بازدید 14056
خاموش کردن وسوسه سیگار

اعتیاد به نیکوتین یک بیماری است

به خاطر خودتان مصرف را قطع کنید، ممکن است تحت فشار افرادی که دوستشان دارید مجبور به ترک نیکوتین باشید. این ممکن است کمک کند اما خیلی وقت‌ها فرد سیگاری را در یک حالت تدافعی قرار می‌دهد. نزدیکان شما از قطع مصرفتان خوشحال می‌شوند، اما بیشترین سود از آن شماست.
کد خبر: ۳۹۵۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۰ 24 April 2014
سیگار، قلیان، پیپ، ناس، آدامس نیکوتین‌دار و... یعنی نیکوتینی که زندگی بسیاری را تحت الشعاع قرار داده است. رهایی از آن‌ها کار ساده‌ای نیست و همین مسأله باعث تشکیل انجمن نیکوتینی‌های گمنام شده است. آن‌ها می‌گویند که تنها هدف شان رساندن پیام به معتاد به نیکوتینی است که هنوز در عذاب است. کمیته اطلاع‌رسانی و روابط عمومی انجمن نیکوتینی‌های گمنام شورای منطقه ایران Nica در راستای هدف اصلی انجمن که همان رساندن پیام رهایی به مصرف کنندگان نیکوتین و همدردان جامعه است سعی دارد که با انتشار مطالب مختلف به کسانی که زندگی را حلقه حلقه دود می‌کنند، کمک کند.

به گزارش ایران، نیکوتینی‌های گمنام Nica یک انجمن همیاری از زنان و مردانی است که به یکدیگر کمک می‌کنند تا یک زندگی رها از نیکوتین را تجربه کنند. ما تجربه، امید و نیروی‌مان را با یکدیگر به مشارکت می‌گذاریم و بدین گونه توانسته‌ایم از این اعتیاد قدرتمند رها بمانیم. تنها لازمه عضویت در این برنامه، تمایل به قطع مصرف نیکوتین است. برای عضویت هیچ گونه شهریه یا هزینه‌ای از کسی دریافت نمی‌شود. یکی از اعضای این انجمن می‌گوید: «ما از طریق کمک‌های داوطلبانه اعضا، متکی به خود هستیم. نیکوتینی‌های گمنام Nica به هیچ فرقه، ‌نژاد، سازمان، مؤسسه و موجودیت سیاسی وابستگی ندارد. این یک برنامه بهبودی بر پایه دوازده قدم و دوازده سنت است. در این برنامه به آرامی، ابتدا به قطع مصرف نیکوتین می‌رسیم و سپس در قطع مصرف‌مان و رهایی از این اعتیاد، قدرتمند باقی می‌مانیم.»

پیام آن‌ها به تازه واردانی که در جست‌وجوی راه هستند این است: «برای ما مهم نیست که شما نیکوتین را به چه شکل مصرف می‌کرده‌اید یا چند بار تلاش کرده‌اید که قطع مصرف کنید. اگر شما مایلید که رها از نیکوتین زندگی کنید، به جمع ما خوش آمدید. ما به خوبی شما را درک می‌کنیم زیرا ما هم روزی در جایگاه شما بودیم. برای شرکت در جلسات نیکوتینی‌های گمنام، لازم نیست حتماً قطع مصرف کرده باشید. اگر حتی تمایل بسیار اندکی برای قطع مصرف در شما وجود داشته باشد، با شرکت مرتب در جلسات، این تمایل رشد خواهد کرد. هدف اصلی ما حمایت از کسانی است که تمایل به رهایی از مصرف نیکوتین دارند.»

آنها دریافته‌اند که با آمدن مرتب به جلسات و گوش سپردن به مشارکت و تجربیات دیگر دوستان، به باور‌خواهیم رسید.

مشارکت با دیگران سبب زنده شدن امید شده و به ما کمک می‌کند تا از ذهنی باز برخوردار باشیم. آن‌ها به نیکوتینی‌ها پیشنهاد می‌کنند چندین بار در جلسات آن‌ها شرکت کنند تا متوجه این موضوع بشوند که چگونه پشتیبانی و حمایت اعضا از یکدیگر و تمرین روزانه اصول نیکوتینی‌های گمنام به آن‌ها کمک کرده تا هدیه رهایی از نیکوتین را دریافت کنند.

با به کارگیری این برنامه بهبودی، علاوه بر پرهیز کامل از مصرف نیکوتین، از لحاظ جسمی نیز سلامت بهتری پیدا می‌کنیم، از لحاظ عاطفی و احساسی آرام و شفافتر و از لحاظ روحی و معنوی، امید و شهامت را به جای وحشت و تردید جایگزین می‌کنیم.

اعضا می‌توانند این برنامه را به دلخواه و به مرور کار کنند. به تازه واردان پیشنهاد می‌کنند که برای راهنمایی و کمک، یک راهنما انتخاب کنند.

از دیدگاه نیکوتینی‌های گمنام Nica، اعتیاد به نیکوتین یک بیماری است که مصرف‌کننده را از لحاظ جسمی، احساسی و روحی تحت تأثیر قرار می‌دهد. ما آن را یک اعتیاد می‌دانیم که مانند اعتیاد به الکل یا سایر مواد مخدر، می‌توان آن را متوقف کرد اما درمان پذیر نیست.

نیکوتینی‌های گمنام به مصرف کنندگان نیکوتین کمک می‌کنند تا نقش فعالی در معالجه بیماری خود داشته باشند. برنامه بهبودی ما، یک راهنمای پیشنهادی روزانه برای یک زندگی رها از نیکوتین است. نیکوتینی‌های گمنام یک برنامه روحانی و معنوی است. هر عضو این حق را دارد که به درکی کاملاً شخصی از یک نیروی برتر از خود برسد. صداقت، امید و ایمان کمک می‌کند تا شفا پیدا کنیم و این باور به ما باز گردانده شود که می‌توانیم بدون نیکوتین زندگی کنیم.

 با کمک یکدیگر تغییر می‌کنیم


یکی از اعضای این انجمن می‌گوید: «بسیاری از ما زمانی فکر می‌کردیم زندگی کردن بدون نیکوتین غیر ممکن است. متوجه شده بودیم که در شخصیت مان چیزی کم یا اشتباه است. ما قدرت نیکوتین را درک نکرده بودیم. در جلسات می‌بینیم و می‌شنویم که نه منحصر به فرد هستیم و نه تنها. شباهت تجربه‌های مان به این اعتیاد و وسواس را کشف می‌کنیم. ما یکدیگر را حمایت و پشتیبانی کرده و امید مشترک مان را با یکدیگر به مشارکت می‌گذاریم.»

انجمن همیاری‌مان، سلامت عقل و نیرویی را به ما هدیه می‌کند تا آماده شویم با معجزه عدم مصرف بعدی زندگی کنیم. غیر ممکن شما، ممکن ما است. ما دریافته‌ایم که با کمک یکدیگر تغییر می‌کنیم.

ما این رهایی را به تنهایی بدست نیاوردیم. این مهم است که از بخشیدن این هدیه رهایی به دیگران کوتاهی نکنیم. بسیاری از اعضا که از بخشش این هدیه خودداری کردند مجدداً به چنگال نیکوتین گرفتار شدند. ما با بخشیدن آنچه که داریم می‌توانیم آن را حفظ کنیم.

 نکاتی درباره رهایی از مصرف نیکوتین

نیکوتینی‌های گمنام می‌گویند قطع مصرف آن طور که فکر می‌کنید مشکل نیست؛ هدف این نیست که قضیه را خیلی ساده قلمداد کنیم. بسیاری از ما فکر می‌کردیم قطع مصرف نیکوتین غیر ممکن است. نیکوتین یک ماده مخدر قوی است که احساس شما را نسبت به واقعیت تغییر می‌دهد.
* آگاهی خود را در مورد نیکوتین بیشتر کنید: نیکوتین یک آلکالوئید سمی است و به عنوان یک ماده اعتیاد‌آور شیمیایی شناخته می‌شود.

* به یاد داشته باشید که شما به نیکوتین نیاز ندارید (نیکوتین یک ماده غذایی نیست) نیکوتین وابستگی فیزیکی ایجاد می‌کند. تنها راه از بین بردن وسوسه سیگار و نیکوتین پاک شدن بدن از سم نیکوتین است.

* به یاد داشته باشید: اعتیاد به معنای اجبار به مصرف یک ماده شیمیایی است؛ نیکوتین یک آلکالوئید سمی است که وابستگی به آن بیش از حد تصور مردم است. شما به این وابستگی به طور ناخودآگاه پاسخ می‌دهید و مصرف می‌کنید. آیا هرگز شده است سیگار یا قلیانی در دست شما باشد و آن را مصرف نکرده باشید؟

* با مصرف نیکوتین خود صادقانه روبه‌رو شوید، از خود سؤال کنید این کار چه نفعی برای من دارد؟ اگر فکر می‌کنید مصرف نیکوتین حالت خوبی را در شما ایجاد می‌کند از خود بپرسید آیا راه بهتری برای رسیدن به این حالات وجود دارد؟ به یاد داشته باشید مصرف نیکوتین به اعضای بدن شما صدمات جدی وارد می‌کند. از خود سؤال کنید آیا واقعاً مصرف نیکوتین به من آرامش می‌دهد یا صرفاً اضطراب ناشی از وسوسه مصرف را از بین می‌برد.

* قطع مصرف نیکوتین را صرفاً به خاطر این که فشارهای زیادی در حال حاضر برای شما وجود دارد به تأخیر نیندازید. نیکوتین و چهار هزار ماده شیمیایی حاصل از سوخت آن حداقل چهل سرطان شناخته شده و تخریب فیزیکی، روحی و روانی برای شما ایجاد می‌کند. این مواد پیوسته سلامت شما را تخریب می‌کند.

* ذهن خود را برای بیداری و تغییرات جدید باز کنید: اگر شما با همه پدیده‌های زندگی تان به روال گذشته عمل کنید، چگونه انتظار دارید نتیجه جدیدی حاصل شود؟ (اگر چیزی را تغییر ندهید چیزی تغییر نمی‌کند.)

* به جای برخورد متعصبانه با خود، خود را دوست بدارید و به خود احترام بگذارید. جلسه‌ها به شما کمک می‌کند که با خود به شیوه جدید برخورد کنید. با خواندن کتاب‌ها و نشریات راه روبه‌رو شدن با خود را پیدا ‌خواهید کرد. برای انجام هر کار مثبت به خودتان پاداش بدهید.

* به جای اینکه بر دلایل ناتوانی خود برای قطع مصرف فکر کنید دلایل قطع مصرف خود را بنویسید. بر کارهایی که احساس می‌کنید نمی‌توانید انجام دهید متمرکز نشوید ولی در جهت کاری که می‌توانید انجام دهید حرکت کنید. به سمت هدف خود حرکت کنید حتی اگر یک حرکت کوچک باشد.

* به خاطر خودتان مصرف را قطع کنید، ممکن است تحت فشار افرادی که دوستشان دارید مجبور به ترک نیکوتین باشید. این ممکن است کمک کند اما خیلی وقت‌ها فرد سیگاری را در یک حالت تدافعی قرار می‌دهد. نزدیکان شما از قطع مصرفتان خوشحال می‌شوند، اما بیشترین سود از آن شماست. شرکت در جلسه‌ها امید و توانایی شما را در قطع مصرف نیکوتین افزایش خواهد داد.

* به قطع مصرف نیکوتین خود به عنوان یک هدیه الهی نگاه کنید با قطع مصرف به شما یک زندگی بهتر، عمر طولانی‌تر و یک بدن سالم‌تر هدیه می‌شود. از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار می‌شوید و احساسات شما شفاف‌تر و قوی‌تر می‌شود.

* تا حد ممکن کارها را برای خود ساده‌تر کنید، قبل از قطع مصرف، برای چند روز اول پرهیز و فعالیت‌های روزمره در نظر بگیرید. این روش به شما کمک می‌کند که چند روز اول از تصمیم گیری‌های عجولانه خلاص شوید و چندین راهکار دیگر که برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ما به آدرس www.nicairan.com مراجعه کنید.

 وعده‌های همیاران گمنام

نیکوتینی‌های گمنام معتقدند: قدم‌های دوازده گانه نیکوتینی‌های گمنام Nica به ما فرصتی داده است تا از پیچ و خم‌های وسوسه، آشفتگی و نداشتن اختیار زندگی با موفقیت عبور کنیم. توسط قدم‌های دوازده گانه بسوی رهایی، شادی، سرور و آرامش راهنمایی و هدایت می‌شویم. برای بسیاری از ما پیشرفت جسمی سریع خواهد بود. حس بویایی و چشایی ما باز می‌گردد، زندگی برایمان اهمیت، رنگ و شفافیت جدیدی پیدا می‌کند. با درک نیروی برتر که ما را از دنیای انکار که در آن بتدریج در حال نابود کردن خود بودیم بیرون آورده است، احترام به خودمان روز به روز بیشتر می‌شود. ما دیگر مجبور نیستیم هر بیست دقیقه یکبار به «وسوسه مصرف» پاسخ مثبت دهیم. ما کمک این برنامه را انتخاب می‌کنیم و دیگر مجبور نیستیم یکی از میلیون‌ها افرادی باشیم که هر ساله بر اثر مصرف نیکوتین جان خود را نابهنگام از دست می‌دهند. ما در‌خواهیم یافت در کدام قسمت زندگی پرخاشگر یا واکنشگر بوده‌ایم. همچنین یاد می‌گیریم خودمان را دوست داشته باشیم. با از میان رفتن رخوت و سستی، احساسات شادی آفرین ما بیدار می‌شوند و می‌توانیم خطراتی را که محاصره مان کرده‌اند، را ببینیم. آرام آرام اشتیاق ما از نیکوتین بر نیکوتینی‌های گمنام متمرکز می‌گردد. بتدریج فراموش می‌کنیم مصرف‌کننده نیکوتین بوده‌ایم، مگر در جلسات. اکنون به این درک رسیده‌ایم که در یک شوخی فریبنده عظیم شرکت داشته‌ایم.

 ما چیزی را از دست نداده‌ایم

سلامتی تجربه جدیدی است. ما با فروتنی سپاسگزار این هدیه هستیم. خداوند از طریق این برنامه کاری برای مان انجام داده است که خود به تنهایی قادر به انجام آن نبوده‌ایم. یکی از اعضای انجمن نیکوتینی‌های گمنام می‌گوید: «در دوران مصرف توسط قدرت شیطانی وصف‌ناپذیری به دام افتاده بودم، قدرتی که اراده‌ام را تسخیر و احساس ارزشمندیم را به یغما برده بود. هزار و یک بهانه و دستاویز برای مصرف داشتم اما یک دلیل برای قطع مصرف نداشتم. هیچ حد و مرزی برای مصرف قائل نبودم.»

روح الله وزینی یکی از اعضای این انجمن می‌گوید: «وقتی با نیکوتینی‌های گمنام آشنا شدم، آرامش را در تسلیم یافتم. لطف خدا و تمایل قلبی‌ام و ابزار‌های انجمن، نیروی لازم برای رهایی از این قدرت شیطانی را در وجودم بیدار کرد.»

ترکی که البته ساده نیست: «در دوره سم زدایی موانع بسیاری بر سر راهم بود. به هم ریختگی ناشی از قطع مصرف موجب آزار خود و اطرافیانم شده بود. اما تمایل به قطع مصرف قویتر از نگرانی در مورد ناتوانی کنترل احساساتم بود.

 امروز بدون مصرف نیکوتین زندگی خوبی دارم. بهبودی، فرصتی در اختیارم قرار داد تا در پی چاره‌جویی رفتار‌های تهاجمی و خود محورانه برآیم. زندگی رها از مصرف نیکوتین یک زندگی ارتقا یافته است. برای امروز بابت رویارویی با مشکلات، بدون مصرف نیکوتین از خداوند سپاسگزارم.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی