بازدید 2224

گم شدن ۴۰درصد تجهیزات نظامی پنتاگون در افغانستان

کد خبر: ۴۲۰۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰ 28 July 2014

گزارش جدید دفتر سربازرس ویژه بازسازی افغانستان نشان دهنده ناکامی پنتاگون در ردگیری بیش از ۴۰ درصد از سلاح‌های گرمی است که در اختیار نیروهای امنیتی افغانستان قرار داده شده است.

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز»، گزارش ارائه شده توسط سربازرس ویژه بازسازی افغانستان که قرار است امروز دوشنبه منتشر شود، نشان می دهد که خطای دو سامانه اطلاعاتی پنتاگون که تسلیحات ارسال شده به افغانستان را ردگیری می کنند، منجر شده است که وزارت دفاع آمریکا در نظارت بر بیش از 40 درصد از سلاح های گرم به ارزش 626 میلیون دلاری که دولت واشنگتن در اختیار نیروهای امنیتی افغانستان قرار داده است، ناکام بماند.

بر این اساس، از بین 474 هزار و 823 هزار شماره سریال تسلیحاتی که در پایگاه داده ای این سامانه های اطلاعاتی به ثبت رسیده است، 203 هزار و 888 شماره و یا حدود 43 درصد از آنها گم شده و یا دارای نسخه های کپی هستند؛24 هزار و 520 شماره سریال تسلیحات آمریکایی در افغانستان نیز در پایگاه های داده ای تکرار شده اند آن هم بیش از یک بار و از طرف دیگر، برای 50 هزار و 304 شماره سریال تسلیحاتی دیگر، هیچ تاریخ ارسال و یا تحویلی ثبت نشده است.

واشنگتن تایمز نوشت که اگرچه دفتر سربازرس ویژه بازسازی افغانستان در شرایط فعلی نمی تواند بگوید که آیا در این برهه زمانی، این تسلیحات به کشورهای همسایه افغانستان و از جمله پاکستان ارسال شده اند یا نه اما روش های ناقض پنتاگون در ردگیری تسلیحات آمریکا منجر شده است که نگرانی دولت واشنگتن درباره احتمال دسترسی شبه نظامیان و گروه های تروریستی به تسلیحات پنتاگون قوت بگیرد.

«جفری براون» مدیر ارشد حسابرسی در دفتر سربازرس ویژه بازسازی افغانستان در این باره، اعلام کرده است که تسلیحات آمریکایی خیلی راحت ممکن است وارد بازار سیاه و خرید و فروش غیرقانونی و یا هر کشور دیگری شوند.

در این خبر آمده است که پنتاگون در طول یک دهه گذشته، تسلیحات و تجهیزات مکمل آنها به ارزش بیش از 747 هزار دلار را در اختیار نیروهای امنیت ملی افغانستان قرار داده است.

پایگاه خبری «یو اس نیوز» در پوشش این خبر نوشت که در شرایطی که ارتش آمریکا برای خروج از افغانستان بعد از بیش از یک دهه جنگ آماده می شود، خطر رسیدن تسلیحات آمریکایی به دست شبه نظامیان در منطقه وجود دارد؛ عقب نشینی کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان تا پایان سال 2016 احتمالا کار را برای دولت کابل سخت تر خواهد کرد زیرا کابل در حفظ وظیفه شناسی نیروهای امنیتی و پلیس افغانستان که با تسلیحات تامین شده توسط آمریکا تجهیز شده اند با مشکلات بیشتری روبرو خواهد شد به خصوص اگر درگیری علیه شورشیان تشدید پیدا کند.

بر اساس نوشته این پایگاه، از طرف دیگر، ممانعت از قاچاق این تسلیحات از افغانستان نیز دشوارتر می شود زیرا دولت کابل یکی از فاسدترین دولت های جهان است و مقامات امنیتی رشوه خوار آن می توانند با همکاری قاچاقچیان، به فروش تسلیحات نظامی برجای مانده از حضور آمریکا در این کشور بپردازند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار