بازدید 4848

نگاه شما: جوابیه به خانه ریاضیات اصفهان

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۴۱۸۳۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۱ 21 July 2014
در پی درج مطلبی از طرف آقای رجالی با عنوان «پاسخ به در خانه ریاضیات اصفهان چه خبر است؟» خواهشمند است دستور فرمایید طبق ماده ۲۳ قانون مطبوعات، نسبت به درج جوابیه اینجانب در‌‌ همان صفحه اقدام گردد.

با سلام و احترام

از اینکه نسبت به پاسخ‌گویی به مطالب درج شده اینجانب در فضای مجازی اقدام نموده‌اید بسیار سپاسگزارم و امیدوارم این روحیه نقد پذیری در تمامی ارکان جامعه مدنی این سرزمین و خصوصا متصدیان و مسئولین امر، مطابق منشور حقوق شهروندی تبیین شده توسط دولت تدبیر و امید همواره وجود داشته باشد تا موجب تنویر افکار عمومی جامعه گردد.
 
با اجازه از محضر جنابعالی و در پاسخ به جوابیه درج شده از طرف خانه ریاضیات اصفهان مواردی چند به صورت بند به بند حضورتان ارائه می‌گردد.

۱- با توجه به اینکه فرزند اینجانب سرگروه تیم خود بوده‌اند و همین نتایج را نیز در سال گذشته با تیمی دیگر به دست آورده‌اند بنابراین خود مؤید این نکته می‌باشد که ایشان به عنوان دانش آموزی مستعد در زمینه ریاضیات خواهان مطالبهٔ حقوق از دست رفته خویش از محلی که به عنوان حامی و پشتیبان ترویج علم ریاضیات می‌باشد؛ باشندو بازخوردهای عدم اعتراض دیگر خانواده‌ها نسبت به عملکرد خانه ریاضیات نیازمند تحقیقات می‌دانی در خصوص رضایتمندی شهروندان از عملکرد خانه مذکور و تحلیل‌های واقع بینانه مووسسین آن نسبت به خروجی تحقیقات و بررسی میزان اثر بخشی و کارایی عملکرد خانه ریاضیات است. شایان ذکر است در متن اعتراض اینجانب بار‌ها از واژه تیم و نیز گروه استفاده گردیده است.

۲- با توجه به اذعان جنابعالی بر اینکه شهرداری اصفهان حامی اصلی این مرکز علمی می‌باشد و شهردار اصفهان نیز عضو و رئیس هیئت امناء خانه ریاضیات هستند و رئیس خانه ریاضیات نیز به صراحت فرمودند: «به هرکجا که می‌خواهید شکایت نمایید». بنابراین به نظر شما در این خصوص می‌بایست چه شخص و یا نهادی مخاطب قرار گیرد و مگر غیر از این است که بودجه تخصیص یافته شهرداری اصفهان برای خانه ریاضیات از طرف مردم شهر اصفهان جهت پرورش استعدادهای فرزندانشان و نیز تضمین نمودن توسعهٔ پایدار شهر تأمین می‌گردد.

۳- فرمودید هدف اصلی خانه ریاضیات اصفهان عمومی سازی علم ریاضیات می‌باشد. آری ولی باید گفت شما تنها یک استراتژی کوتاه و یا میان مدت را ذکر نموده‌اید ولی در بلند مدت این نخبگان و استعدادهای درخشان شهر می‌باشند که عوامل تأثیر گذار توسعه پایدار بوده و پایه‌های توسعه هر جامعه‌ای را بنا می‌نهند اگر چه از قشر (استعدادهای) متوسط جامعه به عنوان عوامل اجرایی در مبحث توسعه یاد می‌شود ولی مگر می‌شود یک کشاورز با صرف هزینه‌ای گزاف و آن هم از دارایی دیگران، اقدام به کاشت هر بذری نماید. اگر چه در ابتدای کار و جهت آزمون و شناخت، این امر دارای توجیه می‌باشد ولی در بلند مدت با هیچ منطقی سازگار نبوده و خروجی مطلوبی را به دست نمی‌آورد.

۴- بسیار خرسندم که شما لذت بردن از تجربه زیبای حل مسأله را توسط دانش آموزان بیان نمودید. لیکن آیا ورود معلمان در چالش حل مسائل غیر تستی در زمان تصحیح برگه‌های آزمون نیز دارای توجیه می‌باشد. به راستی حل مسألهٔ هندسه فرزند اینجانب که خارج از درک دو تصحیح کنندهٔ خانه مذکور بوده و منجر به تخصیص نمره صفر برای آن مساله گشته است؛ زمان مناسبی برای چالش معلمان بوده است و چرا خانه ریاضیات نسبت به چالشی که برای معلمان خود در زمان تصحیح اوراق به وجود آورده است که برای فرزند اینجانب بسیار نامطلوب بوده، تاکنون هیچگونه عذرخواهی ننموده و در صدد احقاق حق ایشان برنیامده است. اگر چه این موضوع در تار و پود فرهنگ ما ایرانیان وجود دارد و مرا به یاد عذرخواهی سال گذشته مدیر کمپانی شرکت تویوتا که به عنوان بزرگ‌ترین شرکت خودرو سازی جهان می‌باشد از یکی از مشتریان معترض خود که نسبت به کیفیت نامطلوب خودرو اعتراض نموده بودند؛ می‌اندازد.

۵ و ۶ و ۷ و ۸- اگر هدف از این مسابقه شناسایی نخبگان و رتبه‌های اول نبوده است (اگر چه در تمامی مسابقات علمی و غیر علمی در دنیا نظام رتبه بندی وجود دارد و خواهشمند است تنها یک نمونه غیر از این مسابقه را ذکر فرمایید) چرا این امر به صورت شفاف در اعلامیه‌های صادر شده و قبل از اجرایی نمودن این مسابقه اعلام نگردیده است؟ لیکن این سوال نیز در ذهن متبادر می‌گردد که چرا دیگر خانه‌های ریاضیات کشور مانند خانه ریاضیات شهرهای تبریز و بروجن اقدام به رتبه بندی می‌نمایند. مگر مجوز و رسالت خانه‌های ریاضیات کشور با یکدیگر متفاوت می‌باشد و یا اینکه سلایق شخصی در خانه‌های ریاضیات غالب است؟ البته زمانی که این موضوع به آقای دکتر خردمندپور به عنوان مسئول تورنمنت شهرهای کشور از طرف اینجانب بیان گردید ایشان از این امر اظهار بی‌اطلاعی نمودند (اگر چه با یک جستجوی ساده کلمات «خانه ریاضیات» در فضای مجازی؛ این مساله قابل رصد می‌باشد).

۹- فرمودید که هدف خانه ریاضیات فقط این است که گروه‌های دانش‌آموزی لذت شرکت در یکی از مراحل را با خود همراه داشته باشند. به نظر اینجانب نگاه اپیکوروسی (فلسفهٔ اصالت لذت) جنابعالی به این مقوله به نوعی جنبه‌ای موجه، عادی و ساده به موضوع می‌دهد. زیرا که اولا لذت بردن دانش آموزان در این مسابقه تابعی از مطلوبیت ایشان می‌باشد و مطلوبیت امری شمارشی نبوده بلکه انتزاعی و ترتیبی است. بنابراین شکل گیری یک نظام رتبه بندی در ذهن دانش آموزان اجتناب ناپذیر بوده و چه از دیدگاه اخلاقی و نیز روان‌شناسانه، برهم زدن این نظم در اذهان ایشان که نتیجهٔ عکس العملی غیر ارادی می‌باشد غیر ممکن می‌نماید. گرچه پاره‌ای از امور به خودی خود دارای ارزش نبوده بلکه ارزش آن‌ها به این است که ایشان را در رسیدن به اهدافی خاص توانا می‌سازند. ولی نفس علم و آن هم علم ریاضیات ذاتا با ارزش است و نتایج چنین مسابقاتی رسیدن به برخی از غایت‌های کوتاه مدت برای ایشان است. آیا به نظر شما لذتی عاید گروه یا دانش آموزی می‌گردد زمانی که به صورت خلاقانه مسئله‌ای را حل می‌نماید و در عین حال نمرهٔ صفر نسبش گردد. مگر نه این است که خداوند می‌فرمایند به حساب شما رسیدگی می‌گردد و ذره‌ای از خیر و شر در آن فراموش نمی‌شود.

۱۰- جنابعالی در این بند بر خلاف بندهای بالا به صورت ضمنی اذعان می‌دارید که مستعدین و گروه‌های توانا‌تر را شناسایی نموده و مورد تشویق قرار می‌دهید.

۱۱- فرمودید چون بیشتر هزینه‌ها به عهده کمیته مرکزی است و باید با منتخبین سایر شهرهای دنیا هم هماهنگ باشد، این انتخاب چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی به عهده آن‌ها (کشور روسیه) می‌باشد و لذا خانه ریاضیات اصفهان هیچ وقت در مورد نحوه و معیار انتخاب مدعوین سوالی را با کمیته مرکزی در میان نگذاشته است. حال سوال اینجاست که چگونه خانه ریاضیات اصفهان در مسابقه‌ای شرکت می‌نماید و ذهن دانش آموزان شهر را درگیر مسابقه‌ای می‌نماید که از نحوه و معیارهای انتخاب تیم‌های مدعو هیچگونه اطلاعی نداشته و حتی به خود اجازه این جسارت را نمی‌دهد که معیارهای آن کشور را بداند؟

استاد ارجمند خود بهتر از این حقیر می‌دانید که ریاضیات همواره علم چرا‌ها است و به همین خاطر هم محمد غزالی‌ها خواندن آن را حرام می‌دانستند زیرا مطالعهٔ این علم ذهن انسان را متعالیتر می‌نماید و قشری مسلکان را در طول تاریخ بشریت رسوا گردانیده است. حال این سوال به نظر بنده متبادر می‌گردد که چگونه است در خانهٔ ریاضیات اصفهان که مملو از اساتید فاضلی به مانند شما می‌باشد در برابر گزینش کشوری بیگانه که اقدام به انتخاب برخی از تیم‌هایی می‌نماید که دارای فاصله‌ای معنا دار با تیم‌های بر‌تر از نظر خانه ریاضیات می‌باشند اقدام به سکوت نموده‌اند و حتی در طول ۱۰ سال از برگزاری این مسابقه به خود این اجازه را نداده‌اند که در رابطه با نحوه گزینش ایشان سوالی بنمایند؟ تنها به این دلیل که بیشتر هزینه‌های برگزاری این مسابقه بر عهده کمیته مرکزی است و یا اینکه تنها توجیه خانه ریاضیات دم دست‌ترین پاسخ ممکن یعنی پرتاب توپ تمامی حوادث و مشکلات به زمین کشور روسیه است؟ و این‌‌ همان ماجرای دایی جان ناپلئون و مش قاسم را به یاد می‌آورد.

۱۲- جنابعالی تنها دو احتمال را در خصوص تضیع حق فرزند اینجانب بر شمردید. با توجه به اینکه شما استادی مسلم در زمینه آمار و احتمالات می‌باشید آیا تنها همین دو فرض شیر یا خط به ذهن شما رسیده است. چرا احتمال قصور کارکنان مجموعهٔ خانه ریاضیات از تصحیح اوراق تا ترجمه و نیز نحوه ارسال و یا دیگر نشت‌هایی در آن سیستم را نمی‌دهید؟ شما اینگونه به تمامی زوایای این آزمون مطمئن هستید که از ذکر دیگر احتمالات اجتناب می‌ورزید؟ پس چرا پیامبر خدا در طول رسالت خود روزی ۱۷ بار اهدناالصراط المستقیم را بر زبان مبارکشان جاری می‌نمودند؟
 
در پایان ضمن تقدیر و تشکر از شما معلم ارجمند و استاد معزز به خاطر بها دادن به یک طلبهٔ علم ریاضیات که از نظر اینجانب و به عنوان پدر ایشان، عشق و دلدادگی عمیقی میان این دو وجود داشته که همواره شاهد شب زنده‌داری‌هایشان جهت پاسخگویی به سوالات ذهن درگیر و پریشانشان بوده‌ام؛ نسبت به پیشنهاد جنابعالی در این خصوص موافقت می‌نمایم و منتظر برگزاری جلسهٔ مذکور می‌باشم.

رامین اسلامی

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی