بازدید 9893
کیوسک بین‌المللی «تابناک»

آغاز تدوین پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای از ماه آینده

بازتاب خبر آزادی چهار تن از مرزبان‌های ربوده شده ایرانی، دومین روز مذاکرات کار‌شناسی هسته‌ای در وین، آغاز تدوین پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای از یک ماه دیگر، متهم شدن یک فرد چینی و دو شرکت ایرانی به واسطه دور زدن تحریم‌های آمریکا و کسب مجوز توسط شرکت بوئینگ برای فروش قطعات هواپیما به ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۳۹۰۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰ 05 April 2014
آغاز تدوین پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای از یک ماه آیندهبازتاب خبر آزادی چهار تن از مرزبان‌های ربوده شده ایرانی، دومین روز مذاکرات کار‌شناسی هسته‌ای در وین، آغاز تدوین پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای از یک ماه دیگر، متهم شدن یک فرد چینی و دو شرکت ایرانی به واسطه دور زدن تحریم‌های آمریکا و کسب مجوز توسط شرکت بوئینگ برای فروش قطعات هواپیما به ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

آغاز تدوین پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای از یک ماه آینده

به گزارش «تابناک»، خبر آزادی چهار تن از مرزبان‌های ربوده شده ایرانی، موضوعی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار بسیاری از مطبوعات جهانی قرار گرفته است.

روزنامه «لس‌آنجلس تایمز»، از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می‌نویسد، چهار مرزبان ایرانی ـ که دو ماه پیش به دست یک گروه تروریستی در شرق این کشور ربوده شده بودند ـ در پاکستان آزاد شده‌اند و اخبار حاکی از آن است که پنجمین نفر آن‌ها به دست این گروه‌ به قتل رسیده است. لس آنجلس تایمز اشاره می‌کند که موضوع مرزبان‌ها در هفته‌های اخیر، سبب خشم و عصبانیت در میان مردم ایران و بروز تنش در روابط ایران و پاکستان شده بود.

آغاز تدوین پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای از یک ماه آینده

اما ادامه مذاکرات هسته‌ای در سطح کار‌شناسی میان ایران و گروه ۱ +۵، موضوعی است که مورد توجه سایت خبری «البوابه» قرار گرفته، به گونه‌ای که این سایت می‌نویسد، روز گذشته، ایران و شش قدرت جهانی دومین روز مذاکرات کار‌شناسی هسته‌ای را در وین برگزار کردند.

به نوشته این سایت، مذاکرات روز جمعه بر موضوعات فنی که پیشتر از دست مذاکره کنندگان ارشد دو طرف مطرح شده بود، متمرکز بوده و در این میان، به ویژه موضوع رآکتور هسته‌ای اراک نیز جایگاه ویژه‌ای داشته است. البوابه در ادامه خلاصه‌ای از روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱ +۵ را نیز مورد اشاره قرار داده است.

آغاز تدوین پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای از یک ماه آینده

در همین حال، یک مقام آمریکایی از تهیه پیش‌نویس توافقنامه هسته‌ای ایران تا یک ماه آینده خبر داده است.

به نوشته «دیلی استار» لبنان، یک مقام آمریکایی گفته، ایران و قدرت‌های جهانی ماه آینده کار تدوین پیش نویس توافق جامع هسته‌ای را آغاز خواهند کرد. به گفته این مقام که نخواسته نامش فاش شود، دو طرف تاکنون در مذاکرات پیشرفت داشته‌اند.

دیلی استار همچنین اشاره می‌کند، بنا بر تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران تاکنون به مفاد توافق مقدماتی هسته‌ای ژنو پایبند بوده است؛ توافقی که تاریخ اعتبار آن در ماه ژوئیه به پایان می‌رسد، ولی احتمال تمدید دوره آن نیز هست.

آغاز تدوین پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای از یک ماه آینده

در مطلب دیگری در موضوع هسته‌ای، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» از اتهام‌زنی آمریکا به یک فرد حقیقی چینی و دو شرکت ایرانی به واسطه صدور ابزار و قطعات ممنوعه به ایران خبر داده است.

به نوشته این سایت، فرد و شرکت‌های نامبرده به واسطه آنچه برنامه‌ریزی برای صدور قطعات دارای قابلیت استفاده در غنی‌سازی اورانیوم به ایران خوانده شده، در معرض اتهام قرار گرفته‌اند. بلومبرگ مدعی است، ایران در کنار پاکستان و چین در زمره کشورهایی است که از طریق شبکه‌هایی از افراد، اقدام به دور زدن تحریم‌های آمریکا و تلاش برای دستیابی به قطعات قابل استفاده در بخش نظامی یا صنایع خاص می‌کند.

آغاز تدوین پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای از یک ماه آینده

در پایان، روزنامه «شیکاگو تریبیون» با انتشار مطلبی از صدور مجوز از سوی دولت آمریکا برای شرکت «بوئینگ» برای فروش قطعات یدکی هواپیما به ایران خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، شرکت بوئینگ که بزرگ‌ترین شرکت تولید هواپیما در جهان است، روز جمعه، اعلام کرد، از وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز لازم‌ برای فروش برخی قطعات یدکی به ایران را گرفته است؛ این مجوز، بخشی از اقدامات مربوط به کاهش تحریم‌ها علیه ایران به شمار می‌رود.
به گفته سخنگوی شرکت بوئینگ، اکنون این شرکت با مقامات ایرانی تماس خواهد گرفت تا بداند چه قطعاتی مورد نیاز ایران است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست