بازدید 10224

پنج چالش طرح تحول سلامت

از زمانی که طرح تحول در نظام سلامت به صورت رسمی آغاز شد و تمام بیمارستان‌های دولتی خدمات‌رسانی به شیوه جدید را در دستور کار خود قرار دادند، به تدریج نقاط ضعف یا نواحی که ممکن است طرح را آسیب‌پذیر کند در حال خودنمایی هستند.
کد خبر: ۴۰۲۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶ 22 May 2014
وطن امروز در گزارشی نوشت:

به‌تازگی طرح تحول در نظام سلامت درکشور کلید خورده و همه بخش‌های دستگاه سلامت کشور بسیج شده‌اند تا اهداف تعریف شده در این طرح هر چه سریع‌تر به عمل نزدیک شود و بیماران تلخی و مشکلات بیماری را با شیرینی کیفیت خدمت‌رسانی فراموش کنند.

حواستان ششدانگ جمع باشد


اما انگار دستیابی به این هدف چندان ساده نبوده و اگر وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه به قول معروف چهارچشمی مواظب اوضاع نباشد، احتمال شکست این طرح در همان گام‌های نخست وجود دارد، چرا که از زمانی که طرح تحول در نظام سلامت به صورت رسمی آغاز شد و تمام بیمارستان‌های دولتی خدمات‌رسانی به شیوه جدید را در دستور کار خود قرار دادند، به تدریج نقاط ضعف یا نواحی که ممکن است طرح را آسیب‌پذیر کند در حال خودنمایی هستند.
جمع‌بندی اخبار منتشر شده درباره نحوه اجرای این طرح در جامعه علاوه بر پرفایده دانستن این طرح برای بیماران و خانواده‌ها حکایت‌های دیگری را هم دارد. از زمان کلید خوردن طرح تحول در نظام سلامت تاکنون 5 مورد از زبان کارشناسان، مدیران و حتی وزیر بهداشت اعلام شده است که اگر از هم‌اکنون مانع پیشروی آن آسیب‌ها نشویم باید طرح را شکست خورده دانست.

از جمله این موارد می‌توان به اظهارات مهدی پیرصالحی، مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو اشاره کرد که در همایش معاونان غذا و دارو 3 نکته بسیار مهم درباره دارو و نحوه توزیع آن به دنبال اجرای طرح تحول سلامت در بیمارستان‌های دولتی را عنوان کرد که اگر از هم‌اکنون چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود اجرای طرح تحول را با مشکلات اساسی مواجه خواهد کرد.

خروج دارو از بیمارستان های دولتی
اولین موضوعی که پیرصالحی نسبت به آن تذکر داده است، احتمال خروج داروها از بیمارستان‌های دولتی و توزیع خارج از ضابطه است.

به گفته پیرصالحی با توجه به اینکه اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان‌های دولتی آغاز شده است، باید نسبت به جلوگیری از خروج دارو از بیمارستان‌ها، نظارت و کنترل دقیق داشت.
وی خاطرنشان کرد: اگر دارو از چرخه توزیع و مصرف خارج شود، اجرای طرح تحول نظام سلامت با مشکلاتی مواجه خواهد شد که می‌تواند طرح را با شکست مواجه کند.

بنابر اظهارات مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو لازم است معاونان و مدیران غذا و دارو و روسای بیمارستان‌ها منتظر نمانند و از همین حالا به گونه‌ای عمل کنند که اجازه ندهند داروهای مصرفی بیماران بستری، از چرخه مصرف خارج شود.

داروهای قاچاق در مراکز درمانی


موضوع دوم احتمال ورود داروهای قاچاق به مراکز درمانی است. پیرصالحی بر نحوه نظارت بر داروهای شیمی‌درمانی بیماران سرطانی تاکید کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه قیمت دارو در طرح تحول نظام سلامت کاهش محسوسی یافته است، احتمال ورود داروهای تقلبی به بازار دارویی کشور وجود دارد که لازم است با آن برخورد شود. وی با اعلام اینکه گزارش‌هایی از وجود داروهای تقلبی داشته‌ایم که سریع اقدام و آنها از سطح بازار دارویی کشور جمع‌آوری شده است، اظهار داشت: اگر کنترل و نظارت در بحث دارو را با جدیت دنبال نکنیم، به بیماران آسیب وارد شده و طرح تحول دچار خدشه می‌شود.

ورود نسخه های جعلی


این در حالی است که ورود نسخه‌های جعلی و منفعت‌طلبی‌های اینچنینی سومین نکته‌ای بود که مدیرکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو مورد اشاره قرار داد.
به گفته وی، موضوع نسخه‌های جعلی نیز از چالش‌های پیش‌روی طرح تحول نظام سلامت است که باید با آن برخورد شود، زیرا حالا که قیمت دارو کاهش یافته است، سوءاستفاده‌کنندگان به دنبال تهیه داروی ارزانقیمت برای قاچاق آن به بیرون از مرزها هستند.

وقتی بیمه ها مشکل ساز می شوند!


جالب اینجاست که علاوه بر این، چندی پیش هم شخص وزیر بهداشت درباره نقاط ضعف طرح تحول در نظام سلامت به فارس گفته است: از جمله موضوعاتی که ممکن است این طرح را با مشکل مواجه کند، بیمه‌ها هستند. به باور قاضی‌زاده هاشمی اگر بیمه‌ها تعهداتی را بپذیرند که پول کم بیاورند و نتوانند طلب داروخانه‌ها، بیمارستا‌ن‌ها، پرستاران و پزشکان را بپردازند با مشکل مواجه خواهیم شد. بنابراین همکاری نکردن بیمه‌ها و به قول معروف احتمال رفیق نیمه راه بودن آنها به عنوان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش‌روی طرح تحول در نظام سلامت است که از زبان وزیر بهداشت مطرح شد.

در آن سوی ماجرا نادیده گرفتن نیروی اجرایی و کادر بیمارستانی مورد پنجمی بود که محمد شریفی مقدم عضو شورایعالی نظام پرستاری اعلام کرد.

به گفته شریفی مقدم، طرح تحول نظام سلامت عجولانه اجرا شده و مواردی مانند کمبود پرستار در آن لحاظ نشده است چرا که در حال حاضر در برخی از مراکز درمانی سهم هر 18بیمار یک پرستار در شیفت شب است. بنابراین لازم است با در نظر گرفتن این موارد و با اندیشیدن تمهیدات مناسب راه نفوذ چنین آسیب‌هایی به این طرح ملی بسته شده و از پیشروی نقاط ضعف جلوگیری شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست