بازدید 3027
«رویترز» به نقل از یک مقام ایرانی مدعی شد؛

ایران به دنبال جایگزین برای نخست وزیر عراق به جای مالکی است!

«رویترز» در حالی که جمهوری اسلامی ایران نیز بارها سیاست خود را در قبال تحولات عراق تبعیت از خواست مردم عراق اعلام کرده ؛ در خبر سازی جدیدی مدعی شده است که ایران به دنبال جایگرین مناسبی برای نوری مالکی نخست وزیر فعلی عراق است.
کد خبر: ۴۲۲۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۶ 05 August 2014

بحران تعیین نخست وزیر جدید عراق و یورش گروه های تروریستی و تکفیری به عراق همچنان ادامه دارد. امروز در حالی پارلمان عراق ادامه جلسه خود را به پنجشنبه موکول کرد که هیچ توافق بر سر انتخاب نخست وزیر جدید عراق شکل نگرفت و گروه های تروریستی نیز پیشروی خود را در مناطق کردنشین ادامه می دهند.

به گزارش «تابناک»، در انتخابات اخیر پارلمانی در عراق، نوری مالکی و ائتلاف دولت قانون بیشترین کرسی‌ها را در مقایسه با دیگر احزاب و ائتلافها به دست آوردند، اما برخی مخالفان خواستار نادیده گرفتن این حق قانونی دولت قانون برای معرفی کردن نخست‌وزیر مد نظر خود یعنی نوری مالکی هستند.

به عنوان مثال جریان «الاصلاح» به رهبری ابراهیم جعفری اعلام کرده است که فراکسیون «ائتلاف ملی»، مردم را با انتخاب نامزد مد نظر خود برای نخست‌وزیری غافلگیر خواهد کرد.

بر اساس قانون اساسی عراق نخست وزیر از طریق حزب اکثریت پارلمان عراق انتخاب می شود. اما یک قانون نانوشته نیز وجود داشته است که تاکنون به رویه ای در ساختار سیاسی عراق تبدیل شده است. بر طبق این رویه رئیس جمهور عراق از کردها و نخست وزیر از شیعیان انتخاب می شود.

بر طبق این رویه تحلیل گران مسائل عراق چند گزینه را کاندیداهای اصلی تصدی پست نخست وزیری عراق می دانند. به گفته بعضی از منابع احمد الچلبی، ابراهیم جعفری، عادل عبدالمهدی، خضیر الخزاعی و حسین شهرستانی پنج نفری هستند که به غیر از نوری مالکی برای تصدی نخست‌وزیری عراق مطرح شده‌اند.

خبرگزاری «رویترز» در حالی که جمهوری اسلامی ایران نیز بارها سیاست خود را در قبال تحولات عراق تبعیت از خواست مردم عراق اعلام کرده ؛ در خبر سازی جدیدی مدعی شده است که یک مقام رسمی ایران در گفت و گو با این خبرگزاری اعلام کرده است، ایران به دنبال جایگرین مناسبی برای نوری مالکی نخست وزیر فعلی عراق است. این مقام ایرانی افزوده است که ما به این نتیجه رسیده ایم که مالکی نمی تواند وحدت عراق را حفظ کند اگرچه ایت الله سیستانی همچنان امیدوار است.

رویترز به نقل از این مقام ایرانی که نخواسته نامش فاش شود مدعی شده است که سفیر ایران در بغداد به برخی از کاندیداهای بالقوه و گروه های سیاسی در این موضوع مشورت داده است.

رویترز در پایان نوشته است، باید اذعان کرد که پیدا کردن یک جایگزین مناسب برای مالکی دشوار است. در واقع تعداد زیادی افراد وجود ندارد که بتوانند تمامیت عراق را حفظ کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
آخرین اخبار
وب گردی