بازدید 15442
۵

عربستان و قطر اصلی‌ترین حامی مالی تکفیری‌ها نیستند!

کویت پیش از گرفتار شدن در آتش دیوانگی‌های صدام حسین، از هیچ حمایتی از رژیم بعث در جنگ تحمیلی علیه ایران دریغ نکرد. جدیدترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که این کشور کوچک حاشیه خلیچ فارس به اصلی‌ترین مرکز حمایت مالی از تروریسم تکفیری تبدیل شده است.
کد خبر: ۳۹۶۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۱ 29 April 2014
کویت اصلی‌ترین حامی مالی تکفیری‌ها شده است

کویت پیش از گرفتار شدن در آتش دیوانگی‌های صدام حسین، از هیچ حمایتی از رژیم بعث در جنگ تحمیلی علیه ایران دریغ نکرد. جدیدترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که این کشور کوچک حاشیه خلیچ فارس به اصلی‌ترین مرکز حمایت مالی از تروریسم تکفیری تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از واشنگتن پست، بر پایه گزارش مقامات دولت آمریکا، کویت به اصلی‌ترین منبع حمایت مالی از تروریست‌های وابسته به القاعده تبدیل شده‌ که در سوریه در حال جنگ هستند.

بنا بر ادعای کارشناسانی که اطلاعات آن‌ها از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تأیید شده است، حجم پولی که افراد و یا سازمان‌های خیریه کویتی به گروه‌های تروریستی در سوریه و از جمله گروه جبهه النصره می‌رسانند، به چند صد میلیون دلار می‌رسد.

بنا بر این گزارش، تاکنون گمان می‌رفت، نقش کشورهای دیگری مانند عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی در این حمایت مالی بیشتر باشد، ولی با توجه به اینکه گفته می‌شود سه کشور نامبرده تلاش‌هایی برای کنترل این روند‌ آغاز کرده‌اند، اکنون نگاه‌ها متوجه کویت شده است.

در اقدامی بی‌سابقه در ماه گذشته، دیوید کوهن معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا، کویت را مرکز جمع‌آوری کمک برای گروه‌های تروریستی در سوریه نامید. این در حالی است که چنین کاری تا سال گذشته در این کشور غیرقانونی نبود تا اینکه دولت، یکی از مصوبات پارلمان را برای کنترل این جریان ‌استفاده کرد؛ اما گفته می‌شود‌ این تلاش به نتیجه چشمگیری نرسیده است.

دولت کویت تحت فشارهای بیرونی تصمیم گرفته ‌یک واحد اطلاعات مالی تأسیس کند تا بر مبادلات مالی مشکوک نظارت داشته باشد، ولی گویا این واحد چندان عملیاتی نشده است!

کویت که به واسطه نقش آن در درگیری عراق و آمریکا از سال ۱۹۹۰ تا بعد از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ مورد توجه رسانه‌های جهانی قرار گرفت، نسبت به سایر حکومت‌های پادشاهی منطقه، فضای سیاسی بازتری دارد و قوه مجریه این کشور به رهبری امیر صباح احمد ال صباح با مخالفت‌های جدی اکثریت سنی و اقلیت شیعه پارلمان این کشور روبه‌روست.

در حالی که جمع‌آوری منابع مالی در دیگر کشورهای عرب منطقه خلیج فارس با مقررات سفت و سخت دولتی همراه است، خیریه‌های کویت تقریبا خودمختار هستند و دولت کمتر توجهی به آن‌ها دارد. برخی از این خیریه‌ها نیز ‌مستقیم به فرقه‌ها و سازمان‌های مذهبی متصل هستند. بخشی از این خیریه‌ها سابقه‌ای طولانی در حمایت از جریانات سلفی دارند و افزون بر این، بعضی مساجد و گروه‌های خصوصی نیز فارغ از هر خیریه‌ای، به جمع‌آوری منابع مالی می‌پردازند.

در این شرایط بی‌نظمی، جمع‌آوری کمک مالی برای گروه‌های شورشی در سوریه به موضوع رقابت رهبران مذهبی و تجاری در این کشور تبدیل شده و در کنار آن، شهروندان دیگر کشور‌ها که قوانین سختگیرانه‌تری در این مورد دارند از مسیر کویت استفاده می‌کنند.

برخی رهبران مذهبی و پرنفوذ کویتی، این کار خود را با افتخار در تصاویر و ویدئوهای منتشره اعلام می‌کنند و گروه‌های شورشی ضمن استفاده از نام این کمک‌کننده، دفاتری را نیز در کویت افتتاح کرده‌اند.

این جریان ضمن اینکه باعث تندرو‌تر شدن گروه‌های شورشی در سوریه شده‌، به این دلیل که سبب تضعیف موقعیت گروه‌های هماهنگ با آمریکا می‌شود، موجب نگرانی ایالات متحده شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۵
روزی به خودشان باز خواهد گشت، تردید نکنید.
چند سالي هست تكفيري ها وسلفي ها در كويت ريشه دوانده وبزرگ شده اند وحكومت كويت توان مقابله با انها را ندارد
در طول زندگی بالغ بر 48 سال این حقیر این چند سال اخیر است اصطلاحاتی باعنوان وهابی ؛ سلفی وتکفیری را می شنوم اینها قبلا کجا بودند؟ فکر می کنم مسلمانها بد جوری دارند بازی می خورند! خداوندا خودت به داد امت اسلام برس آمین
تندرویهای اندونزی و مالزی علیه شیعه هم به اینها برمی گردد
ضرب المثلی میگه آدم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود. البته آدم عاقل نه هر کسی
برچسب منتخب
# انتخابات # مسعود پزشکیان # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # محمدباقر قالیباف # انتخابات ریاست جمهوری