بازدید 25901

گزینه پیشنهادی ۱۴ تا ۱۹ ساله برای چهارچوب توافق جامع هسته‌ای

در حالی که مذاکره‌کنندگان ایران و ۱+۵ خود را برای شروع نگارش توافق جامع هسته‌ای آماده می‌کنند، چهارچوب‌های پیشنهادی برای چنین توافقی مورد توجه کار‌شناسان بین‌المللی است. گروه بین‌المللی بحران، چهارچوبی برای چنین توافق بلندمدتی ‌منتشر کرده ‌که مورد توجه رسانه‌های جهانی قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۹۹۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۲ 09 May 2014
گزینه پیشنهادی 14 تا 19 ساله برای چارچوب توافق جامع هسته‌ای

این روزها اخبار درباره چالش هسته‌ای بین ایران و غرب کم نیست، ولی در میان این همه اخبار، گزارش منتشره توسط گروه بین‌المللی بحران (International Crisis Group) تبیین‌کننده ایده‌‌هایی در مورد توافق نهایی با ایران است. این گزارش در شرایطی منتشر شده ‌که ایران و  ۱+۵ در حال آماده شدن برای دور جدید مذاکرات در وین هستند.

به گزارش «تابناک»، اسکات پیترسون، خبرنگار و تحلیلگر کریستین ساینس مونیتور با آوردن این مقدمه‌، ادامه داده‌ که مانند مذاکره‌کنندگان، گزارش ارائه شده توسط گروه بین‌المللی بحران که در بروکسل مستقر است، دوره‌ای طولانی را هدف‌گذاری کرده ‌و جدول زمانی نوزده ساله‌ای را در نظر گرفته‌ تا طی آن دو طرف بر دهه‌ها بی‌اعتمادی فائق آیند.

پیترسون ادامه داد: این گزارش جزئیات مفصل فنی چگونگی تضمین دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای را در بر می‌گیرد و در این میان به موانع رسیدن به توافق و نیز دیدگاه‌های ایران نیز باید توجه شود.

علی واعظ، نویسنده ایرانی این گزارش برای گروه بین‌المللی بحران که سفر اخیر وی به ایران و دیدار وی با هاشمی رفسنجانی در این حاشیه‌ساز شد، از سوی پیترسون فردی شناخته شده است که با هر دو طرف ایرانی و آمریکایی تماس‌های نزدیکی داشته ‌و گزارش تهیه شده توسط وی بر خلاف گزارش‌های قبلی که آمریکا محور بوده‌اند، با توجه به بازخوردهای دریافت شده از دو طرف تهیه شده است.

طرح تهیه شده توسط گروه بین‌المللی بحران برای حل اختلاف بر سر موضوع هسته‌ای، تضمین دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران موارد زیر را در بر می‌گیرد.

ـ ظرفیت غنی‌سازی ایران نباید با توجه به شمار سانتریفیوژهای ایران سنجیده شود، بلکه باید توانایی کلی آن‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد. باید به ایران اجازه داده شود که ترکیب سانتریفیوژهای مورد استفاده خود را برگزیند.

ـ در یک یا دو سال آغازین، ظرفیت غنی‌سازی ایران باید ‌حدود هشت هزار سانتریفیوژ کنونی محدود بماند. پس از چند سال اعتمادسازی که اقدامات اعتمادساز سخت‌گیرانه و تهاجمی و نیز تبدیل فوری ذخایر اورانیوم به سوخت هسته‌ای برای صفر شدن ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران را در بر می‌گیرد، به ایران اجازه داده شود که ظرفیت غنی‌سازی خود را به سه برابر میزان فعلی (معادل ۲۴هزار سانتریفیوژ نسل اول) افزایش دهد.

ـ طراحی نیروگاه اراک باید به گونه‌ای تغییر یابد که میزان تولید پلوتونیوم آن بسیار کمتر شود.

ـ باید مکانیزمی عینی و اجباری برای حل اختلافات ایجاد شود.

در مقابل غرب موارد زیر را خواهد پذیرفت:

ـ تأسیسات فردو تعطیل نخواهد شد، بلکه به تأسیسات تحقیق و توسعه با محدودیت‌های سختگیرانه تبدیل خواهد شد.

ـ برداشته شدن تحریم‌ها از طریق فرایندی با تغییر جهشی سریع بعد از یک دوره اعتمادسازی قابل توجه.

ـ آزادسازی نیمی از درآمدهای بلوکه شده ایران بعد از یک یا دو سال و همچنین برداشته شدن بیشتر محدودیت‌های بانکی علیه ایران. اروپا واردات نفت از ایران را ‌‌تدریجی از سر خواهد گرفت. آزادسازی سایر دارایی‌های ایران و برداشته شدن دیگر تحریم‌ها در پنج تا هفت سال بعد.

ـ کمک فنی به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران

ـ برداشته شدن دیگر تحریم‌های مرتبط یا موضوع هسته‌ای بر بخش‌های گاز و نفت ایران در فاز نهایی توافق

چنین توافقی با خواست بخش‌هایی از کنگره آمریکا که خواستار محدود کردن برنامه غنی‌سازی ایران به برنامه‌ای سمبلیک با چند هزار سانتریفیوژ است، هماهنگ نیست. آن‌ها از توافقی که زیرساخت‌های هسته‌ای جدی برای ایران باقی بگذارد، استقبال نمی‌کنند. چنین توافقی در ایران نیز مخالفینی جدی خواهد داشت.


توضیح:

گفتنی است، گزارش ۶۶ صفحه‌ای تهیه شده، سه گام اولیه (یک تا دو سال)، میانی (پنج تا هفت سال) و نهایی (هشت تا ده سال) در نظر گرفته شده است. راه حل پیشنهادی تلاش کرده است به هفت مانع زیر بپردازد:

ـ ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم

ـ رآکتور اراک

ـ شفافیت و راستی‎آزمایی

ـ ابعاد نظامی احتمالی

ـ قطعنامه‌های شورای امنیت

ـ برداشته شدن تحریم‌ها

ـ زمان عادی شدن وضعیت هسته‌ای ایران در آژانس

صرف‌نظر از میزان تطابق پیشنهاد ارائه شده با واقعیت‌های مذاکرات و توافق نهایی احتمالی، توجه به این نکته لازم است که با نزدیک شدن به زمان نگارش توافق نهایی، انتشار گسترده اخبار و تحلیل در مورد چهارچوب توافق نهایی می‌تواند ابزاری در دست مذاکره‌کنندگان غربی برای تأثیرگذاری بر مذاکرات و فضای رسانه‌ای باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۰
انتشار یافته: ۳۰
پنج تا هفت سال زمان زیادیه ... زودتر
پاسخ ها
سینا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
شما روی 25 سال هم حساب نکن !!
از ما گفتن.
14 تا 19 سال چه خبره ؟
تا اون موقع باید بی خیال حق مسلم هسته ای بشویم ؟
باید زودتر سطح غنی سازی را به 90 درصد می‌رساندیم تا دنیا می‌فهمید نمی‌تواند در مقابل اراده پولادین امت ایران اسلامی بایستد .
پاسخ ها
آشنا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
خوش به حالت.
نفست از جای گرم در میاد.
میم الف
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
باید توجه داشت که برای مصرف این اورانیوم های غنی شده ما نیاز به ساخت راکتور داریم وطبق نظر مسئولین طراحی و ساخت اولین نیروگاه آب سبک کشور حدود 12 تا 15 سال طول می کشه پس این زمان بندی برای توافق چندان بی ربط نیست
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
ناشناس جان لطفا از طرف خود حرف بزن. ملت ايران وكيل نميخوان خودشون بلدن حرف بزنن.
با این اوضاع معلومه که توافقش ما رو به هیچ جا نمیرسونه
کی مرده کی زنده که اجراش کنن
اونم اونا که مدام کلک میزنن
مكه دوران نامزيه؟!
خیلی ساده لوحانه است فکر کنیم حتی به حاضر به انجام چنین برنامه ای باشند.
نکته ای که باید بهش توجه کرد این است که در سال 2015 اولین راکتور همجوشی هسته ای قرار راه اندازی بشه که بعد از اون احتمال خیلی زیادی بحث آلودگی زیست محیطی راکتور های واپاشی رو مطرح میکنن و اینکه باید برچیده بشه.
پس باید یکم توجه کنند طوری گام برندارند که بعدا در دام بیفتن
پاسخ ها
میم الف
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
هیچ موقع اونا نمیان در آمدشون رو از بین ببرن. همین امروز امریکا توافق نامه ساخت نیروگاه هسته ای با ویتنام رو برای تصویب به کنگره فرستاد. با توجه به قرارداد های سایر کشور ها برای ساخت راکتور مثل ترکیه ،عربستان، امارات و.... همچنین مدت زمان لازم برای ساخت راکتور ،نیروگاه هایی که از فناوری شکافت استفاده میکنن تا 70 سال دیگه به کارشون ادامه خواهند داد
زنده باد ایران....اللهم عجل لولیک الفرج
دلیل توافق طولانی مدت این هست که آقای کری گفتن از کجا معلوم که بعد از آقای روحانی فردی رای بیاورد که راه آقای احمدی نژاد را نرود بنابراین باید توافق طولانی باشد تا در صورت عدم توافق با دولت های آینده ایران بتوانند سریع توافق را لغو کنند.
من که پیر شدم و به هیچ چیزی و هیچ حرفی دیگه اعتماد ندارم. اگر الان انرژی هسته ای بدرد من نخوره 19 سال دیگه حتما برای من بی ارزش تر از الان خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
اتفاقا گذشتگان ما هم در مورد نفت و برق و آب لوله کشی و واکسیناسیون و ترکمن چای و گلستان و غیره هم همین نظر بسیار روشنفکرانه را داشتند و الان ما باید تاوان دویست سال خواب خرگوشی رو بدهیم
کشوری که برای دنیای خودش تعیین تکلیف می کرد الان برای گرفتن حقوق خودش باید خواهش و التماس کنه
باید ثابت کنی که براشون خطری نداری از این ذلیلانه تر دیگه چی باید باشه؟
فردو رو چون هنوز بمب هاشون نمی تونه منفجر کنه نباید غنی سازی توش انجام بشه!
باید به قدرت های بزرگ اینو فهموند که آره ما براشون خطر ناکیم ولی مسوولیت های جهانی خودمون رو هم می دونیم اگه قراره تو این دنیا منافع ما دیده نشه اصلا قرار نیست دنیایی باشه ولی در کنار همدیگه و تحمل کردن همدیگه می تونیم همگی زندگی کنیم اونا به راه خودشون ما هم به راه خودمون تا این مطلب رو نفهمند نمیشه باهاشون به توافق رسید
زندگی برای من هم سخت شده ولی حاضرم این سختی رو قبول کنم ولی نوه هام نگن عجب احمق هایی بوده اند.
این قصه سر دراز دارد
اگه بعد همین 19 سال آمریکا افتاد دست یکی از این جنگ طلباشون اونوقت تضمیین ما چیه؟/
نسبت به اون دوره خیلی کم تر پیشرفت کردیم و دیگه ترسی ندارن . الان حداقل تکنولوژی روز دنیا رو تو این زمینه داریم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
بابا دلت خوشه کدوم تکنولوژی روز برق تولید شده توسط ما قیمتش از نیروگاهای فسیلیمون بیشتر تموم میشه چرا چون تکنولوژی 50سال پیشو داریم بخاطر همینه میگن ما اعتماد نداریم برای اینکه تولید برق با این تکنولوژی صرفه اقتصادی نداره
چرا همیشه در همه حال ما وقتی مذاکره میکنیم که هیچ امتیازی نمیگیریم ایران مگر نگفته بود برداشته شدن تحریمها در سریعترین زمان جزو شروط اولیه ما میباشد با این شرایط بهتر است مذاکره را تعطیل کنیم و مقابل غربیها ایستادگی کنیم که هر چه بر سر ما ملت امده از اجرای سیاستهای امریکا و انگلیس بوده است غرب با این رفتار به راستی برای خود دشمن تراشی میکند ان هم نه دشمن دولتی بلکه دشمنی ملتها بسیار شخت تر از دولتها خواهد بود
تابی یعنی در 2سال اول با8هزار سانتریفیوژ نسل اول غنی سازی3/5انجام شود وبعد این سانتریفیوژها به24هزار ارتقا یابند پیشنهاد بدی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
آخه آدم ساده ما همین الآن ده هزار سانتریفیوژ دیگه داریم که آماده کار هستند اما گازدهی نشدند و اینها در آمارهایشان نمی آوردند. تازه با 24 هزار تا نمی توانیم حتی یک چهارم سوخت یک سال نیروگاه بوشهر را تأمین کنیم!
بابا 6 ماه
مثل اینکه این ماجرا سر درازی داره وحالا حالا خبری از حل وفصل نیست.امریکا قابل اعتماد نیست فقط به فکر یکه تازی ومنافع خودشه
نخست وزير ژاپن گفته بود ما شصت سال است در حال راستي أزمايي هستيم،هنوز هم راستي أزمايي تمام نشده ، خدا به داد ايران برسه.
امیدوارم غربیها متنی ننویسند که خشم ملت ایران را به خروش اورند
آیا می دانید با 24 هزار سانتریفیوژ از نوع نسل یک، حتی نمی توانیم یک چهارم سوخت نیروگاه بوشهر برای یک سال خود را تولید کنیم! آیا می دانید ایران بیش از یک سال است که ده هزار سانتریفیوژ آماده به کار و نصب شده دارد اما برای آنکه به غربی ها بر نخورد، گازدهی نکرده است و از آنها استفاده نکرده است!
سانتریفیوژ و برنامه غنی سازی و ... به جای خود،اگر این مذاکرات به رفع فوری تحریم ها ظرف چند ماه(۶ ماهی که گفته شد) منجر نمی شه که پس تکلیف وضعیت اقتصاد چی می شه؟
این دولت که کاملا به امید رفع تحریم ها نشسته!
خدا خودش به این مردم رحم کنه که این دولت آمریکا به خاورمیانه که می رسه از گرگ گرسنه بدتره...
قرارداد ٥ سطحي ٢٥-٣٥-٤٠ درصد به ترتيب :٢٥٪نفع و همزيستي قذرتها ،٣٥٪نفع و اطمينان ايراني امروز و ٤٠٪مشتركات منطقه و ذي رتبه ها.لازم است و اينده ساز و عقلاني .تخاصم با ايران روسيه را احيا نكند كه نكته ايست عزيزان خدابذير.
به نظر من خود ظریف بهتر از هر کسی میدونه هر چی به مرحله نهایی نزدیک تر بشویم از این نظرها بیشتر و بیشتر میشوند چون این تاکتیک غربیها ست اگر خوب نگاه کنید در مورد عرا ق هم همین تاکتیک بود یک تعدادی نظرهای بسیار ساخت گیرانه میدهند تا ایران زیر فشار قرار گیرد تا دوستانشان خواسته هایشان را تحمیل کنند سیاست جدیدی نیست
به شما قول می دهم تا 5 سال دیگرعربستان سعودی، امارات، کویت وقطر همه دارای سلاح اتمی شده اند تحت عنوان راه اندازی نیروگاههای تولید برق هسته ای. مسابقه اتمی خیلی وقت است که آغازشده است ودرحالیکه دولتهای همسایه بدنبال تجهیزخودهستند دولت ایران به سمت خلع سلاح گام برمی دارد. ازما بعنوان یک کارشناس گفتن وطبق معمول ازشما نشنیدن !
والا ما هر چی میکشیم اول ازدست بی کفایتی دولتمردامونه بعد هم از همین امریکاوغربه برای حل مشکلات اول باید متوجه ظرفیتهای داخلی باشیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست