بازدید 17585

وقت آن رسیده که دوربین تلفن همراه را به کمک جامعه بیاوریم!

وقتی می‌بینیم من و شمای نوعی،‌گاه حتی از نعمت دیدن این دست مشکلات محرومیم، توقع زیادی خواهد بود که همه چیز را در سایه کم کاری مسئولان ببینیم، زیرا چه بپذیریم و چه درصدد رد آن برآییم، همین امثال ما هستیم که به مسئولیت می‌رسیم و ندیدنمان را به مجموعه‌های تحت امر سرایت می‌دهیم.
کد خبر: ۴۲۰۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۳ 30 July 2014
تا چه اندازه مشکلات پیرامونمان را می‌بینیم و به آن‌ها توجه نشان می‌دهیم؟ مثلا اگر در راه رفت و آمد هر روزه، با مشکلی روبه رو شویم که می‌توانیم در حل آن نقشی داشته باشیم، تا چه اندازه برای رفع آن انرژی خواهیم گذاشت؟ این پرسش را گوشه ذهنتان نگه دارید و این ویدئو را ببیند تا بعد!


دانلود

به گزارش «تابناک»، از جمله مشکلاتی که زندگی مدرن برای بشریت به همراه آورده، بی‌توجهی به رخدادهایی است که پیرامون افراد جامعه رقم می‌خورد و حل آن‌ها ممکن نیست، مگر با همراهی جامعه؛ مشکلاتی که اثرات نامطلوب آن در درازمدت روی زندگی همه‌ اثر دارد و برای رفع و رجوعشان، هیچ رویکردی بهتر از آگاه کردن جامعه از وجودشان نیست.

کافی است، صف افرادی که برای فروش گل، دستمال کاغذی یا کالاهای دیگر پشت چراغ قرمز خیابان‌ها انتظار توقف خودرو‌ها را می‌کشند و در گرمای طاقت فرسا یا سرمای شدید زمستان، چشم انتظار پایین آمدن شیشه خودرویی برای به دست آوردن یک لقمه نان هستند، به یاد آوریم و اندکی درباره پیامدهای بی‌توجهی ما به سختی‌هایی که ایشان با آن دست به گریبانند، بیندیشیم تا موضوع برایمان روشن شود.

یا کودکان کاری را به یاد آوریم که بخش بسیار کوچکی از زندگی را تجربه کرده‌اند و تأملی درباره آینده‌شان، دورنمای خوبی برای ایشان و جامعه‌ای که در آن خواهند زیست را ترسیم نخواهد کرد؛ اما همه این‌ها هم موجب نشده و نمی‌شود برای تغییر سرنوشت آینده جامعه‌مان کاری انجام دهیم.

با این نوع نگاه به مشکلات جاری و ساری در جامعه، آنچه در وهله نخست به ذهن خواهد رسید، بی‌توجهی مسئولان و نهادهای شکل گرفته برای حل این مشکلات است که هر چقدر هم دردناک باشد، باز رگه‌هایی از بی‌توجهی ما را در آن می‌توان دید، چراکه اگر ما نقش نظارتی خود را ندید نگرفته و مطالبه‌گری از مسئولان را مد نظر قرار دهیم، تجربه نشان داده که راه حل مشکلات هموار‌تر خواهد شد.

ورای این اشکال، وقتی می‌بینیم من و شمای نوعی، ‌گاه حتی از نعمت دیدن این دست مشکلات محرومیم، توقع زیادی خواهد بود که همه چیز را در سایه کم کاری مسئولان ببینیم، زیرا چه بپذیریم و چه در صدد رد آن برآییم، همین امثال ما هستیم که به مسئولیت می‌رسیم و ندیدنمان را به مجموعه‌های تحت امر سرایت می‌دهیم.

برای نمونه، وقتی نسبت به پیرمرد فال فروشی که در مسیر هر روزه با وی مواجه می‌شویم، بی‌تفاوتی پیشه کرده و او را ندید بگیریم، آیا می‌توانیم مدعی شویم، اگر مسئولیتی بر عهده‌مان گذارده شد، افراد مشابه وی را ببینیم و برای حل مشکلشان اقدام کنیم؟ براستی چند نمونه مشابه این در زندگی هر روزه ما رخ می‌دهد؟

آیا غیر از این است که خیلی‌هایمان مشکلات دور و اطرافیان خودمان را هم نمی‌بینیم یا اگر ببینیم، خود را به ندیدن زده و ایشان را به حال خو وامی‌نهیم؟ آیا غیر از این است که نتیجه این بی‌توجهی‌ها، سرانجام پدید آمدن جامعه‌ای است که همه با مشکلات خود دست به گریبانند و خود را در حل آن‌ها تک و تنها می‌بینند؟ از این جامعه چه انتظاری می‌توان داشت؟

اگر به این بی‌توجهی‌ها، رویکردهای نادرستی چون حسادت را بیفزاییم، چه؟ آیا ادعای زیادی است اگر بگوییم خیلی‌هایمان (اگر شما استثنا هستید، به خود نگیرید!) فقر همسایه، قوم و خویش، دوست و آشنا و اطرافیانمان را نمی‌بینیم؛ اما اوضاع مالی خوب هیچ کسی از دیدمان دور نمی‌ماند؟

با طرح این پرسش‌ها، به این نقطه خواهیم رسید که برای حل بسیاری مشکلات، بهترین راه، اصلاح رویکردهای شخصی ماست. آنجا که تلاش می‌کنیم مشکلات را ببینیم و به جای انداختن بار مسئولیت به دوش دیگران، تلاش کنیم سهم خودمان را ادا کنیم. مثلا وقتی کارتن خوابی دیدیم، ترجیح دهیم به جای گذشتن از کنارش، پیگیر حل مشکلش شده و ولو با چند تماس تلفنی، نهادهای موظف را مجبور به دیدن این فرد کنیم، هنگامی که کودک کاری را دیدیم، کاستن از رنج وی را وظیفه خود بدانیم و... .

شاید این نوع نگاه با توجه به سختی‌هایی که خودمان داریم، کمی آرمانگرایانه به نظر برسد؛ اما اگر بدانیم که دغدغه‌های ما به جامعه‌مان در آینده سر و کل خواهد داد، به این مقوله به حکم وظیفه‌ای می‌نگریم که بر دوشمان قرار گرفته و شانه خالی کردن از آن، آینده به مراتب پر مشقت تری برایمان به همراه خواهد آورد.

شاید با این نگرش بتوان درک کرد که تفکر پشت تهیه ویدئویی که دیدیم از کجا سرچشمه گرفته و با تکیه بر این رویکرد، من و شمایی که گوشی‌های تلفن همراهمان به دوربین‌های با کیفیت مجهز است، تا چه اندازه می‌توانیم مؤثر باشیم؛ شاید بد نباشد یک بار هم که شده ،مشکلاتی را که می‌توانیم ببینیم در قالب فیلم و عکس با دیگران به اشتراک بگذاریم و اندکی از وقت هر روز خود را صرف پرداختن به این مسائل کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۲۵
متأسفانه انقدر مشکلات داریم که کلاه خودمونُ میگیریم باد نبره
پیشنهادی عالی است
جوگیر شدی تابناک! این بچه با اون نمونه هایی که از ایران گفتی خیلی فرق داره! در ایران بسیاری از آنها که در کنار خیابان فال میفروشند و یا تکدی میکنند معتاد هستند و ار مهربانی مردم در راه درستی استفاده نمی کنند! بچه های سر چهارراه ها هم عموما برای اعتیاد یا تجارت عده ای سودجو مجبور به این کار شده اند که کمک به آنها در واقع کمک به عده ای سودجو است. پس لطفا مقایسات درست انجام بده!
جامعه ما زمانی ایده ال است که درد هرکس فقط درد خودش نباشد اما افسوس که فاصله بسیار داریم و شاهد مرگ اخلاق در سرزمین اخلاق هستیم
جمع کن بابا بساط سوسول بازیو.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
چیو جمع کنه اصلا تو این فیلمو درک میکنی
امان از طاغوت
| Italy |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
دوست داری چه بساطی به جاش پهن کنیم؟
بهتره یکم مطلب رو محدود کنیم مثلا برای کودکان کار شدیدا صدق میکنه(شدیدا هم باید میگفتم شدیدا!!!)اما اینجا مشکل یه سری آدما که به خودشون مربوطه به بقیه نسبت داده شده!بچه گل فروش رو کاری ندارم ولی مرد گنده ای که داره گل میفروشه تقصیر منه که در این وضعه؟تقصیر منه که درس نخونده؟تقصیر منه که اگه حتی درس نخونده حرفه ای هم یاد نگرفته؟تقصیر من و تو هست که ما میاییم تلاش میکنیم مزدشو میگیریم بعد باید بخاطر تنبلی بقیه سرزنش بشیم؟(باید تایید میکنم کودکان کار یا کسانی که واقعا مشکل جسمی دارن یا بیماری های صعب العلاج حسابشون جداست...من منظورم افرادی هست که دلیل فقرشون خودشونن)
افرین
دل مهربان در فقر سنگ می شود همچنانکه درهمین اروپا در طی جنگهای اول ودوم در بحرانهای شدید فقیران به هم رحم نمی کردند . در همه جا همینطور است عملکرد فقر خشونت وبی رحمی است .در زمان فقر تنها خداجویان از نعمت سخاوت و مهربانی برخوردارند وترس خالی شدن انبان ندارند وبه خود می گویند فردا نیامده ست فریاد مکن .
این نکته رو در نظر نداشتید که خیلی از اینایی که ما میبینیم شغلشون جلب ترحم هست نه محتاج واقعی. مقایسه عواطف انسانی ما و اونها در شرایط برابر انجام بدید معلوم میشه کیا دل رحم ترن
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
جلب ترحم یا غیر از اون, کسی که تو سرما میلرزه, داره میلرزه! و محتاج کمکه!
خوش به حال انسانهای بی ادعا و مهربان و وای بر ما که ادعا بسیار و عمل ناچیز داریم. ظاهرا در بلاد کفر، مهربانی رایج تر است...گویا انسانیت به رنگ و دین و عقیده نیست و به عمل است. مهربانی است که انسانیت می آورد. آفرین و درود.
اگه قرار باشه از مشکلات جامعه فیلم بگیریم ! قید کار و زندگی رو باید زد !
فرزند10 ساله من مانند این اتفاق را در سوئد تجربه کرد که برای من خیلی جالب بود در حالی که رسانه های ما مردم این کشورها را بی احساس نشان می دهند.
واقعا که ما ایرانیا فقط ادعا داریم.بخدا تو شهر اگر یکی رو به این شکل ببینی نمیدونی داره راست میگه یا فیلم بازی میکنه که کتت رو ببره.پر از دروغیم
تابناک ! هزار برابر سر چهار راه ها زیر زمین هستند (توی متروها) چرا اونارو نگفتی . فکر کنم چون شماها خودتون با مترو رفت آمد نمیکنید .
مطلب بجایی است
اینگونه مطالب برگردان احادیث و روایاتی است از بزرگان ما , که مطالعه آن انسان را از خواب غفلت بیدار میکند .اینها تلنگر زندگی است .
البته زبان این را که نمی فهمیدم ولی بیشتر مثل کلیپ هایی بود که سر به سر مردم میگذاشتند. یادمان باشد که اگر چنین وضعی در ایران باشد یک نفر هم کت هایی که به این بچه از روی ترحم داده میشود را میبرد برای فروش. به هر حال پیام نویسنده را نفهمیدم.
خیلی وقته که مردم از دوربین موبایلشون استفاده میکنن. الان حدودا 5 ساله.
ای اینها تو بهشته نه من وامثال من خودش آستین حلقه ایی ولی لباسشو تن اون بچه میکنه اون مسلمان یا ما ..... نه دوربینی نه مجریی نه....
پیشنهاد بسیار خوبیه باید موضوعاتی از قبیل بهداشت محیط وتخلف های افراد که به صورت زیر پا گذاشتن حقوق دیگران است توجه شود
اینا مسلمونن یا ما
خسته نباشید،مطلب جالبی بود واگر کمک به فقرا با شناخت،هدفمند و از را مناسب باشد نتیجه بخش خواهد بود
عزیزانم این بکدوربین مخفی بوده که ساخته شده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی