بازدید 16386
تجربه مالزیایی‌ها را تکرار کنیم؛

۷۰ میلیارد نخ سیگار مصرفی ایران‌ در رمضان کاهش نیافت؟

سالیانه میزان مصرف سیگار در کشور، ۷۰ میلیارد نخ با گردش مالی‌اش در سال ۶۷۰۰ میلیارد تومان است. حتی اگر در ماه رمضان بتوان یک درصد از این مصرف کاهش داد، معادل ۶۷ میلیارد تومان خواهد بود و اینکه چنین کاهش مصرفی چه کمکی به اقتصاد و ‌کاهش هزینه سلامت می‌کند، بر کسی پوشیده نیست. آیا پزشکان ایران نیز در این زمینه جنبشی به راه خواهند انداخت؟
کد خبر: ۴۱۷۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷ 20 July 2014
ماه رمضان فرصتی کم‌نظیر برای ترک برخی رفتارهای مغایر با سلامت فردی و اجتماعی است که همه انسان‌ها از جمله مسلمین را تهدید ‌می‌‌کند و سیگار، یکی از پررنگ‌ترین و در دسترس‌ترین این تهدیدهاست؛ تهدیدی که مالزیایی‌هایی در از فرصت سی روزه این ماه برای آن فکر جدی کرده‌اند و یک الگوی قابل بهره‌برداری شکل داده‌اند که با نسبت موفقیت یک به سه می‌توان‌ شیوه‌ای پیشرو قلمدادش کرد.

به گزارش «تابناک»، رمضان در کشورهایی همچون امارات متحده عربی و مالزی که محل حضور ادیان و فرهنگ‌های مختلف هستند، با پیچیدگی‌های فراوانی همراه است؛ از بحث همیشگی درباره کاهش ساعت کاری به مناسبت این ماه برای مسلمانان و یا همه مردم تا برخورد قهرآمیز با روزه‌خواران که البته دست‌کم در این دو کشور به واسطه بافت اقتصادی و تراکم و تکثر فراوان ملیت‌ها و قومیت‌ها و ادیان، آنچنان جدی گرفته نمی‌شود.

مصرف سیگار، یکی از چالش‌هایی است که بنا بر فتوای بیشتر علمای اهل سنت همچون فتوای اکثریت علمای تشیع برای روزه‌دار از حرمت شرعی برخوردار است و به همین دلیل در ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه، مصرف سیگار در ‌روز به شدت کاهش می‌یابد؛ اما به محض ‌بانگ اذان مغرب، گردش مالی سیگار سرعت می‌گیرد و عملاً از رکورد کامل این تجارت در ماه رمضان تا وقت اذان صبح جلوگیری می‌شود!

در مالزی اما یک اتفاق متفاوت رخ داده و آن ‌تلاش گسترده برای ترک سیگار در این ماه مبارک است و سیگار به عنوان یک رفتار ناپسند و خلاف سلامت ـ که طبیعتاً با آموزه‌های مسلمانان پیرامون حفظ سلامت بدن به عنوان یک امانت الهی در تضاد است ـ نهی می‌شود و از فرصت چهارده تا هجده ‌ساعته‌ای که فراهم است، برای ترک ‌مصرف سیگار‌ بهره‌برداری ‌می‌‌شود.

70 میلیارد نخ سیگار مصرفی ایران، در رمضان کاهش نیافت؟

آن‌ گونه که آژانس خبری ملی مالزی خبر داده، فرصت سی روزه ماه مبارک رمضان، امکانی مناسب برای گذران یک دوره سم‌زدایی برای اشخاص سیگاری است؛ فرصتی که در ‌روز با روزه عملاً فراهم است و اعتقادات مسلمانان، مانع از مصرف سیگار و ابطال روزه می‌شود و تنها از افطار تا سحر ‌می‌ماند که دیگر به اراده شخص بستگی دارد؛ اما ظاهراً این اراده بوده و طرح مذکور که با همکاری جامعه پزشکان این کشور صورت پذیرفته، دستاوردهایی داشته است.

البته در این گزارش تأکید شده، نمی‌توان انکار کرد که ۷۰ درصد شرکت کنندگان در طرح عظیم ترک سیگار دوباره به مصرف سیگار روی می‌آورند؛ اما واقعیت آن است که ترک کامل ۳۰ درصد مصرف کنندگان سیگار یک موفقیت با استفاده از این فرصت استثنایی است که احتمالاً مصرف کمتر میلیون‌ها نخ سیگار را شامل می‌شود.

در ایران همزمان با ماه مبارک رمضان، برخی رفتارهای ارزشمند و انسانی نظیر کم به ایتام و فقرا و حتی تغییر وضعیت زندگی برخی اشخاص با کمک‌های وسیع صورت می‌پذیرد و به صورت فردی نیز شاهد اتفاق‌های ارزشمندی همچون افزایش اهدای خون هستیم که از برکات این ماه عزیز است اما برای ترک رفتارهایی که آسیب‌هایی برای سلامت فردی و اجتماعی دارد نظیر مصرف سیگار، شاهد حرکت وسیعی نیستیم و شاید با ‌مدل مالزیایی‌ها، در این زمینه یک گام بلند برداشت؟

دکتر علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت در اجلاس سرانه رؤسای انجمن‌های علمی گروه پزشکی، چندی پیش میزان مصرف سیگار در کشور سالیانه ۷۰ میلیارد نخ ارزیابی کرده بود که گردش مالی‌اش در سال ۶۷۰۰ میلیارد تومان است. حتی اگر در ماه مبارک رمضان با استفاده از فضای معنوی و فرصت روزه داری، بتوان یک درصد از این مصرف کاهش داد، معادل ۶۷ میلیارد تومان خواهد بود و اینکه چنین کاهش مصرف چه کمکی به اقتصاد و همچنین کاهش هزینه سلامت می‌کند، بر کسی پوشیده نیست. آیا پزشکان ایران نیز در این زمینه جنبشی به راه خواهند انداخت؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۸
انتشار یافته: ۱۰
سیگارودخانیات کالای استعمارجهانی برای ملتهاست که توسط علمای اسلام می بایست حرام اعلام شودولی متاسفانه این اتفاق نیافتاده
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
چه ربطی به استعمار جهانی داره آخه ؟؟!!!!!!
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
اون کسایی که به این نظر منفی دادند میشه نظرشون رو بگند؟
یعنی بگند آیا سیگار رو درست کردند برای سلامتی مردم؟
پزشکان ایرانی اینقدر درگیر الفبای زندگی شده اند که دیگر بسیاری از آنها حتی به یک رژیم غذایی سالم برای خود و خانواده اشان نمیتوانند فکر کنند حال بیایند جنبش راه بیندازند؟؟؟!!!
دل خوش سیری چند؟!!!!!!!!!!!!
تلافیش رو از افطار تا سحر در میارن.
اخه چرا اینقدر بی انصافید . اون یه نخ سیگارم که نکشن دق می کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
دمت گرم گل گفتی
کسی که خودش به فکر خودش نیست چرا حرص بیخودی میزنید سیگاره دیگه خو مگه چیه طرف سی ساله داره سیگار میکشه انگار نه انگار
باید هزینه دریافتی از سیگاریها در بیمارستانها افزایش یابد و تسهیلات بیمه ای آنها کاهش یابد. چرا دیگران هزینه اعتیاد آنها را بدهند؟
نکته قابل تامل و دردناکتر اين است که همه چيز به شدت رو به گرانی است به جز سيگار که تغيير چندانی نکرده آخه چرا؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار