بازدید 5938
دومین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه؛

دولت سوریه تابع رأی مردم است

دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای همراه با تشدید امواج وارداتی افراط‌گرایی و خشونت‌طلبی، نه تنها روند اصلاحات سیاسی و شکل‌گیری حقوق اساسی مردم سوریه بر پایه مطالبات آنان را مانع شده، بلکه کل منطقه خاورمیانه و سراسر جهان را با پدیده شوم افراط و فرقه‌گرایی روبه‌رو ساخته است.
کد خبر: ۴۰۴۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷ 01 June 2014
چه کسانی کمک‌های صادرکنندگان خارجی به ایران را می‌بلعند؟دومین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه، صبح امروز با حضور سی هیأت پارلمانی از کشورهای گوناگون در تهران آغاز شد.

به گزارش «تابناک»، کشورهای حاضر در این اجلاس از آمریکای لاتین، آفریقا، کشورهای اسلامی و همسایه و هیأتی از سوریه در اجلاس حضور دارند. سطح حضور این هیأت‌‌ها در اجلاس‌ در سطح رئیس کمیسیون، نایب رئیس، نواب رؤسای کمیسیون‌ها و سفرا هستند.

همچنین رئیس مجلس بولیوی و نایب‌رئیس مجلس مالی نیز در این اجلاس حضور یافته‌اند. این اجلاس در راستای کمک برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه و استقرار صلح، امنیت و آرامش در این کشور به عنوان خط مقدم مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی برگزار شده است.

‌واکنش لاریجانی به تصمیم آمریکا برای افزایش تخصیص بودجه به تروریست‌های سوری

در مراسم افتتاحیه این نشست، علی لاریجانی رئیس مجلس، رئیس مجلس نمایندگان بولیوی، رئیس هیأت مجلس ملی مالی و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان سخنرانی کردند.

صبح امروز علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین نشست رؤسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه که در تهران برگزار شد، طی سخنانی خطاب به هیأت‌‌های پارلمانی شرکت کننده در این اجلاس اظهار داشت: شما می‌دانید که در شرایط بسیار حساس تاریخی، این نشست در تهران تشکیل شده و برگزاری این اجلاس با انتخابات ریاست جمهوری که در کشور دوست سوریه در حال انجام است، همزمانی دارد.

وی با اشاره به شرایط سوریه گفت: داستان سوریه از سه سال گذشته، داستان غم‌انگیزی است؛ کارنامه سیاهی برای کشورهای غربی در این زمینه دیده می‌شود. از ابتدای ماجرای سوریه ما به همه کشورهایی که در این زمینه با ما رایزنی می‌کردند، گفته بودیم از تعمیق دموکراسی در سوریه حمایت می‌کنیم؛ اما نه با روش‌های خشونت‌آمیز و فرستادن سلاح.

برخی کشورهای منطقه و جهان با اغراض مختلف وارد یک ماجرای کثیف در منطقه شده‌اند

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: متأسفانه کشورهایی در منطقه و صحنه بین‌الملل با اغراض مختلف وارد یک ماجرای کثیف در منطقه شده‌اند. برخی کشور‌ها تصور می‌کردند در دو، سه هفته می‌توانند در سوریه شرایط را کاملاً به هم بزنند که این یک تصور خام بود. ما به این کشور‌ها گفته بودیم‌، شما با چه استدلالی یک کشوری را به ‌سوی بحران‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی با یک انگیزه‌های واهی سوق می‌دهید؟! اما آن‌ها در آن شرایط نمی‌پذیرفتند و تلاش کردند ‌هم پول و هم سلاح به‌ سمت سوریه سرازیر کنند و شرایط داخلی سوریه را به هم بریزند.

لاریجانی با بیان اینکه برخی کشور‌ها که در کشور خود تلاشی برای ایجاد دموکراسی نکردند، در این ماجرا برای مردم سوریه دلسوزانه اشک می‌ریختند که باید در آنجا دموکراسی به وجود بیاید، گفت: برخی از این کشور‌ها پارلمان شکلی دارند و همه نمایندگان در پارلمان را خودشان منصوب می‌کنند و توجهی به رأی مردم ندارند؛ اما برای سوریه ماجرا درست کردند. از آن طرف نیز یکی از اشتباهات بزرگ کشورهای غربی در این بود که فکر می‌کردند با به هم ریختن شرایط سوریه، می‌توانند فرصتی فراهم بیاورند که رژیم صهیونیستی تنفس جدیدی کشد.

وی افزود: از این جهت سوریه را که یکی از کشورهای مقاوم در دفاع از حقوق مردم فلسطین بود مورد هدف قرار دادند. در ‌این سه سال همه نوع کمک سیاسی و نظامی انجام دادند برای اینکه شرایط کشور سوریه را به هم بریزند. حتی به تازگی یکی از مسئولان آمریکایی گفته بود ما بودجه بیشتری برای افرادی که در سوریه کارهای تروریستی انجام می‌دهند، قرار می‌دهیم. این برای آمریکا افتخار نیست، بلکه یک سند سیاه برای این کشور است که به تروریست‌هایی که در سوریه مردم را می‌کشند، کمک تسلیحاتی و یا کمک‌های مالی می‌کنند.

رئیس مجلس در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در این سه سال شرایط سختی بر مردم سوریه گذشت اما نکته مهم این بود که مردم سوریه مقاومت و ایستادگی کردند و این امر بسیار باارزشی است که در مقابل این صف‌کشی کشورهای مختلف، یک ملت تصمیم می‌گیرد که روی پای خود بایستد و مطمئناً نیز موفق خواهد شد.

وی با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری در سوریه گفت: انتخاباتی که این روز‌ها در سوریه در حال انجام است، ‌متعارف نیست، زیرا در کشورهای مختلف انتخابات شکل می‌گیرد و همیشه هم خوب است، چون اراده ملت‌ها را نشان می‌دهد، لکن انتخابات سوریه پیام‌های مختلفی دارد، به همین دلیل نشست امروز در تهران با حضور شما سروران گرامی یک اثر مهم تاریخی به جای خواهد گذاشت.

دولت سوریه تابع رأی مردم است

لاریجانی با بیان اینکه انتخابات سوریه این پیام را دارد که دولت سوریه تابع رأی مردم است، گفت: ما از گذشته این موضوع را به کشورها‌ می‌گفتیم؛ اما آن‌ها باور نمی‌کردند، ولی این انتخابات نشان می‌دهد که دولت سوریه از آرایی که از صندوق‌ها بیرون می‌آید، تبعیت می‌کنند. البته در اینجا یک نکته‌ای است، برخی از کشورهایی که بهانه‌گیری می‌کردند و در زمینه انتخابات سوریه به ما می‌گفتند‌ ما نمی‌دانیم دولت سوریه انتخابات پاکی را انجام می‌دهد، ما به آن‌ها گفتیم: شما ناظر بفرستید و تحت یک رژیم نظارتی انتخابات سوریه انجام شود اما آن‌ها نپذیرفتند؛ خوب، راه دیگر چیست؟ آن‌ها پیشنهاد می‌کردند که در اتاق‌های دربسته راجع به آینده ملت سوریه تصمیم بگیرند که ملت سوریه این پیشنهاد را نپذیرفت.

رئیس مجلس افزود: در دنیا هیچ‌ کس حق ندارد که بگوید چند کشور در یک اتاق جمع شوند و بگویند که ما راجع به آینده کشور سوریه تصمیم می‌گیریم؛ ملت سوریه این مطلب را قبول نکرد اما این را پذیرفت که هرچه از صندوق‌های رأی بیرون بیاید، آن را مبنای حرکت آینده خود قرار دهد؛ بنابراین، این پیام اولی است که انتخابات سوریه خواهد داشت.

لاریجانی با اشاره به پیام دوم انتخابات سوریه گفت: پیام دوم این است: رفتارهای تروریستی در سوریه چقدر در این کشور پایگاه دارد؟ در این چند روز که در خارج از سوریه، سوری‌های مقیم کشورهای دیگر پای صندوق رأی حاضر می‌شدند، برای من شگفت‌آور بود که به این میزان پای صندوق‌ها حضور پیدا کردند تا در سرنوشت کشورشان حضور فعال داشته باشند، لذا امیدواریم انتخابات سوریه در داخل کشور هم با صحت و حضور چشمگیر انجام شود و تروریست‌ها برای مردم و حضور یافتن آن‌ها پای صندوق‌های رأی مانعی ایجاد نکنند. بنابراین پیام دوم انتخابات سوریه این است که مردم این کشور یک رفتار مسالمت‌آمیز را دنبال می‌کنند و از کسانی که کارهای تروریستی در داخل سوریه انجام می‌دهند، نفرت دارند.

وی با بیان اینکه پیام دیگر این انتخابات این است که سوریه همچنان برای اینکه یک کشور مستقل بماند، سرمایه‌گذاری می‌کند و هزینه می‌دهد، تصریح کرد: مردم سوریه افتخار می‌کنند که برای آرمان‌هایشان حساب قوی باز کرده‌اند و با یک حرکت سیاسی پرمعنایی می‌خواهند از حرکت دولت خود حمایت کنند.

رئیس مجلس اضافه کرد: پیام دیگر این انتخابات این است که این گروه‌هایی که پرچم مبارزه به دست گرفته است و در خارج از سوریه دنبال منافع مختلف هستند، چقدر در درون سوریه پایگاه دارند؟ بعضی از این افراد را ما می‌شناسیم؛ حرف‌هایی می‌زنند که با انگیزه‌های مختلف برای منافع خودشان کاری را دست و پا کنند و نفوذی در داخل سوریه و میان مسیحیان، سنی‌ها، شیعه‌ها، علوی‌ها، کرد‌ها و دروزی‌ها ندارند چرا که اقوام و مذاهب ‌که در سوریه دارند، خواسته‌های روشن دموکراتیک دارند و می‌خواهند در سرنوشت خودشان حضور داشته باشند و به ‌دنبال این نیستند که افرادی بروند در خارج کشور و به ‌عنوان مبارزه ویلا بخرند و دنبال منافع خودشان باشند.

لاریجانی ادامه داد: ما این‌ها را نمایندگان واقعی مردم سوریه نمی‌دانیم، چرا که اگر نمایندگان مردم سوریه بودند باید تا امروز یک معجزه‌ای برای مردم سوریه از آن‌ها صادر می‌شد. اگر در سوریه نفوذی داشتند باید یک معجزه می‌کردند. این ناتوانی آن‌ها برای تغییر شرایط سوریه نشان می‌دهد که آن‌ها پایگاهی بین احزاب و گروه‌های مختلف در سوریه ندارند.

وی با بیان اینکه پیام دیگر انتخابات سوریه این است که آدم‌کشی در منطقه بس است و مردم سوریه می‌خواهند یک زندگی متعارف و عادی داشته باشند، تصریح کرد: مردم سوریه خواهان یک زندگی عادی هستند و بر این باورم که چرا این تروریست‌ها را از کشورهای مختلف به سوریه سرازیر کرده‌اند و البته برای کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه یک اشتباه استراتژیک است که با مسأله تروریسم برخورد تاکتیکی می‌کنند.

‌«گاهی بعضی از رجال سیاسی غرب که به ایران می‌آیند، اظهار نگرانی می‌کنند که تروریست‌هایی که در سوریه نوعی جنگ‌افروزی را تمرین کرده‌اند، در بازگشت به کشورهای خودشان ماجراهایی را به وجود آورند؛ لذا این بخشی از مسأله است و باید از این‌ها پرسید: چرا به آن دامن زدید و چرا زمینه‌ای را در منطقه فراهم ‌آوردید که میدانی برای آدم‌کشی باشد که بعد خودتان در این آتش گرفتار شوید؟! لذا این پیام مهمی است که مردم سوریه در انتخابات اعلام می‌کنند که کشورهای مختلف دست از آدم‌کشی در منطقه بردارند.

رئیس مجلس با اظهار «امروز خاورمیانه تجربیات مختلفی را گذرانده است» گفت: ما در منطقه خودمان نیز مشکلاتی را داشتیم و چه در اشغال عراق و چه در اشغال افغانستان عده زیادی از مردم کشته شدند. از ابتدا ما به کشورهای بزرگی که دنبال این کار‌ها بودند می‌گفتیم که مبارزه با تروریسم با لشکرکشی به کشور‌ها انجام پذیر نیست، اما آن‌ها دنبال اهداف دیگری بودند اما نتیجه این اشغال‌ها این شد که عده زیادی از مردم عراق و افغانستان کشته و زخمی شدند و حالا آن‌ها پذیرفتند که این رفتار‌ها اشتباه است و یکی از مسئولان آمریکا به تازگی اعلام کرده بود، ما مبارزه با تروریسم را ادامه می‌دهیم؛ اما نه با اشغال کشور‌ها، بنابراین آن‌ها نتیجه تلخ اشغال را پذیرفتند.

لاریجانی ادامه داد: متأسفانه منطقه ما در این دو دهه اخیر گرفتار این آتش‌افروزی‌ها بوده است و صدمات زیادی برای منطقه داشته لذا امیدواریم انتخابات سوریه، انتخابات موفقی باشد و راه روشنی را برای آینده سوریه رقم بزند، از این جهت نشست امروز در تهران نشان دادن اراده کشورهاست برای اینکه از طریق دموکراسی به یک راه‌حلی در مسأله سوریه برسیم.

وی با تأکید بر اینکه این راه‌حل از طریق انتخابات صورت خواهد گرفت، تأکید کرد: ما تعجب می‌کنیم که برخی از کشورهای غربی که با ما در مسأله سوریه رایزنی می‌کردند و از ما سؤال می‌کردند که چطور می‌شود وضعیت سوریه را حل کرد. ما به آن‌ها می‌گفتیم: تنها راه‌حل این وضعیت را در انتخابات می‌بینیم، اما آن‌ها می‌گفتند دموکراسی فقط انتخابات نیست. ما هم نمی‌گوییم که دموکراسی فقط انتخابات است اما یک خصوصیت مهم دموکراسی، برگزاری انتخابات است و اگر کسی این را قبول نداشته باشد چطور می‌توانند دموکراسی را در کشورهای دنیا محقق کنند. لذا کاری که امروز در این اجلاس در تهران صورت می‌گیرد، یک نوع دفاع از دموکراسی است.

اجلاس تهران پیام منفی به آدم‌کشی است

رئیس مجلس ادامه داد: این نشست یک نوع پیام منفی دادن به رفتارهای آدمکشی در منطقه است. ما مبارزه با تروریسم را از راه تحقق دموکراسی در منطقه دنبال می‌کنیم نه از راه ارسال سلاح که برخی از کشورهای بزرگ در سوریه ماجرا ایجاد کردند. راه‌حل سیاسی در سوریه باید از درون صندوق‌های رأی در بیاید نه از اتاق‌های دربسته که برخی از کشور‌ها تصور می‌کردند می‌توانند از این طریق در مورد آینده سوریه تصمیم بگیرند، بنابراین از این جهت حضور شما در این نشست بسیار مهم است و این نشست در یک مقطع حساس تاریخی است و آینده سوریه در گروی پشتیبانی‌های شما درخشان‌تر خواهد شد.

لاریجانی ابراز کرد: امیدوارم این نشست پیام حمایت از انتخابات سوریه را به دنیا منتقل کند و هر‌ که می‌خواهد در انتخابات سوریه نظارت داشته باشد، می‌تواند به سوریه ناظر بفرستد، چرا که ما با دولت سوریه صحبت کردیم و آن‌ها هم قبول دارند که کشورهای مختلف می‌توانند به سوریه ناظر بفرستند و بر انتخابات نظارت داشته باشند، بنابراین، این بهانه را از دست کشورهای جنگجو و مسأله‌ساز در منطقه گرفته است.

وی افزود: ما از این روحیه بازی که دولت سوریه برای نظارت بر انتخابات فراهم کرده و دعوت کرده از همه پارلمان‌ها تا بتوانند در سوریه حضور یابند و نظارت کنند، ‌تقدیر می‌کنیم و امیدواریم انتخابات ریاست جمهوری سوریه انتخابات موفقی باشد و به این گونه درگیری‌ها در منطقه پایان دهد.

‌مورالس حمایت خود از سوریه و مخالفت با مداخله را اعلام کرده است

رئیس هیأت مجلس نمایندگان جمهوری بولیوی گفت: مورالس همواره حمایت خود را از سوریه و مخالفت با مداخله در این کشور اعلام کرده است.

ماسلو اولیو رئیس هیأت مجلس نمایندگان جمهوری بولیوی در دومین نشست رؤسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه که در هتل اسپیناس خلیج فارس در حال برگزاری است، اظهار داشت: این کنفرانس نقش مهم خود را در حمایت از سوریه اعلام داشته است.

وی ادامه داد: من از بولیوی به نمایندگی از مورالس رئیس جمهور بولیوی به اینجا آمده‌ام و او همواره حمایت خود از سوریه و مخالفت خود را با مداخله در سوریه از هر نوع را اعلام کرده است.

‌رئیس هیأت مجلس نمایندگان جمهوری بولیوی افزود: همواره بولیوی با مواضع ضد امپریالیستی در مورد کشورهای سوریه و کشورهایی که مورد تجاوز و تعدی قرار گرفته‌اند مخالفت خود را اعلام کرده و همواره از تمامیت ارزی و حق استقلال سوریه دفاع کرده است.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم همه بتوانیم در ارتباط با اهداف مسالمت‌آمیز و دوستانه در سوریه حمایت خود را ادامه دهیم.

ظریف: بحران سوریه هیچ راهی جز راه‌حل سیاسی مبتنی بر اراده مردم ندارد

وزیر امور خارجه کشورمان آمادگی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در کمک به برقراری ثبات و صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را اعلام کرد.

محمدجواد ظریف با حضور در دومین نشست رؤسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه، گفت: بحران سوریه وارد چهارمین سال خود شده است. این فاجعه انسانی و منطقه‌ای به دلیل مداخلات غیرمسئولانه، تسویه حساب‌های شخصی و آرزوهای توهم‌آلود کنش‌گران خارجی از ماه‌های اولیه ماهیتی فراسوری یافته است. دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای همراه با تشدید امواج وارداتی افراط‌گرایی و خشونت‌طلبی، نه تنها روند اصلاحات سیاسی و شکل‌گیری حقوق اساسی مردم سوریه بر پایه مطالبات آنان را مانع گردیده، بلکه کل منطقه خاورمیانه و سراسر جهان را با پدیده شوم افراط و فرقه‌گرایی مواجه ساخته است.

وی ادامه داد: خشونت کور، افراط و فرقه‌گرایی خطرات بنیادی برای ثبات منطقه و صلح و امنیت جهان به شمار می‌آیند که مسلما در مرزهای یک کشور و یک منطقه محدود نمانده و بر اساس تجارب تلخ قبلی نهایتا حتی دامن مسببین، مشوقین و حامیان مالی و تسلیحاتی گروه‌های تکفیری و افراطی را خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به همین دلیل ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران با درک عمیق از این خطر اساسی، پیشنهاد همکاری جهانی برای ریشه‌کن سازی خشونت و افراط نه تنها به عنوان یک دستور کار بین‌الدولی بلکه به عنوان یک ضرورت غیرقابل تردید برای شکل‌دهی به یک موج مردمی جهانی را در مجمع عمومی ملل متحد مطرح ساختند. طرح جهان علیه خشونت و افراط که بدون رای‌گیری از سوی مجمع عمومی ملل متحد پذیرفته شد، نشان‌دهنده اجماع و اراده مشترک جامعه جهانی برای مبارزه با این خطر جدی و فوری است که البته می‌باید در عمل نیز بدون کوتاه‌نگری‌ها و منفعت‌طلبی‌های خرد سیاسی مورد اهتمام جهانی قرار بگیرد.

ظریف تأکید کرد: در جهان امروز استفاده از زور و خشونت راه‌حل هیچ مشکلی نیست و دستاوردی جز فلاکت و ناامنی نه فقط برای قربانیان که حتی برای مسببین و حتی آنهایی که با غرور به توان نظامی خود می‌مهابا به جنگ روی آورده و منطقه ما و سایر مناطق جهان را به خاک و خون کشیده‌اند، نداشته است.

به گفته وی، تهدیدهای خارجی توسل به زور نه تنها غیرقانونی و مخالف مبانی حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است، بلکه در دستیابی به اهداف به غایت ناکارآمد است. قدرت‌های خارجی باید توهم دستیابی به آرزوهای شخصی و راهبردیشان از طریق نظامی در سوریه را کنار گذاشته و بپذیرند که بحران سوریه هیچ راهی جز راه‌حل سیاسی مبتنی بر خواست و اراده مردم سوریه ندارد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه ضمن احترام به مطالبات مشروع مردم، تنها راه‌حل این بحران را راهکار سیاسی از طریق تشویق گفت‌وگوهای سوری - سوری و مراجعه به خواست و اراده به حق ملت سوریه دانسته و تمامی تلاش خود را نیز در این راه به کار بسته است. همکاری‌های سازنده جمهوری اسلامی ایران با تلاش‌های موثر منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله همکاری با نمایندگان ویژه دبیرکل ملل متحد، کمک و مساعدت ویژه جمهوری اسلامی برای حصول توافق در زمینه مبارزه با سلاح‌های شیمیایی، برگزاری دو نشست بین‌المللی در تهران با محوریت نفی خشونت و تمرکز بر راه‌حل سیاسی بحران و ارائه چندین پیشنهاد و ابتکار عمل سیاسی برای کمک به حل بحران سوریه که مورد استقبال کشورهای مختلف و ملل متحد قرار گرفته است، در کنار ارسال کمک‌های انسان دوستانه برای مردم سوریه و همکاری با سازوکارهای ذیربط بین‌المللی در این خصوص تنها بخشی از تحرکات و اقدامات جمهوری اسلامی در بیش از سه سال گذشته بوده است. به عنوان یک سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران آماده مشارکت و تلاش صادقانه برای حل بحران و کمک‌رسانی واقعی انسان دوستانه به مردم سوریه است.

ایران آماده مشارکت و تلاش صادقانه برای حل بحران و کمک‌رسانی واقعی انسان دوستانه به مردم سوریه است

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های مهمی در صحنه داخلی سوریه در مسیر حل و فصل سیاسی بحران بوده‌ایم. توافقات آشتی محلی در مناطق مختلف سوریه از جمله در حمص که از طریق گفت‌وگو میان دولت و مخالفان با مساعی شخصیت‌های ذی‌نفوذ محلی صورت گرفته، نشان داد که ظرفیت حل و فصل بحران در داخل سوریه به خوبی وجود دارد و چنانچه ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در کنار این ظرفیت ملی قرار گیرد، می‌توان به آینده و پایان بحران امیدوار بود.

ظریف تأکید کرد: همه باید بپذیریم که بر اساس منافع مشترک همه کنش‌گران و بالا‌تر از همه منافع مردم سوریه هرگونه راه‌حل سیاسی نیازمند مبارزه مشترک با افراطی‌گرایی و خشونت‌طلبی، پایان بخشیدن به مداخلات و جلوگیری از فرستادن سلاح به گروه‌های بی‌مسئولیت است.

وی همچنین گفت: این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که ملت سوریه خود را آماده انتخابات ریاست‌جمهوری می‌نماید. جمهوری اسلامی ایران راهکار سیاسی مبتنی بر اصول شناخته شده دموکراتیک و برگزاری انتخابات را گام مهم و قابل توجهی در روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و تمکین به خواست و اراده ملت این کشور می‌داند و امیدوار است گام‌های ضروری برای حل و فصل سیاسی بحران از جمله انجام گفت‌وگوهای فراگیر آشتی ملی میان این کشور و مخالفان قانونی و تشکیل دولت وفاق ملی و نهایتا بازگشت مهاجرین به موطن خود و بازسازی خرابی‌های گسترده در این کشور با کمک و مشارکت همه دوستان واقعی سوریه برداشته شود و در آینده نزدیک شاهد بازگشت ثبات و آرامش و شکوفایی به سوریه به عنوان عضو سربلند جبهه پایداری و مقاومت باشیم.

 ممانعت آمریکا از سفر هیئت پارلمانی نیکاراگوئه به تهران

 سفیر نیکاراگوئه از مشکل‌تراشی نیروهای امنیتی فرودگاه میامی ایالات متحده آمریکا برای حضور هیئت نمایندگی این کشور در اجلاس تهران خبر داد.

ماریو بارکروبالتودانو سفیر نیکاراگوئه در تهران پیش از ظهر امروز در دومین اجلاس روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی کشورهای دوست سوریه که در تهران حال برگزاری است،‌طی سخنانی اظهار داشت: ما معتقدیم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه نشان از مردم‌سالاری در این کشور و مخالفت قاطع با قدرت‌های پلید است.

وی ادامه داد: نیکاراگوئه حمایت کامل و بدون قید و شرط و با قاطعیت خود برای حل سیاسی بحران در جمهوری برادر سوریه را اعلام می‌کند و تاسف خود را از قتل و غارت در 3 سال گذشته که در سوریه صورت گرفته است را نیز اعلام می‌‌دارد.

سفیر نیکاراگوئه در تهران گفت: شرم‌آورترین حرکت و اقدامی که می‌توانست در سوریه صورت گیرد، حضور مداخله‌گرانه و تجاوزگرایانه امپریالیسم و ایادیش در سوریه است لذا ما مقاومت ملت سوریه را تحسین می‌کنیم و ابراز تاسف عمیق خود را از جنایاتی که با حمایت قدرت‌ها و امپریالیسم در این کشور صورت گرفته، اعلام می‌کنیم.

بارکروبالتودانو با اشاره به کارشکنی ایالات متحده برای حضور هیئت نمایندگی نیکاراگوئه در این اجلاس گفت: هیئت نمایندگی کشور نیکاراگوئه به خاطر مسیری که قرار بود برای حضور در تهران انتخاب کند باید از فرودگاه میامی ایالات متحده عبور می‌کرد اما در مسیر نیروهای امنیتی فرودگاه میامی آمریکا مشکلی را ایجاد کردند اما هیئت نمایندگی نیکاراگوئه امشب به تهران خواهد آمد.

وی گفت: آمریکا و قدرت‌های تجاوزگر به هیچ وجه به‌رغم اقدامات خود نخواهند توانست مانع رسیدن ملت‌ها به سرنوشت‌شان شوند.

سفیر نیکاراگوئه در تهران در پایان یادآور شد: شک نداریم که ملت سوریه در انتخابات ریاست جمهوری حضور گسترده خواهند داشت و این حضور منتج به پیروزی این ملت خواهد شد و به‌رغم همه سوء استفاده‌ها در سوریه، ملت شجاع و مقاوم این کشور با حضور گسترده در این انتخابات نشان خواهند داد که پیروز میدان هستند.

 کوبا از راه‌حل سیاسی در سوریه حمایت می‌کند

سفیر کوبا در تهران گفت: کوبا از راه‌حل سیاسی و از طریق گفت‌وگو و مذاکرات مسالمت‌آمیز درباره سوریه، حمایت می‌کند.

کسادا، سفیر کوبا در تهران پیش از ظهر امروز در دومین اجلاس روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه که در تهران برگزار شده است، طی سخنانی اظهار داشت: از تلاش‌های ایران برای برپایی این نشست تشکر می‌کنیم و امروز به نمایندگی از کشورم در این کنفرانس حضور دارم و می‌خواهم اعلام کنم که طرفدار راه‌حل صلح‌آمیز برای بحران سوریه هستیم.

وی ادامه داد: ما امیدواریم که بحران سوریه که 3 سال جان ملت آن مورد تهاجم قرار گرفته از طریق راه‌حل‌های صلح‌آمیز حل شود و ما دوباره این موضع خود را که در اولین کنفرانس در 12 مارس سال گذشته اعلام کرده بودیم، تکرار می‌کنیم.

سفیر کوبا در تهران گفت: کوبا از راه‌حل سیاسی و از طریق گفت‌وگو و مذاکرات مسالمت‌آمیز که از طریق آن ملت سوریه بتواند ایفای نقش کند، حمایت می‌کند و اعتقاد داریم که تنها راه‌حل این درگیری‌ها راه‌حل سیاسی بدون دخالت دولت‌های خارجی است.

کسادا برهمین اساس گفت: سوریه 3 سال هدف تجاوزات جنایتکارانه‌ای که توسط دولت‌های خارجی از بیرون مرزهای سوریه هدایت می‌شود، قرار گرفته و چون سوریه با کانون‌های قدرت در ایالات متحده مخالفت می‌کند، هدف این تجاوزات است و قدرت‌های خارجی یک روش فرسایشی در نظر گرفته‌اند و هدفشان برهم زدن نظم و آرامش در سوریه است.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: ما شاهد اینگونه رفتارها از طریق دیگر در مناطق دیگر دنیا از جمله آمریکای لاتین و ونزوئلا هستیم که این قدرت‌ها سعی می‌کنند با این روش نظرات خود را به ملت این کشورها تحمیل کنند.

سفیر کوبا در تهران در پایان سخنان خود با تشکر از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این نشست گفت: ما با ملت سوریه ابراز همدردی می‌کنیم و امیدواریم که مشکلات این کشور از طریق برگزاری انتخابات مسالمت‌آمیز حل شود.

 نمایندگان داوطلب فردا از تهران عازم سوریه می‌شوند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از برنامه ایران برای اعزام هیئت‌های پارلمانی کشورهایی که علاقه‌مندند در انتخابات ریاست جمهوری سوریه حضور یابند برای سفر به دمشق خبر داد.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیش از پایان دومین اجلاس روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه طی سخنان کوتاهی اظهار داشت: جلسه صبح امروز به پایان رسید و جلسه بعدی ما ساعت 15:30 بعدازظهر تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به سخنرانی فادیه دیب رئیس کمیسیون سیاست خارجی سوریه و پیام جهاد اللحام رئیس مجلس ملی سوریه گفت: با توجه به سخنان رئیس کمیسیون سیاست خارجی سوریه و رئیس مجلس این کشور مبنی بر دعوت از هیئت‌های پارلمانی شرکت کننده در این نشست، جمهوری اسلامی ایران ترتیبی داده تا تمام هیئت‌هایی که علاقه‌مند و داوطلبند که در مراسم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه حضور یابند، بتوانند فردا از فرودگاه امام (ره) عازم دمشق شوند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برهمین اساس از هیئت‌های پارلمانی داوطلب برای حضور در سوریه خواست تا ثبت‌نام انجام دهند تا ایران برنامه‌های سفر این هیئت‌ها به سوریه را هماهنگ کنند.

 کشورهای استعماری و صهیونیسم صحنه‌گردان توطئه در سوریه هستند

رئیس کمیسیون سیاست خارجی سودان گفت: کشورهای استعماری و صهیونیسم صحنه‌گردان توطئه در سوریه هستند.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی سودان در دومین اجلاس روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه که در تهران در حال برگزاری است، با اشاره به مسئله سوریه اظهار داشت: مسئله سوریه یکی از چالش‌های بزرگ کشور طرفدار صلح است و کشورهای استعماری و صهیونیستی صحنه‌گردان چنین توطئه‌ای هستند.

وی ادامه داد: ملت و دولت سوریه در مقابل این توطئه‌ها پایداری نشان دادند و ما در اتحادیه عرب اعلام کرده‌ایم که باید میان طرف‌های درگیر میانجیگری کنیم تا جامعه سوریه دچار بیماری نفرت از هم نشود.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی سودان گفت: باید آحاد ملت سوریه در پرتو آشتی ملی حرکت کرده و به مسائل استراتژیک بیندیشند و به مسئله فتنه و درگیری‌های فرقه‌ای فکر نکنند و بر این عقیده باشند که توان یک کشور می‌تواند به کشورهای دیگر کمک کند.

 دیوارهای سوریه در مقابل دشمنان این کشور بلند است

رئیس کمیسیون امور عربی و خارجی مجلس ملی سوریه گفت: درهای سوریه به روی تمام کسانی که قصد کمک واقعی به ملت و نظام سوریه را دارند گشوده است و دیوارهای سوریه در برابر دشمنانش بلند و ستبر است.

فادیه دیب رئیس کمیسیون امور عربی و خارجی مجلس ملی سوریه پیش از ظهر امروز در دومین اجلاس روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه که در هتل اسپیناس تهران در حال برگزاری است، با بیان اینکه امروز پیام ملت سوریه و حاضران در این نشست را منعکس می‌کنم، گفت: ملت سوریه ملتی است که با تروریست‌های تکفیری به نیابت از ملت‌های جهان می‌جنگد و ما شما را از این خطر واقعی که در حال عبور از مرزهای منطقه‌ای و جهان است برحذر می‌داریم.

وی ادامه داد: این خطری است که همچون سرطان بر پیکر سالم ملت سوریه ریشه دوانیده است و این ملت امروز به درستی می‌داند که چه کسانی در کنارش ایستاده‌اند و چه کسانی در برابرش هستند؛ چه کسانی محموله‌های دارو و غذا را می‌فرستند و چه کسانی محموله‌های سلاح و مواد منفجره را به سوریه ارسال می‌کنند و چه کسانی به  طور قطع  از گروه‌های مزدور تکفیری حمایت می‌کنند.

رئیس کمیسیون امور عربی و خارجی مجلس ملی سوریه با بیان اینکه اکنون به خوبی می‌دانیم که چه کسانی در حال همدردی کردن با دردها و آلام ملت سوریه هستند، تصریح کرد: به خوبی می‌دانیم چه کسانی با عناوین مختلف بشردوستانه در حال ضربه زدن به قدرت دولت سوریه و وحدت و یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه هستند.

فادیه دیب افزود: اکنون سوریه بیرون از تمام معادلات آنها قرار گرفته است، چرا که سوریه دوستانی دارد. اکنون سوریه به موازات مبارزه با تروریست تلاش‌های خود را برای آشتی ملی در مناطق بحران‌زده آغاز کرده و آخرین آنها بخش حمص بوده است و این کار ما تحت عنوان گشایش دولت سوریه برای رسیدن به راه‌های مسالمت‌آمیز که در چارچوب آن خون ملت سوریه در امان بماند را آغاز کرده‌ایم.

وی در ادامه سخنان خود گفت: در روزهای آینده پرونده‌های آشتی نورانی و متعددی را در پیش داریم که به زودی گشایشی در آنها حاصل می شود و از آن طریق می‌توانیم باب دوستی را باز کنیم.

رئیس کمیسیون امور عربی و خارجی مجلس ملی سوریه با بیان اینکه فردا سوریه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، گفت:‌این انتخابات قرار است در جوی رقابتی بین 3 نامزد انجام گیرد و این امر برای اولین بار در تاریخ سوریه رخ می‌دهد و اکنون شما در بخش‌های مختلف سوریه می‌توانید برنامه‌های انتخاباتی بسیاری از نامزدها را ببینید.

فادیه دیب با بیان اینکه هرکس عدالت و دموکراسی را بخواهد باید فردا پای صندوق‌های رای برود، گفت: مردم ما نباید به سمت صندوق‌های ذخایر نظامی و کشتار جمعی بروند. آنچه سفارت‌های سوریه در خارج از این کشور دید، حجم بسیارزیاد علاقه‌مندان به شرکت در انتخابات بود. اگرچه تلاش‌هایی هم صورت گرفت تا مانع از مشارکت ملت سوریه در محقق ساختن این حق دموکراتیک و قانون اساسی شود.

وی ادامه داد: برخی می‌خواستند نامزدهای مطرح شده برای انتخابات ریاست جمهوری در برخی از پایتخت‌ها به صورت دموکراتیک از سوی سوری‌های مقیم خارج از کشور انتخاب نشوند، اما حجم گسترده حضور مردم سوریه در انتخابات خارج ازکشور نشان داد که این ملت به چه اندازه از درک و شعور سیاسی رسیده است و می‌خواهد اوضاع ملت و کشورشان را اصلاح کنند.

رئیس کمیسیون امور عربی و خارجی مجلس ملی سوریه با بیان اینکه ملت سوریه می‌خواهد وارد مرحله سازندگی و بازسازی شود، گفت: این ملت خواهان امنیت و آسایش در تمام بخش‌های خاک سوریه است.

فادیه دیب در ادامه افزود: اکنون ملت در داخل سوریه آماده می‌شود تا انتخابات ریاست جمهوری در شأن ملت سوریه را برگزار کند و هیئت‌هایی از کشورهای دوست سوریه برای حضور و بازدید از جریان انتخابات ریاست‌جمهوری به همراه هیئت روسیه وارد کشور سوریه شده‌اند.

وی افزود: با تمام اطمینان به نیابت از مجلس ملی سوریه و به نام کمیته عالی قضایی مستقل که مسئول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است، از شما دعوت می‌کنم تا به سوریه بیایید و روند برگزاری انتخابات را شاهد باشید. به شما اکنون اطمینان می‌دهم که شرایط کنونی سوریه با شرایط گذشته فرق کرده و اوضاع بسیار بهتر شده است.

رئیس کمیسیون امور عربی و خارجی مجلس ملی سوریه با بیان اینکه اوضاع کنونی سوریه اکنون بهتر از اوضاع کشورهای دیگر منطقه است، تصریح کرد: شرایط سوریه امروز بسیار بهتر از کشورهایی است که در آنها انتخابات ریاست جمهوری شبیه به آن برگزار شده و شرایط کشورمان با شرایط گذشته تفاوت‌های بسیاری کرده است.

فادیه دیب همچنین گفت: لازم می‌دانم از سوی خودم و سایر اعضای شرکت‌کننده در این نشست از جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی و تنظیم این دیدار تشکر کنم و لازم می‌دانم از تمام هیئت‌هایی که در این نشست شرکت کرده‌اند تقدیر کنم، چرا که این نشست بهترین دلیل بر این واقعیت است که شما همگی آمده‌اید تا کینه را محکوم و عدالت را حاکم کنید. همچنین لازم می‌دانم به نام ملت سوریه از کشور روسیه و چین به خاطر مواضعی که در شورای امنیت داشتند و همواره از حقوق بشر در سوریه حمایت کردند تشکر کنم.

وی در پایان گفت: روسیه و چین اجازه ندادند حقوق ملت و دولت سوریه در شورای امنیت ضایع شود و در پایان باید بگویم درهای سوریه به روی تمام کسانی که قصد کمک واقعی به ملت و نظام سوریه را دارند گشوده است. اما باید در مقابل بگویم دیوارهای سوریه در برابر دشمنانش بلند و ستبر است و این نشان دهنده پایداری ملت، ارتش و رئیس‌جمهور سوریه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی