بازدید 2034

طرح پنج ماده ای عبدالله برای عبور از تقلب در انتخابات افغانستان

چند ماه از انتخابات افغانستان می گذرد اما همچنان درگیری بر سر نتایج انتخابات پابرجاست. بعد از مرحله دوم انتخابات هر دو نامزد انتخابات خود را پیروز انتخابات قلمداد می کردند و دیگری را به تقلب متهم می کردند.
کد خبر: ۴۲۱۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۳ 02 August 2014
چند ماه از انتخابات افغانستان می گذرد اما همچنان درگیری بر سر نتایج انتخابات پابرجاست. بعد از مرحله دوم انتخابات هر دو نامزد انتخابات خود را پیروز انتخابات قلمداد می کردند و دیگری را به تقلب متهم می کردند.

به گزارش«تابناک»، بعد از سفر جان کری به کابل عبدالله عبدالله و احمد زی دو کاندید انتخابات توافق کردند که آراء دوباره بازشماری و بن بست سیاسی در افغانستان را به پایان برسانند. حتی رسانه‌های افغانستان اعلام کرده‌اند که به‌دلیل بالا گرفتن اختلافات میان تیم‌های انتخاباتی افغانستان در روند بازشماری آرای دور دوم انتخابات این کشور احتمال دارد وزیر خارجه آمریکا بار دیگر به کابل سفر کند. حال بعد از چند وقفه در بازشماری آراء، عبدالله دوباره طرحی ارائه کرده است که موضوع تقلب را حل نماید.

«عبدالله عبدالله» رهبر تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی در نشست‌های جداگانه‌ای با نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان همچنین نماینده سازمان ملل در کابل، طرح پنج ماده‌ای را برای تفکیک آرای سالم از آرای جعلی پیشنهاد کرد.

یکی از سخنگویان تیم اصلاحات و همگرایی که نخواست نامش فاش شود از 2 نشست جداگانه عبدالله با «جیمز کانینگهام» نماینده آمریکا در امور افغانستان و پاکستان و «یان کوبیش» نماینده سازمان ملل در کابل خبر داد.

این منبع گفته که تیم عبدالله با «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا نیز تلفنی گفت‌وگو کرده است.

خواسته‌های جدید تیم اصلاحات و همگرایی

عبدالله کاندیدای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که به تازگی از سفر هندوستان بازگشته است، برای نهایی شدن توافق گفته که تا نهایی شدن توافق‌ها در مورد محتوا و مفاد لایحه ابطال آرا، ناظران تیم  اصلاحات و همگرایی در بازشماری آرا شرکت نمی‌کنند

به گفته تیم عبدالله، دستورالعمل ابطال آرا که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و دفتر سازمان ملل در کابل اعلام شد؛ مورد قبول این تیم نیست.

بنابراین تیم اصلاحات و همگرایی برای تفکیک آرای سالم از آرای جعلی طرح پنج ماده‌ای را مطرح کرده است:

١- در صورتی که فهرست رای‌دهندگان موجود نباشد یا سفید باشد همچنین 10 عدد شماره کارت رای‌گیری در فهرست مسلسل باشد و درعین حال 90 درصد آرا به نفع کاندیدی مشخصی استفاده شده باشد، صندوق باید از روند محاسبه خارج و بی اعتبار اعلام شود.

٢-در صورتی که رای ریخته شده به صندوق در یک محل به تناسب دور اول بیشتر از ١٠٠ درصد باشد، و بیشتر از ٩٠ درصد آرا به نفع یک کاندیدا باشد و یکی از موارد توافق در فهرست (چک لیست) نیز در آن دیده شود، صندوق باید از روند محاسبه خارج و بی اعتبار اعلام شود.

٣- در صورتی که مجموع آرای یک صندوق٦٠٠ رای و یا بیشتر از آن باشد و یکی از موارد چک لیست نیز در آن دیده شود، صندوق باید از روند محاسبه خارج و بی اعتبار اعلام شود.

٤- در صورتی که آرای محلات رای‌گیری غیر واقعی در سیستم ثبت شده باشد در حالی که صندوقی وجود ندارد؛ آرای حساب شده باید از روند محاسبه خارج و بی اعتبار اعلام شود.

٥- مفقودی صندوق‌ها قابل توجیه نیست و آرای آن‌ها نباید محاسبه شود.این خواسته‌های تیم عبدالله در حالی مطرح شده که هنوز از سوی تیم «تحول و تداوم» به رهبری «اشرف غنی احمدزی» و نیز از سوی مراجع بین‌المللی پذیرفته نشده است اما راِیزنی‌ها در اینباره ادامه دارد.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) هفته گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان از طرح پیشنهادی این سازمان به کمیسیون مستقل انتخابات این کشور در مورد معیارهای بازشماری و ابطال آرا اعلام حمایت کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی