بازدید 5051

مواد غذایی آلی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند

کد خبر: ۴۲۶۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۱ 17 August 2014
با توجه به مطالعات انجام‌شده توسط محققان چند کشور مواد غذایی آلی که از محصولات ارگانیک به دست می‌آیند، بهتر از محصولات کشاورزی متعارف هستند.

به گزارش فارس، در مطالعه اخیر یک تیم بین‌المللی از کارشناسان به رهبری دانشگاه نیوکاسل در انگلستان تفاوت‌های قابل توجه در موادغذایی آلی و غیرآلی نشان داده است.

در واقع این متاآنالیز نشان داده است کشاورزی و موادغذایی بر اساس گیاهان کاشته شده توسط کشاورزی ارگانیک شامل بیش از 60درصد آنتی اکسیدان‌های کلیدی نسبت به کشاورزی متعارف تولید می‌شوند.

تجزیه و تحلیل 343 مطالعه انجام شده بر روی تفاوت ترکیب بین محصولات ارگانیک و متداول مشخص شد که مصرف میوه‌ها، سبزیجات آلی، غلات، حبوبات و موادغذایی بر اساس این محصولات می‌تواند مکمل‌های آنتی اکسیدان معادل مصرف بیش از 1 تا 2 وعده میوه و سبزیجات در روز ارائه دهد.

میزان فلزات سنگین و سمی در محصولات کشاورزی ارگانیکAB به طور قابل توجهی ضعیف هستند؛ کادمیوم که یکی از سه آلاینده‌های فلزی با سرب و جیوه است، در محصولات معمولی با غلظت تقریباً 50درصد کمتر از محصولات آلی پیدا شد.

پروفسور Carlo Leifert استاد کشاورزی اکولوژیک در دانشگاه نیوکاسل و سرپرست این مطالعه گفت: این مطالعه نشان می‌دهد انتخاب محصولات با توجه به استانداردهای مواد غذایی AB (Agriculture Biologique) (کشاورزی ارگانیک)، منجر به افزایش  آنتی اکسیدان‌های مواد مغذی مطلوب و کاهش فلزات سنگین سمی شود؛ این اطلاعات نسبت به قبل برای مصرف کننده بیشتر و مهمتر نسبت به قبل هستند زیرا اطلاعات قبل در بسیاری از موارد متناقض و گیج کننده بودند.

استفاده از روش‌های جدید برای تجزیه و تحلیل داده‌ها

این تحقیقات و تجزیه و تحلیل توسط تیم بین المللی بسیار کامل است زیرا آنها محتوای مواد مغذی در غذاهای آلی که از کشاورزی مرسوم به دست آمده را با داده‌های بیش از 300 نشریه مقایسه کرده‌اند؛ این مطالعات بر اساس بررسی سیستماتیک بی‌سابقه‌ای از ادبیات علمی در مورد این موضوع و بررسی آن با روش‌های خلاقانه و ابتکاری انجام شده است.

نتایج مطالعه انجام شده در سال 2009 توسط آژانس موادغذایی استاندارد در انگلستان از این قرار بود: تفاوت‌های قابل توجهی در غذاهای ارگانیک وجود داشت و نسبت به کشاورزی مرسوم تضاد‌هایی دیده شده بود.

یافته‌های این مطالعه بر اساس بررسی داده‌های فقط 46 نشریه انجام شده بود در صورتی که در مطالعات اخیر تحقیقات بر روی 343 نشریه در مورد تفاوت ترکیب بین محصولات زراعی کشاورزی ارگانیک و معمولی انجام شد.

دکتر Gavin Stewart مدرس دانشگاه در خلاصه داده‌ها و متخصص در متاآنالیز در تیم نیوکاسل اضافه می‌کند: بزرگترین پایگاه داده‌های موجود در سنتز اجازه داد ما بتوانیم از روش‌های آماری، مناسب‌ترین را برای نتیجه گیری قطعی در مورد تفاوت بین این دو فرهنگ آلی و متداول استفاده کنیم.

در این مطالعات نشان داد آنتی اکسیدان‌هایی مانند پولیفنول 18 تا 69درصد در محصولات آلی بیشتر هستند؛ مطالعات متعددی ایجاد یک ارتباط بین آنتی اکسیدان‌ها و کاهش خطر بیماری‌های مزمن خاص، از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های عصبی و برخی سرطان‌ها ایجاد می‌کند.

به علاوه به طور قابل توجهی غلظت‌های کمتری از کادمیوم در محصولات ارگانیک مشاهده شد که به طور متوسط 48درصد کمتر بود.

غلظت نیتروژن نیز به طور قابل توجهی در محصولات آلی کاهش یافت؛ غلظت ازت تام، نیترات و نیتریت،  به ترتیب 10درصد، 30درصد و 87درصد در AB کمتر از کشاورزی مرسوم بود؛ این مطالعه همچنین نشان داد باقیمانده آفت کش‌ها به احتمال زیاد در کشاورزی مرسوم 4 برابر بیشتر از AB است.

پروفسور Leifert اضافه کرد: بحث در مورد مقایسه بین کشاورزی مرسوم و AB برای چندین دهه رونق گرفته اما اطلاعات حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد غذاهای مشتق شده از AB آنتی اکسیدان‌های غنی تر و فلزات سمی و آفت کش‌های کمتری دارند؛ این مطالعات یک نقطه شروع است و ما فراتر از شک قدم برداشتیم و تمام تفاوت‌های بین محصولات ارگانیک و معمولی که وجود دارد نشان داده شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی