایی، عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس از ۲۵۰ فروند هواپیمای موجود در ناوگان هواپیمایی کشور ۱۵۰ هواپیما بیشتر پرواز نمی‌کنند و ۱۰۰فروند به دلیل فرسودگی غیرفعال هستند که این تعداد یعنی ۴۰ درصد ظرفیت ناوگان هوایی کشور.

وجود ۱۰۰ هواپیمای غیر فعال در پارکینیگ‌های ایرلاین‌های ایرانی که در رنج قیمتی متفاوت هستند و بسته به نوع خود سرمایه‌های بلاتکلیف معطل مانده محسوب می‌شوند روزانه خسارت‌های بی‌بازگشتی را به بدنه ناوگان هوایی ایران وارد می‌کند به گونه یی که اگر بخواهیم تعدادی از این هواپیما‌ها را توپولف‌های خارج شده از ناوگان و تعداد محدود دیگری را هم به خانواده آنتونوف‌ها نسبت دهیم به طور متوسط حدود ۵۰۰میلیون دلار سرمایه خوابیده ناوگان هوایی است که در پارکینگ‌های فرودگاهی خاک می‌خورند و در عوض کارکنان آن‌ها خانه نشین شده‌اند که خواب این تعداد هواپیما به منزله کمبود چند هزار صندلی پروازی خالی است که می‌تواند در زمان‌های پیک پروازی به کمک ناوگان هوایی کشور آید.

‌به این ترتیب، آنتونوف‌های اوکراینی طی این سال‌ها در ناوگان هوایی ایران پرواز کردند و حتی قرارداد ساخت ایران- ۱۴۰ که روی همین نوع هواپیما پایه ریزی شده بود نیز با مجوزهای جدید سازمان هواپیمایی کشور و ایجاد ایرلاین اختصاصی موجب شد تا بحث خروج این پرنده شرقی در کنج برنامه‌های سازمان هواپیمایی کشوری قرار گیرد امری که به یکباره و با تکرار تلخ تاریخ و سقوط آنتونوف در نزدیکی فرودگاه مهرآباد مجددا پرونده این پرنده آهنی روی میز سازمان هواپیمایی کشوری بازگشت. البته این بار به جای سازمان هواپیمایی کشوری عالیترین مقام اجرایی کشور دستور خروج بی‌چون و چرای این پرنده شرقی را داد.

هفته پیش بود که پرواز ناتمام آنتونوف تهران ـ طبس با سقوط در نزدیکی فرودگاه مهرآباد منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنانمان شد. هرچند که تبحر خاص خلبان این پرواز جان تعدادی از هموطنانمان را از مرگ حاصل از این سقوط نجات داد اما این امر هم نتوانست پرونده خاک خورده خروج هواپیمای آهنی شرقی را از روی میز دولت حذف کند پس حسن روحانی رئیس جمهور بعد از این حادثه دستور به خروج همه هواپیماهای آنتونوف داد، امری که چندی بعد دامن همه نوع از این هواپیما‌ها را گرفت و رسما آنتونوف‌های اوکراینی نیز به سرنوشت توپولف‌های روسی دچار شدند.

‌بحث خروج این پرنده‌های آهنی جای هیچ نوع بحثی ندارد و شاید بتوان گفت بهترین تصمیم لازم در این باره گرفته شده است چرا که بر اساس تمام قوانین بین‌المللی که البته سازمان هواپیمایی نیز از همین قوانین تبعیت می‌کند ایمنی در این ناوگان رکن اصلی است اما نکته یی که باید در این باره به آن پرداخته شود بحث جایگزینی ناوگان و البته تعیین تکلیف کارکنان این پروازهاست.: امری که در تجربه مشابه این خروج یعنی در زمانی که توپولف‌ها از ناوگان خارج شدند به تجربه خوشایندی منجر نشد.

‌حرف آخر در بازار خودرو

روزنامه دنیای اقتصاد نیز با زدن تیتر بالا به همه حرف و حدیث‌ها پیرامون قیمت خودور به زعم خود پایان داده و نوشته است: «رئیس شورای رقابت بر بی‌بازگشت بودن قیمت تعیین‌شده برای خودرو از سوی این شورا تأکید کرد. تصریح رضا شیوا بر تغییر‌ناپذیری مصوبه این شورا می‌تواند پایانی باشد بر بلاتکلیفی و سردرگمی که این روز‌ها به‌دلیل وعده کاهش قیمت خودرو بر بازار حاکم شده است. رئیس شورای رقابت روز گذشته در حالی بر قطعیت قیمت‌های مصوب این شورا تأکید کرد که پیش از این برخی از نمایندگان مجلس و همچنین مسوولان دولتی ضمن اعتراض به عملکرد شورای رقابت خواستار تجدیدنظر در این زمینه بودند.

‌اما رضا شیوا پس از شکست سکوت یک ماهه خود، با بیان اینکه در حال حاضر کشمکشی درخصوص قیمت‌گذاری خودرو وجود ندارد بار دیگر بر جایگاه قانونی شورا در تعیین نرخ‌گذاری خودرو تأکید کرد. بر این اساس هر چند وی تأکید کرده که هیچ گونه ابهامی درخصوص قیمت‌های مصوب وجود ندارد؛ اما به اعتقاد برخی کار‌شناسان با توجه به بلاتکلیفی بازار در پی اظهارات برخی از نمایندگان بهتر بود که رئیس این شورا زود‌تر بر حق قانونی و جایگاه شورای رقابت تأکید و قیمت‌های مصوب را تغییرناپذیر می‌خواند و اعلام می‌کرد که به دلیل نافذ نبودن اظهارات منتقدان و همچنین دخیل نبودن آن‌ها در تصمیمات مربوط به قیمت‌گذاری خودرو، مخالفت آن‌ها چندان تأثیری در روند قیمت‌گذاری و فرمول‌سازی آن نخواهد داشت‌».

هر چند ساعت یک معتاد می‌میرد؟

در آخر روزنامه «جام جم» در یک گزارش تکان دهنده بیان می‌کند، «هر سه ساعت یک معتاد می‌میرد». این روزنامه در ادامه می‌نویسد «هر روز هشت جسد، ژولیده و مچاله شده، در وضعی رقت انگیز و تأسف‌بار؛ هر سال ۲۹۰۰ جسد از زن و مرد، پیر و جوان، طرد شده یا خانواده‌دار، روی دست خیابان‌ها و خرابه‌های شهر‌ها و حاشیه‌ها می‌ماند چون پایان اعتیاد همین است.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید اگر برنامه‌های کاهش آسیب نبود مرگ و میر‌ها بیشتر از آنی که هست می‌شد و آن وقت باید هر روز معتادان بیشتری از مصرف جنون‌آمیز مواد جان می‌دادند، ولی حالا که گردونه مرگ روزی هشت معتاد را می‌بلعد به اعتقاد ما این عدد باز هم بزرگ است، بزرگ، درست به اندازه هراس اوردوز.

سعید صفاتیان به جام‌جم توضیح می‌دهد که اوردوز چیزی نیست جز حاصل مصرف بیش از اندازه مواد مخدر، آن هم بیشتر برای هروئین و در فرم تزریقی مواد، به طوری که اگر یک معتاد هر روز یک گرم مصرف هروئین داشته و اگر در شرایطی خاص مصرفش را بالا ببرد، اوردوز می‌کند یا اگر همیشه مواد ناخالص مصرف می‌کرده یکباره مواد خالص به بدنش فرستاده و این تضاد ناخالصی و خلوص، او را به وادی مرگ فرستاده است.

محمد عبدخدا، کار‌شناس درمان اعتیاد نیز در گفت‌وگو با جام‌جم، اوردوز را مهم‌ترین عامل مرگ معتادان می‌داند که یا حاصل خرید مواد از ساقی‌های مختلف و در نتیجه مصرف مواد با درجات خلوص متفاوت است یا محصول مصرف داروهایی که اثرات مخدر‌ها را بالا و پایین می‌کند که اگر عقربه مصرف به سمت بالا حرکت کند، اوردوز می‌شود و بعد هم مختل شدن مرکز تنفس در مغز و بعد هم تمام.

او البته اوردوز را مختص هروئین و تزریقی‌ها نمی‌داند که به گفته او، اوردوز با مخدرهای خوراکی نیز شدنی است، با این فرق که مرگ ناشی از تزریق‌ها بیشتر و سریع‌تر است.
مرتضی خوش‌گفتار، از درمانگران اعتیاد کشور البته دامنه مرگ معتادان را وسیع‌تر می‌داند و در گفت‌وگو با جام‌جم، پایان زندگی معتادان را به سه عامل ربط می‌دهد.

به گفته او، گروه اول کسانی هستند که مواد را کنار می‌گذارند و بعد از چند ماه که در بدنشان سم‌زدایی اتفاق افتاد و گیرنده‌های مرفین از بین رفت، دوباره میل مصرف می‌کنند و به گمان آمادگی بدنی، مثلا‌‌ همان یک گرمی را که در اوج اعتیاد سرحالشان می‌آورد، مصرف می‌کنند و آن وقت بدن ضعیفشان تاب نمی‌آورد و اوردوز می‌کنند.

گروه دوم نیز کسانی هستند که به گفته این درمانگر، از عوارض ناشی از اعتیاد می‌میرند مثل کسانی که در دوره اعتیاد، سلامت قلبشان از دست رفته یا آنهایی که به هپاتیت مبتلا شده‌اند و پس از ترک یا در حین مصرف مواد از بابت این بیماری‌ها جان ‌می‌دهند.

اما گروه سوم از مرگ و میر‌ها تأمل‌برانگیز‌تر است، مرگ کسانی که قصد ترک اعتیاد دارند، به مراکز ترک می‌روند و آن وقت با تخلف مراکز روبه‌رو می‌شوند به طوری که اگر قرار است فرد تحت درمان روزی چهار قرص دریافت کند، سودجویی برخی مراکز باعث کم گذاشتن از سهمیه درمانی آن‌ها می‌شود و چون با این روش، وسوسه مصرف مواد از بین نمی‌رود معتاد در حال ترک هم متادون مصرف می‌کند و هم مواد مخدر که نتیجه‌اش اوردوز است و مرگ.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