بازدید 10764

بخشنامه حفظ‌ حدود اخلاق‌ اسلامی‌ در معاشرت‌

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده گفت: بخشنامه حفظ‌ حدود اخلاق‌ اسلامی‌ در برخوردها و معاشرت‌ها به ۲۷ سال پیش برمی‌گردد.
کد خبر: ۴۱۹۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۸ 25 July 2014
رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده گفت: بخشنامه حفظ‌ حدود اخلاق‌ اسلامی‌ در برخوردها و معاشرت‌ها به ۲۷ سال پیش برمی‌گردد.

کبری خزعلی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی زنان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم در واکنش به مطالب اخیر در خصوص تفکیک زن و مرد در ادارات ودستگاه‌ها اظهار داشت: در رابطه با حفظ‌ حدود اخلاق‌ اسلامی‌ در برخوردها و معاشرت‌ها باید بگویم بخشنامه‌ای از شورای معاونان شهردای ارائه شد که مربوط به 27 سال گذشته می‌شود و اکنون در این خصوص مباحثی در روزنامه‌ها مطالبی مطرح شده است و سوالاتی در جامعه پیش‌ آمد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

** چرا باید با شانتاژ، افراد قانون‌گرا را از میدان به در کنیم

وی با بیان اینکه اساساً باید دید نظر اسلام و نظام اسلامی در این زمینه چیست چراکه  در جامعه اسلامی باید مطابق با موازین اسلامی گام برداشت، ادامه داد: چرا افرادی که قانون‌گرا هستند با تعصبات ظاهری و شانتاژ از میدان به در کنیم و به دنبال ترویج قانون‌گریزی باشیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی زنان با اشاره به اینکه نهی از منکر و رعایت دستورات اسلامی امری اساسی است، افزود: باید به شکلی حرکت اجتماعی صورت گیرد که زنان مورد اذیت و فشار قرار نگیرند.همچنین باید عفاف و حجاب رعایت شده و زنان از آزادی در محیط کار برخوردار باشند.

**غرب موضوع تفکیک زن و مرد را سرپوشی برای جنایت‌های خود قرار داده است

خزعلی با تاکید بر اینکه دنیای غرب در این زمینه سروصدا به پا کرده تا بتواند سرپوشی بر روی جنایت‌های اخیر خود بگذارد، گفت: بخشنامه حفظ حدود اخلاق اسلامی در برخوردها و معاشرت‌ها مربوط به 27 سال پیش است یعنی مصوبه 6 مرداد سال 66 شورای عالی انقلاب فرهنگی است که دارای 14 بند بوده که دانشگاه نیز باید در این زمینه گام‌های موثری بردارد.

وی ادامه داد: در این مصوبه آمده است که دانشگاه باید با تدابیری خاص در محیط اداری از اختلاط غیرضروری زنان و مردان خودداری کند که البته این امر نباید منجر به تعطیلی کار شود.

**التماس برخی زنان در محیط کار در خصوص رعایت نشدن شأن آنها

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده بیان کرد: زنان باید دارای امکانات و رفاه خاص باشند و برای آنها ارزش قائل شویم و مورد تکریم قرار گیرند؛ اکنون ما شاهد آن هستیم که بسیاری از زن‌ها التماس می‌کنند که در محیط کار شأن آنها رعایت نمی‌شود و برای اینکه سرپرست خانوار هستند مجبور به حضور در آن محیط کار بوده و نمی‌توانند از آنجا بروند.

خزعلی اظهار داشت: نباید حضور در محیط‌های کار مانند بیمارستان، بانک و ادارات حرمت زنان را زیر سوال ببرد؛ نباید برخی افراد بگویند پول می‌دهیم تا زنان از رنگ و زینت استفاده کرده تا در محیط کار مفید واقع شده و به عنوان ابزار باشند.درواقع نباید این امر صورت گیرد.

وی با بیان اینکه اپن شدن بانک‌ها آرامش را ازکارمندان زن بانک گرفته است، افزود: کارمندان زن بانک معترضند که آرامش نداشته و نمی‌توانند به راحتی حتی بخندند در حقیقت آنها کارشان را انتخاب کردند ولی در شرایط مناسب حضور ندارند.

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده بیان کرد: در مصوبه حفظ حدود اخلاق اسلامی در برخوردها و معاشرت‌ها مطرح شده که باید زنان آزادی داشته و در شرایط خوب کار کنند؛ می‌توانند اتاق زنان از مردان دو اتاق جداگانه بوده یا اینکه در دو نوبت مشغول به کار باشند که این امر در بند 5 قانون مطرح شده است.

**آمار بسیاری از نابودی خانواده‌ها مربوط به مختلط بودن محل کار زنان و مردان است

خزعلی با اشاره به اینکه در مکان هایی که مراجعه کننده بیشتر مردان هستند باید از کارمندان مرد استفاده کرده و در مکان‌هایی که مراجعه کننده بیشتر زن هستند از کارمندان زن، گفت: در این مصوبه آمده است که اگر زنان و مردان در جایی مشترک مشغول به کار هستند باید لباس مناسب داشته باشند. همچنین در این آیین نامه مسئول را رئیس دانشگاه یا رئیس آن اداره خطاب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه زنان باید از آرامش و امنیت خاص برخوردار باشند، گفت: اکنون با آمار بسیاری از از هم پاشیدگی خانواده‌ها به دلیل همین مختلط بودن محل کار زنان و مردان مواجه هستیم در واقع زنان و مردان ساعت بسیاری با نشاط در محیط مختلف حضور دارند و کمتر در کنار همسر و فرزندان خود هستند بنابراین باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم.

**زنان و مردان اجازه نمی دهند که زنان ابزاری برای سرمایه قرار گیرند

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده گفت: روابط اجتماعی باید طبق موازین اسلامی باشد و ما در راستای قانون عفاف و حجاب نیز تأکیداتی داریم که باید رعایت شود و حدود روابط زن و مرد مشخص شود. به طور مثال پیامبر اکرم وقتی با خانم‌ها صحبت کرده و حتی با زنان بیعت می‌کردند درب ورودی خانم‌ها جدا از مردان بود در حقیقت شأن زنان حفظ می‌شد.

خزعلی بیان کرد: در ورزش نیز ما باید آرامش و امکانات را برای زنان فراهم کنیم؛ دو موجب در راستای این امر وجود دارد که یکی مربوط به تهاجم غرب در خصوص نگاه جاهلیت نسبت به زنان بوده به این شکل که آنها را تفننی و ابزاری برای ابزار تنوع طلبی مردان می‌دانند همچنین ابزاری برای مردان بیماردل قلمداد می‌کنند که همینجا باید بگویم زنان و مردان ما هرگز اجازه نمی‌دهند که زنان ما  به عنوان ابزاری برای تفنن و سرمایه قرار گیرند.

**نباید نگاه ابزاری به زنان و سوءاستفاده از آنها صورت گیرد

وی با بیان اینکه نباید نگاه ابزاری به زنان و سوءاستفاده از آنها صورت گیرد، افزود: مصوبه‌ای که مربوط به 27 سال پیش بود لازم الاجراست و همین جا باید گفت که زنان حضور اجتماعی و علمی در جامعه خواهند داشت و نمی‌گذارند نگاه ابزاری و سوء استفاده از آنها صورت گیرد.

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده در خصوص فرم خاص برای کارمندان گفت: این امر باید به خود کارمندان و مسئولان برگردد تا به انتخاب آنها این امر صورت گیرد و حدود شرعی با آزادی طی شود؛ می‌توان به عنوان هدایا به کارمندان طبق مدلهای مطلوب عفاف و حجاب فرم خاص داد که البته این پیشنهاد از سوی خود کارمندان صورت گرفته است.

متن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به شرح ذیل است.

آیین‏‌نامه حفظ حدود و آداب اسلامی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی

مصوب 121  جلسه مورخ 1366-05-06  شورای عالی انقلاب فرهنگی

شماره ابلاغ : 1908/دش

تاریخ ابلاغ : 1366-05-13

شرح:

فصل‌ اول‌

حفظ‌ حدود اخلاق‌ اسلامی‌ در برخوردها و معاشرت‌ها:

1- دانشجویان‌ زن‌ و مرد لازم‌ است‌ در کلاسهای‌ درس‌ در دو ردیف‌ جداگانه‌ بنشینند.

تبصره‌: هرگاه‌ در دانشگاهی‌ جدا کردن‌ کلاس‌های‌ مخصوص‌ زنان‌ و مردان‌ میسر باشد و مشکلی‌ از لحاظ‌ بودجه‌ و کیفیت‌ تحصیل‌ به‌ وجود نیاورد کلاس‌ها باید جدا باشد.

2 - در بیمارستان‌های‌ آموزشی‌ باید کوشش‌ شود که‌ به‌ تدریج‌ بخشهای‌ بیماران‌ زن‌ و مرد از یکدیگر جدا باشد، و همچنین‌ هر جا میسر است‌ در اتاقهای‌ عمل‌ از اختلاط‌ زن‌ و مرد خودداری‌ شود و حتی‌المقدور از کادر پرستاری‌ زن‌ برای‌ زنان‌ و مردان‌ استفاده‌ شود و مسایل‌ شرعی‌ رعایت‌ گردد.

3 - در آزمایشگاه‌ها و بخش‌های‌ تزریقات‌ هرگاه‌ برای‌ تزریق‌ و پانسمان‌، هم‌ متخصص‌ مرد بود و هم‌ متخصص‌ زن‌، از متخصص‌ مرد برای‌ بیماران‌ مرد و از متخصص‌ زن‌ برای‌ بیماران‌ زن‌ استفاده‌ شود.

4 - در محلهای‌ تردد و نصب‌ اعلانات‌ در دانشگاه‌ها، هرگاه‌ احتمال‌ ازدحام‌ رود، باید محلهای‌ جداگانه‌ برای‌ زنان‌ و مردان‌ در نظر گرفته‌ شود.

5 - لازم‌ است‌ که‌ دانشجویان‌ زن‌ و مرد از آزمایشگاهها و کارگاهها و سالنهای‌ تشریح‌ و اتاق‌ کامپیوتر و غیره‌ حتی‌المقدور در نوبتهای‌ خاص‌ و به‌ طور جداگانه‌ استفاده‌ کنند.

6 - سالنهای‌ طراحی‌ و مدل‌ (آتلیه‌ها) و خود مدل‌ها باید منطبق‌ با شوون‌ اسلامی‌ باشد و محیط‌ کار حتی‌المقدور برای‌ زنان‌ و مردان‌ جدا باشد.

7- دانشجویان‌ زن‌ و مرد لازم است‌ در گروههای‌ مجزا به‌ کارهای‌ گروهی‌ دانشجویی‌ از قبیل‌ انجام‌ پروژه‌ها و طراحی‌ و کارهای‌ عملی‌ و مانند آن‌ بپردازند، مگر اینکه‌ مجزا کردن‌ زن‌ و مرد منجر به‌ مختلف‌ شدن‌ کار با تعطیلی‌ آن‌ گردد.

8 - دانشگاهها باید تدابیری‌ اتخاذ کنند تا در محیطهای‌ اداری‌ باتوجه‌ به‌ امکانات‌ موجود از اختلاط‌ غیرضروری‌ زن‌ و مرد تا جایی‌ که‌ منجربه‌ اختلال‌ و تعطیل‌ کارها نشود جلوگیری‌ به‌ عمل‌ آورند.

9 - مسئولان‌ مرد باید از منشیان‌ مرد استفاده‌ کنند.

10 - در آن‌ قسمت‌ از دانشگاهها که‌ عموم‌ مراجعه‌ کنندگان‌ مرد هستند (از قبیل‌ خوابگاهها) لازم‌ است‌ از کارمندان‌ مرد استفاده‌ شود و در آن‌ قسمت‌ که‌ مراجعه‌ کنندگان‌ زن‌ هستند از کارمندان‌ زن‌.

11 - اماکن‌ عمومی‌ مانند قرایت‌ خانه‌ کتابخانه‌ و خوابگاه‌ها و اتاق‌های‌ غذاخوری‌ باید از برای‌ زنان‌ و مردان‌ جدا باشد یا برای‌ هر جنس‌ از نوبت‌ جداگانه‌ استفاده‌ شود.

تبصره‌ - برای‌ اماکن‌ ورزشی‌ نوبت‌ استفاده‌ مردان‌ باید جدا از نوبت‌ زنان‌ باشد.

12 - روابط‌ میان‌ استادان‌ و دانشجویان‌ و کارمندان‌ باید مطابق‌ با مقررات‌ دانشگاهی‌ و ضوابط‌ اخلاق‌ اسلامی‌ باشد و هرگاه‌ کسی‌ خلاف‌ آن‌ را مشاهده‌ کرد بنابر اصل‌ نهی‌ از منکر به‌ متخلفان‌ تذکر دهد و اگر تذکر او موثر واقع‌ نشد مراتب‌ را به‌ مقامات‌ مسئول‌ دانشگاه‌ اطلاع‌ دهد.

13 - زنان‌ در محیط‌ کار و تحصیل‌ باید از پوشش‌ اسلامی‌ استفاده‌ کنند و از پوشیدن‌ لباسهای‌ تنگ‌ و زننده‌ و آرایش‌ و تبرج‌ پرهیز کنند و مردان‌ نیز نباید از لباسهای‌ زننده‌ استفاده‌ کنند.

14 - مسوول‌ اجرای‌ این‌ آیین‌نامه‌ روسای‌ دانشگاه‌ها و مدارس‌ عالی‌ خواهند بود که‌ می‌توانند با کمک‌ کمیته‌های‌ انضباطی‌ یا هیاتهای‌ رسیدگی‌ به‌ تخلفات‌ اداری‌ به‌ تخلفات‌ رسیدگی‌ نمایند.

تذکر: فصول‌ بعدی‌ این‌ آیین‌نامه‌ متعاقباً به‌ تصویب‌ شورای عالی ‌ خواهد رسید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار