بازدید 13317

اگر هدفمندی درست اجرا شود، بهای ارز کاهش می یابد

اجرای درست فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت، نرخ ارز را تعدیل و شاخص بورس را صعودی می‌کند. دولت باید با ‌مکانیزم‌های اقتصادی، زمینه‌هایی را فراهم کند تا رشد کاذب قیمت دلار در بازار متوقف شود.
کد خبر: ۳۹۳۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶ 17 April 2014
اگر هدفمندی درست اجرا شود، بهای ارز کاهش می یابدهم‌اکنون این تلقی در میان افکار عمومی و بعضا سیاستگذاران پدید آمده‌ که ریشه عمده مشکلات کنونی اقتصاد ایران، تحریم‌های اقتصادی بوده و با رفع این تحریم‌ها، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور رفع خواهد شد؛ هرچند انکار کردنی نیست که وضع تحریم‌های اقتصادی مشکلات حاد خاص خود را به بار آورده، واقعیت آن است که ریشه مشکلات موجود، بسیار عمیق‌تر از موضوع تحریم و پیامدهای آن است.

به گزارش «تابناک»، در بررسی مقوله نقدینگی، توجه توأمان به کمیت و کیفیت آن ضروری است. در ‌جنبه نخست دیده می‌شود که در ۲۴ سال گذشته، رشد متوسط نقدینگی حدود ۳۰ درصد بوده و از حدود ۱۶۵۰ میلیارد تومان در آغاز برنامه اول به ۴۷۰ هزار میلیارد تومان در میان برنامه پنجم رسیده باشد‌ و این روند افزایش نقدینگی، بازتاب دهنده جنبه‌ای از بی‌ثباتی در اقتصاد کشور است.

از اوایل اسفند ماه سال گذشته، بهای ارز سیر صعودی به خود گرفته بود و امروز با یک جهش به حدود ۳۲۰۰ تومان رسیده است. در این باره، خبر‌هایی که در چند روز اخیر در حوزه اقتصادی مطرح شده، از جمله اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در اوایل سال آینده بر بازار ارز تأثیر‌گذار بوده است.

این صراف افزود: از سوی دیگر، در مصوبه مجلس قیمت خوراک پتروشیمی‌ها از ۷ سنت به ۱۳ سنت افزایش یافته و با توجه به اینکه ارزهایی که از ناحیه پتروشیمی‌ها به بازار تزریق می‌شد، تأثیر مثبتی بر ثبات قیمت‌ها داشت، این رشد قیمت، موجب شد با احتیاط ارز خود را به بازار عرضه کنند.

به گفته وی،‌ در چند روز گذشته، نخست بهای‌ ارز حواله‌ای افزایش یافت و پس از آن تأثیر خود را بر ارز گذاشت.

قیمت مصوب ارز در بودجه امسال، حدود ۲۶۰۰ تومان است و همین ‌بر حرکت بازار نسبت به قیمت آینده ارز اثرگذار بوده است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از افزایش نرخ ارز در بازار گفت: اجرای درست فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت، نرخ ارز را تعدیل و شاخص بورس را صعودی می‌کند.

ابراهیم نکو در این باره افزود: دولت باید با‌ مکانیزم‌های اقتصادی، زمینه‌ای‌ فراهم کند تا رشد کاذب بهای دلار در بازار متوقف شود.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی در تشریح علل افزایش نرخ ارز، گفت: بالا رفتن نرخ ارز در روزهای اخیر، برگرفته از عوامل متعددی بوده که مهم‌ترین آن ابهام در چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: این روز‌ها تیم اقتصادی دولت بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها متمرکز بوده و باعث شده عملا به موضوع ثبات نسبی بازار ارز کم‌توجهی شود.

نکو تصریح کرد: افزون بر بازار ارز، بازار سرمایه نیز تحت تأثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفته است؛ بنابراین باید دولت با ‌تدابیر مناسب از رونق بازار دلالی در مسکن، طلا و ارز جلوگیری کند.

وی گفت: با توجه به مؤلفه‌های اقتصادی، احتمال افزایش شدید نرخ دلار در روزهای آینده کم است و پیش‌بینی می‌شود در صورت دستیابی دولت به اهداف اقتصادی نرخ دلار تعدیل شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: اجرای درست و شفاف فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت، زمینه‌ساز رونق بازار بورس و تعدیل نرخ ارز خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۴۹
انتشار یافته: ۴۲
آقا اینا همین گرونی هارو ثابت نگه دارن ما خواستار چیز دیگه ای نیستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
تورم داخلی رو زیر 15 درصد برسانند ما روز و شب دعاشون میکنیم.
هی وعده سرخرمن
اگر تحریم ها شکسته بشه باید قیمتها برگرده به 3 سال پیش ، دلار باید بشه1226 تومان ، پژو 206 بشه 16 میلیون تومان و .... ، اگر نشد پس می فهمیم مشکل داخلیه
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
اونوقت اثرات ۸ سال دولت آقای احمدی نژاد چی می‌شه. فکر می‌کنید به این راحتی پاک می‌شه
یارانه حذف وایجاداشتغال شود.والسلام.یارانه یعنی گداپروری وتنبل پروری ومفتخوری
داستان اینکه سالیان سال آقایون می گن این درست شه اون درست میشه این اونجوری بشه اون درست میشه .آخر هم هیچی نمیشه بدتر میشه که بهتر نمیشه
پاسخ ها
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
موافقم
از ايني كه هست بايين تر نمياد.هي شايعه درست ننيد كه ملت برن تو سهامي كه هيج اعتماديبهش نيست سرمايه كزاري كنند.
به همين خيال باش
هدفمندي يعني تورم و ان هم كم ارزش شدن پول ملي
حالا چطوري بايد دلار ارزان ميشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
با معجزه راستی الان که معجزه هزار را نداریم چطور میشکه معجزه بشه؟؟؟
تورم 100درصدی در راهه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
احسنت!!!
صراف و دلال و... هر چی بشه، باز یه بهانه واسه گرون کردن دارن! هر چی هم رو به ارزونی بره نایابش میکنن که گرون بشه. هیچ نظارتی هم بر روی احتکار و... نیست!
بز ک نمیر بهارمیاد گومبزه با خیارمیاد..... دوستان لطفا بگن گومبزه چی هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
یارانه می دهید، پول کم میارید، ارز را بالا می برید دوباره از جیب ملت میارید بیرون!!!!!!
اصلا این طرح را بی هدف و ناکارآمد را متوقف کنید و در عوض قیمت ها را ثابت و تورم را یک رقمی کنید تا نه دولت به فشار بیافتد و نه ملت کمرش خورد شود!!!
اگر !!!!!!!!!!!
هدف از هدفمندی یارانه این بود که کالاها و خدماتی را که دولت بابت آن یارانه پرداخت می کرد یارانه اش قطع و بخشی(نه همه) از هزینه آنرا بصورت نقدی به مردم بدهند تا خودشان هزینه هایشان را مدیریت کنند. حالا دولت در صدد آن است تا بخش باقیمانده را حذف کند که حذف این بخش هم ظلم دیگری در حق ملت خواهد بود و هیچ تورمی را کم نخواهد کرد و این عمل برای قشر ضعیف تورمی به بزرگی کوه و برای ثروتمندان افزایش سرمایه و سود سرشاری خواهد داشت و با اجرای کامل آن فقیران، فقیرتر و ثروتمندان، ثروتمند تر خواهند شد.
چطور با نرخ سود26تا30 درصدی بانک ها توقع خروج از رکود وبالا رفتن شاخص بورس و حذف دلالی در بازارهای موازی بورس نظیر طلا ودلار را دارید" کوتاهی درمورد سود بانکی کافیست" ،در رقابت غیر واقع بینانه سودهم بانک ها را ورشکست میکنید هم تولید را وهم اعتمادمردم را ازبین میبرید درخروج ازحالت تورمی ابتدا باید تولید را تقویت کرد و این با خروج نقدینگی ازبورس به خاطر افزایش غیرمنطقی سود بانکی درحالی که تورم رو به کاهش بود درتضادکامل است و موجب سیکل ترکیبی میشه که اگر بازم دست روی دست بگذارید و نظاره گر باشید بسیارخطرناک است لطفا وزیر اقتصاد یکم عجله کند.باتشکر
مثلا ارز 50 تومن میاد پایین. حضرات با شعار کاهش نرخ ارز اومدن ولی گفتن 3000 تومن خوبه بمونه.
سالها است که میگویند رشد کاذب نرخ ارز ولی درنهایت مشاهده میشود که واقعی است در کدام اقتصاد ارزش پول ملی اینگونه سقوط میکند انهم نزدیک 7 درصد در 1ماه البته مشخص است که این کامنت را نمیگذارید
مردم و گول نزنید . گوشمون از این حرفا پره
ليك اي جان در اگر نتوان نشست
جوك سال بود اين مقاله شما!!! تو اين مملكت ديدين تا حالا قيمت كالايي يا ارزي يا هر چيز ديگه بالا بره و بعد با درايت دولتمردان!! دوباره اون قيمت رو بشكونن و پايين بيارن؟!
دئلت 1 طرف حال می کنه بانک ها یه طرف ، کل فشار اقتصادی مملکتم رو دوش مردم ، اونم نه ثروتمندا بلکه فقیرا
فقط اسم هدفمندی یارانه ها اومد دلار شد 3200.حالا اگر اجرا بشه خدابه خیر کنه!!!
تازه میگند اگه اجرا بشه ارزش آن کاسته می شود.
تو را خدا این طرح های گران کننده را متوقف کنید و اینقدر هم گردن تورم و دولت قبل نیندازید.
البته از گناه دولت قبل هم خدایش نمی شه گذشت.
هههههه بشین تا ارز بیاد پایین !!
پس چی شد که اقایان اینقدر شعار میدادند برعلیه دولت قبل.
سودهاي بانكي رو بالا بردن و پولهاي مردم رو جمع كردن حالا دارن بدون سرو صدا دلار رو تو آرامش بدون نقديندگي بالا مي برند كه راهي براي اجراي فاز سوم هدفمندي باز كنن كه بقول خودشون قيمتهاي حامل سوختي با دلار گرونتر رو با فوب خاورميانه يكي بشه !!!!!
این آقای نماینده زمان احمدی نژاد که دلار به 4800 تومان رسید کجا بود ؟ صداش در نمی اومد ؟ حالا که دو زار دلار بالا رفته و دو روز دیگه میاد پایین افاضه فضل می کند ؟
بسه این همه سیاسی کاری و باندی حرف زدن .
ما هر چی میکشیم از دست این صرافاست ، به هر بهانه ای قیمت دلارو میکشن بالا تا جیباشون پر بشه ، تنها راه کنترل این مفت خورها اینه که نرخ دلارو ثابت کنین
من روزی را میبینم که برای بازگشت احمدی نژاد روز و شب دعا کنیم.
ارزو به دلمان ماند که کاری بدون اگر و مگر در کشور انجام شود . در آخر هم نوبت میرسد به توطئه دشمن .
من که باور نمیکنم ارزونی بیاد
با سلام فكر ميكنم قيمت خوراك از ٣ سنت به ١٣ سنت افزايش داده شده ضمن اينكه در كشور هاي عربستان وقطر به ترتيب ٢.٦ و ٤.٩ سنت ميباشد با تقديم احترامات.
دقت کردید قیمت ارز میاد پایین سریع میگن دیگه این کف قیمته ولی وقتی میره بالا خودشونو میزنن به اون راه
خدا عوضتان دهد
مسئله مردم ویژه خواران است نه هدفمندی یارانه ها!!!!!!!!!!
اگر برادران بانك مركزي بزارن
نكنه يادتون رفته خودشون اعتراف كردن ما نمي زاريم ارز قيمتش سقوط كنه؟
وقتی دلار1000 تومان بود میگفتندبنزین 90سنت پایه خلیج فارس است باید برسد90درصد پایه خلیج فارس 720 تومان بدون یارانه حالا رسیده به این نرخ اما!!!!!دلار شده 3000تومان پس به پایه خلیج فارس نرسیدیم تا که این دور باطل ادامه دارد ؟؟؟؟؟
یارانه نقدی یعنی ایجاد تقاضا در بازار .بدون تولیدی برای آن تقاضا . یعنی دامن زدن به تورم.
خسته و در به در برای تامین مایحتاج زندگیمان در یک کشور سرشار از نفت و طلا و هزاران موارد پول زایی هستیم ....
خانهء ابدی کجاست البته اگه اونجا هم ارامشون و بهم نزنند........
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی