بازدید 5514
ابلاغ پیام روحانی به سینماگران/ هنروران از گرانی و عدم انصراف از یارانه گفتند

حاشیه‌های دیدار ایوبی با اهالی سینما

کد خبر: ۳۹۱۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۹ 08 April 2014
حضور هنروران در دیدار نوروزی رئیس سازمان سینمایی با سینماگران، ارائه پیام حسن روحانی به اهالی سینما توسط مشاور رئیس‌جمهور، عکس یادگاری ارباب جمشیدی‌ها با ایوبی، گلایه هنروران از گران شدن گوشت و مرغ و سیب‌زمینی و مشکلات انصراف از یارانه و ... از حاشیه‌های مراسم شب گذشته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، دیدار نوروزی حجت الله ایوبی با اهالی سینما که عصر روز گذشته 18 فروردین‌ماه در خانه سینما برگزار شد با حاشیه‌های خواندنی همراه بود.

جمعیت بسیاری از اهالی سینما در حیاط این نهاد صنفی دور هم جمع شده بودند و هیاهوی بسیاری بر فضای خانه سینما حاکم بود و هریک از سینماگران با رویی گشاده با یکدیگر احوالپرسی می کردند.

دیدار نوروزی اهالی سینما با مدیران سینمایی با موضوع انصراف از دریافت یارانه برگزار شد. در این دیدار که چهارساعت به طول انجامید هریک از اهالی سینما ضمن بیان مشکلات خود حرف از انصراف از دریافت یارانه می زدند.

علاوه بر چهره های سینمایی، تعداد قابل توجهی از هنروران با پیامک های دریافتی به این مهمانی دعوت شده بودند و حجت الله ایوبی از جمله مدیران سینمایی بود که شب گذشته بیشترین مراجعه‌کننده را از میان همین هنروران داشت.

یکی از هنروران در شلوغی جمعیت خود را به ایوبی رساند و از دلایل و چرایی انصراف از دریافت یارانه می‌پرسید و می‌گفت به داد ما برسید؛ یارانه‌ها که قطع بشود با این حقوق اندک چطور زندگی کنیم.

دیگری درباره گران شدن گوشت و مرغ صحبت می‌کرد و به ایوبی می‌گفت که آیا می داند سیب زمینی کیلویی چند است؟ و دیگری از عدم پرداخت عیدی سخن می گفت.

ایوبی هم ضمن دلجویی پاسخ گلایه‌های آنها را می داد.

حسین پاکدل مجری مراسم که بیشتر به عنوان کارشناس حضور داشت و با بیان خاطرات خود به خوبی جلسه را مدیریت می کرد در آغاز صحبت های خود گفت که اینجا گردهم آمده ایم تا اعلام کنیم که یارانه نخواهیم گرفت.

هنوز صحبت های پاکدل تمام نشده بود که یکی از هنرورانی که خود را از عاشقان سینمای ارباب جمشید معرفی کرد از میان جمعیت بلند شد و گفت من انصراف نمی‌دهم چون ماهی 120 هزار تومان از ارشاد حقوق می گیرم و با این حقوق نمی توانم زندگی کنم به همین دلیل یارانه می گیرم هر کسی هم یارانه نمی خواهد به من بدهد.

مساله عدم امنیت شغلی اهالی سینما یکی از بحث های مطرح در جلسه روز گذشته بود به همین منظور نماهنگی از ضربه هایی که اهالی سیما از این مساله خورده اند، نشان داده شد. در این نماهنگ سراغ افراد مختلف رفته و درباره امنیت شغلی صحبت می‌‌شد. در میان صحبت های مطرح شده، سخن محمدرضا دلپاک قابل تامل بود. این صداگذار سینمای ایران گفت: اگر می خواهید مفهوم امنیت شغلی را به درستی بدانید بهتر است سری به اصغر شاهوردی بزنید.

در ادامه مراسم هریک از صنوف سینمایی روی صحنه می آمدند و سخن می گفتند. شادمهر راستین رئیس کانون فیلمنامه نویسان در ابتدای این جلسه روی صحنه آمد و گفت: تاسیس و یا دوباره راه اندازی مرکز تحقیقات معاونت سینمایی اتفاق خوبی است؛ زیرا از مراکزی بود که در گذشته ما همیشه از نتایج تحقیقات آن استفاده می کردیم ولی متاسفانه جزو نخستین مراکزی بود که فعالیت آن متوقف شد.

رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینما در ادامه افزود: کانون فیلمنامه نویسان ارتباط بسیار زیادی با اهالی سینما دارد اما خانه سینما به خاطر مسائل صنفی و محدودیت هایی که دارد هیچ وقت نمی‌تواند پذیرای این دوستان باشد. می خواهم در همین مراسم خبر تاسیس باشگاه فیلمنامه نویسان سینمای ایران را با افتخار اعلام کنم.

مائده طهماسبی بازیگر سینما دیگر سخنران این جلسه بود که در سخنانی گفت هیچ انتظاری ندارد چون اگر انتظار کم باشد افسردگی بین سینماگران هم کم می شود. وی افزود: متاسفانه چرخه تولید سینما نمی چرخد و تعداد اندکی از افراد همیشه سر کارهای سینمایی هستند.

این بازیگر سینما و تئاتر همچنین متذکر شد که وقتی رقابت ناسالم باشد بدیهی است که این وضعیت نامطلوب قلب همه را تیره می کند پس بگذاریم پول در چرخه اقتصادی باشد تا اقتصاد کشور پویا شود؛ زیرا اگر این چرخه بچرخد همه خوشحال خواهیم بود.

حسین پاکدل در بخش دیگر از صحبت های خود به قدرت سینما برای تغییر اشاره کرد و گفت که قدرت سینما و در نگاه کلی قدرت هنر قدرتی قوی است و تجربه نشان داده هیچ پدیده ای امکان جاودانه شدن ندارد مگر اینکه لباس هنر بپوشد و از دریچه فرهنگ نمود بیرونی پیدا کند و خوشبختانه سینما این قدرت را دارد.

این کارشناس سینما و مجری خوش سابقه تلویزیون در دهه 60 در توصیف قدرت سینما به ذکر خاطره ای از دوران جنگ و زمانی که به عنوان مجری در تلویزیون فعالیت داشت، اشاره کرد و گفت: موشک باران در تهران به اوج خودش رسیده بود و زیر آماج موشک باران تهران و انواع و اقسام آژیرهای قرمز و سفید برای زنده نگه داشتن و تقویت روحیه مردم باید برنامه نشان می دادیم.

و ی در ادامه افزود: در آن زمان به دلیل شرایط سخت حاکم بر جامعه تنها تلویزیون بود که می‌توانست ارائه‌دهنده پیام‌های امیدبخش باشد. من یادم هست که گروه‌های تولید نمی‌توانستند برنامه بسازند و روی آنتن برود. در آن ایام میرحسین موسوی نخست وزیر وقت تماس گرفت و گفت برای تقویت روحیه مردم بهتر است فیلم پخش کنیم در همان زمان از فارابی فیلم تحویل می گرفتیم و شبی دو فیلم پخش می کردیم.

در ادامه علی دهکردی به عنوان نماینده صنف بازیگران به روی صحنه آمد و گفت: صحبت از سینما بازیگر را در ذهن ها متبادر می کند. همین قشر بازیگران سختی ها و ناملایمتی های بسیاری را تحمل کردند. بسیاری از همکاران ما خانه نشین شدند و در حال حاضر تنها می توان به عملی شدن شعارها امیدوار بود البته ناگفته نماند که مشکلات سینما و فرهنگ به دلیل عدم برنامه ریزی زیربنایی است. چندین سال است که برای امنیت شغلی اتفاقی نیفتاده و برنامه ریزی نشده است و هنر بازیگری آسیب پذیرترین حرفه سینمایی است.

ابوالحسن داوودی کارگردان سینمای کشور از دیگر سخنران های این جلسه بود. این کارگردان در صحبت های خود گفت: بعد از سالها به اصل خود برگشته ایم و هویت و اعتباری که از دست داده بودیم بار دیگر به سینما برگشت و می توانیم از آن استفاده کنیم. در حقیقت این هویت باید یک جایی به درد ما بخورد و آن در این برنامه است که اعلام کنیم ما به عنوان پیشاهنگان جامعه روشنفکر از گرفتن یارانه انصراف می دهیم.

وی در ادامه گفت: جا دارد از جایگاه هنرمندان بین مردم استفاده و سعی کنیم و با انصراف از یارانه اخلاق را به جامعه برگردانیم. زیرا در این مورد دولت به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد. اما از آن طرف هم دولتها نماینده مردم هستند و اگر اعتماد مردم نسبت به آنها از بین برود با هزینه های میلیاردی هم این اعتماد بر نمی گردد. متاسفانه امروزه از اخلاق، صنعت و تعهدات اجتماعی مردم نسبت به یکدیگر چیزی جز یک پوسته‌ای باقی نمانده است.

رئیس شورای صنفی نمایش در پایان گفت: پس ما باید عهد خود نسبت به دولت را اینگونه ادا و از صفت پیشاهنگی خود استفاده و در جهت ترغیب آن دسته از مردمی که نیازی به دریافت یارانه ندارند فعالیت کنیم. هویت و احترام طی سال های گذشته از ما گرفته شده بود و باعث شده بود نتوانیم به مسئولان اعتماد کنیم اما باید اجازه دهیم اخلاق به جامعه بازگردد. تا زمانی که احترام به جامعه برنگردد، هیچ چیزی ساخته نمی شود.

داریوش فرهنگ و محمدعلی سجادی از آخرین افرادی بودند که سخن گفتند. فرهنگ در میان صحبت های خود گفت که کل بودجه یک سال سینما به اندازه یک طبقه از برج‌های بزرگ تهران است.

وی افزود: به هر حال ما از این حرکت زیبا استقبال می‌کنیم و به همه کسانی که می‌توانند بگذرند توصیه می‌کنیم از این یارانه انصراف دهند اما اگر مردم مطمئن باشند که دولت از آنهاست با این حرکت ملی همراه خواهند شد.

محمدعلی سجادی نیز متذکر شد: جوان‌ها آمده‌اند و سینمای ما نیازمند نفس‌های تازه و جوان است، اما در شرایطی که ما هستیم و با فیلم‌های که سال گذشته دیدیم چقدر می‌توانیم به جوانان اعتماد کنیم. جوان فکر می‌کند جای دیده‌ شدنش در اکران است در حالیکه باید دیده شدن را در جاهای دیگری تجربه کند. جوان بودن را در یابید.

در پایان مراسم محمدرضا صادقی‌نژاد مشاور فرهنگی دولت روحانی پیام حسن روحانی رئیس جمهور را مبنی بر همدلی بین هنرمندان با دولت را به اهالی سینما رساند و قول داد که از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست