بازدید 2703
دومین سفر غیر منتظره جان کری به افغانستان

بن بست سیاسی افغانستان پایان می‌پذیرد؟

بن بست سیاسی افغانستان در حالی که هیچ یک از دو نامزد انتخابات، حاضر به پذیرش شکست در انتخابات نیستند، همچنان ادامه دارد. در همین حال، جان کری برای دومین بار پس از انتخابات افغانستان، غیرمنتظره به این کشور سفر کرده است تا شاید بتواند راهی برای پایان درگیری‌های سیاسی و بازگشت ثبات به افغانستان پیدا نماید.
کد خبر: ۴۲۳۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷ 08 August 2014
بن بست سیاسی افغانستان پایان می‌پذیرد؟بن بست سیاسی افغانستان در حالی که هیچ یک از دو نامزد انتخابات، حاضر به پذیرش شکست در انتخابات نیستند، همچنان ادامه دارد. در همین حال، جان کری برای دومین بار پس از انتخابات افغانستان، غیرمنتظره به این کشور سفر کرده است تا شاید بتواند راهی برای پایان درگیری‌های سیاسی و بازگشت ثبات به افغانستان پیدا نماید.

به گزارش «تابناک»، وزیر امور خارجه آمریکا پس از ورود به کابل با عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری دیدار کرد. شب گذشته، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پس از ورود به کاب، جداگانه با «عبدالله عبدالله» و «اشرف‌غنی احمدزی»، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دیدار کرد.

به گفته برخی منابع، جان کری پس از ورود به کابل، نخست با اشرف‌غنی احمدزی دیدار کرد. هنوز جزئیاتی از نشست‌های جداگانه کری با دو نامزد ریاست جمهوری به بیرون درز نکرده، ولی یک مقام وزارت خارجه آمریکا پس از ورود به کابل گفت: کری برای حل اختلافات بین دو نامزد و تسریع روند بازشماری آرا با آنان گفت‌وگو خواهد کرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا که با کری به کابل آمده، به رسانه‌های آمریکایی گفت: ما می‌خواهیم رئیس جمهور جدید افغانستان پیش از برگزاری نشست سران کشورهای عضو ناتو در اوایل سپتامبر سال جاری میلادی، مشخص شود تا وی در رأس یک حکومت وحدت ملی در این نشست شرکت کند.

وی در ادامه افزود: برای تعیین رئیس جمهوری جدید نیاز است تا روند بازشماری آرا تسریع و مشکلات میان دو نامزد حل شود تا قدرت میان آنان تقسیم شود. قرار است وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه دیدارهای خود برای حل مشکلات انتخاباتی، با رئیس جمهور افغانستان و «یان کوبیش»، نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان نیز دیدار کند.

نیمه شب گذشته، جان کری در سفری از پیش اعلام نشده، وارد کابل شد تا برای تقویت توافقات سیاسی چند هفته پیش با دو نامزد انتخاباتی دیدار کند. در یک ماه اخیر، این دومین سفر کری به افغانستان است. قرار است نتایج دیدار و گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری با حضور نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان و نامزدهای ریاست جمهوری اعلام شود.

این در حالی است که رئیس جمهور افغانستان، چند ساعت پس از ورود کری به کابل با یان کوبیش، دیدار و در این دیدار تأکید کرد: نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری باید در ماه جاری میلادی اعلام شود. پس از اینکه بن‌بست انتخاباتی افغانستان با توافق دو نامزد ریاست جمهوری بر سر بازشماری ۱۰۰ درصدی آرای انتخاباتی و ایجاد حکومت وحدت ملی شکست، اختلافات موجود بر سر نحوه بازشماری و ابطال آرای تقلبی، موجب کندی روند بازشماری و افزایش تنش‌های انتخاباتی در افغانستان شد.

به باور کار‌شناسان، ادامه تنش‌های انتخاباتی در این کشور، پیامدهای ناگوار امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای آینده افغانستان خواهد داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی