بازدید 25568
۲

کدام توانایی‌های «مقاومت» سبب غافلگیری صهیونیست‌ها شد؟

در حالی که این روز‌ها مقامات فلسطینی و اسرائیلی برای بحث درباره آتش بس در نوار غزه با یکدیگر دیدار می‌کنند و تهاجمات‌ گاه و بیگاه صهونیست‌ها علیه غزه نیز ادامه دارد، یکی از جدی‌ترین مباحث مورد توجه تحلیلگران، میزان قدرت نیروهای مقاومت پس از حمله رژیم اسرائیل است. گزارش‌ها حاکی است، یکی از عناصر مهم این قدرت، همچنان و پس از درگیری‌ها دست نخورده مانده است.
کد خبر: ۴۲۵۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۸ 14 August 2014
کدام توانایی‌های «مقاومت» سبب غافلگیری صهیونیست‌ها شد؟در حالی که این روز‌ها مقامات فلسطینی و اسرائیلی برای بحث درباره آتش بس در نوار غزه با یکدیگر دیدار می‌کنند و تهاجمات‌ گاه و بیگاه صهونیست‌ها علیه غزه نیز ادامه دارد، یکی از جدی‌ترین مباحث مورد توجه تحلیلگران، میزان قدرت نیروهای مقاومت پس از حمله رژیم اسرائیل است. گزارش‌ها حاکی است، یکی از عناصر مهم این قدرت، همچنان و پس از درگیری‌ها دست نخورده مانده است.

به گزارش «تابناک»، سایت تحلیلی «المانیتور» در مطلبی به بررسی توان نیروهای مقاومت پس از حمله رژیم اسرائیل به غزه پرداخته و می‌نویسد، گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس، در نبرد اخیر با رژیم اسرائیل، از خود قابلیت‌های خوبی به نمایش گذاشت و مقامات این جنبش نیز تأکید می‌کنند که همچنان از توانایی لازم برای ادامه نبرد برخوردارند.

مهم‌ترین مرحله رویارویی نیروهای مقاومت با صهیونیست‌ها، در هفته دوم تهاجم اخیر به غزه و به عبارت دیگر، از هفدهم ژوئیه ـ که همزمان با حمله زمینی رژیم اسرائیل به غزه بود ـ آغاز شد.

المانیتور می‌نویسد، توسعه درگیری‌ها در غزه و نبرد سنگین رخ داده میان رزمندگان قسام و ارتش رژیم اسرائیل، نشان داد که حماس از توانایی جنگی چشمگیری برخوردار است.
زمانی که درگیری‌ها در حومه شجاعیه، التفاح، خزاعه و بیت حنون آغاز شد، اسرائیلی‌ها متحمل خسارات و تلفاتی شدند که از جمله باید به کشته و زخمی شدن شماری از افسران و سربازان این رژیم و از بین رفتن تجهیزات و وسایط نقلیه رژیم اسرائیل اشاره کرد.

در این میان، تونل‌های راهبردی حماس، مهم‌ترین نقطه قوت این جنبش در مقابل رژیم اسرائیل به شمار می‌رفت و این در حالی بود که اسرائیلی‌ها اعلام کرده بودند، آماده رویارو شدن با این چالش هستند و می خواهند به عنوان یکی از اهداف، تونل‌های حماس را هدف قرار داده و تخریب کنند.
 
با این حال، ابو اللیث از فرماندهان نظامی حماس می‌گوید، این جنبش آماده ادامه مبارزه با رژیم اسرائیل است و اکنون هزاران مبارز آماده مبارزه هستند.

وی می‌گوید، گردان‌های قسام ذخیره تسلیحاتی قابل توجهی را نگه داشته تا در صورت شکست مذاکرات آتش بس مورد استفاده قرار دهد، زیرا نیروهای مقاومت خود را برای یک نبرد طولانی مدت آماده کرده‌اند. به گفته وی، مقاومت تاکنون تنها از ۱۰ درصد نیروی واقعی خود در مقابل رژیم اسرائیل استفاده کرده است.

ابو جهاد، از دیگر فرماندهان نظامی حماس نیز می‌گوید: «ادعاهای اسرائیل مبنی بر تخریب شبکه تونل‌ها، نادرست بوده و دارای مصرف داخلی است تا در مقابل اسرائیلی‌ها چنین وانمود شود که پیشرفت جنگ خوب است. برای تشریح واقعیت، باید گفت تنها کاری که آن‌ها می‌توانند انجام دهند، انجام یک حمله گسترده زمینی به غزه است که ما خود را برای آن آماده کرده‌ایم و با دارا بودن شبکه گسترده‌ای از تونل‌ها ـ که در عمق ۵ تا ۲۵ متری زمین است ـ رزمندگان ما امکان می‌یابند بدون جلب توجه در سرتاسر میدان نبرد رفت و آمد کنند».

وی می‌افزاید: «درست است که اسرائیل تعدادی از تونل‌ها را تخریب کرده، ولی هنوز تونل‌های راهبردی دست نخورده مانده و توانایی لجستیکی کامل خود را به دست آورده است و بیشترین میزان ذخایر آب، غذا، اسلحه، سیستم تهویه و برق ممکن برای آن‌ها در نظر گرفته شده است».
 
دیگر جنبه توانایی نظامی حماس، استفاده از موشک است که در جنگ اخیر، این موشک‌ها توانستند تا حیفا در شمال سرزمین‌های اشغالی نیز برسند.

در این زمینه، ابو علی از مقامات حماس می‌گوید: «گردان‌های القسام این جنگ را درست از‌‌ همان جایی آغاز کرد که جنگ قبلی را تمام کرده بود. هدف قرار دادن سدروت، اشکلون و اشدود، امری مربوط به گذشته است، زیرا در این دور، گردان‌های قسام تل آویو، بیت المقدس و حیفا را هدف قرار دادند و این نشان می‌دهد، آن‌ها دارای موشک‌هایی هستند که برد آن، اسرائیل را شگفت زده کرده است».

اما جدید‌ترین تحول در نبرد اخیر، نفوذ نیروهای القسام به پشت خطوط مبارزاتی رژیم اسرائیل و حمله کماندوهای فلسطینی به مواضع رژیم اسرائیل در اشکلون در یک کیلومتری شمال مرزهای غزه بود. این عملیات‌ها بی‌سابقه بود و ثابت کرد که نیروهای حماس، تمرینات پیشرفته‌ای داشته و از ابزار‌ها و تاکتیک‌های جدید اطلاعاتی به عنوان عامل غافلگیری اسرائیلی‌ها استفاده کرده است.

به هر حال، مجموعه این عوامل نشان می‌دهد که رژیم اسرائیل بر خلاف انتظار اولیه خود، نتوانسته در عملیات خود در غزه موفق عمل کند و با وجود جنایات فراوان، در دستیابی به اهداف راهبردی خود ناکام مانده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۲
زنده مردان خدا
دمشون گرم
امیدوارم روزی برسه که زورگویی و اشغالگری و پر رویی از منطقه پاک بشه.
کودک کشی و نسل کشی در طول تاریخ جواب نداده و نخواهد داد. بزرگشون هیتلر بود که خودشو به درک واصل کرد، نتانیاهو هم به زودی جواب جنایت هاشو میده. مردم 5 قاره منتظر اون روز هستن.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی