بازدید 16412
هشداری بسیار جدی در آستانه فصل امتحانات؛

افزایش ۵۰ درصدی اعتیاد برای یک نمره بالاتر!

آمار حکایت از آن دارد که۱. ۱ درصد از دانش‌آموزان شیشه مصرف می‌کنند، ۴ درصد هم سابقه یک بار مصرف شیشه دارند، گرایش به مصرف مواد صنعتی میان دختران دانشجو بیشتر است و هزار و یک نکته نامطلوب و دردناک دیگر که اگر برای ریتالین و امثال داروهای مشابه آن بیان شوند، قطعا ده‌ها و شاید صد‌ها برابر افزایش نشان خواهد داد.
کد خبر: ۳۹۵۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲ 26 April 2014
سالانه چهار هزار تن در ایران معتاد می‌شوند؛ اگر این خبر را کنار افزایش 50 درصدی ریتالین در ایام امتحانات بگذاریم، نتیجه دردناکی به دست خواهد آمد. نخستین گام در مسیر اعتیاد به بهانه درس خواندن و رسیدن درجات بالای علمی!

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که روز به روز بر شمار مبتلایان به انواع مخدر افزوده می‌شود و آمار دو میلیونی معتادان باورپذیری خود را تقریبا از دست داده است، به تازگی ستاد مبارزه با مواد مخدر آماری ارائه کرده که به نوعی آغاز پدیده اعتیاد را هدف قرار داده است؛ مصرف بسیار زیاد «قرص شب امتحان» در کشور.

بر پایه این آمار، فروش این قرص که با نام تجاری «ریتالین» در داروخانه‌ها عرضه می‌شود، بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان را در ایام امتحانات راهی داروخانه‌ می‌کند و اینقدر تقاضا برای دریافت این فرآورده صنعتی را بالا می‌برد که بازار عرضه آن را تحت‌الشعاع قرار داده و به نوعی مهر صحت بر سوء مصرف آن می‌زند.

عوارض مصرف ریتالین برای پدر و مادرهایی که ایام امتحانات نگران تغذیه فرزندان‌شان هستند، اما یادشان می‌رود که مسیر آنها را هم چک کنند:+
عصبی شدن و بی خوابی
حالت تهوع و استفراغ
احساس سرگيجه و سردرد
تغييرات ضربان قلب و فشار خون ـ که معمولا ‌افزايشی است، ولی در مواردی نيز به شکل کاهش ديده می‌شود‌ ـ
خارش و جوش‌های پوست
کاهش وزن و مشکلات گوارشی
بروز حالت‌های روان‌پريشی
بروز افسردگی پس از قطع مصرف
به این ترتیب، افزایش فروش دارویی که برای بیماران بیش‌فعال و کم‌فعال تجویز می‌شود، در ایام امتحانات دانش‌آموزی و دانشگاهی، چاره‌ای ‌نمی‌گذارد، جز آنکه اذعان کنیم دانش‌آموزان و دانشجویان زیادی هستند که نمی‌دانند مخدر چیست، کدام داروها تیغ دو سر هستند، کارکرد آمفتامین‌ها چیست، اعتیاد از کدام پله آغاز می‌شود و...؟

این در حالی است که پزشکان و کارشناسان مبارزه با مواد مخدر این دارو را از جمله داروهای اعتیادآور می‌دانند که با اکستازی هم خانواده است و البته ترک آن بسیار سخت‌تر از ترک مواد مخدری مانند کراک است.

بنابراین، آشکار می‌شود که خلأ بزرگی در آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان به چشم می‌خورد که در سایه آن، قربانی می‌دهیم و از این موضوع آگاهی نداریم؛ اینقدر که پزشکی قانونی از افزایش مرگ‌ومیرهای ناشی از سوءمصرف مواد مخدر خبر می‌دهد و صراحتا از ریتالین به عنوان یکی از این کشنده‌ها نام می‌برد؛ اما هنوز چرخه عرضه و فروش ریتالین برقرار است و موسم امتحانات، رکورد فروش آن شکسته می‌شود.

اما آنچه در این میان تلخ‌تر است، شیوع اعتیاد در مدارس است، چراکه دانش‌آموزان به لحاظ شرایط سنی، استعداد بسیار بیشتری برای سقوط در گرداب‌های مهیب دارند و حال آنکه آمار روایت می‌کنند که در این قشر، طبق شیوع‌شناسی صورت گرفته در سال ۹۰، چهار دهم درصد از دانش‌آموزان در ‌شانزده و هفده سالگی، یک بار ماده محرک شیشه را برای موفقیت در امتحانات خود استفاده کرده‌اند؛ آماری که برای مخدر معروف «شیشه» بیان می‌شود و معلوم نیست برای قرص ظاهرا بی آزاری که برای شب امتحان تجویز می‌شود، تا چه اندازه هولناک است.

آمار حکایت از آن دارد که۱.۱ درصد از دانش‌آموزان شیشه مصرف می‌کنند، ۴ درصد هم سابقه یک بار مصرف شیشه دارند، گرایش به مصرف مواد صنعتی میان دختران دانشجو بیشتر است و هزار و یک نکته نامطلوب و دردناک دیگر که اگر برای ریتالین و امثال داروهای مشابه آن بیان شوند، قطعا ده‌ها و شاید صدها برابر افزایش نشان خواهند داد.

همه اینها در شرایطی رقم می‌خورد که به نظر پی به اهمیت ماجرا نبرده‌ایم که اگر می‌دانستیم، بی‌گمان بخش بزرگی از توان آموزشی خود را صرف آگاهی دادن به دانش آموزان و دانشجویان در این باره می‌کردیم؛ نمی‌دانیم وگرنه مبارزه با مواد مخدر را به مدارس و دانشگاه‌ها می‌کشاندیم و در مسیری گام می‌‌نهادیم که نگذاریم برای رسیدن به دانش و ثروت، بلای اعتیاد گریبانگیر جوانانمان شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۴۰
مسلما اعتیاد بهتر از علم است
این که معلومه اعتیاد به ز علم
همینطور ادامه بدیم خاکسترمان را هم به باد داده ایم.
اصلا داروخانه ریتالین و .... بدون نسخه نمیده.مگه نقل و نباته.داروهای اعصاب همشون نسخه می خوان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
بابا راست میگه ، من ADHD دارم ، هر وقت ریتالین می گیرم ازم هم نسخه روان پزشک می خواهند هم کارت ملی. هر پزشکی نمی تواند نسخه ریتالین را بنویسد
اعتیاد واسه گرفتن مدرکی که باهاش کار هم نمیشه پیدا کرد؟؟ یا واقعا کم عقل هستن... یا اینکه دلیل دیگه ای داره و اینجا داره خودشو نشون میده.
روحیاتی شوما را بالا می بریم
لاکن به این میقدار حم دلخوش نباشدید
عجیبه بین ما بچه های دهه شسصت تو مدارس از این حرفا نبود یاد اون دوران بخیر، دیدم نسبت به مدارس الان عوض شد واقعا بچه اونجا هم در معرض تهدیده
ای خدا خودت مراقب این فرزندان باش و هیچ خانواده ای رو درگیر اعتیاد نکن
پیشنهاد می کنم برای حل این دغدغه جناب قرائتی هر روز به یک مدرسه وبا دانشگاه بروند وبا طرح ایات قران واحادیث وروایات این نوگلان را ترغیب کنند بجای رفتن به اینگونه فضاهای مفسده برانگیز به مسجدها وحوزه های علمیه روان شوند تا خودبه خود وبا تمسک به اهل بیت و پنج تن ال عبا مشکل این عزیزان حل شود
چگونگی دستیابی این افراد به ریتالین برایم جالب است! من پسری دارم مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه که چند ماه بود دنبال این قرص از این داروخانه به آن داروخانه سر می زدم! اتفاقا" همین چند روز پیش در داروخانه 13 آبان گیر آوردم اما هم از من نسخه خواستند،هم آدرس و تلفن و هم سابقه مصرف که پس از جستجو در کامپیوتر و یافتن مشخصات فرزندم، بالاخره به من فروختند!با این همه سخت گیری، این دارو چه جوری به دست افرادی می افتد که نباید؟
هر کسی این کارو بکنه دیوانه اس! حالا میخواید مدرک بگیرید که چی بشه؟ کار هس؟!
وقتی بخواهی بدون زحمت نمره بیاری و شب امتحانی بگذرونی ...
یک ترم درس نمیخونی و آخر ترم بخواهی پاس کنی ممکنه همین بشه ...
برای رسیدن به هدف مطلوب باید از مددکاران اجتماعی استفاده کرد و گرنه کاری از پیش برده نخواهد شد.
با سلام،
چگونه وزارت بهداشت اجازه ميدهد كه قرص "ريتالين" كه روان گردان است و از خانواده مواد مخدر، به سهولت و بدون ارائه نسخه پزشک در داروخانه ها عرضه گردد تا بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان را در ایام امتحانات راهی داروخانه‌ كند؟ ايا نبايد نظارتى بر توزيع و فروش اينگونه دارو هاى روان گردان وجود داشته باشد؟
میشه بفرمایید این آمارهارو چطوری به دست اوردی؟
به عنوان یه دانشجو برق که واقعا شبا امتحان کم میارم میگم بعد از 4 سال تحصیل
هیچ قرصی کمکتون نمیکنه کم میارد سر امتحان فقط الکی تو چند ساعت میکشید بعدش نابود میکنه

....
خب این چه درس خوندنیه؟
الان در مسیر مدارس و در میادین و پارک ها و در کوچه ها و خیابان ها ، جوانان کم سن و سالی را می بینیم که اولین قدم را با کشیدن سیگار برداشته اند و هیچ ابایی هم تدارند که ممکن است آشنایی او را ببیند. چه باید کرد؟ راهکار چیست؟ والدین هم که اکثرا برای گذران زندگیشان از صبح تا پاسی از شب به شغلی اشتغال دارند.
دیوانه ها !!
اين جوانان سرمايه كشورند - دانشجويان بخاطر نمره ندادن استاد به تحريك فكري در روز امتحان براي نمره گرفتن و تحقير نشدن پيش استاد و دوستان به مواد شيشه و امثالهم متوسل مي شوند و دانش آموزان هم تحت تاثير دوستان و همكلاسي ها و هم مدرسه اي ها قرار ميگيرند و علت گسترش اين مواد مخدر گوناگون يكي بخاطر بيكاري و فقر و گراني و متعادل نبودن دخل و خرج جوانان است كه مواد مخدر فروش ها اين شيشه ها را بخاطر كسب در آمد به افرادي ميدهند براي انها پخش كنند كه يك مواد مخدر فروشي در شهريار كه يك زن بوده اداره آگاهي 70 كيلو شيشه از خانه اش كشف كرد كه دست ماموران درد نكند

اين مواد ساختن و فروختن شده يك شغل خانمان برانداز جوانان و ثروت نيروي انساني كشور
پاسخ ها
مهردادداوري
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
نمره ندادن استاد!! این چه توجیه خنده داری است یعنی دانشجو درس می خواند نمره می گیرد ولی استاد نمره حق دانشجو را نمی دهد گیریم همه اینها هم درست باشد آیا دانشجو باید برود مواد مخدر مصرف کند
عبود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
نمره ندادن استاد یا نمره نگرفتن دانشجو؟ واقعا که!!
مسئولین محترم سایت تابناک : با عرض سلام و خسته نباشید از شماها انتظار دارم که حقایق را بگوئید و اگر برایتان امکان ندارد دیگر حاشیه و جاده خاکی نروید. بنده پزشک هستم و هفته ای حداقل با 150 بیمار دجار مشکلات سیستم اعصاب سر وکار دارم. دانش اموز دارای ضریب هوش پائین را با کمک سهمیه وارد مراکز اموزشی می کنند و توقع دارند که ضریب هوش را با سهمیه افزایش دهند. این غده سرطانی را در سیستم اموزشی مملکت بوجود اورده اند و درمان ان نیاز به روش ریشه ای دارد. خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج. امکانات مادی هر چه می خواهید به افراد سهمیه دار بدهید ولی اموزش و پرورش مملکت را به افراد دارای ضریب هوش پایئن واگذار نکنید. اگر پیرو شیعه امام علی(ع) هستید حرف حق را بزنید . دکتر بیسواد به درد مملکت نمی خورد هر چند 24 ساعت نماز بخواند. روح و جسم با هم باید خدا را عبادت کند.عرصه را بر مومنین با هوش و خدا ترس تنگ کرده اید و عده ای را بدون اینک لیاقت داشته باشند بال و پر داده اید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
حرف حساب جواب ندارد به خدا
علی محمدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
اقای دکتر باسواد لطفا فورا به سهمیه حمله نکنید اولا گزارش به دانش اموزان مربوط بود که اصلا سهمیه نداره دوم: سری به نخبه های جامعه بزنید دانشجوی متعهد مغزش بهتر از مغزهای افیونی کا میکنه سوم: چرا فکر میکنید آنها که سهمیه دارند از این مواد استفاده میکنند؟؟؟؟ پنجم : ضریب هوش با سهمیه اضافه نمیشود و الان هم حدود یک درصد از چهل درصد سهمه را ایثارگران تشکیل میدهند 39 درصد ان خال میماند و از بقیه تکمیل میشود ..... و نکته آخر اینکه نماز خواندن تناقضی با پزشک بودن ندارد اگر شیعه علی هستید راحت قضاوت نکنید امیدوارم بتوانی جواب شهدا را بدهی.
تابناک اگر منتشر نکنی تو هم در این تهمت شریکی
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
علي محمدي! از سوم يهو پريدي به پنجم. چهارم يادت رفت! معلومه خيلي عجله داشتي كه پاسخ كوبنده و دشمن شكني به اين آقاي دكتر بدي!!!
مبارزه کور با مواد مخدر مساوی توسعه و گسترش هوشمندانه و هدفمند این ماده مرگبار . برای مبارزه واقعی با مواد مخدر حد اقل 5% از زمان پخش برنامه های رادیو و تلوزیون با کارشناسان ورزیده به مواد مخدر اختصاص یابد! مجلات روزنامه ها . هفته نامه ها و سایت های اینترنتی همگی روزانه فضای قابل ملاحظه ای به آن اختصاص دهند : همه اینها فقط بخش آموزش است راه های دیگر جلوگیری از گسترش مواد مخدر به عهده خود مردم . از نهاد خانواده گرفته . مدرسه دانشگاه همه باید درگیر جلوگیری از این مواد خانمان سوز شوند .چرخه های قدیمی و نخ نما شده مبارزه با مواد مخدر علاوه بر اینکه نتایج مثبتی نداشته اند خود به تعمیق آن تسریع بخشیده اند:
تو ایران امتحان نهایی سال سوم دبیرستان فقط 18 نفر معدلشون 20 شد یکیش هم من بودم که عامل موفقیتم مطالعه با ارامش در عید بود و خوردن میوه جات و 1 ربع ورزش روزانه
پاسخ ها
پسر پارسي
| United States |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
اين آمار رو از کجا آوردي؟؟!!!!!سالانه 7000 نفر معدل 20 داريم 18 نفر کجا بود؟؟!!!!!
گل بود به نرگس نیزآراسته شد.
معلمی رو میشناسم که مثلا ۵۱ سال سابقه تدریس داره ولی از غلط نویسی وجمله سازی ۰۲.میشه اینا میخوان بچه های مملکتو سواد دار کنن.
از مدرسه ها گفتی. توی دانشگاه ها که خیلی بدتره...
سلام ، شنیدم که تو کشور کانادا آمار اعتیاد کمتر از 500 نفر هست
خدا یا به امید روزی که آمار کشور ما کمتر از این باشه
روانپزشک ها راحت تجویز می کنند
والله ما 18 سال درس خوندم. هیچ شبی هم بیدار نموندیم.اینا که قرص میخورن و مواد میزنن اهل درس و مشق نیستند.
البته ریتالین در داروخانه ها به راحتی داده نمیشه ولی دلال ها ....
من خودم از جمله کسانی بودم که ریتالین میخوردم شاید تمرکز حواس بیاره و جلوی خوابو بگیره ولی بی اشتها و عصبی میشین اون قدر که فکر خود کشی میوفتین...
انهایی که مواد میزنند ،اهل درس نیستند.به امید مواد می خواهند درس خون شوند.
ما حصل علم را مردم و همه بيرون ميبنند نيازي به گفتن نيست!!!! ادم عالم هم يا خانه نشينه يا كارمند جزء با حقوق بخور و نمير!!!!
برا تخلیه روانی جوانها آیا راهی وجود داره؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم