بازدید 26853

نگاه شما: آقای مقدم پایتخت 4 را نسازید

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۳۹۰۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰ 06 April 2014
محمّد احمدوند – مدرّس دانشگاه و آموزش و پرورش در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

راستش من خیلی از سریال خوشم نمی آید. به نظرم وقت ما بیشتر از این ارزش دارد که هر شب یا بدتر از آن هر هفته سر ساعتی مشخص پای تلویزیون بنشینیم، تبلیغات طولانی و بعضاً بی مزه اول و وسط و زیرنویس تلویزیون را نگاه کنیم، و گاهی برنامه های بادکرده صدا و سیما را که با عقب انداختن ناگهانی این سریالها به خورد ملّت می دهند تحمل کنیم. امّا در ماه محرم، ماه رمضان، و نوروز یکی از سریالها را که حدس می زنم بهتر است انتخاب کرده و با خانواده ام به تماشا می نشینیم.

راستش این کار را برای این می کنم که به شکلی با خانواده و کنار آنها باشم. حالا اگر سریال جالب یا خنده دار باشد که بهتر. امسال هم پایتخت 3 را انتخاب کردیم و تماشا کردیم.

امّا هم نسبت به پایتخت 1 و 2 کمتر خندیدیم و هم کمتر لذّت بردیم. این از زرنگی آقای مقدم و فیلمنامه نویسان فیلم بود که یک موضوع کهنه و تکراری امّا همیشه جذّاب برای ایرانیها _یعنی عروس خارجی و تضادهای رفتاری و اخلاقی این آدمها با ایرانیها_  را به سریال اضافه کردند و کمی جذّابیت سریال را بالا بردند.

به غیر ازکاراکتر " بهبود" با بازی مهران احمدی که عالی بود و کاراکتر "هما" با بازی ریما رامین فر و "فهیمه" با بازی نسرین نصرتی که جدی بودنشان خود طنز می آفرید بقیه کاراکترها خوب از کار درنیامده بودند. . نگاه معصوم هما و عاقل بودن و آرامش فراوانش و عینکی بودن و نگاههای متعجب فهیمه به کمک بازی آنها آمده بود.

بر خلاف مصاحبه ای که آقای مقدم داشت که در این سریال آدم بد وجود ندارد، باید گفت سرتاپای شخصیت نقی بد و رفتارهای او بدآموزی داشت: عدم تحمل و شکیبایی در مشکلات (مثل افسرده شدن به خاطر خرابی خانه)، عدم تلاش و کوشش و راحت طلبی (مثل ماندن در خانه و کار کردن همسر به جای او)، حسودی (مثلاً به تجلیل از بهبود یا جوایز او)، سوء استفاده از موقعیت (مثلاً خرید لباسهای آنچنانی به خرج ارسطو)، غرور (مثلاً در رفتار قبل از کشتی داخلی و بعد از کشتی جهانی)، بی منطق بودن (مثلاً نپذیرفتن خطای خود در تشویق کشتی گیر چینی)، نصیحت ناپذیری (مثل گوش ندادن به توصیه های اوس موسی در مورد ستون خانه)، مسئولیت ناپذیری (مثل رفتار او در اردوی تیم ملّی و بازیگوشی) نمونه هایی از رفتارهای بد او هستند.

اینکه نقی کمی نگران بهبود شد یا مثلاً بچه هایش را می بوسید یا قرعه شماره هشت را از کیسه در می آورد و یا امام رضا (ع) می گفت این آدم را آدم بهتری نمی کرد. رفتارهای نقی آنقدر در این قسمت منفی بود که در مخاطب احساس تنفر ایجاد می کرد. به اینها اضافه کنید صحنه های کاملاً بی ربط و بی خاصیت در فیلم (مثل صحنه بحث مسخره کارشناس درباره نام آشپزخانه هما!) که لابد برای طولانی تر شدن دقایق فیلم اضافه شده بودند، تبلیغ مدام صوتی و بصری برای یک شرکت که کم کم روی اعصاب می رفت، تم تکراری دیر رسیدن و به موقع نرسیدن، و یا خواب دیدنهای مداوم نقی که به غیر از خواب اول (رمبو شدن بهبود) بقیه بی خاصیت ، فاقد طنز ، و فقط وقت تلف کن بودند. از همه جالبتر حذف دو عنصر اساسی سریال یعنی عمو پنجعلی با بازی علیرضا خمسه (که اعلام کرده هنوز تهیه کننده دستمزد او را نداده است!) و کامیون که نقش اساسی در قسمتهای اول و دوم داشتند بود. عمو پنجعلی در قسمت سوم یک نقش منفعل و بی خاصیت داشت و تناقض در رفتارهای او عجیب بود.

مثلاً با اینکه اختلال حواس داشت امّا خطای عددی نقی را می گرفت! یا جاهایی تکیه کلامهای خود را بی ربط خرج می کرد. در کل بود و نبود عمو پنجعلی هیچ کمکی به پیشبرد حوادث سریال نمی کرد و به نوعی از سریال حذف شده بود. یکی دیگر از دلایل علاقه مردم به این سریال کامیون سریال و جاده ای بودن سریال بود و اینکه محل بیشتر اتفاقات اصلی کامیون بود و اینکه به نوعی محل زندگی شخصیتها بود امّا در این سریال کاملاً محو شد.

این سریال نقاط قوتی هم داشت، مثل بازسازی مراسم رونمایی از پیراهن تیم ملّی که صداو سیمای پولکی ما پخش آن را از مردم دریغ کرد! یا نشان دادن مظلومیت محیط بانان. امّا ضعفهای فراوان سریال نشان می دهد ظرفیت استفاده از این شخصیتها و این جغرافیا و این لهجه ها  تمام شده است. به نظر می رسد آقای مقدم اگر قسمت چهارم را نسازد و بگذارد مردم با همین خاطرات فعلی با این خانواده و این سریال خداحافظی کنند برای مردم و خود او بهتر باشد. امید که او مثل نقی نباشد و گوش شنوا داشته باشد!

* برای آشنایی با شرایط و نحوه همکاری با «نگاه شما» اینجا را کلیک کنید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی