بازدید 22428
رونمایی از بخش‌های ویژه طرح امر به معروف و نهی از منکر؛

طرح و برنامه مجلس برای هدایت گردشگرانی که راهی ایران نشده‌اند!

چگونه است که می‌پذیریم جامعه‌مان تا اندازه بسیاری اسیر مشکلات و معضلاتی چون دروغ، ریا و ویژگی‌های مذموم دیگری شده و برای رفع آن به دنبال قانونگذاری می‌رویم اما در مقام تدوین که قرار می‌گیریم، این فریضه بزرگ را به یکی دو مقوله، مثل حجاب، محدود کرده و فراموش می‌کنیم که اگر گردشگران خارجی در این زمینه از ما عقب باشند، احتمالا در دروغ نگفتن و...
کد خبر: ۴۲۲۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱ 04 August 2014
سالانه چه تعداد گردشگر خارجی به کشورمان می‌آیند؟ از کجای دنیا؟ چقدر در کشورمان هزینه می‌کنند و از قبل آمدن ایشان به کشورمان، چه میزان عایدی به بیت‌المال سرازیر شده و چه میزان به اقتصاد کشورمان کمک می‌شود؟‌ پاسخ این پرسش‌ها و پرسش‌های مشابه، اگر «نمی‌دانیم» نباشد، قطعا آنقدر ‌دقیق نیست که فرق چندانی با آن ندارد!

به گزارش «تابناک»، به تازگی یکی از نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که این روز‌ها طرح امر به معروف و نهی از منکر را برای طرح در صحن علنی در دستور کار دارد، به فرازهایی از این طرح در گفت‌وگو با یک خبرگزاری اشاره کرده که به نوعی حکایت از اعمال تغییراتی در پروسه ورود گردشگران خارجی به کشورمان را دارد.

نصرالله پژمان‌فر که پیرامون این طرح با ایسنا گفت‌وگو کرده، در این باره می‌گوید: ما قوانین اسلامی داریم که شاید برای برخی در کشور خودشان این مسائل مورد توجه نباشد. برای اینکه کسی قانون را رعایت کند، ما موظفیم قانون را به آگاهی آن فرد برسانیم؛ بنابراین، مدخل‌های ورودی ما و کسانی که مجوز ورود به ایران را می‌دهند، باید در‌‌ همان زمان این آگاهی‌رسانی را نسبت به تکالیفش به آن فرد‌ در ایران بدهند... این تکالیف باید قبل از آمدن فرد اطلاع‌رسانی شود.

این نماینده مجلس در حالی وزارت خارجه یا نهادهای مسئول دیگر را مسئول بررسی چگونگی این اطلاع رسانی دانسته و تهیه بروشور را برای نمونه مطرح می‌کند که شاهد سخنان خود را آموزش قوانین در بسیاری کشورهای خارجی به گردشگران به عنوان پیش شرط ورود به آن کشور‌ها آورده و در ادامه، ‌اجرا نشدن آن توسط مقامات مسئول را، وفق پیش بینی صورت گرفته در قانون [منظور‌‌ همان طرح است]، در وهله نخست مستوجب تذکر شفاهی گرفتن آن مقام دانسته و مرحله دوم را، عزل مسئول کوتاهی کننده می‌خواند.

این در حالی است که روند تذکر دادن به شهروندان بیگانه در سالیان متمادی پس از انقلاب، تا کنون ‌این گونه بوده که در‌‌ همان آغاز ورود ایشان به کشور، از ایشان خواسته می‌شود حجاب خود را رعایت کنند، در غیر این صورت به ایشان اجازه ورود داده نخواهد شد؛ خواه آن افراد، گردشگران باشند و خواه مقامات دیگر کشور‌ها.

تا اینجای ماجرا به نظر می‌رسد که یا پرداختن به این موضوع در راستای تأکید قانونی بر آنچه در عالم واقع رخ می‌دهد، باشد یا آنکه دلالت بر گسترش اقدامات قانونی برای مجاب کردن گردشگران خارجی در رعایت قوانین کشورمان باشد، ولی در هر دو صورت، آنچه ناگفته مانده، ضرورت توجه خاص به این وجه امر به معروف و نهی از منکر است.

این اشکال هنگامی خودنمایی می‌کند که می‌بینیم پژمان‌فر در ادامه می‌گوید: «متأسفانه کسانی که از خارج می‌آیند، بعضا بسیار بیشتر از هنجارشکنان داخل کشور، رعایت این ضوابط را می‌کنند‌»؛ تعبیر این سخنان یعنی در قیاس با برخی هنجارشکنان داخلی، گردشگران خارجی بیشتر قوانین کشورمان را رعایت می‌کنند که اگر تعداد اندک ایشان و فرهنگ متفاوتی که در آن زندگی می‌کنند را هم در ماجرا دخیل کنیم، به نوعی درخواهیم یافت که خیلی خیلی زود است به امر به معروف و نهی از منکر ایشان برسیم.

اما از این وجه ماجرا که بگذریم، اینکه می‌بینیم هیچ طرحی برای جذب گردشگران خارجی و بهره بردن از دریای عظیم جذابیت‌های کشورمان برای کمک به اقتصاد کشور، اشتغال آفرینی و... در مجلس ‌بررسی نمی‌شود، ولی در نقطه مقابل، اعمال محدودیت‌هایی چون آموزش دیدن گردشگران ورودی مورد بحث و بررسی است، قطعا جای تأمل دارد.

زمانی می‌بینیم نمایندگان کمیسیون فرهنگی به جای آنکه به دنبال طرحی باشند که به جذب گردشگر خارجی و اشاعه فرهنگ ایرانی به واسطه ایشان در دیگر کشور‌ها کمک می‌کند و می‌تواند چهره ناخوشی که دیگران از کشورمان در جهان ترسیم کرده‌اند، با تصویری درست تغییر دهد، جا دارد ‌از چرایی توجه به امر به معروف و نهی از منکر خارجی‌ها، ناراحت شویم.

هنگامی که می‌بینیم بمباران خبری برخی کشور‌ها موجب شده گردشگران از سفر به ایران حذر کرده و «یک کلاغ چهل کلاغ شدن» روایات نادرست برخی، روز به روز به لاغر شدن بیش از پیش گردشگری کشورمان برسد، چه ضرورتی دارد به جای چشم پوشی، عیب و ایرادات گردشگران را دیده و برای رفع و رجوع آن، به بروشور و کلاس و آموزش بپردازیم؟

وقتی که کمتر نگرانی‌ در جامعه نسبت به نوع پوشش و رفتار و کردار خارجی‌ها در کشورمان وجود دارد و چه بسا خیلی ها‌یمان دل‌نگرانیم که مبادا نهی از منکر نشدگان داخلی مزاحمتی برای ایشان درست کرده و خاطره‌‌ بدی در ذهن ایشان به جای بگذارند، چه عاملی موجب می‌شود که در مجلس بر روی دوم ماجرا را بیشتر ‌تأکید کرده و آن گونه رفتار کنیم که گویی اثر منفی گردشگران بر جامعه ما بیشتر است تا اثر منفی جامعه ما بر ایشان؟

چگونه است که می‌پذیریم جامعه‌مان تا حدود زیادی اسیر مشکلات و معضلاتی چون دروغ، ریا و ویژگی‌های نکوهیده دیگری شده و برای رفع آن طرح امر به معروف و نهی از منکر را کلید می‌زنیم، ولی به مقام تدوین قانون که می‌رسد، این فریضه بزرگ را به یکی دو مقوله، مثل حجاب، محدود کرده و فراموش می‌کنیم که اگر گردشگران خارجی در این زمینه از ما عقب باشند، احتمالا در دروغ نگفتن و ریا نکردن از ما جلو‌تر هستند!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴۷
انتشار یافته: ۲۹
پاراگراف آخر خیلی خوب است. افرین
Like
ye like ham bezarid zire khabara!
صنعت گردشگری هیچگاه در ایران به جایگاه اصلی جهانی خود نمیرسد . دلایل آن هم مشهود است. به همین دلیل است که به آثار باستانی، و ملی بی توجهی میشود و زمینه را برای سوء استفاده برخی افراد سودجو فراهم میکند.
زیباترین و تاثیرگذارترین مقاله ای بود که تا به حال درباره فرهنگ ایرانی خوانده ام.
حرف دل بود. بر دل نشست.
نقاط زیبا و جنگلها را به ویلا ، کارخانه آب معدنی ، مزرعه پرورش ماهی ، کارخانه کچ و .... تبدیل می کنیم بعد می گیم چرا نمیان!!!!!!! بیان چی رو ببینن؟؟؟؟؟؟؟ اول باید امکانات دهیم و جلوی تخریب و سود جویی را بگیریم بعد به خارجیها بگیم تشریف بیارید.......
شیراز یکی از مهمترین شهرهای توریستی ایران است که طبیعت بسیار زیبایی اطراف آن است اما کمتر توریستی خبر دارد چون مسئولان به سرمایه گذاری توریستی در طبیعت اهمیت کمی می دهند. چشمه آبشار مارگون سپیدان یکی از بزرگترین چشمه آبشارهای جهان است اما از کمبودها رنج می برد.در جنگلهای کوهمره سرخی شیراز آبشار زیباییست به نام رامغان که کاملا به مزرعه تبدیل شده و گاه آب آبشار را هم منحرف و خشک می کنند. در صورتی که درآمد توریستی آن چند برابر کشاورزی با آب آبشار است. چشمه خارنگان کوهمره هم به مزرعه پرورش ماهی تبدیل شده!!!!!!!!!! در صورتی که دره بی نظیری در پایین چشمه بود و ده ها آبشار به آن سرازیر می شد و به خاطر پرورش ماهی خشک شد....!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
شیراز را به عنوان مثال گفتم وگرنه همه جای ایران گوهریست درخشان و همه ایران سرای من است.
متاسفانه کشور ما در صنعت توریسم بسیار ضعیف عمل میکنه. وباید کارشناسان علتش رو پیداکنند که چرا ترکیه از توریسم هرسال چهاربرابر فروش نفت ما درامد داره.واین بیشترهم مبشه.یعنی نمیدونند واقعا علتش چیه وبرطرف کنند.
با درآمد توریستی زاینده رود اصفهان خسارت کشاورزها و صنعتگرها را بدهید کلی هم اضاف میارید... این یعنی جذب توریست.
کشورهای همسایه ما اگر شیراز و اصفهان را داشتند از درآمد نفت بی نیاز می شدند!!!!!!!!
دست پیش میگیریم که پس نیفتیم!
امارات از بیابانهایش پول در می آورد..... ما هم جنگلهایمان را بیابان می کنیم!!!!!!!!!!!!
ابتکار و خلاقیت هم خوب هست. فردی را می شناسم که از عشایر فارس است و توریستها را به چادر پدر و مادرش در میان جنگلهای کوهستانی فارس می برد و توریستها خیلی لذت می برند.
پاسخ ها
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
واقعا بعضیها خلاقیت دارند. تازه شاید اونها هم پدر مادرش نباشند و اجاره ای باشند.
تا زمانی که به پاراگراف آخر باور نداشته باشیم درست نخواهیم شد!!! ...
افسوس که کشوری یا این همه جاذبه های عظیم از کم گردشگرپذیرترین های دنیا شده.
کسانی که جنگل را به ویلا تبدیل می کنند یک بار سود می کنند اما در آمدتوریستی آن یک عمر و برای همه نسلهاست. خودتان مقایسه کنید کدام پر سودتر است.
كشور هاي مثل امارات ،تركيه ، لبنان مالزي كه اتفا قا آنها هم مسلمان هستند با عدم تنگ نظري طي اين سالها چطور اقتصادشان پر رونق و رفاه براي شهر وندانشان تآمين كرده اند.اين در حالي است كه با شرايط آب و هواي وجايگاه منطقه اي كه ايران دارد مي تواند بسيار بهتر از آنها پذيراي ميليونها گردشگر خارجي و ميليارد ها دلار درآمدي باشد و بسياري از مشكلات اقتصادي و تبعات آن مثل كاهش نرخ جمعيت حل شود.
شما دوستان یه نگاهی به سواحل شمال، جنگال های گلستان ، شهرهای مثل اصفهان و شیراز و دریاچه ارومیه .... بندازیم و خیلی از جاهای دیگر این کشور که اگر فقط اسمشان را بنویسم یه کتاب 100 برگ می شود.
تازه می فهمیم که چه بلایی سر کشورمان آمده.
....
این همه فقیر توی کشور می باشد که به هزار گناه دست می زنند تا عموراتشان را بگذرانند بعدا ما از حجاب صحبت می کنیم ....
خنک ترین جای ایران کامو از توابع کاشان
تابناک داری پات رو از گلیمت درازتر میکنی
یعنی توقع دارید یک مشت آدم بی حجاب پاشن بیان توی مملکت و کل فرهنگ ما رو مورد حمله قرار بدن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
داداش تو خودتو ناراحت نکن یه وقت پس میوفتی ها!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
واقعا برات متاسفم با این طرز فکر .شما احیانا از گروه داعش نیستی؟
احسنت. بسیار عالی بود.
Thank You
انگار همیشه باید دنیا به ما بخنده.
ناشناس 1534 دیگه حناتون رنگی نداره.
ساکت بابا
هفت شهر عشق را خارجیها گشتند/ما هنوز اندرخم یک تارمو گیرکردیم
من مخواستم اينو در جواب اون كامنت اخري كه ميگه تابناك پاتو از گليمت درازتر كردي بگم كه امثال اين افراد هستن كه مملكت ما رو با اين افكارشون هم رديف أفغانستان و سومالي كردن
متاسفم واسشون
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی