بازدید 20078
۶

آقای پوتین تشریف دارند، خودشان کارها را رو به راه می‌کنند

تحولات اوکراین به مرحله‌ای بسیار حساس رسیده و نه تنها شبه جزیره کریمه بلکه بخش‌هایی دیگر نیز ممکن است از این کشور اروپای شرقی را که در میانه اختلافات غرب و شرق گیر افتاده به جدایی کشیده شوند؛ بهترین سیاست ایران در برابر این تحولات چیست؟ جمعی از نمایندگان مجلس به این پرسش پاسخ داده‌اند.
کد خبر: ۳۸۷۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۸ 16 March 2014
تحولات اوکراین به مرحله‌ای بسیار حساس رسیده و نه تنها شبه جزیره کریمه بلکه بخش‌هایی دیگر نیز ممکن است از این کشور اروپای شرقی را که در میانه اختلافات غرب و شرق گیر افتاده به جدایی کشیده شوند؛ بهترین سیاست ایران در برابر این تحولات چیست؟ جمعی از نمایندگان مجلس به این پرسش پاسخ داده‌اند.

به گزارش «تابناک»، کار‌شناسان این منطقه از جهان، سیاست بی‌طرفی فعال را به جمهوری اسلامی توصیه می‌کنند؛ بنابراین، ایران نباید جانب هیچ یک از طرفین درگیر در اوکراین را بگیرد بلکه باید به حل و فصل موضوع کمک کند. در مقابل دو دیدگاه که بیشتر کار‌شناسان آن را رد می‌کنند، طرفداری از روسیه به عنوان طرف نزدیک‌تر به ایران و یا گزینه پرهیز از ارسال سیگنال‌های تحریک‌آمیز به غرب را پیشنهاد می‌کنند.

در این بین، درباره موضع مناسب برای ایران در قبال تحولات اوکراین به سراغ برخی ‌نمایندگان مجلس رفتم و نظر آن‌ها را در این باره جویا شدیم.

محمد رضا تابش در این باره به خبرنگار تابناک گفت: همان گونه که ما همواره بر‌ حق حاکمیت خود اصرار داریم و نمی‌گذاریم‌ دیگران در آ‌ن مداخله کنند، ما هم نباید در مسأله آن‌ها دخالت کنیم؛ البته مسائلی هست که هر دو طرف قضیه را حساس کرده است، از یک سو روسیه تلاش دارد تا خود را به آب‌های آزاد برساند و تبدیل به یک قدرت بین‌اللملی شود و از تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای فرا‌تر رود.

از سوی دیگر، خواست مردم اکراین هر چه باشد، مهم است و با توجه به اینکه سیاست‌ورزی‌های گذشته، عامل چنین رخدادی در اکراین هست، سیاست‌مدار‌های ما نیز باید از این داستان درس بگیرند، چرا که در گذشته بیشتر ساکنان کریمه را مسلمانان و تاتار‌ها تشکیل می‌دادند، ولی در گذر زمان سیاست‌های اشتباه باعث شد تا این جمعیت از آنجا خارج شود.

تابش گفت: اگر این نظر‌سنجی بر روی جمعیت اول بود قطعا نظر‌سنجی چیز دیگری نشان می‌داد، ولی حالا باید منتظر رویدادهای دیگری باشیم، به هر حال باید تابع دمکراسی باشیم و هیچ کس دیگری نمی‌تواند این نظر‌سنجی را زیر سؤال ببرد، این می‌تواند یک درس خوب برای زمامداران ما باشد که این امر را برای پنجاه سال و صد سال آینده بتوانیم پیش‌بینی کنیم. البته روسیه نیز نباید در این منطقه مداخله نظامی بکند.

آقا محمدی اظهار داشت: من در این مورد اظهار‌نظر نمی‌کنم. آنجا آقای پوتین تشریف دارند و می‌توانند خودشان کار‌ها را روبه‌راه کنند.

علی مطهری نیز در این باره به خبرنگار تابناک گفت: هر چه مردم اکراین تصمیم بگیرند و کسی ـ چه ما و چه آمریکا و چه روسیه ـ نمی‌تواند برای مردم‌ کشور دیگر تصمیم بگیرد.

کوثری نیز در این باره گفت: اروپایی‌ها و به ویژه آمریکا‌یی‌ها کاری می‌کنند که کشور‌هایی را که سال‌ها طرف روسیه بودند، به نحوی بکشند به سمت خودشان و همین باعث شده، روسیه که جایگاه مهمی در منطقه دارد نیز از وقوع این رویدادها جلوگیری کند. به همین دلیل کریمه که موقعیت مهمی دارد‌ و مردم آن خود داوطلبان مشتاق به پیوستن به روسیه هستند، جذب کرده است.

این نماینده در پاسخ به اینکه موضع ایران در قبال الحاق کریمه به چه رویه‌ای خواهد بود گفت: ایران هم به جهت اینکه رابطه خوبی با روسیه، نسبت به آمریکا دارد تا حدی که منصفانه و عادلانه باشد، حمایت می‌کند
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۵
انتشار یافته: ۶
در تاریخ بنگریم
ضرر کدام کشور برای ایران بیشتر بوده
روسیه یا امریکا
ایران باید توجه داشته باشد که بحرین به همین صورت جداشد و اگر ما ارزش زیادی برای اینگونه رفراندم ها قایل شویم فردا ممکن است برای خودمان هم پیش بیاید به صلاح ما نیست که با تجزیه کشورها به این صورت موافق باشیم
ماهم بایدمثل خوده این کشورها فقط فکرمنافع کشورمان باشیم.
بی طرفی ایران در این زمینه سیاست غلطی ایست و دستگاه دیپملماسی ایران می تواند از این تنش به وجود امده روسیه با غرب به عنوان یک فرصت استفاده کند به ویژه انکه روسیه نیز مانند ایران در استانه تحریم از سوی اتحادیه اروپا و امریکاست هر چند این تحریم ها قابل مقایسه با تحریم های وضع شده علیه نیست اما می تواند از سطح همراهی روسیه و دیگر کشورهای مستقل با غرب بکاهد
به نظر بنده ایران نباید در این موضوع دخالت کند. چون این جدای و پیوستن به روسیه به نفع هیچ کسی نیست. چون اگر همچین وضعیتی برای ایران پیش بیاد!!!!!!!!!!! چه بر سر ما میاد؟؟ مثلا هر استانی از کشور ما جدا بشه.
به پوتین چه مربوطه که تو کار اکراین دخالت کنه؟
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی