بازدید 26041

چرا دولت ترکیه جلو‌ پای تکفیری‌ها فرش قرمز پهن کرد؟!

این روز‌ها اقدامات گروه‌های تروریست تکفیری و تلاش آن‌ها برای کنترل بخش‌های گوناگون کشورهای منطقه خاورمیانه، به اصلی‌ترین مایه نگرانی در سطح منطقه تبدیل شده است. در این میان، آنچه کمتر از آن سخن به میان می‌آید، مسئولیتی است که دولت ترکیه از آغاز در قبال شکل‌گیری تکفیری‌ها داشت و اینک حتی شاید گریبانگیر خودش نیز ‌شود.
کد خبر: ۴۲۵۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲ 14 August 2014
چرا دولت ترکیه جلوی پای تکفیری‌ها فرش قرمز پهن کرد؟!این روز‌ها اقدامات گروه‌های تروریست تکفیری و تلاش آن‌ها برای کنترل بخش‌های گوناگون کشورهای منطقه خاورمیانه، به اصلی‌ترین مایه نگرانی در سطح منطقه تبدیل شده است. در این میان، آنچه کمتر از آن سخن به میان می‌آید، مسئولیتی است که دولت ترکیه از آغاز در قبال شکل‌گیری تکفیری‌ها داشت و اینک حتی شاید گریبانگیر خودش نیز ‌شود.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «واشنگتن پست» با انتشار مطلبی به موضوع رابطه دولت ترکیه با گروهک تروریست تکفیری داعش پرداخته و می‌نویسد، دولت آنکارا به بهانه تلاش برای براندازی دولت سوریه، در عمل فضایی ‌در اختیار تکفیری‌ها گذارد که سبب شد آن‌ها دامنه کارهای خود را تا این اندازه گسترش دهند.

این روزنامه می‌نویسد، پیش از اینکه تهاجم داعش به عراق، به آن‌ها لقب مخوف‌ترین گروه شبه نظامی در خاورمیانه را بدهد، تروریست‌های عضو این گروه، شهر کوچک «ریحانلی» در مرکز ترکیه با سوریه را همچون مرکز خرید اختصاصی خود در نظر می‌گرفتند. دولت ترکیه نیز که خواستار براندازی بشار اشد به هر قیمتی بود، جلو‌ پای آن‌ها فرش قرمز پهن کرد.

اما در کوچه‌ پس‌کوچه‌های بازار شهر، مردم محلی از تروریست‌هایی سخن می‌گویند که با یونیفورم‌های مخصوص به تن و تلفن‌های همراه هوشمند سامسونگ به دست، آشکارا خودنمایی می‌کنند. اعضای زخمی داعش و همچنین جبهه النصره‌ در بیمارستان‌های ترکیه درمان می‌شوند. مهم‌تر اینکه از نظر ترک‌ها، ریحانلی و دیگر شهرهای مرزی ترکیه، به پایگاه‌هایی برای انتقال تروریست‌های خارجی و اسلحه در طول مرز تبدیل شده‌اند؛ ریحانلی شهری است که سال گذشته، انفجار دو خودرو‌ بمب‌گذاری شده در آن، سبب کشته شدن ۵۳ تن شد.

«تیمور آپیس»، یکی از سیاستمداران محلی می‌گوید: «ترکیه از هر کسی که مخالف اسد بود، استقبال کرد. حالا آن‌ها می‌کشند، بیماری خود را سرایت می‌دهند و همه ما بهای آن را می‌پردازیم».

هم‌اکنون آمریکا حملات هوایی خود را علیه مواضع داعش در عراق آغاز کرده است؛ اما به مدت چندین ماه، تروریست‌ها توانستند با آسودگی نسبت به افزایش قدرت خود اقدام کنند و یکی از دلایل آن هم این بود که از مرز یک کشور عضو ناتو (ترکیه) به عنوان مسیری راهبردی برای تأمین تسلیحات و همچنین ورود به مناطق مورد نظر بهره بردند.
 
در پی این جریان، ترکیه که اکنون از خطر فزاینده تکفیری‌ها آگاهی یافته، مقابله با آن‌ها را آغاز کرده و در این زمینه به همکاری با ایالات متحده و دولت‌های اروپایی می‌پردازد. اما در منطقه‌ای که جرقه منازعه‌ای گسترده در آن زده شده، ترکیه آن چیزی را که خود‌ کاشته، درو می‌کند. اکنون ترکیه وارد درگیری مرزی با تروریست‌هایی شد که خود‌، زمانی به آن‌ها کمک می‌کرد. در شهرهای مرزی ترکیه، ترس از اقدامات داعش به ‌امری همیشگی تبدیل شده است.

با این حال، تروریست‌ها هنوز هم از دام می‌گریزند و راه‌هایی برای رفت و آمد به ترکیه پیدا می‌کنند. فرماندهان ارشد داعش، اکنون سودای تشکیل «خلافت» را در سر می‌پرورانند و بر این باورند، چیزی به نام «کشور» معنایی ندارد؛ این مسأله‌ای است که اکنون گریبان خود ترکیه را نیز گرفته است.

ترکیه که زمانی خود از متحدین نزدیک بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بود، اندکی پس از آغاز درگیری‌ها در این کشور به مخالفت با دولت دمشق برخاست و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، به سرعت به یکی از مهم‌ترین چهره‌های بین‌المللی مخالف دولت سوریه تبدیل شد. اما تصمیم اردوغان برای حمایت از طیف گسترده‌ای از گروه‌های مخالف سوری، نتیجه معکوس به بار آورد که نتایج آن در داخل و خارج از ترکیه دیده می‌شود.

تکفیری‌ها در جریان حمله خود به موصل در ماه ژوئن، هشتاد شهروند ‌ترک را نیز به گروگان گرفتند که چند تن از آن‌ها دیپلمات بودند. ۴۱ تن از این افراد هنوز گروگان هستند. از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه، بیش از یک میلیون آواره به ترکیه سرازیر شده‌اند که برای دولت آنکارا ۳ میلیارد دلار هزینه در بر داشته است. میلیارد‌ها دلار خسارت نیز به واسطه از دست رفتن مشاغل در مناطق مرزی متوجه ترکیه شده است.

مقامات ترکیه از‌‌ همان آغاز، آشکارا‌ خواستار حمایت از گروه‌های مختلف مخالف سوریه شده بودند و تا همین اواخر، هیچ یک از این گروه‌ها را افراطی یا تروریست نمی‌دانستند. در این میان، با توجه به دشواری تفکیک میان گروه‌های مختلف، ترکیه در عمل اجازه عبور و مرور نیرو‌ها و همچنین تسلیحات را به گروه‌های گوناگون داده بود.
 
به هر حال، در اوضاع کنونی در حالی مقامات دولت ترکیه متوجه خطر ناشی از تروریست‌های تکفیری شده‌اند که به باور تحلیلگران، از یک سو این توجه خیلی دیر صورت گرفته و از سوی دیگر، اقدامات انجام شده از سوی آنکارا در این زمینه نیز بسیار اندک است. در نتیجه، به نظر می‌رسد خطر ناشی از تکفیری‌ها در آینده حتی بیش از حال حاضر گریبان ترکیه را خواهد گرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی