بازدید 3175

کدخدایی: سازمان ملل انفعال را کنار بگذارد

سخنگوی سابق شورای نگهبان با انتقاد از عملکرد سازمان ملل در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، از این سازمان خواست انفعال و برخورد تبعیض‌آمیز را کنار بگذارد.
کد خبر: ۴۲۰۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۴ 29 July 2014
سخنگوی سابق شورای نگهبان با انتقاد از عملکرد سازمان ملل در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، از این سازمان خواست انفعال و برخورد تبعیض‌آمیز را کنار بگذارد.

عباسعلی کدخدایی استاد دانشگاه تهران و سخنگوی سابق شورای نگهبان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه متاسفانه مجامع و سازمان‌های بین‌المللی که برای تامین صلح، امنیت، حقوق بین‌الملل و حقوق بشر شکل گرفته‌اند در حال حاضر در حال خارج شدن از مسیر خود هستند، گفت: انحراف ایجاد شده در سازمان‌های بین‌المللی به دلیل نفوذ برخی کشورهای قدرتمند است و سازمان ملل نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این استاد حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با ذکر این نکته که اغلب به دلیل نفوذ و اعمال نظر برخی قدرت‌های بزرگ، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی از مسیر اصلی و اهداف مدنظرشان بازداشته می‌شوند و این برای مردم ناراحت کننده است، افزود: در حالی که سازمان‌های بین‌المللی باید در راستای تحقق اهداف خود که در منشور برای آنها تعیین شده حرکت کنند، ولی به دلیل خارج شدن این سازمان‌ها از مسیر و هدف اصلی و عدم تحقق اهداف مدنظر، مردم نسبت به آنها بدبین شده‌اند.

کدخدایی تأکید کرد: تنها راه بازگشت از مسیر منحرف شده سازمان‌های بین‌المللی این است که به اصول اولیه خود که در منشور و اساسنامه اولیه سازمان‌های بین‌المللی وجود دارد بازگردند و این بازگشت نیز باید بدون توجه به اینکه منافع کدام کشورها در میان است به عنوان یک رفتار برابر و متعادل صورت گیرد.

به گفته وی در صورت اجرایی شدن، این موضوع قطعاً با استقبال افکار عمومی جهان روبرو می‌شود و اعتماد بیشتری هم جلب خواهد داشت و مشکلات سیاسی در جامعه بین‌المللی مانند قضایای فلسطین و اقدامات رژیم اشغالگر قدس از بین خواهد رفت.

سخنگوی سابق شورای نگهبان با بیان اینکه حقوق مسلم مردم مظلوم فلسطین متاسفانه در سرزمین‌های اشغالی نادیده انگاشته می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر به اصول اولیه روابط بین دولت‌ها مراجعه شود مشاهده می‌کنیم که هیچ کدام از موارد مدنظر آنها رعایت نشده است. زیرا اگر یک قدرت اشغالگر متجاوز را با یک قدرت نظامی نابرابر که به یک ملت مظلوم و بدون دفاع حمله می‌کند مقایسه کنیم، تبعیض ناروایی را در حق آنها اعمال کرده‌ایم.

این استاد دانشگاه با انتقاد از تبعیض ایجاد شده از سوی سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی در قبال رژیم صهیونیستی و عدم محکومیت اقدامات این رژیم افزود: متاسفانه برخی سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل در حال تبعیض به نفع رژیم صهیونیستی هستند، به صورتی که این رژیم را در یک طرف محاسبات قرار داده و مردم مظلوم فلسطین را نیز در همان طرف قرار می‌دهند در حالی که مبنای این بی طرفی اصولاً غلط است و سازمان ملل و دبیرکل آن این اشتباه را انجام می‌دهند.

کدخدایی تصریح کرد: از سازمان ملل و دبیرکل آن می‌خواهیم که مقایسه یک طرفه و تبعیض به نفع رژیم صهیونیستی را کنار بگذارند و واکنش مثبتی را از خود نشان داده و از موضع انفعال خارج شوند و با جریانات و اتفاقاتی که باعث فشار بر سازمان ملل می‌شود مقابله کنند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص عدم موضعگیری قاطع سازمان همکاری‌های اسلامی و اعراب در حمله رژیم صهیونیستی به غزه گفت: کشورهای اسلامی قبل از اینکه جزو جامعه دولت‌ها باشند، باید به عنوان یک مسلمان به فرمایش پیامبر اکرم توجه کنند. ایشان فرمودند «اگر مسلمانان اهتمامی به حل مشکلات مسلمانان دیگر نداشته باشند دیگر مسلمان نیستند» و در قضیه غزه باید از برخی کشورهای مسلمان سوال کرد که دلیل سکوت آنها چیست؟ حتی شنیده می‌شود که برخی کشورهای اسلامی کمک‌هایی را به رژیم صهیونیستی داده‌اند.

کدخدایی در پایان با اشاره به تشکیل و کارکرد اصلی سازمان همکاری‌های اسلامی اظهارداشت: سازمان همکاری‌های اسلامی که زمانی برای ایجاد وحدت، صلح و انسجام شکل گرفته بود، سکوت اختیار کرده و این امر هم به دلیل عدم انسجام و وحدتی است که بین کشورهای اسلامی وجود دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی