بازدید 47163
حاشیه‌نگاری بر قهرمانی تیم ملی کشتی ایران در جام‌جهانی؛

ناکامی «شیر و خورشید»های ماهواره‌ای در جام‌جهانی کشتی

از نکات حاشیه‌ای مسابقات جام‌جهانی کشتی در آمریکا این بود که مسئولان برگزاری مسابقات مانع ورود تماشاگرانی که پرچم شیرو خورشید به همراه داشتند به سالن مسابقات شدند. نزدیک به چهار هزار ایرانی در دو روز مسابقات جام‌جهانی کشتی در لس‌آنجلس حمایت پرشور و بی‌سابقه‌ای از تیم ملی کشورمان به عمل اوردند.
کد خبر: ۳۸۷۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹ 17 March 2014
آمریکایی‌ها اجازه ندادند حتی یک پرچم «شیر و خورشید» هم به سالن وارد شوددو روز است، ایرانی‌ها صبح که از خوب برمی‌خیزند با خبر شادی‌بخش پیروزی‌های تیم ملی کشتی در جام‌جهانی آمریکا روبه‌رو می‌شوند؛ اخبار شادی‌بخشی که در آستانه عید نوروز و سال جدید، کام ایرانی‌ها را شاد و شاد‌تر کرد و البته این شادی‌ها وقتی افزون شد که ایران در بامداد روز یکشنبه، امریکا را شکست داد و بامداد روز دوشنبه، روسیه را و سرانجام قهرمان شد. اگر این اتفاق دو دهه پیش رخ می‌داد، بی‌گمان تیتر روزنامه‌های صبح ایران بازی با عبارت «نه شرقی، نه غربی» بود.

به گزارش «تابناک»، درخشش کشتی ایران در لس‌آنجلس، موجب شد تا رسانه‌های ایرانی در آستانه مذاکرات هسته‌ای وین، ‌حسابی با تیترهای نخست خود بازی کنند؛ از خبرگزاری‌ که از «گزینه‌های رو تشک» ‌تا روزنامه اصولگرایی که با تصویری از کشتی اسماعیل‌پور و هامفری از تیتر «نرمش قهرمانانه» استفاده کرده بودند.

بنا بر این گزارش، اما برداشت‌های سیاسی از یک مسابقه ورزشی در زمین کشتی به همین‌جا پایان نیافت و سردار نقدی پس از پیروزی برابر آمریکا، در پیامی از دسیسه استکبار جهانی برای حذف کشتی از المپیک حرف زد و گفت: «شادمانی مردم از این پیروزی آن زمان مضاعف می‌شود که تلاش‌ها و توطئه‌های شوم جبهه استکبار علیه این رشته ورزشی و حذف آن از المپیک ناکام ماند، چراکه جامعه جهانی به شایستگی می‌دانند جوانمردان کشتی‌گیر ایران اسلامی، همواره قدرت بلامنازع این رشته ورزشی بوده‌اند‌».
 
اما در حالی که بازتاب‌های داخلی موفقیت‌های کشتی ایران بیشتر رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته بود، رسانه‌های ورزشی بیشتر به متن مسابقات پرداخته بودند. شاید مهم‌ترین گزارش‌ها از این دو روز رقابت‌ها را سایت فیلا منتشر کرد؛ جایی که حضور بی‌شمار تماشاگران ایرانی در لس‌آنجلس، حیرت مقامات فیلا را در پی داشت و در یکی از گزارش‌هایی که در پایان روز دوم این رقابت‌ها منتشر کرده بودند، محل برگزاری این رقابت‌ها در «اینگلوود» لس‌آنجلس آمریکا را به دلیل حضور بی‌شمار ایرانیان در سالن، بیشتر به ورزشگاهی در تهران شبیه دانسته بود.

سایت فیلا در گزارش خود نوشته بود: «آزادکاران ایران در میان تشویق‌های بی‌امان تماشاگران برای دومین شب پیاپی، موفق شد تیم قدرتمند روسیه را با نتیجه شش بر دو در سالن لس‌آنجلس فروم شکست دهد. در این رقابت‌ها بیش از سه هزار و ۵۰۰ هوادار از سراسر دنیا برای تشویق تیم‌هایشان به سالن رفته بودند، ولی طرفداران هیچ کشوری، بهتر از ایرانی‌ها نبودند.

مسعود اسماعیل‌پور کشتی‌گیر وزن ۶۱ کیلوگرم ایران در این باره گفت: واقعا انتظار حضور این همه ایرانی را در اینجا نداشتم. انگار در ایران بودیم. اگر خدا بخواهد دوباره باز‌‌خواهیم گشت. ما عاشق رویارویی و رقابت با آمریکایی‌ها هستیم‌».

فیلا پیش از این هم با الفاظ جالبی از کشتی‌گیران ایرانی تمجید کرده بود. وب سایت فدراسیون جهانی کشتی در پایان روز نخست در گزارش خود نوشته بود، پیش از این، ستاره‌های موسیقی ایران در لس‌آنجلس می‌درخشیدند؛ اما این ‌بار به جای ستاره‌های موسیقی این قهرمانان کشتی ایرانی بودند که در لس‌آنجلس درخشیدند و سالن آکنده از ایرانی‌های علاقه‌مند به کشتی را به وجد آوردند.

فیلا در گزارش خود از حضور نزدیک به چهار تا پنج هزار ایرانی در سالن مسابقات خبر داده و اینکه کشتی‌گیران ایرانی به هیچ وجه در آمریکا احساس غریبی نمی‌‌کردند.

ناکامی   «شیر و خورشید»های ماهواره‌ای در جام‌جهانی کشتی

در بخشی از گزارش این وب‌سایت آمده است: «سالن لس‌آنجلس عادت دارد که میزبان ستارگان موسیقی جهان باشد، ولی این بار به جای ستارگان موسیقی، این کشتی‌گیران ایران بودند که در سالن درخشیدند و با آن‌ها عکس یادگاری گرفته می‌شد. تیم ملی ایران به پشتوانه موجی از تماشاگران ایرانی که به زبان فارسی تیمشان را تشویق می‌کردند، مقابل آمریکا به برتری رسید و در پنج مسابقه پیروز شد. مبارزه ایران و آمریکا آنقدر سطح بالا و پرهیجان بود که انگار تماشاگران در حال انفجار بودند‌».
 
حضور بی‌شمار ایرانی‌های مهاجری که در لس‌آنجلس بیشتر از شهرهای دیگر امریکا سکنی گزیده‌اند، در کنار محبوبیت ملی کشتی در میان ایرانی‌ها، موجب این استقبال گسترده از مسابقات شد؛ این‌‌ همان تحلیلی است که آسوشیتدپرس در خبر خود پس از قهرمانی ایران منتشر کرده بود.

این گزارش با اشاره به حضور پرشور تماشاگران ایرانی در سالن لافوروم شهر لس‌آنجلس آمده است: «حضور این تعداد تماشاگر تعجب‌آور نیست، زیرا کشتی ورزش ملی ایران است و این تیم در تمامی رقابت‌ها حامیان زیادی دارد.

در ادامه این گزارش، علی رضا رضایی، سخنگوی فدراسیون کشتی با سپاسگزاری از ایرانیان حاضر در سالن لافوروم ‌گفت: هم‌وطنانمان ما را تنها نگذاشتند و ما اینجا غریبه نبودیم.
حسین رحیمی آزادکار وزن ۵۵ کیلوگرم در ادامه این گزارش گفت: تشویق تماشاگران یک حمایت روحی بزرگ از ما بود و حضور آن‌ها باعث شد تا ما با قدرت بیشتری در مسابقات حاضر شویم.

وی خاطر‌نشان کرد: این جمعیت انگیزه زیادی به ما داد و با خاطره خوش اینجا را ترک می‌کنیم‌».

تماشاگران بی‌شمار ایران در لس‌آنجلس البته مهمان‌های ویژه‌ای هم داشت. بابک تختی، فرزند غلامرضا تختی که در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کند، از جمله این تماشاپران ویژه بود که حضورش، موجب واکنش تماشاگران و ادای احترام به جهان پهلوان تختی شد. استاد حسین حصاری از کار‌شناسان برجسته کشتی هم که چند سالی است برای درمان در ایالات متحده امریکا زندگی می‌کند، از دیگر تماشاگران ویژه این مسابقات بود که حضور او نیز موجب افزایش روحیه ملی‌پوشان کشتی ایران شد.

اما از نکات جالب این مسابقات این بود که مسئولان آمریکایی برگزاری این مسابقات که در ‌این دو روز، رفتار بسیار خوب و محترمانه‌ای با تماشاگران ایرانی داشتند، در اقدامی جالب از ورود هرگونه پرچمی به غیر از پرچم رسمی جمهوری اسلامی ایران به سالن جلوگیری کرد‌ند.
برخی از تماشگران در طول این مسابقات، تلاش داشتند با پرچم سبز و سفید و قرمز شیر و خورشید به سالن وارد شوند که ‌با جلوگیری مسئولان اجرایی سالن همراه بود.

ناگفته نماند که چند روز پیش از این مسابقات بود که برخی از گردانندگان شبکه‌های ماهواره‌ای از ایرانی‌های مقیم آمریکا خواسته بودند که تنها با پرچم شیرو‌خورشید ‌در سالن مسابقات حاضر شوند.

اما با همه این حاشیه‌ها، کار تیم ملی ایران در امریکا با یک قهرمانی دیگر به پایان رسید و سال خوش‌یمن ورزشی ایرانی‌ها با این قهرمانی تکمیل شد تا ایرانی‌ها با خاطری شاد به استقبال نوروز بروند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۲۶
انتشار یافته: ۲۰
خدا قوت بچه ها...
متاسفم براي اين شيرو خورشيد كه اينچنين مورد بي مهري قرار مي گيرد شايسته است نشان شير و خورشيد هر چه سريعتر در جمهوري اسلامي به كار گرفته شود و اين نماد ايراني از در گيري هاي سياسي خارج گردد
از امریکایی ها باید تشکر کرد !!!!!!
آقایون الانم یه چیزی به این حرکت ببندید
خدا قوت بچه ها...
من هنوزم ایمان دارم به شعار «مرگ برآمریکا»
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
مرگ بردولت امریکا نه مردم!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
خوب مبرهن است كه مريضي
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
این که ایمان دارید یا نه دلیل دارید یا نه ... بماند اما لغت هنوزی که استفاده کردید بوی لجاجت می‌دهد نه عقل ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
نسبت مثبت و منفی ها جالبه!
مرگ بر امریکا!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
اما ما به شعار مرگ اعتقادی نداریم!
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
بشـــــــــــــــــــــمـــــــــــــــــــــار
ما هم ياد بگيريم به پرچم كشورهاي ديگر احترام بگذاريم
سلام درود بر غیرتمندان جمهوری اسلامی ایران
دمشون گرم

تبریک هم گفتن به ایران

حالا اگه آمریکا برده بود کی بود تبریک بگه
سلام درود بر غیرتمندان جمهوری اسلامی ایران
اگه آمریکا تحریم ها رو هم ور داره خیلی خوب میشه جون من بر دار اذیت نکن.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
آره. باش تا برداره.
آمریکا زرنگ تر از این حرفهاست. فقط حرکات تبلیغاتی انجام میده، ولی در عمل ...
پرچم نشان يك ملت است وبه سياست ربطي ندارد ما هم به پرچم كشورهاي ديگر احترام بگذاريم
دستشون درد نكنه ولي براي من چه سودي داره ؟
خداييش آمريكايي ها از بعضي ها در كشور ما عاقل ترند...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار