بازدید 121957

چگونه بفهمیم ISP سرعت اینترنت ما را کاهش داده است؟

آیا از سرعت اینترنت خود ناراضی هستید؟ آیا احساس می‌کنید که شرکت خدمات‌رسان اینترنتی شما یا‌‌ همان ISP سرعت اینترنت شما را کاهش داده است؟ آیا احساس می‌کنید ‌در مواقع خاص، سرعت اینترنت شما‌ غیر معمولی افت می‌کند؟ چند راه برای فهمیدن اینکه آیا ISP شما سرعت اینترنت را دستکاری کرده است یا خیر، وجود دارد.
کد خبر: ۴۱۴۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰ 09 July 2014

چگونه بفهمیم که آیا ISP سرعت اینترنت ما را کاهش داده است؟آیا از سرعت اینترنت خود ناراضی هستید؟ آیا احساس می‌کنید که شرکت خدمات‌رسان اینترنتی شما یا‌‌ همان ISP سرعت اینترنت شما را کاهش داده است؟ آیا احساس می‌کنید ‌در مواقع خاص، سرعت اینترنت شما‌ غیر معمولی افت می‌کند؟ چند راه برای فهمیدن اینکه آیا ISP شما سرعت اینترنت را دستکاری کرده است یا خیر، وجود دارد.

به گزارش «تابناک»، بار‌ها شنیده‌ایم ‌برخی از ISP‌ها در شرایطی خاص سرعت اینترنت کاربران را کاهش می‌دهند و البته برای این موضوع در بسیاری از مواقع شواهدی صریح نیز در دست است. برخی ‌ISP‌ها هنگام دانلود‌های سنگین، سرعت اینترنت شما را به شدت کاهش داده و برخی دیگر در ساعات شلوغ و پر مصرف این کار را انجام می‌دهند؛ اما چگونه می‌توان متوجه این موضوع شد؟

در اینجا شما را با چند روش بسیار ساده آشنا می‌سازیم که به واسطه آن‌ها می‌توانید به خوبی دریابید‌ ISP شما اقدام به شکل دادن به پهنای باند شما کرده یا اینکه سرعت اینترنت شما را بنا به دلایلی کاهش داده است یا خیر.

چگونه بفهمیم که آیا ISP سرعت اینترنت ما را کاهش داده است؟

شکل‌دهی به ترافیک اینترنت یا Traffic Shaping

پروژه Glasnost ابزاری است که آزمون‌های تحت وب را برای شناسایی اینکه ‌در اینترنت شما هرگونه شکل‌دهی به ترافیک یا کاهش سرعت صورت گرفته است یا خیر، انجام می‌دهد؛ برای نمونه، این ابزار می‌تواند به سادگی‌ به شما بگوید که آیا ISP شما در خصوص دانلود با Torrent اقدام به شکل دهی به ترافیک کرده است یا خیر؟

این ابزار همچنین می‌تواند با‌ آزمایش‌هایی به شما نشان دهد که آیا ISP بر سر راه Flash Video، eMule، Usenet، HTTP و SSH اقدام به ایجاد مانع و کاهش سرعت کرده است یا خیر. هر کدام از این آزمایش‌ها تنها ‌حدود هشت دقیقه زمان لازم دارد تا نتیجه نهایی را مشخص کند.

ابزار Glasnost این کار را با ‌ارزیابی انواع گوناگون ترافیک بین سیستم شما و سرورهای خود صورت می‌دهد. اگر سرعت یکسان باشد، به این معناست که هیچ شکل دهی به ترافیک یا مانعی بر سر راه سرعت نت وجود ندارد. اما اگر برای مثال در آزمون Torrent سرعت متفاوت و پایین‌تر باشد، می‌توان گفت ‌IPS شما در اینجا اقدام به کاهش سرعت اینترنت شما کرده است.

چگونه بفهمیم که آیا ISP سرعت اینترنت ما را کاهش داده است؟

البته نکته‌ای که وجود دارد اینکه حین انجام آزمایش‌های این پروژه، نباید هیچ دانلود یا آپلود حجیمی در جریان باشد. برای رجوع به این ابزار به این آدرس بروید:

http://broadband.mpi-sws.org/transparency/glasnost.php

ایجاد محدودیت در پهنای باند

آیا احساس می‌کنید به این دلیل که ترافیک زیادی مصرف می‌کنید، ISP شما پهنای باند شما را محدود کرده و‌ سرعت اینترنت شما را کاهش می‌دهد؟ گاه برخی از ISP‌ها این کار را انجام می‌دهند، به ویژه اگر شما از اینترنتی با حجم ترافیک نا‌محدود استفاده می‌کنید!

برای فهمیدن این موضوع کافی است ‌سرعت اینترنت خود را در ‌زمان‌های گوناگون اندازه‌گیری کنید؛ برای نمونه، شاید ISP این اقدام را در ساعات شلوغ و پر مصرف و همچنین در پایان ماه که شما از حجم بالایی استفاده کرده‌اید، انجام دهد.

ابزار آنلاین Speedtest. net ابزاری بسیار مناسب برای اندازه‌گیری سرعت اینترنت در زمان‌های گوناگون است که پیش از این‌ در ‌گزارشی ‌مفصل به آن پرداختیم. با این ابزار می‌توانید یک بار سرعت اینترنت خود را در حالت عادی ـ مثلا در ابتدای ماه در ساعات کم مصرف ـ اندازه گیری کنید و سپس همین آزمون را هنگامی که احساس می‌کنید سرعت اینترنت شما کم شده یا در پایان ماه نیز انجام دهید.

همان گونه که پیشتر گفته شد، می‌توانید با ایجاد یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از این ابزار، نتایج آزمون‌های خود را در زمان‌های مختلف ثبت کرده و آن‌ها را با هم مقایسه کنید.

چگونه بفهمیم که آیا ISP سرعت اینترنت ما را کاهش داده است؟

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که عوامل بسیاری در سرعت اینترنت شما دخیل‌اند؛ برای نمونه، اگر همزمان با انجام آزمایش ‌روی Connection شما دانلودی حجیم در حال اجرا باشد، احتمالا نتیجه آزمایش دقیق نخواهد بود. همچنین چنانچه از اینترنت اشتراکی یا Share استفاده می‌کنید، در ساعات کم مصرف سرعت بهتری ‌تجربه خواهید کرد. همچنین این را که ‌‌نهایت سرعتی که SpeedTest نشان می‌دهد، تجربه نکنید‌ نیز امری عادی است.

دیگر ابزارها

از دیگر ابزارهایی که می‌توانید در این زمینه به آن‌ها رجوع کنید، ابزار Measurement lab است (اینجا) که ابزارهایی را برای آزمون عملکرد ارتباط اینترنتی و Traffic Shaping به کاربر ارائه می‌کند. البته متإسفانه استفاده از این ابزار از ‌ایران باید با Proxy صورت گیرد، زیرا این سرویس در ایران ‌غیر قابل دسترسی است.

چگونه بفهمیم که آیا ISP سرعت اینترنت ما را کاهش داده است؟

همه اینها به کنار؛ متأسفانه باید گفت، اگر ISP شما اقدام به کاهش سرعت اینترنت شما و شکل‌دهی به ترافیک شما کند، چاره‌ای برای این موضوع نیست. تنها راه برای کاربران در این باره این است که ISP فعلی را‌‌ رها کرده و به دنبال یک ISP بهتر بگردند؛ اما این ابزار‌ها به شما کمک شایانی می‌کنند تا در تصمیم‌گیری خود مصمم‌تر شوید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰۵
انتشار یافته: ۳۴
کم شدن سرعت از ساعت 11 شب به بعد یا باز نکردن ایمیلها بعد از این ساعات و یا اپلود کردن چه ارتباطی به اینها دارن ؟معلومه که دستهایی در کار است که از این ساعات به بعد نشه از اینترنت استفاده کرد
پاسخ ها
مهرداد
| Turkey |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
سلام حرف شما کاملا صحیحه من فکر میکردم نشکل فقط از isp منه حالا می بینم فراگیره.واقعا چرا از ساعت دوازده شب تا ساعت هفت صبح سرعت به شدت کاهش پیدا میکنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
خوش به حالتون که تو خارجید! سرعت اینترنت من برای دانلود از سایت های ایرانی خیلی خوبه. اما وقتی از سایتهای خارجی میخوام دانلود کنم سرعت بشدت افت میکنه. این نشان میده که برای ورود به سایتهای خارجی باید از لابلای فیلترهای چند لایه بگذریم.
چاره ای برای این موضوع نیست
هیچ مرجعی برای پاسخ گویی هم نیست
پلیس فتا هم فقط تو سریال هوش سیاه معنی شده
ما هم بریم کشکمونو بسابیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
خودمون می دونیم که اینترنتتوسط ISP ها درست بهمون ارائه نمیشه مشکل اینجاست که نمی تونیم به هیچ مرجعی شکایت کنیم
امروز باهاش کار کردم سرعت 14.97Mbps داد خوبه؟!!البته در ونکور.قیمتش هم ماهی 35$ میدیم. دانلود نامحدود...تازه این یکی از ضعیف ترین سرویس هاست
در تهران 300Kbps هورا میکشیدیم...
پاسخ ها
sina
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
یعنی چی حالا؟
دلمون آب بشه.(:
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
منو با خودت ببر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
300Kbps ؟؟!!!
خدا پدرتو بیامرزه ، 30kbps ثابت بده و کم نکنه راضی هستیم
نیاز به این برنامه هم نیست با چشم و احساس انسانی هم میشه فهمید سرعت اینترنت ما خیلی کمه/ بدترین موضوع همینه که دستمون به جایی بند نیست. من مطمئنم سرعت اینترنت من نصف اون چیزی که باید باشه هم نیست اما متاسفانه هیچ کاری از دستم برنمیاد...
وقتی وضعیت اینترنت واسه همه مشخصه و به قول خودتون چاره ای براش نیست، دیگه واسه چی سر خودمونو درد بیاریم با این کاراگاه بازیا؟ وقتی یک اشتراک 128 بین 8 نفر تقسیم میشه دیگه نیازی به کشف مشکل و مقصر نیست. ISP بهتر هم که میفرمویین.. گشتم نبود.. پس نگرد..
کم فروشی قبح خود را از دست داده است
یاد کاسبهای قدیم بخیر! چقدر از کم فروشی پرهیز داشتند
خوب وقتی متوجه شدیم که این کار رو میکنن چی کار کنیم به کی بگیم چه کاری از دستمون بر میاد لطفا به این جواب بدید
با سلام
فاکتور مهم در ایران پهنای باند خریداری شده هستش! که شرکت ها نباید سرعت پایین تر از آن هم ارائه دهند. شرکت های بزرگ تر حتی سرعت های بالاتری نسبت به خرید مشتری ارائه می دهند حتی در سرویس های نامحدود.

امروزه شرکت های بزرگ ارائه دهنده سرویس اینترنت از تکنولوژی های جدید مدیریت ترافیک استفاده می کنند که هدف اصلی آن ها اولیت دهی به کاربردهایی همچون پخش صوت و تصویر و باز کردن سریع صفحات وب می یاشد.
این تکنولوژی هیچگاه سرعت کلی آن مشترک را کم یا زیاد نمی کند بلکه در بین برنامه های کاربردی وی اولیت بندی می کند.

#مدیریت ترافیک
#تازه می فهمم چقدر خوبه!
"متاسفانه باید گفت که اگر ISP شما اقدام به کاهش سرعت اینترنت شما و شکل دهی به ترافیک شما کند، چاره ای برای این موضوع نيست"

و متاسفانه سازمان حمايت از مصرف كننده هم خوابه!
میشه بگید سرور این ابزاری که معرفی کردیدکجاست؟ اگر خارج از ایران باشه که قطعا هست. پس ترافیکی که از زیر ساخت و فیلترینگ ایران عبور میکنه هم میتونه بوسیله اونها شیپ بشه . اونوقت به نظر شما با عوض کردن isp مشکل حل میشه؟ ؟؟
مشكل اينجاست كه ISP ها هيچ يك از ابزارها وسايتهاي مرسوم اندازه گيري سرعت را قبول نداشته و تنها به سرعت دانلود از يك يا چند سايت مشخص آن هم با دانلود منيجر بسنده ميكنند. حتي به سرعت آپلود يا دانلود ضميمه ايميل هاي مثل ياهو و گوگل كه معمولاً فعاليت اصلي اكثر كابران است نيز توجهي ندارند !
ننوشتید ابزار اسپید تست را ازکجا تهیه کنیم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Ukraine |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
speedtest.net
خوب حالا این ها رو فهمیدیم ، چه کار میتونیم بکنیم ؟مگر کاری هم از دست مشترک بر میاد ؟ مگر در شرکتهای خدمات اینترنت گوش کسی بدهکار شنیدن نتیجه تستهای ما هست ؟ نیجه اش اینه که یک خانم با ناز و عشوه به شما اطمینان خاطر میده که اینطور نیست و شما مجبور به استفاده همین سرویسید ولاغیر
البته مطلبتون بسیار آموزنده و خوبه
اما ما میدونیم ISP ها سرعت اینترنت مارو پایین میارن نیازی به اثباتش نیست
اظهر من الشمسه چه کاریه اینقد خودمونو زحمت بدیم دیگه؟!
بنظرم اگه نفهمیم چیکار دارن باهامون میکنن بهتره.اینجوری حداقل کمتر عذاب میکشیم.
شما الان یه شرکت دولتی یا نیمه دولتی یا خصوصی ای که از رانت دولتی استفاده میکنه به بنده معرفی کن که واقعا صادقانه با مردم برخورد میکنه
خودروساز؟ اینترنت زیر ساخت؟ مخابرات؟ همراه های اول و دوم و ...؟ بیمارستان ها؟ انواع بیمه؟ بانک ها؟
الان این سایت های رو فیلتر میکنن.یا به دلیل این که لنگر کشتی لفتاده روی فیبر این سایت ها از دسترس خارج میشه.
حالا که میدونیم چیکار بکنیم !!!! چیکار میتونیم بکنیم !!!!

همشون مثل هم هستن !!!!!
نمک رو زخم میپاشی تابناک, خوب همه میدونیم چه اجحافی در حقمون میشه
یه مورد دیگه هم حالا هست
اونم اینکه مصرف من که 3 ماهه 9 گیگ بود با سرعت یک مگ
حالا 40 گیگ هم کفاف نمیده
نمیدونم عملم بالا رفته یا گیگ ها بی برکت شدن
پاسخ ها
زیان دیده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
بقرآن راست میگی منم قبلنا 2 گیگ نهایتا3 گیگ برام کفاف میکرد در یک ماه
از وقتی شرکتمو تغییر دادم و سرعتمو به 1 مگ رسوندم در ظرف 2ماهو 20 روز 24 گیگ تموم شد
KKK
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
هکت کردن
یک دادگاه اسلامی باید اینهارا به جرم کم فروشی جریمه کند.
من تقریبا اینجا پولی بابت اینترنت نمیدم...هم سرعت عای..هم کیفیت... پولش رو آخر ماه روی قبض
تلفن میدم 5$
اینترنت نامحدود مخابرات استان فارس اکانت 512
سرعتش 10 کیلو بایت بر ثانیه هست دو ماهی 48 تومن هم میدم
افت سرعت اینترنت در ایران حرف حالا نیست از وقتی که مصرف اینترنت هم مثل مواد مخدر همه گیر و اعتیاد آور شد Isp ها هم یاد گرفتن چطور با اعصاب و روحیه ما معتادین به اینترنت ور برن که این ماده کشنده ی لامذهب رو کنار بزاریم . چون امکان داره این وسیله هم مثل مواد روان گردان عقل ما رو از بین ببره . الان سه روزه می خوام یه فایل 800 مگ رو دانلود کنم نمی تونم . تازه خلاف ادبه اینترنت 512 نامحدود وایمکس ایرانسل که کشته ما رو با این سرعتش بیاید همه با هم دست بر دعا بشیم و از خداوند متعال بخوایم این یارو که پاش رو گذاشته رو فیبر نوری پاش رو برداره بزاره اینترنت یه نفسی بکشه تو ایران
تابی من هر نظری بدم سانسور میکنی...به نرت کسی واسش مهمه؟نمونه بارزش خودروسازی که 35 ساله داریم تاوان حمایتشو میدیم هر روز قیممتا بیشتر کیفیتا کمتر...آلودگی...کشته شدن بیش از 25 هزار نفر...کسی کاری کرد؟فک میکنی اینترنت که بهش نگاه امنیتی میشه کسی واسش مهمه؟دیگه مطلب در مورد اینترنت و محیط زیست و یوزپلنگ خس ننویس...اینجا ایرانه...ی,ر,الف,نون(ایران)اینجا ریاضت اهمیتی نداره...بره بیرون هرکی عادت نداره...مث همیشه سانروی میکنی...متاسفم واسه خودم...
حالا فرض کنید فهمیدیم سرعت رو کاهش دادن، چه کاری از دستمون بر میاد؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی