بازدید 2904

تحرک جدید بارزانی برای تجزیه عراق

اقدامات تفرقه افکنانه و تجزیه طلبانه مسعود بارزانی ر ئیس اقلیم کردستان بر مشکلات عراق افزوده است. چندی پیش وی اعلام کرده بود که در آینده «مژده» جدایی منطقه کردستان عراق را اعلام خواهد کرد
کد خبر: ۴۲۱۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵ 02 August 2014

بیش از دو دهه است که منطقه کردستان عراق توانسته به صورت منطقه‌ای و با داشتن دولت و در قالب عراق فدرال اداره شود. اینک عراق، جنگی پیچیده با تروریست‌ها دارد. هر روز از خلال اخبار می‌توان خبرهای ناگواری از بمبگذاری و عملیات انتحاری در گوشه‌وکنار عراق شنید و دید.

با این حال اقدامات تفرقه افکنانه و تجزیه طلبانه مسعود بارزانی ر ئیس اقلیم کردستان بر مشکلات عراق افزوده است. چندی پیش وی اعلام کرده بود که در آینده «مژده» جدایی منطقه کردستان عراق را اعلام خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»،در این چارچوب بعد از هجوم تروریست های داعشی به عراق فعالیت های بارزانی برای تجزیه عراق افزایش پیدا کرده است. این اقدامات تا جایی ادامه پیدا کرد که مسعود بارزاني عنوان كرد كه در صورت پافشاري دولت عراق بر مواضع كنوني‌اش و عدم مشاركت ديگر گروه‌ها در تصميم‌گيري‌هاي كلان، كردهاي عراق از اين كشور جدا خواهند شد.

وی برای اجرایی کردن تجزیه کردستان عراق به پارلمان کردستان عراق دستور داد که شیوه جدایی و تجزیه از دولت قانونی عراق را بررسی کند. اگرچه بعد از تحولات عراق از جمله انتخاب رئیس جمهور و مخالفت علنی ایران و امریکا نسبت به جدایی کردستان عراق این موضوع کم کم به فراموشی سپرده شده بود.

با این حال دوباره مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای که درخصوص بازدید وی از پایگاه‌های پیشمرگ‌های کرد در جلولا، السعدیه و کرمیان در استان دیالی صادر شد، اعلام کرد: ماموریت پیشمرگ‌ها بزرگ و تاریخی بوده و جان خود را فدا می‌کنند تا مردم کرد در امنیت زندگی کنند. به همین دلیل ادامه راه کردستان مرتبط با وجود این نیروها است.

وی افزود: شرایط پیشمرگ‌ها بهبود خواهد یافت و آن‌ها به سلاح و تجهیزات پیشرفته مجهز خواهند شد و در هر شرایطی ما باید کاملا آماده باشیم.

بارزانی تصریح کرد: برخی در بغداد درخصوص استقرار نیروهای پیشمرگ در این مناطق سخن می‌گویند اما اگر پیشمرگ‌ها در این مناطق مستقر نشده بودند سرنوشت این مناطق چه می‌شد و چه کسی در حال حاظر کنترل آن‌ها را در اختیار داشت؟

رئیس اقلیم کردستان عراق گفت: پس از سقوط نظام سابق عراق ما دست به تلاش‌های بسیاری زدیم و بسیار تلاش کردیم تا یک عراق دموکرات تشکیل دهیم و عراق یکپارچه باقی بماند. اما در حال حاضر با صراحت هرچه تمام تر می‌گویم که ما نمی‌توانیم هیچ کاری انجام دهیم و هرچه که می‌توانستیم به عراق ارائه دادیم و نمی‌توانیم منتظر سرنوشتی نامعلوم بمانیم.

وی خاطرنشان کرد: اقلیم کردستان در دو مسیر گام برمی‌دارد که مسیر نخست کمک به روند سیاسی در عراق است و در همان حال ما برای تعیین سرنوشت مردم کردستان عمل می‌کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی