بازدید 7394

وقتی خودپردازها به تعطيلات نوروز می‏روند!

اين مشكلات در حالي است كه به نظر مي رسد شعب بانك‌ها هنوز اعتقاد چنداني به فعال نگه داشتن خودپردازها ندارند،‌ چرا كه بارها مشاهده شده يك دستگاه خودپرداز روزهاي متمادي غيرفعال بوده يا با وجود خالي از وجه بودن آن، كارمندان بانك به پركردن مخازن پول اقدامي نمي‌كنند.
کد خبر: ۴۰۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۴ 15 March 2009
اگرچه پس از ورود خودپردازها به سيستم بانكي، مردم اميدوار شده بودند كه در ساعات غيراداري هم مي توانند از حسابشان پول برداشت كنند اما اين اطمينان وقتي كاسته شد كه خودپردازها با مشكل تمام شدن پول در مخزن، قطعي شبكه يا خرابي سخت افزاري مواجه مي‌شدند. هر چند سال‌هاست كه خودپردازها ميزبان مردم هستند، اما هنوز نتوانسته‌اند از مهمان، خوب پذيرايي كنند و اين مشكلات در ايام پر ترافيك مثل تعطيلات آخر هفته يا نعطيلات نوروزي شدت مي يابد.

به گزارش ايسنا، بارها مراجعه كنندگان به خودپرداز بانك‌ها به اين جملات روبرو شده‌اند كه "با عرض پوزش، دستگاه موقتا كار نمي‌كند"، "با عرض پوزش، دستگاه فاقد وجه است" يا " ارتباط با مركز قطع است". اين در حالي است كه فعال بودن دستگاه هاي خودپرداز مي تواند حجم قابل توجهي از عمليات بانكي داخل شعب را كاهش دهد و صرفه جويي زيادي در وقت نيز به همراه دارد.

اين مشكلات در حالي است كه به نظر مي رسد شعب بانك‌ها هنوز اعتقاد چنداني به فعال نگه داشتن خودپردازها ندارند،‌ چرا كه بارها مشاهده شده يك دستگاه خودپرداز روزهاي متمادي غيرفعال بوده يا با وجود خالي از وجه بودن آن، كارمندان بانك به پركردن مخازن پول اقدامي نمي‌كنند.

پس از اتصال همه حساب‌هاي آنلاين بانك‌ها به يكديگر تحت عنوان شبكه شتاب نيز مشكل جديدي به مشكلات سيستم خودپردازها اضافه شد و آن پرداخت نكردن پول از خودپردازي غير از خودپرداز بانك صادر كننده كارت با توجيه قطعي شبكه شتاب است.

اما تازه ترين مشكل پس از آن بروز كرد كه بانك مركزي اعلام كرد همه بانك‌ها مي توانند از ايران‌چك‌هاي 50 هزار توماني در خودپردازهايشان استفاده كنند تا از اين طريق مشكل كمبود پول در آنها حل شود. اين در حالي است كه برخي بانك‌ها پس از اين اقدام، گزينه‌هاي مربوط به پرداخت ارقام كمتر از 50 هزار تومان را روي صفحات خودپردازها غيرفعال كرده‌اند و مشتري مجبور است حداقل 50 هزار تومان از دستگاه دريافت كند!

در همين زمينه مدير اداره نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي تاكيد كرد: بانك‌هايي كه شبكه شتاب را به روي مردم بسته‌اند، از سوي بانك مركزي مشمول جريمه سنگين مي‌شوند.

مهران شريفي با بيان اينكه اقدام اين بانك‌ها غير اخلاقي و غير قانوني است گفت: وقتي بانكي شبكه شتابش را قطع مي‌كند، تراكنشي كه بايد به سمت بانك مادر صادركننده كارت برود، ناموفق انجام مي‌شود و ما از اين طريق متوجه مي‌شويم و بر اساس موارد ثبت شده، جريمه‌ها را محاسبه خواهيم كرد.

در اين ميان البته مشخص نيست كه جريمه بانك متخلف براي يك مشتري كه در روز تعطيل با خرابي يا خالي از پول بودن خودپردازي مواجه شده چه سودي خواهد داشت؟!

ظاهرا داستان خودپردازها و مشكلات عديده آنها سريال دنباله‌داري است كه معلوم نيست پايان آن كي خواهد بود و مردم فعلا بايد با اين سيستم كنار بيايند...
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
لطفا به این سوال جواب دهید که چرا خودپرداز ها همیشه جمعه ها خرابند به غیر از مناطق شمال شهر ! من خودم این را امتحان کرده ام.
عید پیشکش
بنده کارمند بانک هستم، در ساعت 15:30 که ساعت کاری بانک تمام میشود خودپرداز بانک را تا خرخره پول گذاری میکنیم و فردا صبح در ساعت 7 صبح دستگاه خالی از پول است. جالب اینجاست شعبه ما در منطقه نسبتاَ خلوتی قرار دارد. قبول بفرمایید مردم ما چیزی به غیر از پول نقد نمیشناسند و با اینکه بانکداری الکترونیکی ما پیشرفت بسیار کمی داشته فرهنگ استفاده از آن هیچ رشدی نداشته است.
من یک تعمیرکار خودپرداز هستم و میخواستم درباره علت خارج از سرویس بودن خودپردازها توضیحاتی ارائه دهم. اول: دستگاههای خودپرداز برای پرداخت وجه بصورت محدود و برای مواقع ضروری طراحی گردیده اند نه برای پرداخت حقوق ، از طرفی بانکها برای کاستن از حجم مشتری هایی که برای دریافت وجه وارد بانک میشوند اقدام به ارائه کارت بانک بصورت انبوه کرده اند و از طرفی شرکتها ، ادارات و کارخانجات برای اینکه مشکل حمل پول و پرداخت نقدی دستمزد به کارکنان خود را نداشته باشند ، کارکنان خود را مجبور به استفاده از کارت های بانکی میکنند و با توجه به تورم موجود ، مشتریان دستگاههای خودپرداز نیز مجبور به دریافت حجم انبوهی از اسکناس میباشند که این خود موجب استهلاک شدید دستگاه میگردد. دوم: بانکها بایستی بطور گسترده امکانات خرید و پرداخت وجه از طریق کارت و دستگاههای پوز را تبلیغ کرده و بجای دریافت کارمزد ، با ارائه تخفیف ، سود ، جایزه و غیره مردم را به خرید با کارت تشویق کنند. سوم: متاسفانه بانکها در آموزش کاربران دستگاههای خودپرداز بسیار ضعیف عمل کرده اند و اکثریت کاربران این دستگاهها هیچگونه آموزشی ندیده اند که درنتیجه برای رفع ایرادات جزئی نیز دستگاه از سرویس خارج و نیازمند مراجعه مهندس تعمیرات دستگاه میگردد. چهارم: ضعف شبکه مخابرات و قطعی مکرر ارتباط نیز از علل از کار افتادن دستگاههای خودپرداز میباشد.
مشکلات دیگری نیز در این زمینه گریبانگیر بانکها و همچنین شرکتهای پشتیبان دستگاههای خودپرداز میباشد که مجال سخن نیست.
بنظر من بایستی بانکها با استفاده از رسانه های عمومی از جمله تلویزیون بصورت گسترده مردم را برای استفاده از کارت های بانکی برای خرید و پرداخت وجه تشویق و آموزش دهند ( البته اخیرا چند بانک به این کار توجه کرده اند ) ، مطمئنا ساده ترین و بهترین راه کاستن از مشکلات خودپردازها جز این نیست. متشکرم
خودپردازها؟؟؟؟؟؟؟؟ کل بانکا تو تعطیلاتن. پول نمیدن که. این دیگه چه وضعیه من نمیدونم والله.
من در اصفهان زندگی می کنم.
امروز یعنی یکشنبه می خواستم ضروری یه پول واسه همسرم تو شهرستان وازیر کنم:
خدا شاهد هست بیشتر از 20 تا عابر بانک رو پیاده رفتم و موفق نشدم یه انتقال وجه بدم.
یه چیزی رو خوب فهمیدم : بانکها همدیگر رو قبول تحریم میکنند!
باید توجه داشت که هنوز جامعه ما فرهنگ استفاده از خودپرداز را نمی داند. دریافت وجه نقد از خوددپرداز می بایست فقط در مواقع خیلی ضروری باشد که مشتری راه دیگری جز این گزینه را پیش رو نداشته باشد. ضمن این که در حال حاضر اکثر فروشگاه ها و مراکز خرید مجهز به دستگاه کارت خوان می باشند و مردم می توانند به راحتی خرید خود را انجام دهند. با توجه به بی ارزش بودن پول ما و برداشت بی رویه و بی مورد وجه توسط مشتریان طبیعی است که در روزهای تعطیل خودپردازها خالی شوند. بهتر است به جای دیدن نیمه خالی لیوان کمی درباره سایر مزایا و کارهای که میشود با استفاده از خودپرداز انجام داد مطلب بنویسید تا فرهنگ سازی شود.
آقا واقعا" شما تا به حال فکر کردید که کارمندان بانک با چه مشقتی مجبور هستند پولهای فرسوده را تفکیک کنن و داخل دستگاه بگزارند تازه هر وقت دستگاه با مشکل روبرو می شود کارمندان باید حتما" با این ترافیک وحشتناک تهران و گذشتن از وقت خانواده باید به دستگاه سر بزنند تو رو خدا کمی هم انصاف را رعایت کنید
مشکل مرا اصطلاحا گوش کنید :برای ثبت نام در یکی از دانشگاههای کشور موظف و البته مجبور به انتخاب واحد اینترنتی،واریز شهریه ی اینتر نتی و یا حذف و اضافه ی اینترنتی هستیم.سایت دانشگاه به درگاه یکی از بانکهای بزرگ منتهی و پول از آنجا باید واریز شود.بنده و تعدادی دیگر از دانشجویان بارها و بارها این تلاش را کردیم اما موفق به واریز پول نشدیم چرا که از بانک دیگری حساب داریم و به اصطلاح با سیستم شتاب درگیریم.هر بار حدود یک میلیون تومان از حساب ما کم شده اما به حساب دانشگاه نمی رود.مسئولین بانک مذکور اشکال را در سیستم شتاب عنوان می کنند و اینکه وقتی پول برگشت دوباره تلاش کنید.روی سایت نوشته در صورت مغایرت حد اکثرتا48ساعت پول به حسابتان برگشت داده می شود این در حالیست که هر بار بیش از15روز طول می کشد تا برگردد.مسئولان دانشکده تحت فشارمان می گذارند که چرا پول نریختی پس حذف می شوی ...هیچ روش دیگری هم برای واریز شهریه پیش روی نمی گذارند.فقط خود من 3بار اینترنتی پول واریز کردم که به حساب نرفت و هر بار15روز کشید تا به حسابم برگردد!
شاید کسی که این را می خواند بگوید خب عزیزم برو در همین بانک مذکور هم حساب باز کن و کارت بگیر تا ...خلاص.
باشد.اما فردا که واریز دیگری دارم به جایی دیگر،درگاه که مال بانک دیگری شد ،پس در این یکی هم حساب داشتته باشم و همینطور تا آخر!!!؟پس شتاب یعنی چه؟
من عاشق این هستم که بنزین مصرف نکنم.عاشق این هستم که شهر را با رفت و آمدهای بیهوده ام شلوغ و پرترافیک نکنم.عاشق این هستم که مزاحم کارمند بانک،کارمند دانشگاه،کارمند اینجا آنجا و ....نشوم اما !!!شما بگویید چطورفقط برای همین واریز اینترنتی پول روزها و روزها روزانه گاه تا 120ک م دور تهران در رفت و امدم تا مشکل برطرف شود.از این نامه بگیر که پول از حسابت کم شده از آن نامه بگیر که پول به حسابش نرفته از آن یکی نامه بگیر که از لیست حذف نشوی از آن دیگری نامه بگیر که تو انسانی....اما گویا تنها چیزی که نیستی همین آخریست
با سلام خدمت شما مسئولان محترم تابناک که همیشه با ریزبینی به مشکلات مردم میپردازید.
من دو مورد از مشکلاتی که در مورد عابر بانک داشتم را مطرح میکنم و امیدوارم که شما هم منعکس نموده تا بلکه بعضی ها به خودشون بیان.

مورد اول اینکه همسر بنده اقدام به گرفتن مبلغی از حسابش میکنه که در بین پول ها تراول چک پنجاه هزار تومانی هم بوده که بر حسب اتفاق مهر خورده بوده و پشت نویسی شده بوده که وقتی همسر بنده برای خرید رفته بوده فروشنده ها از قبول این تراول چک خودداری کرده بودند و وقتی هم که به شعبه پرداخت کننده وجه مراجعه نموده با برخورد بد مسئول ATM مواجه شده که گفته از کجا معلوم این تراول رو از این خودپرداز گرفتید!خلاصه بعد از صف ایستادن های طولانی این وقت سال موفق به نقد کردن تراول چک شد.

مورد دوم هم در مورد شبکه شتاب هست که من از یک ATM بانک خصوصی اقدام به دریافت وجه کردم که تا مرحله انتخاب وجه مورد نظر پیش رفت ولی پولی پرداخت نکرد و فردا که حساب رو از طریق اینترنت چک کردم دیدم اون مبلغ رو کم کرده!حالا با کلی دردسر شماره تماس با پشتیبانی این بانک رو پیدا کرده و تماس گرفتم اما دریغ از یک نفر که جوابگو باشه!من چطور میتونم ثابت کنم که اون شب من وجهی رو دریافت نکردم؟؟!!
طبق يه خبري كه خودتان اعلام كرده بوديد قرار شد بانك‌هايي كه در لاگ فايل آنها خطا به هر نحوي ثبت شود جريمه شوند
با فرض بر اينكه مخزن پول بانك‌ها تمام شوند (كه البته اين مشكل مشتري تيست) و بانك از پرداخت پول معذور باشد چرا انتقال وجه خود پردازها عمدا (چون هر بانكي عموما با كارت خودش اي عمليات را قبول مي‌كند) كار نمي‌كند؟
خرابي خود پردازها و معطلي در صف طويل براي گرفتن پول از خود پردازها و كلا بي اعتمادي به خود پردازها باعث شده كه مردم از يك ماه قبل اقدام به نگهداري پول نقد كنند كه در مواقع ضروري با مشگل روبرو نشوند در صورتيكه اگر خود پردازها سالم بودند و سرويس دهي مطلوب داشتند نيازي به گرفتن پول بيش از نياز روزانه نبود
جديدا مشاهده مي شود كه براي انتقال پول از طريق شتاب 500 تومان هزينه دريافت مي شود. اين بود آساني كار بانكي و مجاني بودن آن؟
با سلام
بنده در يكي از بانك هاي خصوصي به فعاليت اشتغال دارم و در يكي از خودپردازهاي بانك خصوصي ديدم كه براي اجتناب از كاركرد دستگاه و مشكل خالي شدن كاست پول كه پر كردن ان زمان بر است در پشت محل ورود كارت به دستگاه تكه چوبي قرار داده شده بود و در حالي كه دستگاه به طور كامل اماده ارائه خدمات بود ورود كارت به دستگاه غير ممكن بود كه از معدود ترفندهاي ايراني است كه به عقل بزرگ زدگان جن هم نمي رسد.
با عرض سلام و خسته نباشيد
در تاييد خبر سايت محترم تابناك بايد يه عرض برسانم برخي از بانك ها با وجود اعلام رسمي بانك مركزي مبني بر موظف بودن بانك ها به خدمت رساني به تمامي كارت هاي عضو شبكه شتاب ،‌با وقاهت تمام در يك اقدام عجيب ،‌ اعلاميه اي را با مضمون " اين بانك تنها به كارت هاي خود خدمات رساني مي كند " عملا تمامي اولتيماتوم ها را به بازي گرفته اند . اميدوارم براي اين مسئله در روزهاي مالي پيش رو فكري انديشيده شود . با تشكر
کی گفته جریمه میشوند . این بانک ها هر کاری دلشون بخواد می کنند و آب از آب تکان نمیخورد .
آقایان مسئولان تو رو به خدا به هر کی که میپرستید قسم میدهیم که یه فکر اساسی برای این معضل بکنید . مگه این مردم چه راه دیگری جز نظر مسئولان دارند . من از استان خوزستان و از طرف جمعیت 300 هزار نفری شهر خودم با یقین این اعتراض را اعلام می کنم . خواهش میکنم پیام اینجانب را در پست قراردهید . متشکرم
بنده هم موافقم خیلی موارد پیش اومده که در مواقع اضطراری با هزار امید و آرزو رفتم پای خودپرداز اما دست از پا درازتر برگشته ام. رک بگم دیگه هم اعتماد به این دستگاهها ندارم عید هم مسافرم تمام سه تا حسابهای خودپرداز خودم رو هم خالی کردم و با پول نقد دارم میرم مسافرت. میدونم اشتباه است ولی تورو خدا شما بگید اگه توی شهر غریب با جیب خالی از این پیامها روی خودپرداز ببینید چه حالی بهتون دست میده؟ انشاا... که وضع درست بشه.
خود پردازها در روزهای تعطیل = علّافی و اعصاب خُرد کنی مردم
دوستان گرامی بهتر بود اسم این خودپردازها که عموما با نام عابر بانک شناخته می شوند عاجزبانک بود چون واقعا آدم را کلافه می کنند با این پوزش خواستن های مداومشون بدتر از همه موقعی که ساعت غیراداری باشه یا اینکه مثلا تو شهر خودت نباشی
باسلام ؛ پول دادن جاي خود اخيرا پول كه نمي دهند از حساب مشتري نيز همان مبلغ را كسر مي كنند كه براي پس گرفتن آن بايستي از حساب خود يك نسخه پرينت گرفته به بانك دارنده خودپرداز داده باكلي التماس بعد از 24 ساعت با نگراني شايد پولت را به حسابت برگردانند خواهشمنداست رسيدگي كنيد . متشكرم
فکر می کنم اگر خودپردازها را جمع کنند اعصاب مردم کمتر خرد می شود و آرامش بیشتری پیدا می کنند!
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
آخرین اخبار
وب گردی