بازدید 21749

چگونه تکفیری‌ها در ترکیه آزادانه فعالیت می‌کنند؟

یکی از نخستین اقدامات گروه‌های تروریست تکفیری پس از اشغال موصل، به تصرف در‌آوردن ساختمان کنسولگری ترکیه در این شهر و گروگان گرفتن سرکنسول ترکیه بود. با این حال، هرچند به نظر می‌رسید ترکیه کارهایی برای مقابله با این گروه‌ها انجام دهد، آنچه در عمل رخ داد، روندی متفاوت بود که نشانه آن، آزادی عمل تکفیری‌ها برای فعالیت در ترکیه است.
کد خبر: ۴۲۳۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴ 07 August 2014
چگونه تکفیری‌ها در ترکیه آزادنه فعالیت می کنند؟یکی از نخستین اقدامات گروه‌های تروریست تکفیری پس از اشغال موصل، به تصرف در‌آوردن ساختمان کنسولگری ترکیه در این شهر و گروگان گرفتن سرکنسول ترکیه بود. با این حال، هرچند به نظر می‌رسید ترکیه کارهایی برای مقابله با این گروه‌ها انجام دهد، آنچه در عمل رخ داد، روندی متفاوت بود که نشانه آن، آزادی عمل تکفیری‌ها برای فعالیت در ترکیه است.

به گزارش «تابناک»، سایت تحلیلی «المانیتور» در مطلبی به بررسی تناقضات و کاستی‌های سیاست‌ها و رفتارهای دولت ترکیه در قبال گروه تروریستی ‌داعش پرداخته و اشاره می‌کند که سکوت دولت در این زمینه، در شرایطی است که گروه نامبرده، عملاً در حال تبدیل شدن به خطری برای خود ترکیه نیز هست.

در این مطلب اشاره شده که پس از واقعه موصل نیز دولت ترکیه به مانند همیشه، با گرفتن حکمی از دادگاه، انتشار هر گونه گزارش درباره موضوع گروگان‌گیری را ممنوع اعلام کرد و به این ترتیب، دست رسانه‌ها برای پیگیری این موضوع و بررسی روند آن بسته شد؛ اما اکنون دامنه فعالیت تکفیری‌ها به ‌ترکیه رسیده و دیگر ‌انکار شدنی نیست.

روز ۲۹ ژوئیه، مطابق با عید فطر، تصویری از یک تجمع گسترده نمازگزار در رسانه‌ها منتشر شد که با ریش‌های بلند و لباس‌هایی خاص، در ترکیه مشغول برگزاری نماز عید بودند. در مراسم سخنرانی برگزار شده در حاشیه این نماز نیز به مفاهیمی اشاره شده بود که مستقیم‌ از سوی گروه‌های تکفیری مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر ضرورت کمک به «مجاهدین» تأکید شده بود. انتشار تصاویر این مراسم در یک وب‌سایت نزدیک به داعش، هر گونه تردید درباره وابستگی آن‌ها به گروه مذکور را از میان برد.

پس از آن و در جریان یکی از نشست‌های پارلمان، سزگین تانریکولو، قائم مقام حزب اپوزیسیون جمهوری خواه خلق، به نکات مهمی در این زمینه اشاره کرد‌ و‌ گفت: «زمانی که گروه وابسته به داعش در استانبول مردم را به جهاد فرا‌می‌خواندند، پلیس استانبول و ژاندارمری محلی کجا بودند؟ آیا درست است هنگامی که گروه وابسته به داعش مردم را در استانبول به جهاد می‌خواندند، به فرماندهی پلیس و ژاندارمری دستور داده شده بود که مداخله نکنند؟ چه کسی این دستور را صادر کرده است؟».

اما تنها این گردهمایی علنی نبود که نشانه‌های فعالیت داعش در ترکیه را آشکار کرد. در همین راستا، مساجد «الله اکبر» و «محمدیه» در استانبول نیز از سوی عناصر وابسته به این گروه به آتش کشیده شدند.

بنا بر یافته‌های سازمان‌های مستقل، آتش سوزی مسجد محمدیه، کاری برنامه‌ریزی شده بوده و تکفیری‌ها مسئولیت آن را بر عهده داشته‌اند.

در این گزارش‌ها اشاره شده که اندک زمانی پیش از وقوع حادثه مذکور، چند مرد نزد امام جماعت این مسجد رفته و از وی پرسیده‌اند: «مذهب شما چیست؟ آیا شیعه هستید؟». این امام جماعت یک هفته پیش از واقعه نیز ‌تهدید شده بود و چند تن به وی گفته بودند: «تو یکی از ما نیستی. تو حق زندگی نداری. تو بت پرست هستی. تو شیعه جعفری هستی. ما تو را به آتش خواهیم کشید».

البته حوادث مرتبط با داعش، تنها به آتش کشیدن مساجد خلاصه نمی‌شود. به نوشته روزنامه «جمهوریت»، این گروه مسئولیت حمله به گروهی از افراد وابسته به «حزب دموکراسی خلق» کرد‌ها را نیز بر عهده داشته است. مهاجمان وابسته به تکفیری‌ها به ستاد این حزب حمله کرده و ضمن به بار آوردن خسارات‌ فراوان، هشت تن را نیز مجروح کرده‌اند.

هرچند آمار دقیقی از حجم فعالیت‌های داعش در ترکیه در دست نیست، ‌برخی منابع اشاره می‌کنند که پنج هزار ‌شهروند ترک برای نبرد در سوریه به این گروه پیوسته‌اند و روزنامه آلمانی «دی ولت» نیز نوشته ۱۰ درصد از ستیزه جویان داعشی از شهروندان ترکیه هستند.

بنابراین و با توجه به مجموع این رویدادها، این استدلال که در زمانی که عناصر تکفیری مشغول حمله به مناطق کردنشین سوریه و عراق هستند، دولت ترکیه عناصر وابسته به این گروه را در خاک خود تحمل کرده و جلو‌ فعالیت آن‌ها را نمی‌گیرد، کرد‌ها را به شدت نسبت به نیات دولت آنکارا بدبین کرده است.

از سوی دیگر، باید توجه داشت که بر پایه مطلب «المانیتور»، فعالیت تروریست‌های تکفیری در خاک ترکیه، دقیقاً علیه اهدافی جهت‌دهی شده که دولت این کشور نیز هیچ‌گاه نسبت به آن‌ها نیت خوبی نداشته؛ یعنی شیعیان و کرد‌ها.

بنابراین، می‌توان حتی چنین استدلال کرد که موضوع فرا‌تر از «تحمل» گروه مذکور از سوی دولت آنکارا بوده و این دولت در عمل در حال استفاده از آن برای رسیدن به اهداف سیاسی خود و محو مخالفان است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸۶
انتشار یافته: ۲۵
يقينا داعش دامن گير تركيه هم مي شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
اگر داعش دامنگیر ترکیه هم بشود باز ما نباید خوشحال شویم چون نهایتا این مسلمانان هستند که چوب حماقت سران ترکیه را خواهند خورد.
بايد مقابل اين متحجرين وحشي ايستاد. ولي ظاهرا همه تماشكر شده اند . اكر اينها خداي ناكرده به داخل ايران نفوذ كنند كه در حقيقت برنامه برخي همسايكان همين است بهاي سنكيني بايد ببردازيم.بس تا دير نشده بايد أقدام كرد.
ایجاد و آموزش گروه های تکفیری همچون داعش در داخل خاک ترکیه، با دستور مستقیم آمریکا و در جهت حفظ منافع اسرائیل است.
اين داعشي ها مشتي اراذل و اوباش هستند كه توان رويايي با يه ارتش رو ندارن. در عراق هم ارتشي نبود كه بابر اينها بايسته وگرنه اين اتفاقها نمي افتاد. لطفا شما و تابناك شما هم اينقد اين اراذل و اوباش رو گندشون نكنيد
دوست دارم يه دستور حمله به نيروهاي ما بدن تا قبل اينكه پاي اين نجسها به ايران باز بسه تو همون عراق بپكونيمشون
داعش دقیقا ورژن 2 طالبان هست
باید در قبال سیاست های ضد ایرانی شیعی ترکیه موضع گیری شود و محصولات ترکیه را تحریم کنیم
این کار ترکیه مثل رفع تشنگی با خوردن از آب دریاست...
امریکا وااسرائیل وترکیه وعربستان این کشورها حامی وپشتیبان داعش هستند این کشورهابا خیال خامشان این گروهک نجس را مقابله با انقلابیون منطقه بوجود آوردند با تمام توان کمکشان میکنند ولی همان گروهک روزی وبال گردنشان میشوند
اینا درس عبرته برای ما تا قدر امنیت داخلی کشورمون رو بدونیم و به جای ایجاد تنش های بیخودی در داخل تمام تلاشمونو برای آبادی و نیرومند شدن کشورمون به کار بگیریم. والله خون شهدای ما خیلی ارزشش زیاده نباید با ندانم کاری یه عده پایمال بشه و به هدر بره.
دولت إسلامي بغداد و شام (داعش) در حقيقت پيش مرگان اردوغان هستند كه قرار است از همان روشي كه قبلا دولت عثماني در منطقه تشكيل شد به احياي اين حكومت كمك كند . بعد إز تسلط نسبي در منطقه دست تركيه رو خواهد شد. هر كس كه أميد أر است روزي بحران داعش گيريبان گير تركيه و اردوغان شود سخت در اشتباه است. داعش همنا اردوغان است
من در سفر ترکیه جهالت در خصوص موضوع خطرناک داعش را دیدم ـبه طوریکه شاید این مورد از ترکیه به جمهوری اذربایجان نفوذ خواهد کرد
همان جور که طالبان دامن پاکستان رو گرفت و تبدیل به یکی از ناامنترین مناطق جهان شد همان بلا بر سر ترکیه خواهد امد
دولت لبنان و سوره و عراق میتوانند به عنوان قربانیان اصلی داعش از ترکیه بدلیل حمایتهاش از داعش و تروریستها به دادگاه های بین المللی شکایت کنند.
داعش محصول اسرائیل ترکیه و عربستان است عربستان پول می دهد ترکیه اسلجه و اسرائیل با راهنمایی امریکا نقشه حمله به شهرهای بی دفاع ترکیه در جریان این آشوب ها نانش در روغن افتاه
امان از این ترکیه روباه صفت لعنت وعذاب الهی برسردمداران ترک چراکه پای این گروه ضد بشررا ترکیه باپول عربستان وشیخ نشینها بازکرد
امسال داعش به بركت اغماض دولت تركيه نماز عيد فطر خود را در استانبول هم ازادانه برگزار كرد بخواهيد ميتوانيد از طريق يوتيوب هم ببينيد
یکی از ابزار سلطه گران رسانه ها مجازی و سمعی وبصری می باشد برای جلوگیری از جذب نیرو توسط داعش می بایستی با تبلیلغات گستر واطلاع رسانی از جنایات گروه تکفیری و وضع قوانین بین المللی برای مجازات حامیان مالی ولجستیکی ،هزینه کشورهائی که نیرو به داعش ارسال میکنند بالابرد واین مستلزم تشکیل کارگروه تخصصی در وزارت دفاع و سپاه و وزارت اطلاعات و وزارت کشور می باشد.
گروگانگیری در کنسولگری ترکیه فیلمه، ترکیه با داعش است.
کم کم زمان انتخاب فرا می رسد....
کم کم نزدیک می شود.....
غزه-
نیجریه-
عراق-
داعش-
افغانستان-
لبنان-
پاکستان-
میانمار-
مصر-
سوریه-
و.......
کم کم زمان انتخاب فرا می رسد....
آیا حاضری بها بدهی؟
ما برای وطن خود جان می دهیم ولی باید منطقی بود و علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد.همین امروز ما باید به کمک عراقی ها بشتابیم درنگ جایز نیست.کردها درنگ کردن و داعشی ها از اختلاف کردها با دولت مرکزی نهایت سود را بردندواکنون چوب سهل انگاری خودشان را می خورند.به خدا این کار آمریک و متحدانش بر علیه ایران بزرگ است.دستی دستی ایران را بازنده نکنیم چنانچه داعش عراق را اشغال کند(که گمانش سخت است)دارای توان رزمی و ناوی بسیار بالایی میشود و آنگاه شکست آنها بسیار سخت و دشوار است.مسئولین بدانند 4گوشه ایران همه در کمینندتا ایران کهن را به تلی از خاک تبدیل کنند.هرچند که ایرانیان ثابت کردند مرد روزهای سختند
سران دولت تركيه ازاول رفتارمنافقانه اي باايران داشته وخواهدداشت
ترکیه و عربستان سعودی از حامیان اصلی داعش در خاور میانه هستن - هرچه زود تر قبل از اینکه بلای بزرگ تری بشن باید فکری کرد.
بودن داعش در خاک ترکیه یک تیر و جند نشان است و ترکیه سعی دارد از آب گل آلود استفاده کند .
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی