بازدید 4472
امیدوار رضایی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی؛

۷۰ درصد نظرات مشورتی معاونت قوانین استفاده می‌شود

رضایی با اشاره به ۷۲ مورد از طر‌ح‌ها و لوایح رد ‌یا بایگانی یا مستند شده مجلس تصریح کرد: از این میان پنجاه مورد مربوط به طرح‌های نمایندگان، سه مورد طرح‌های شورای عالی استان‌ها و نوزده مورد نیز لوایح دولت بوده‌ که نشان‌دهنده اختلاف فاحش میان طرح‌های رد شده و لوایح مسترد است.
کد خبر: ۳۹۲۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹ 13 April 2014
دولت پول کافی برای پرداخت یارانه همه مردم را دارد!
امیدوار رضایی، معاون قوانین مجلس، گزارش عملکرد دو ساله این معاونت در دوره نهم را به نمایندگان مجلس ارائه کرد.

به گزارش «تابناک»، امیدوار رضایی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 24 فروردین ماه)مجلس شورای اسلامی گزارش عملکرد معاونت قوانین مجلس در دوره نهم را برای نمایندگان قرائت کرد.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۸ که معاونت قوانین با ساختار جدید در مجلس هشتم به تصویب مجلس رسید و مسئولیت ‌آن را همزمان سید محمد حسن ابوترابی فرد، نائب رئیس اول مجلس بر عهده گرفت، گفت: از تابستان ۱۳۹۱ رئیس و اعضای هیأت رئیسه مجلس تصمیم گرفتند این معاونت ‌مستقل اداره شود که من در این مسئولیت قرار گرفتم.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معاونت مذکور مسئولیت انجام امور تخصصی و کار‌شناسی مجلس در حوزه تقنین را بر عهده دارد، افزود: فرایند قانون‌گذاری در مجلس شورای اسلامی با تقدیم طرح‌ها و لوایح در صحن علنی مجلس آغاز شده و با انتشار قوانین ابلاغی به دولت در روزنامه رسمی پایان می‌یابد.

رضایی با بیان اینکه سلسله اقدامات این فرایند میان سه اداره کل تدوین قوانین، کمیسیون‌ها، صحن و مشاورین و اسناد تنقیح قوانین تقسیم می‌شود، ادامه داد: در این گزارش، نخست کارکرد ‌مجلس در حوزه‌های مربوط به وظایف این معاونت آمده و سپس عملکرد هر یک از این ادارات کل توضیح داده شده است.

وی با اشاره به فصول گزارش معاونت قوانین مجلس، که شامل عملکرد تقنینی مجلس، عملکرد اداره کل تدوین قوانین، عملکرد اداره کل کمیسیون‌ها صحن و مشاوران، عملکرد اداره کل اسناد و تنقیح قوانین، عملکرد معاونت قوانین در موضوع سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که به دستور رئیس مجلس به این معاونت واگذار شده، مشکلات حوزه قانون گذاری، توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در مورد قانون‌گذاری، برنامه‌های در دست اقدام معاونت قوانین و در پایان پیشنهادها به نمایندگان مجلس در حوزه قانون‌گذاری، به عملکرد تقنینی مجلس در دوره نهم مجلس شورای اسلامی اشاره و تصریح کرد: قانون‌گذاری به شیوه نوین در ایران سابقه ۱۰۸ ساله دارد که ۶۰ درصد آن مربوط به مجلس شورای ملی، ۱۰ درصد مربوط به مصوبات شورای انقلاب و ۳۰ درصد نیز مربوط به مصوبات مجلس شورای اسلامی در ۹ دوره فعالیت مجلس شورای اسلامی است.

رضایی با بیان اینکه مجلس بنا بر قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مکلف به بررسی طرح‌ها و لوایح است، گفت: سیر گردش طرح‌ها و لوایح از اعلام وصول تا ابلاغ به دولت از جمله اقدامات تقنینی مجلس بوده و انجام این کار بر عهده معاونت قوانین مجلس است.

معاون قوانین مجلس در بخش دیگری از گزارش خود با مقایسه آمار طر‌ح‌‌ها و لوایح مجلس شورای اسلامی در دوره‌های اول و نهم به این آمار اشاره کرد و افزود: در دوره اول مجلس شورای اسلامی از میان ۸۱۶ طرح و لایحه ۳۷۰ طرح و لایحه به تصویب رسید و در دوره نهم نیز از میان ۴۴۴ طرح و لایحه تدوینی، ۷۶ طرح و لایحه مصوب شد.

وی با بیان اینکه در دوره نهم، شمار کل مصوبات مجلس ۹۸ مورد بوده که از این میان ۵۶ مورد طرح‌های نمایندگان و ۴۲ مورد لوایح دولت بوده است، افزود: تعداد قوانین ابلاغی به دولت ۷۶ مورد بوده ‌که ۴۱ مورد مربوط به طرح‌های نمایندگان و ۳۵ مورد نیز مربوط به لوایح دولت بوده است.

معاون قوانین مجلس با اشاره به نوزده مورد از مصوبات تحت بررسی برای رفع ایرادات شورای نگهبان یا ارسالی به مجمع تشخیص مصلحت نظام، تأکید کرد: از این تعداد، سیزده مورد طر‌ح‌های نمایندگان و شش مورد نیز لوایح دولت بوده ‌که بیش از دو برابر لوایح دولت طرح‌های نمایندگان مورد ایراد یا ارجاع به مجمع تشخیص مصحلت واقع شده است.

رضایی با اشاره به ۷۲ مورد تعداد طر‌ح‌ها و لوایح رد شده یا بایگانی یا مستند شده مجلس تصریح کرد: از این میان ۵۰ مورد مربوط به طرح‌های نمایندگان، ۳ مورد طرح‌های شورای عالی استان‌ها و ۱۹ مورد نیز لوایح دولت بوده است که نشان دهنده اختلاف فاحش میان طرح‌های رد شده و لوایح مسترد شده است.

امیدوار رضایی به تراز آخرین وضعیت طرح‌ها و لوایح تقدیمی در دوره نهم مجلس اشاره و تأکید کرد: مجموع مصوبات ابلاغ شده به دولت ۷۶ مورد، دستورهای هفتگی مجلس ۱۷ مورد، آماده طرح‌ها ۴۴ مورد، تحت بررسی در کمیسیون‌ها ۲۰۵ مورد است که از این ۲۰۵ مورد ۱۶۷ مورد آن مربوط به طرح‌های تقدیمی نمایندگان است و به طور کلی ۳۱۷ طرح و ۱۲۷ لایحه در دوره نهم مجلس بررسی شده که در مجموع به ۴۴۴ مورد می‌رسد.

وی همچنین به شمار زیاد طرح‌های فوریت‌دار نمایندگان اشاره و تصریح کرد: در دوره نهم مجلس ۳۵۲ طر‌ح و لایحه عادی، ۷۰ طرح و لایحه یک فوریتی و ۱۸طرح و لایحه دو فوریتی بررسی شده است.

معاون قوانین مجلس در بخش دیگری از گزارش خود، آمار مربوط به فرایند رسیدگی به دو لایحه بودجه سال‌های ۹۲ و ۹۳ اشاره کرد و گفت: سیزده روز لایحه بودجه ۹۲ و یازده روز لایحه بودجه ۹۳ به طول انجامید و در این میان، شمار زیاد پیشنهادهای نمایندگان قابل توجه است که ۴ هزار و ۷۲۳ مورد مربوط به لایحه بودجه ۹۲ و ۵ هزار و ۳۴۵ مورد تعداد پیشنهادهای نمایندگان در هنگام بررسی لایحه بودجه ۹۳ است و تک تک این پیشنهادهای در معاونت قوانین بررسی، دسته‌بندی و چاپ شد.

رضایی با اشاره به برگزاری نشست‌های گوناگون ‌معاونت قوانین مجلس با وزرا و مقامات قوای مجریه و قضائیه در راستای وظایف تقنینی این معاونت به عملکرد اداره کل تدوین قوانین معاونت قوانین مجلس تصریح کرد: ۱۲۰ مورد مشاوره معاونت قوانین به نمایندگان مجلس نهم، ‌۱۵۰ مورد مشاوره به دستگاه‌های اجرایی، ۸۷ مورد به اشخاص حقوقی و ۷۳ مورد به اشخاص حقیقی بوده است که در زمان بررسی طرح‌ها و لوایح ۷۰ درصد نظرات مشورتی معاونت قوانین مجلس مورد استفاده کمیسیون‌ها و نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی