بازدید 20227
از عراق چه خبر؟

از تغییر وزیر خارجه عراق تا توصیه نماینده آیت الله سیستانی به عراقی‌ها

عراق سی روز است با طولانی‌ترین بحران پس از سال ۲۰۰۳ روبه رو شده است. گروهک تکفیری موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) که نام خود را به «دولت اسلامی» تغییر داد، پس از پیشروی اولیه با بسیج گسترده مردمی و ارتش و نیروهای امنیتی عراق روبه رو شد.
کد خبر: ۴۱۵۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵ 11 July 2014
عراق سی روز است با طولانی‌ترین بحران پس از سال ۲۰۰۳ روبه رو شده است. گروهک تکفیری موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) که نام خود را به «دولت اسلامی» تغییر داد، پس از پیشروی اولیه با بسیج گسترده مردمی و ارتش و نیروهای امنیتی عراق روبه رو شد.

به گزارش «تابناک»، این گروه از بیستم خرداد با یورش به شهر موصل، در حالی که مقاومتی از سوی برخی عناصر خائن وجود نداشت، این شهر را به تصرف خود درآورد و در روزهای بعد توانست بخش‌هایی از استان نینوی را نیز به اشغال درآورد.

این روز‌ها که بسیاری از مناطق از دست رفته، دوباره دست ارتش عراق افتاده است، تکفیری‌های داعش به یاری رسانه‌های عربی و غربی و در خروجی رسانه‌ها هنوز شهر موصل را در اختیار خود دارند. ارتش عراق اعلام کرده که به زودی عملیات گسترده علیه موصل را آغاز و این شهر را پاکسازی می‌کند.

در همین حال شبکه العربیه گزارش داد، برخی منابع در شرکت نفت شمال عراق اعلام کردند، نیروهای امنیتی کرد، کنترل دو چاه نفتی را در کرکوک در اختیار گرفته و کارگران عرب را از آنجا اخراج کرده‌اند.

در سطح سیاسی نیز مهم‌ترین خبر اظهارات نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق بود که با انتقاد شدید از مسعود بارزانی (رئیس کردستان عراق) اعلام کرد، اربیل مرکز کردستان به پایگاهی برای بعثی‌ها، تکفیری‌ها و گروهک داعش تبدیل شده است؛ البته نوری مالکی امروز حسین شهرستانی معاون امور انرژی را به جای هوشیار زیباری به سمت وزیر خارجه منصوب کرد.

همچنین عبدالمهدی کربلایی، نماینده آیت الله سیستانی، مرجع بزرگ شیعیان در خطبه نماز جمعه استان کربلا که در صحن حسینی برگزار شده بود، گفت: در شرایط دشوار و حساسی که همه عراقی‌ها در آن زندگی می‌کنند و با خطر تروریست‌ها مواجه هستند، مهم‌ترین چیزی که نیاز است، وحدت و دوری از تفرقه و اختلافات است.

نماینده مرجع عالی قدر شیعیان تصریح کرد: این مسأله ایجاب می‌کند که نمایندگان مجلس زمان‌ قانونی تعیین شده برای انتخاب نخست وزیر و رئیس پارلمان را از دست ندهند و هرچه زودتر رؤسای دو قوه را انتخاب کرده و دولت جدیدی را تشکیل دهند که از مقبولیت گسترده‌ ملی برخوردار بوده تا به این ترتیب، راه حل‌های ریشه‌ای برای مشکلات و بحران‌های کشور پیدا کنند.

در جدی‌ترین خبر نیز لحظاتی پیش، شبکه المیادین در خبری فوری از ورود «سامح شکری» وزیر خارحه مصر به پایتخت عراق برای دیدار با مقامات این کشور خبر داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست