بازدید 10004

روزی برای پاسداشت این شیرینی دوست‌داشتنی!

شکلات به دلیل دارا بودن ماده شیمیایی «تریپتوفان» احساس هیجان و شادی را ایجاد می‌کند. علاوه‌بر این، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ماده همانند آنتی‌اکسیدان‌های یافت شده در چای است.
کد خبر: ۴۱۳۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴ 07 July 2014
روزهایی در این دنیا هستند که حتی شنیدن نام آنها نیز خنده بر لب می‌آورد. حال اگر این روز، روز شکلات باشد به‌طور قطع بسیاری از این نام به وجد می‌آیند. 7 جولای هر سال به‌عنوان «روز جهانی شکلات» تعیین شده و فرصت مغتنمی است تا افراد دانسته‌های خود را درباره این شیرینی دوست‌داشتنی افزایش دهند.

به گزارش فرهیختگان، شکلات به‌عنوان یکی از لذت‌بخش‌ترین خوراکی‌های دنیا، فواید و مزیت‌های فراوانی داشته و حتی به‌عنوان درمان برخی بیماری‌ها به‌شمار می‌رود. شکلات از دانه‌های کاکائو به دست می‌آید و خاستگاه کاکائو مناطق جنگلی بارانی است. «کریستف کلمب» نخستین شخصی بود که در سفرهای خود کاکائو را کشف و سپس آن را به اروپا معرفی کرد. نخستین کارخانه شکلات‌سازی در دهه 1760 به نامBaker Chocolate Company در «دورچستر» آمریکا تاسیس شد و به دنبال آن، کارخانه‌های شکلات‌سازی دیگری نیز تاسیس شدند.

شکلات درمان طبیعی دردها

شکلات باعث ترشح موادی موسوم به «اندورفین» در مغز می‌شود که اثر مسکن داشته و درد را تسکین می‌دهد. علاوه‌بر این، حاوی ماده «تئوبرومین» است که همانند کافئین محرک بوده و ماده «آناندامید» موجود در آن نیز مانند ماری‌جوانا عمل می‌کند. بنابراین، با خوردن شکلات احساس آرامش خوبی به انسان دست می‌دهد. شکلات به دلیل دارا بودن ماده شیمیایی «تریپتوفان» احساس هیجان و شادی را ایجاد می‌کند. علاوه‌بر این، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ماده همانند آنتی‌اکسیدان‌های یافت شده در چای است. شکلات اثرات فراوانی روی سلامت جسم دارد که می‌توان به برخی موارد اشاره کرد:

کلسترول خون را کاهش می‌دهد.
باعث پایین آمدن فشار خون می‌شود.
تولید آنتی‌اکسیدان‌هایی در بدن که از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.
به دلیل «فلاوونوئیدها» و «اسید گالیک» موجود در آن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
به هضم غذا کمک می‌کند.
در جلوگیری از ابتلا به سرطان موثر است.
کاهش فعالیت‌های مغزی را که با افزایش سن رخ می‌دهد، ‌به حداقل می‌رساند.
به درمان سنگ‌های کلیوی و کم‌خونی کمک می‌کند.
از تجمع پلاکت‌های خونی که باعث لخته خون می‌شود، جلوگیری می‌کند.
«فلاوانول» موجود در شکلات از انسداد عروق خونی جلوگیری کرده و از بدن در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت می‌کند.

پزشکان معتقدند که با توجه به فواید اشاره شده برای شکلات، مصرف زیاد آن در یک وعده توصیه نمی‌شود بلکه بهترین مقدار مصرف شکلات برای هر فرد، حدود 200 گرم در هفته و به عبارتی، 30 گرم در روز است. همچنین شکلات حاوی عوامل آنتی‌باکتریالی است که با فساد دندان‌ها مقابله می‌کند. از آنجایی که شکلات حاوی مقادیر بالایی قند است، متخصصان مصرف شکلات تلخ را بیشتر توصیه می‌کنند.

بر لبه تیغ شکلات

در کنار تمام فوایدی که برای شکلات اشاره کردیم، مصرف این خوراکی خوشمزه خطراتی را نیز به دنبال دارد.

شکلات تلخ حاوی کالری بالایی است که چربی و قند بالایی را به خود اختصاص می‌دهد.
شکلات عناصری دارد که همانند کافئین، «تئوبرومین» و قند، اثرات مخدر و اعتیادآور داشته و از این رو، اثر شادی‌آوری دارد.
این ماده با داشتن موادی موسوم به «وازواکتیو» باعث بروز سردردهای میگرنی می‌شود.
تورم عروق مغزی را ایجاد می‌کند.

مقادیر بالایی از اسیدآمینه «آرژینین» در شکلات نقش موثری در تکثیر ویروس تبخال دارد و توصیه می‌شود افرادی که مستعد ابتلا به تبخال هستند، از مصرف مقادیر بالای شکلات تلخ خودداری کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی