بازدید 4344
۱

موسیقی درمانی

این برنامه توسط «ایران صدا» تهییه شده است و به پیشینه ی موسیقی درمانی در ایران و جهان و روش های این نوع درمان و چگونگی انجام آن پرداخته شده است. همچنین به تاثیر موسیقی در مانی در هیپنوتیزم درمانی و عملکرد انجمن های موسیقی درمانی در ایران نیز پرداخته می شود.
کد خبر: ۳۹۵۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۸ 26 April 2014
اندکی از تاریخچه ی موسیقی درمانی:
افلاطون ، فیلسوف یونانی معتقد بود که صوت به شکل موسیقی یا زمینه آهنگ میتواند تاثیری شفابخش داشته باشد. نخستین بار او در کتاب ( جمهور ) به طبقه بندی تم ها پرداخت . وی مقام ( میکسولیدین ) را حزین ، مقام (دورین و فریژین ) را محرک و مقام ( لیدین) را نشاط آور توصیف کرد . مقالۀ ( تم درمانی ) – رضا جوهری فرد

- در یونان باستان نوازندگان می توانستند از طریق نت واحد یا آهنگ صدای شخص ، از او شناخت بدست آورند و شفاگران با آهنگ درونی بیمار هماهنگ شده و با نواختن یک نت بر چنگ یا بربط ، بیمار را شفا می دادند .

- ارسطو معتقد بود که نوای فلوت احساسات را برمی انگیزد و فشارهای عصبی سرکوب شده را رها می کند .

- مصریان باستان صوت را به شکل ماده می شناختند .

- فیثاغورث ، ثابت کرده است که ارتباطی قوی میان حواس و موسیقی وجود دارد . و اگر اصوات به شیوه ای مناسب بکار گرفته شود ، کمکی بزرگ به سلامتی خواهد بود . او آهنگهایی می نواخت که با ارتعاشات مثبت آن ، احساسات منفی ، بخصوص اندوه ، غضب ، رقّت ، غرور و عصبانیت را از بین می برد . او قوانین هماهنگ بین صوت و ماده را کشف کرد و آنرا در جدولی به نام ( لامبدوما ماتریکس ) منظم کرد . پزشکی مکمل و درمانهای موازی – شعبانخانی – ص 47 - 50

- فارابی دانشمند ایرانی درنیمۀ دوم قرن سوم هجری قمری در رسالۀ (مقالة فی معانی العقل ) به بحث در باره تاثیر درمانی موسیقی بر روح پرداخته است . فرهنگ فارسی معین – جلد ششم

- در ژاپن گونه ی خاصی طبل می زنند تا جریان انرژی ( کی ) را در سر تاسر بدن تحریک و متعادل کند .

- بومیان استرالیا از نواختن وسیله ای به نام ( دای جریدو ) به همراه قصه گویی استفاده می کردند . وقتی کسی بیمار می شد میگفتند که اشکالی در آواز او پدید آمده وبومیان با این وسیله اشکال او را برطرف می کردند.

- طب ( آیورودیک) که سابقۀ چند هزار ساله در هند دارد ، اصوات بدو ی را بکار می گیرد که بر ذهن ، جسم و روح تاثیری عمیق دارد . دردل خواندن کلمات (مانترا) تنفس را آرام می کند . تحقیقات نشان میدهد که چنین اصواتی قدرت جلوگیری از رشد سلول های سرطانی را داراست .

- در افسانه های چینی از نوعی ( ندا سنگ ) یاد شده است . این سنگ از جنس یشم بوده و به هنگام برخورد دو قطعه از آنها ، آ وایی خوش شبیه به آهنگ موسیقی به گوش می رسید . چینی ها این طنین را صدای آسمانی و ندای بزرگ طبیعت می نامیدند و برای درمان بیماری و حفظ تعادل از آن استفاده می کردند .

- در قبایل بومی افریقا ،سرخ پوستان امریکا ، انسانهای بدوی استرالیا ، شمن های سیبری ، بومیان اندونزی و...از ( طبّالی) به تنهایی یا به همراه سازهای دیگر و همراهی گروه سرود خوان ، مراسم شفا انجام می گرفته است.

باید بدانیم که موسیقی درمانی تاثیر بیشتری بر افراد تلقین پذیر دارد و اصولا فرد درمان شونده باید به این درمان اعتقاد داشته باشد تا به نتیجه ی بهتری برسد و این مهم در گفت و گو های اولیه ی درمانگر با درمان شونده، آشکار می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
خیلی جالب بود
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی # جلفا # ورزقان
وب گردی