بازدید 30061
رئیس جمهور عراق حیدر عبادی را مامور تشکیل دولت کرد

نوری مالکی از نخست وزیری عراق کنار گذاشته شد

فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق بعد از نشست مشترک با رئیس پارلمان این کشور حیدر العبادی، معاون اول رئیس پارلمان را رسما مامور تشکیل کابینه کرد. پیشتر نیز شبکه التغییر عراق و خبرگزاری رویترز گزارش دادند که حزب همپیمانی ملی عراق بزرگترین حزب شیعیان این کشور در پارلمان حیدر العبادی را به عنوان نامزد نخست وزیری در عراق معرفی کرده است.
کد خبر: ۴۲۴۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷ 11 August 2014
از اوایل امروز صبح اخبار ضد و نقیضی از نامزدی حیدرعبادی معاون رئیس جمهور عراق برای تصدی پست نخست وزیری به جای نوری مالکی منتشر شده بود. به عنوان مثال ائتلاف ملی عراق، متشکل از گروه‌های شیعه، حیدر العبادی را به عنوان نامزد پیشنهادی این ائتلاف برای مقام نخست وزیری عراق پیشنهاد کرده بود.

به گزارش «تابناک»، این اخبار به تدریج رنگ و بوی جدی به خود گرفت تا اینکه فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق بعد از نشست مشترک با رئیس پارلمان این کشور حیدر العبادی، معاون اول رئیس پارلمان را رسما مامور تشکیل کابینه کرد. پیشتر نیز شبکه التغییر عراق و خبرگزاری رویترز گزارش داده بودند که حزب همپیمانی ملی عراق بزرگترین حزب شیعیان این کشور در پارلمان حیدر العبادی را به عنوان نامزد نخست وزیری در عراق معرفی کرده است.

ائتلاف ملی عراق، متشکل از گروه‌های شیعه، حیدر العبادی را به عنوان نامزد پیشنهادی این ائتلاف برای مقام نخست وزیری عراق پیشنهاد کرده بود. این ائتلاف تصمیم خود را در قالب نامه‌ای با امضای رهبران گروه‌های سیاسی عضو به اطلاع فواد معصوم، رئیس جمهور عراق رسانده است.

به نظر می‌آید ائتلاف ملی عراق توانسته توافق برخی متحدان نوری مالکی، نخست وزیر را کسب کند و تعداد کرسی‌های خود در پارلمان را به بیش از ۱۲۰ کرسی برساند. به این ترتیب کرسی‌های این ائتلاف از ائتلاف "دولت قانون" به رهبری مالکی که تاکنون اکثریت را داشت، بیشتر شده است.

احمد جمال سخنگوی جریان اصلاح در پارلمان عراق به رهبری ابراهیم الجعفری نیز در بیانیه ای اعلام کرد که ائتلاف همپیمانی ملی بزرگترین ائتلاف شیعیان در پارلمان عراق با موافقت 127 نفر از اعضای خود ، حیدر العبادی را به عنوان نامزد تصدی پست نخست وزیری عراق معرفی کرده است.

در همین حال دادگاه عالی عراق که پیشتر گفته شد به نفع ائتلاف مالکی برای انتخاب نخست‌وزیر رای داده، این خبر را تکذیب کرده و گفته است که ائتلافی که بیشترین کرسی را دارد، می‌تواند نخست‌وزیر معرفی کند. این خبر باعث می شود که احتمال رای آوردن عبادی در پارلمان عراق را به شدت افزایش دهد. به عبارت دیگر می توان گفت سرانجام پس از کشمکش های سیاسی فراوان، گروه های سیاسی عراق به این نتیجه رسیده اند که بر روی گزینه غیر از مالکی توافق کنند.

حیدر عبادی کیست؟

نوری مالکی از نخست وزیری عراق کنار گذاشته شد

حیدرالعبادی در سال 1952 در بغداد به دنیا آمد. پدرش دکتر جوادی العبادی پزشک معروفی بود که به همراه 42 پزشک دیگر از طرف حکومت رژیم بعث، به علت مخالفت با دولت، مجبور به ترک حرفه خود شد، به گونه‌ای که پس از مرگ وی در لندن رژیم بعث اجازه ورود جسد به داخل خاک عراق را نداد.

تحصیلات

دکتر حیدر العبادی، دوره کارشناسی را در دانشگاه بغداد در مهندسی برق در سال 1975 طی کرد و دوره کارشناسی ارشد و دوره دکترای خود را در دانشگاه منچستر انگلیس در رشته مهندسی الکترونیک و برق در سال 1980 گذراند. وی همچنین در دانشگاه «برونل» انگلیس به تدریس علوم قرآنی مشغول بود.

فعالیت سیاسی

در سال 1980 مسئول دفتر حزب الدعوة الاسلامیه در خاورمیانه و در شهر بیروت بود. سپس سمت سخنگوی حزب الدعوة الاسلامیة در انگلیس را بر عهده گرفت و علیه جنایات رژیم صدام فعالیت می‌کرد. در سال 1981 رژیم صدام، یکی از برادران وی را دستگیر کرد که 10 سال در زندان ماند همچنین در سال 1982 رژیم بعث دو تن از برادران وی را به جرم عضویت در حزب الدعوة الاسلامیة اعدام کرد. وی هم اکنون نیز عضو حزب الدعوة و سخنگوی این حزب است.

مناصب سیاسی

پس از سقوط دیکتاتور عراق، در سال 2003 به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شد. در سال 2005 به سمت مشاور نخست‌وزیری رسید و همزمان چندین پرونده از جمله به عنوان هماهنگ کننده دولت در شهر تلعفر جهت مبارزه با القاعده را بر عهده گرفت. وی همچنین مسئول هماهنگی با سازمان ملل در مورد آوارگان عراقی را نیز بر عهده داشت. در دوره اول پارلمان عراق، ریاست کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری مجلس را بر عهده گرفت.

وی عضو و مسئول دفتر سیاسی حزب الدعوه و سخنگوی رسمی آن است و مسئولیت شعبه حزب الدعوه در انگلستان را نیز در کارنامه خود دارد. العبادی در سال 2006 نماینده مجلس بود و در همان سال به عنوان رئیس کمیته اقتصادی، سرمایه گذاری و بازسازی آن مجلس انتخاب شد و در دولت ایاد علاوی نیز عهده داروزارت ارتباطات بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۴۱
انتشار یافته: ۲۹
خب الحمد الله

