بازدید 1566

وزارت نیرو از نابودی این چشمه جلوگیری کند

کد خبر: ۴۱۸۶۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰ 22 July 2014
نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: باید در تکمیل سد داریان ملاحظاتی صورت گیرد که از نابودی چشمه کانی بل جلوگیری شود.

 به گزارش خبرگزاری خانه ملت مجمع نمایندگان استان های کردستان و کرمانشاه برای بررسی وضعیت احداث سد داریان امروز سه شنبه 31 تیرماه در محل کمیسیون تلفیق مجلس جلسه تشکیل داد.

امید کریمیان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، در تشریح جزئیات جلسه مجمع نمایندگان استان های کردستان و کرمانشاه گفت: با وجود اینکه سد و نیروگاه داریان پروژه ای ملی است اما این موضوع دلیل نمی شود که به محیط زیست، آثار ملی ثبت شده، بناهای تاریخی و مردم زیان برسد.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر روند احداث سد داریان به صورت کنونی ادامه یابد به دلیل نابودی بسیاری از اراضی زراعی و باغی جمعیت مناطقی که در حاشیه این زمین ها قرار دارند خالی از سکنه خواهد شد.

کریمیان تصریح کرد: تکمیل سد داریان با این وضعیت باعث می شود که چشمه کانی بل با سابقه چندین هزار سال نابود شود و نباید فراموش کرد خروجی آب این چشمه در حال حاضر 400 لیتر در ثانیه است و می تواند آب شرب دو میلیون نفر را تأمین کند.

وی ادامه داد: یکی از اولویت های کنونی منطقه کردستان و کرمانشاه نجات چشمه کانی بل است موضوعی که باعث شده بسیاری از سازمان های مردم نهاد و رسانه ها خواستار رسیدگی به وضعیت چشمه مذکور شوند.

 کریمیان تصریح کرد: با توجه به اینکه چشمه کانی بل از نظر تقسیمات کشوری در حوزه انتخابیه شهرستان سروآباد و استان کردستان واقع شده است بنابراین باید وزارت نیرو برای تکمیل سد داریان با ادارات میراث فرهنگی و صنایع دست و گردشگری و سازمان حفاظت محیط زیست هماهنگی های لازم را به عمل آورد.

وی گفت: در زمان شروع ساخت سد داریان مسئولان از سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه استعلام کرده بودند که منطقه چشمه کانی بل جزء آثار تاریخی محسوب می شود یا نه، که این موضوع باعث شده امروز احتمال نابودی چشمه کانی بل با تکمیل سد داریان به وقوع بپیوندد.

کریمیان ادامه داد: نابودی چشمه کانی بل مغایر با اصل 50 قانون اساسی کشور است بنابراین دولت تدبیر و امید و وزارت نیرو باید سریعا به وضعیت چشمه مذکور رسیدگی کند.

در مجمع نمایندگان استان های کردستان و کرمانشاه بیگلری رئیس مجمع با تأکید بر جلوگیری از نابودی چشمه کانی بل گفت: متأسفانه در جلسه امروز بیشتر دردها بیان می شود و هیچ راهکاری برای جلوگیری از تخریب چشمه کانی بل عنوان نمی شود.

نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر 10 متر از سد داریان آبگیری شود کل چشمه کانی بل تخریب می شود ادامه داد: پیگیری وضعیت ساخت سد کانی بل باید با حضور چیت چیان وزیر نیرو بررسی شود تا از تخریب آثار طبیعی و تاریخی جلوگیری شود.

در ادامه این نشست علوی نماینده سنندج، کامیاران و دیوان دره در مجلس شورای اسلامی افزود: منطقه ای که چشمه کانی بل در آن قرار گرفته می تواند گردشگران زیادی را جذب کند بنابراین باید موقعیت توریستی این منطقه حفظ شود.

سعید اردکانی مدیر پشتیبانی سد داریان در این نشست توضیحاتی درباره عملیات اجرایی طرح سد و نیروگاه داریان به نمایندگان مجلس ارائه داد و گفت: ساخت سد داریان در سال 87 شروع شده که طول تاج این سد 350 متر، حجم مفید مخزن 281 میلیون متر مکعب، طول دریاچه 3 کیلومتر و نوع آن خاکی با هسته نفوذ ناپذیر رسی است.

محمود مشیری مجری طرح سد و نیروگاه داریان نیز در این نشست گفت: تا کنون هزینه های زیادی برای ساخت سد انجام شده است بنابراین باید با هماهنگی تمامی دستگاه ها مشکلاتی که در روند تکمیل سد وجود دارد حل شود.

لازم به ذکر است در این نشست سید مختار هاشمی رئیس کارگروه نجات بخشی دریاچه ارومیه و محمد صدیق ثابتی نیز بر ضرورت جلوگیری از تخریب چشمه کانی بل تاکید کردند.

کریمیان درباره اقدامات نجات بخشی چشمه کانی بل یادآور شد: تخلیه مقدماتی مصالح دهانه چشمه، انجام مطالعات ژئوفیزیکی به روش های ژئوالکتریک و دیگر اقدامات برای جلوگیری از تخریب چشمه کانی کافی نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی