بازدید 6719

"تهوع بارداری" تاثیر بدی روی جنین ندارد

کد خبر: ۴۲۲۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷ 04 August 2014
یک جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه تهوع بارداری روی جنین اثر بدی ندارد، گفت: در صورتی که مادری بیش از بارداری کمبود وزن داشته باشد و این کمبود در زمان بارداری تصحیح نشده باشد، تهوع می‌تواند روی وزن بچه اثر بگذارد و جنین با وزن پایین متولد شود.

به گزارش ایسنا، دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی با اشاره به اینکه 50 تا 90 درصد زنان باردار درجاتی از تهوع و استفراغ حاملگی را تجربه می‌کنند، گفت: شروع تهوع اغلب از هفته 5 حاملگی است، در هفته 9 حاملگی به حداکثر شدت می‌رسد و یه طور معمول در سه ماهه دوم بارداری خوب می‌شود.

وی گفت: حدود 15 درصد افراد تا سه ماهه سوم بارداری و 5 درصد تا موقع زایمان، استفراغ حاملگی‌شان تداوم دارد. در حاملگی‌های چند قلویی در کسانی که در بارداری قبلی سابقه استفراغ حاملگی داشته‌اند، در افرادی که میگرن قاعدگی دارند و یا با مصرف قرص ضد حاملگی دچار تهوع و استفراغ می‌شوند و نیز کسانی که دچار ماشین گرفتگی و دریازدگی می‌شوند و در بعضی از حالات غیرطبیعی مثل حاملگی مول (بچه‌خوره) استفراغ حاملگی‌ شایع‌تر و شدیدتر است که علت آن ناشناخته است.

هاشمیان نایینی افزود: افزایش سطح هورمون‌های حاملگی (چند قلویی و یا مول) و کند شدن حرکات گوارشی و عوامل روحی روانی (حاملگی ناخواسته) در بروز این نشانه ها موثر هستند.

منافع و مضرات تهوع بارداری

این جراح و متخصص زنان یادآور شد: در مطالعات مشاهده شده زنانی که تهوع و استفراغ حاملگی دارند به شرطی که به علت بیماری گوارشی و یا مول و چندقلویی نباشد، شانس سقط خودبخودی و مرگ جنین کم‌تر است.

هاشمیان نایینی با تاکید بر اینکه تهوع بارداری روی جنین اثر بدی ندارد، گفت: به طور معمول بدون درمان هم این عارضه خودبخود برطرف می شود. درمان‌های موجود استفراغ را به درجاتی بهبود می‌دهند ولی به طور کامل برطرف نمی‌کنند و این عارضه اثر سوئی بر جنین ندارند.

این جراح و متخصص زنان افزود: اما اگر زنی قبل از بارداری بیش از 10 درصد کمبود وزن داشته باشد و نمایه توده بدنی (BMI) کمتر از 18 داشته باشد و باردار شود و در 3 ماهه اول بارداری هم افزایش وزن نداشته باشد، تهوع بارداری ممکن است روی وزن بچه اثر بگذارد و جنین با وزن پایین متولد شود.

روش‌های کاهش تهوع بارداری


وی یادآور شد: بیماری گوارشی باید قبل از بارداری درمان شود. ریفلاکس و زخم معده از علل محرک تهوع بارداری هستند. رفع اضافه یا کسری وزن با روحیه خوب و بدون اضطراب به استقبال بارداری رفتن و پذیرش بارداری و اثرات آن بر بدن به کاهش بروز تهوع بارداری کمک می‌کند.

هاشمیان نایینی گفت: اگر تهوع و استفراغ خفیف باشد؛ سعی بر این است که درمان دارویی صورت نگیرد و با تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی این عارضه درمان شود.

این جراح و متخصص زنان گفت: تغییر در رژیم غذایی یعنی هر 1 تا 2 ساعت یکبار به مقدار کم مواد غذایی نرم و خشک میل شود. قبل از گرسنه شدن غذا مصرف شود تا معده خالی نماند و هر غذایی را که فرد احساس می‌کند راحت‌تر تحمل می‌کند را بخورد.

وی خاطرنشان کرد: غذاهای پرادویه، بودار (مثل ماهی)، خیلی شیرین، پرچرب، اسیدی، قهوه و چای، کمتر مصرف شوند زیرا غذاهای پرچرب زمان تخلیه معده را که در حاملگی در اثر هورمون پروژسترون جفتی طولانی شده، تشدید می‌کند و شانس استفراغ را بالا می‌برد.

هاشمیان نایینی یادآور شد: غذاهای حاوی پروتئین، کمی شور، نرم، خشکبار بهتر هستند. نان‌های خشک باعث جذب بیشتر بزاق می‌شوند و نیز کشک‌های رشته ای خشک بسیار بهتر از بیسکوئیت‌ها و چیپس‌های طبخ شده در روغن جامد است.

وی گفت: مصرف مایعات به همراه غذا توصیه نمی‌شود؛ بلکه باید در فاصله غذاها باشد و به صورت خنک، کمی ترش و حاوی کربنات باشد. مثل لیموناد. دم‌کرده نعناع و یا آب‌نبات نعنایی و پرتقالی که قبل یا بعد از غذا توصیه می‌شود.

تغییر در سبک زندگی

این جراح و متخصص زنان گفت: خواب بیشتر، کم کردن ساعات کاری، جلوگیری از خسته شدن و دراز نکشیدن بلافاصله پس از غذا خوردن از نکاتی است که به بهبود علائم کمک می‌کند.

هاشمیان نایینی افزود: بزاق اضافی را باید خارج کرد و همچنین مسواک زدن پس از مصرف غذا کمک می‌کند که حالت تهوع کم شود.

وی در پایان یادآور شد: نرفتن به محیط‌های شلوغ، پراز دود و پربو، عدم مواجهه با نور تند که چشم را تحریک کند و کاهش استفاده از وسایل نقلیه نیز موجب رفع تهوع و استفراغ می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل