بازدید 8416

چگونه اردوغان از حوادث غزه برای اهداف سیاسی خود بهره می‌برد؟

رخدادهای اخیر غزه و تهاجم نیروهای نظامی رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین، واکنش‌های گوناگونی را در عرصه بین‌المللی به همراه داشته که البته مواضع مختلفی در ‌برابر آن در پیش گرفته شده است. در این میان، به نظر می‌رسد نخست وزیر ترکیه همچون همیشه تلاش دارد از یک واقعه پیش آمده در عرصه بین‌المللی به نفع خود بهره‌برداری و منافع سیاسی خود را از طریق آن تأمین کند.
کد خبر: ۴۲۲۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷ 05 August 2014
چگونه اردوغان از حوادث غزه برای اهداف سیاسی خود بهره می‌برد؟رخدادهای اخیر غزه و تهاجم نیروهای نظامی رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین، واکنش‌های گوناگونی را در عرصه بین‌المللی به همراه داشته که البته مواضع مختلفی در ‌برابر آن در پیش گرفته شده است. در این میان، به نظر می‌رسد نخست وزیر ترکیه همچون همیشه تلاش دارد از یک واقعه پیش آمده در عرصه بین‌المللی به نفع خود بهره‌برداری و منافع سیاسی خود را از طریق آن تأمین کند.

به گزارش «تابناک»، سایت تحلیلی «المانیتور» در مطلبی به بررسی مواضع رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در قبال رخدادهای غزه پرداخته و می‌نویسد، موضوع غزه، به یکی از موضوعات محوری در مبارزات انتخاباتی اردوغان برای کسب جایگاه ریاست جمهوری ترکیه تبدیل شده است. در همین راستا، وی ضمن محکوم کردن اقدامات رژیم اسرائیل در غزه، مواضع مخالفان سیاسی خود را نیز زیر سؤال برده است.
 
اردوغان در یکی از جدید‌ترین گردهمایی‌های انتخاباتی خود، از اکمل‌الدین احسان اوغلو، رقیب خود در انتخابات انتقاد کرد.

وی با اشاره به انتقادات احسان اوغلو که گفته بود، نمی‌توان تنها با صدور بیانیه و حمایت لفظی‌ به حمایت از مردم غزه پرداخت، اظهار داشت: «آیا کشور دیگری جز ترکیه هست که تلاشی در این زمینه انجام داده باشد؟... ما هم لفظاً و هم عملاً حمایت خود را نشان می‌دهیم. باید پرسید که خود او (احسان اوغلو) برای آن‌ها چه کرده است؟».

اردوغان افزود: «هنگامی که فلسطین جایگاه عضویت ناظر را در سازمان ملل به دست آورد، من آنجا کنار محمد عباس نشسته بودم. عباس هنوز هم هر جا می‌رود به این موضوع اشاره می‌کند که من تنها کسی بودم که آن روز کنارش بودم. آن روز تو به عنوان دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی کجا بودی؟».

در مقابل، احسان اوغلو ضمن ابراز تأسف از مواضع اردوغان، بار دیگر تأکید کرده که موضوع غزه نباید با مقاصد سیاسی مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزوده: «صدور بیانیه یا محکوم کردن اسرائیل کافی نیست. ما می‌توانیم از جنبه احساسی، مردم خود یا دیگر کشور‌ها را خشنود کنیم؛ اما این روش برای تأمین نیازهای مردم غزه و یا پایان دادن به رنج آن‌ها درست نیست».

وی همچنین ضمن محکوم کردن چندباره رژیم اسرائیل، تأکید کرده، آن گونه که اردوغان ادعا می‌کند، دوست این رژیم نیست.

افزون بر این، نکته دیگری که اردوغان به آن توجه ندارد، میزان ارتباط ترکیه با مسائل مربوط به جهان عرب و جایگاه این کشور در موضوعات گوناگون مربوط به این حوزه است. منتقدان اردوغان می‌گویند وی باید جایگاه ترکیه در این موضوع را شناخته و درک کند که تنها می‌تواند در فرایند بازگشت آرامش به غزه، یک میانجی و تسهیل کننده باشد، نه نقش آفرین اصلی و نهایی.

از سوی دیگر و در همین زمینه، باید اشاره کرد که در عمل، آنچه ‌احسان اوغلو به آن اشاره کرده، درست است و حمایت‌های دولت آنکارا از مردم غزه از حد لفظ‌پردازی و صدور بیانیه فرا‌تر نرفته و در عمل، اقدام جدی و واقعی از سوی دولت اردوغان در زمینه کمک به غزه انجام نگرفته است. جالب اینکه وی مدعی است، «هیچ کشور دیگری» جز ترکیه در عمل کاری برای کمک به مردم فلسطین انجام نداده است!

به هر حال، به نظر می‌رسد این بار نیز همچون همیشه، نخست وزیر ترکیه تلاش دارد با مصادره حقایق به نفع خود و استفاده داخلی از یک واقعه بین‌المللی، دستور کار سیاسی خود را در موضوع غزه دنبال کند؛ دستور کاری که هدف نهایی آن، پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی در ترکیه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
آخرین اخبار
وب گردی