اما باید از اوباما ترسید ببینید تا نوری مالکی نرفت ول کن نبود و به داعش اجازه هر کاری رو داد
پاسخ ها
دانشجوی دانشگاه تهران
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
شیعیان و سیاستمداران عراق به زودی خواهند فهمید که چه کلاهی سرشان رفته. به زودی خواهند فهمید نوری المالکی یا ابراهیم جعفری بیشتر به دردشان می خورده.
دانشجوی کله رودک
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
دانشجوی تهران ،نیست در دوران مالکی عراق گل و بلبل بود . مدیریت ایشون بود که نمیدونست تو ارتشش چه خبره...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
شما آقای دانشجوی دانشگاه به درس و مشقت برس، همین نوری مالکی چندین ماه است که بودجه کردستان عراق را نمیده و باعث مشکلاتی برای سایر اقلیت ها شده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
دانشجوی تهران می خوای سوادت رو به رخ بکشی
رشته ات چیه؟
می خوام با هم رشته ایت تو دانشگاه مون مناظره راه بیندازیم
Ara
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
تو اين 8 سال روزي نبوده كه تو عراق انفجار نشده باشه
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
قابل توجه آن دانشجوی محترم که بدون آشنایی حرف می زند این اقای نخست وزیر جدید سخنگوی تشکیلات جناب جعفری است وبدون شک مهره جعفری پس بد به دلتان راه ندهید وکلاهی هم سر مردم عراق نرفته است
سیاستمدار قدرتمندی نبود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
اگر قدرتمند نبود این همه دشمن نداشت
عراق به دلیل عدم یکپارچگی جامعه همیشه خیانت در آن بوده و نباید به حساب رهبران آن گذاشت
هدف حمله به کردستان عراق همین بود تا تا رییس جمهور را مجبور به معرفی فردی غیر از مالکی کنند
از مدتها پیش بوی توطئه در عراق می آمد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
شیعیان عراق به اندازه شما ناشناس این موضوعات را نمیدانند و فقط شما میدونی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
متآسفم برات
خدا رو شکر که بالاخره این عاشق قدرت کنار گذاشته شد تا دوباره شیعه و سنی متحد بشن
1-نخست وزیر قدرت اول در عراقه2-طبق قانون اساسی عراق نخست وزیر باید شیعه باشه.پس لطفا اینقدر نگید سنی ها دوست دارن نخست وزیر از اونا باشه و..و اینطوری میشه حکومت اقلیت بر اکثریت.نوری المالکی نتونست هوای همه رو داشته باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
علاوی هم شیعه بود اصلا چه ربطی داره مگه همه شیعه ها مثل هم فکر میکنند
داعش(با حمایت همه پشتیبانانش) با تهدید کردستان عراق و رییس جمهور کرد کار مالکی رو یکسره کنند
هر چند این حمله عاقلانه به نظر نمیرسید ولی بسیاز زیرکانه بود
میوه سنجار را در بغداد چیدند
وای وای وای وای چرا ایران هیچ کاری نمیکنه عراق هم بر علیه ما شد . مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس و هلند و فرانسه که تا عراق رو از ایران نگرفتن ول کن نبودند. یک به من بگه واکنش ایران چی بوده چرا وزارت خارجه و سپاه هیچ واکنشی نشون نمیدن؟؟؟
امیدواریم دموکراسی عراق را نجات بدهد. وگرنه وضع چندان خوب نیست. داعش وحشی جلولا را هم تصرف کرده و کردها تا خانقین عقب نشینی کردند.
پیشینه اش در مورد ایران و ارتباط با مراجع چطور بوده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
دکتر سلام!
ایشان از مریدان فلانی بودند
بابا حزب الدعوه رو وقتی میگه یعنی چی ؟
شما که اطلاعی از سیاست ندارید چرا خبر سیاسی می خونی دکتر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
ناشناس 19:24خیلی خوب بود
دمت گرممم
خداییش هم نوری مالکی خیلی ضعیف بود
خداکند ارامش به کشور همسایه عراق بر گردد و دولت موفق به مهار داعش بشود
متاسفانه نوری مالکی اراده ای از خود نداشت وبیشتر دیکته مینوشت .درعالم سیاست بدست آوردن دل تمام اقوام .ادیان ومذاهب باید هدف باشد نه تکیه برجریان خاصی .همانهایی که مالکی به آنها مینازید پشتش رو خالی کردند. انشاله آرامش به مردم عراق برگردد.
اجرام که ساکنان اين ایوانند

اسباب تردد خردمندانند

هان تا سررشته خرد گم نکنی

کانان که مدبرند سرگردانند
اجرام که ساکنان اين ایوانند

اسباب تردد خردمندانند

هان تا سررشته خرد گم نکنی

کانان که مدبرند سرگردانند
آقای مالکی جلوی داعشی ها محکم نایستاد تا در آشفته بازار عراق و با اعلام شرایط اضطراری دوباره نخست وزیر شود. غافل از اینکه مردم عراق و مرجعیت نسخه ایشان را پیچیدند.
روزی برای شکست ملت عراق
آیندگان قضاوت خواهند کرد
انشاء اله در برابر داعش قاطعيت و در برابر عشاير و كردها و اهل تسنن انعطاف وسياست داشته باشه. و بتونه عراق به ارامش برسونه.
نوري مالكي اجماع شيعيان هم از دست داده و حتي نظر ايت اله سيستاني بر تغيير اوست.
مرد خوبی بود ولی توان اداره کشور نداشت
رفتنش خوبه یا بده ما که نفهمیدیم
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی